ro
door rotterdam25 Mar 8, 2018 om 22:22
Geldzaken & recht

Oude schuld van 34 jaar

Ik heb een schuld van 1982 de hoofdsom van 11.000 gulden is betaald nu blijft er een schuld aan kosten staan van 38.000 euros ik ben pensioenist en woon in spanje.
Ik heb een A.O.W. van 371.00 euros waarvan 100 euros word ingehouden door de deurwaarder verder heb ik een spaans pensioen van 635.00 euros dus absoluut geen vetpot.
heeft iemand een suggestie hoe ik daar vanaf kan komen krijg dat nooit betaald.

1542 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2018 om 22:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan is het toch simpel, dan kost het u maar € 100 per maand. En van het restant komt u nooit af.

Dan zult u het met ca. € 900 per maand moeten doen in Spanje en dan bent u nog een spekkoper, want u hele AOW zou ingehouden mogen worden.

tenormin
door tenormin - Mar 9, 2018 om 00:06
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Wat ik ervan begrijp: u bent al heel lang een pensionado: uitgeschreven in Nederland, pensioentje van Nederland en pensioen uit Spanje? Dus in Spanje, voor pensioen, gewerkt in Spanje. Geen idee of uw onderkomen (eigen huis daar) is betaald maar, alles bij elkaar optellend: ook wat @tijger1 al aangeeft: van dat geld moet u rond kunnen komen, de €38.000.00 schuld, heb geen idee hoe u dat nog kan aflossen. Begrijp ook dat u dat bedrag nooit kan aflossen. Maar hoe dat op te lossen: zou het niet weten.

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 9, 2018 om 00:07
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als u na 35 jaar betalen nog zo'n restschuld heeft dan heeft u nooit goed aan uw betalingsverplichting voldaan. Anders is dit niet mogelijk.

panter22
door panter22 - Mar 9, 2018 om 08:08
6599 Antwoorden / Vragen

Je dochter heeft deze vraag al gesteld. Alleen het verhaal is iets anders. Je zit nu in een verzorgingshuis en kunt volgens de richtlijnen €100 per maand betalen. Je zult zuiniger aan moeten doen.

tijger1
door tijger1 Mar 9, 2018 om 09:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar deze Ts woont in Spanje. Kan toch haast niet de moeder van die andere Ts zijn? En hier wordt “al” € 100 ingehouden.

Cookies
door Cookies - Mar 9, 2018 om 09:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als die schuld al 34 jaar oud is, kunnen die laatste 10 jaren er ook nog wel bij.

ne
door neodutchio - Mar 9, 2018 om 09:57
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Als u in 1982 11.000 gulden geleend hebt (€5000,-) en nu pas terug betaald hebt heeft u maar €142 per jaar betaald. U komt er nu pas achter dat u te weinig betaald heeft? Zo te merken heeft u zelfs nog minder betaald aangezien u nooit afgelost heeft en zelfs niet voldoende rente betaald hebt. Zo loopt een schuld dus op.
U wist in 1982 niet dat de schuld ook terug betaald moest worden?
Uw inkomen is €1006 euro. Leef zuiniger en los netjes af. Na al die jaren zal u uw huis ook wel afbetaald hebben, dus wat zullen uw kosten per maand zijn.

ro
door ron503 - Mar 9, 2018 om 13:52
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als u in Spanje een dergelijk pensioenbedrag heeft opgebouwd dan woont u er al een aantal jaren en daardoor buiten beeld van de deurwaarder gebleven want anders kon de schuld nooit zo hoog opgelopen zijn. Wellicht heeft de deurwaarder u getraceert toen u AOW ging ontvangen en heeft beslag op een deel van uw AOW uitkering gelegd. De deurwaarder houdt zich netjes aan de beslagvrije voet want in het totaal houdt u om en nabij 90% van het inkomen op bijstandsniveau over. U zou de deurwaarder een brief kunnen schrijven met daarin de vraag om bewijzen dat de vordering door de jaren heen tijdig is gestuit (verjaringstermijn) d.w.z. er een brief naar het laatst bekende adres in hun dossier is verzonden, als de deurwaarder die bewijzen niet kan overleggen dan is de vordering verjaard en is het beslag op uw AOW uitkering onrechtmatig tot stand gekomen.

tijger1
door tijger1 - Mar 9, 2018 om 13:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Grappig idee dat u denkt dat de hoofdsom betaald is. Eerst worden de kosten en renten op de betaling in mindering gebracht.

En wanneer dacht u dan dat de hoofdsom betaald was?

ja
door janvroegop - Mar 9, 2018 om 14:02
4 Antwoorden / 0 Vragen

Even wachten, misschien bedoelt u het anders maar ik lees dat u een schuld van 11,000 heeft voldaan. De kosten daar van bedragen 38,000.als ik uw bericht goed leest. Is dat de rente op de schuld van 11,000? Als dat zo is ben ik bang dat u gewoon moet betalen.

panter22
door panter22 - Mar 9, 2018 om 16:22
6599 Antwoorden / Vragen

Ik dacht dat de vraag dubbel werd gesteld. Excuus hiervoor.
Als door de deurwaarder beslag wordt gelegd op je AOW uitkering, dan moet hij in het bezit zijn van een vonnis van de rechter,
Echter met 20 jaar is het vonnis verjaard. Mogelijk met 5 jaar verlengd(gestuit) en dat is het dan.
Kijk dus even in de papieren die je van de SVB hebt gekregen.
Is er geen sprake van verjaring, dan moet je betalen. Was er wel sprake van verjaring en je hebt niet geprotesteerd en dus zonder protest betaald, dan heb je de vordering aanvaard en moet je ook betalen.
Lees de info van het juridisch loket:
https://www.juridischloket.nl/schulden-en-incasso/deurwaarder-en-beslaglegging/loonbeslag/

Maar de deurwaarder moet rekening houden met de beslagvrije voet, het gedeelte van het inkomen waar geen beslag op mag worden gelegd.
Je inkomen is €1006 per maand. De beslagvrije voet kun je hier uitrekenen. Volgens deze tabel (rode link, bovenste regel 2018) is de beslagvrije voet voor een  alleenstaande gepensioneerde, €1003,95. Dan mag  volgens de regels die in Nederland geldende deurwaarder geen €100 op je Nederlandse AOW inhouden. Schrijf dus de deurwaarder een brief dat hij rekening moet houden met de beslagvrije voet. Nu heeft hij 10% van je totale inkomen gerekend. Daar heb je ook niet tegen geprotesteerd?
Kijk op de eerste rode regel.
https://www.kbvg.nl/4099/ik-heb-schulden/beslagvrije-voet.html