al
door aletius Dec 14, 2010 om 22:53
Geldzaken & recht

Oude spaarbankboekjes

Hoe kan het zijn dat ik het tegoed van mijn spaarbankboekje nergens kan opnemen ?

Aanleiding voor dit schrijven is het feit dat wij bij het recentelijk opruimen van onze spullen wij een oud spaarbankboekje terugvonden met daarop een tegoed van ruim 2500 NLG. Dit tegoed (laatste peildatum januari 1969) is nooit opgevraagd, danwel verrekend met andere tegoeden bij latere fusies.

Volgens het utrechts archief : 1120 / Inventarisnummer 6 blijkt het volgende:

In 1981 fuseerden de Vereniging Centrumbank te Amsterdam, de Spaarbank Rotterdam en de Bondsspaarbank Breda tot de Stichting Centrumbank, in 1983 omgedoopt tot de Verenigde Spaarbank. Hierbij sloten zich in 1982 de Bondsspaarbank Zaanstad, de Zeeuwse Bondsspaarbank en de Spaarbank Goeree- Overflakkee, in 1983 de Boaz-Bank Vianen, in 1984 de Spaarbank Winsum en tenslotte in 1987 de Nutsspaarbank West-Nederland aan.

Informatie over de veranderingen is gedocumenteerd in het Utrechts Archief : 1120 onder inventarisnummer 179. De Verenigde Spaarbank is daarna doorgezet naar de VSB/AMEV en de Fortis Groep en van daaruit is Fortis overgenomen door ABN AMRO.

Nu wij het spaarsaldo van de rekening willen opvragen krijgen we volledig nul op request, en kan eigenlijk niemand ons vertellen wat er met het saldo is gebeurd.

Uit de toendertijd verstrekte statuten is nooit gebleken dat na een fusie of overname het gespaarde saldo zou komen vervallen. Alsmede dat het recht op dat saldo zou veranderen. Om die reden verzoeken wij alsnog tot uitbetaling van het gespaarde saldo.

Dit is de brief naar ABN AMRO. Ik zou ze eigenlijk willen aanklagen voor diefstal. Maak ik een kans ? Helemaal omdat ik al klant was van de VSB en eigenlijk alles had moeten worden doorgezet van Bondsspaarbank en verder. Zeker gezien het feit dat nu alle rekeningnummers van de Fortis worden doorgezet naar ABN AMRO ben ik ervan overtuigd dat er overal spaarsaldo 'blijft hangen' waardoor uiteindelijk niemand meer weet waar het spaarbedrag is gebleven.

Hoogachtend,

P. Suitela

39571 18 Rapporteer

börgemeister
door börgemeister - Dec 15, 2010 om 00:10
506 Antwoorden / 25 Vragen

Vroeger werkte ik (1971-1972) bij de De Spaarbank te Rottedam.

Zo ver ik mij nog kan herinneren werd het toegoed, dus het spaarboekje, na een inactiviteit van 16 jaren volledig, met de opgebouwde rentes, van de bank toevertrouwd.

Destijds hebben de fusies geleid tot het (toenmalig) Fortis Nederland. Welke thans door de ABN·AMRO is overgenomen.

moeder56
door moeder56 - Dec 15, 2010 om 01:39
483 Antwoorden / 2 Vragen

Dit vond ik op de site van omroep MAX

Spaarbankboekjes, vele van u hebben ze nog in huis. Zuur verdiende en zuinig gespaarde centjes. Miljoenen guldens liggen er op die manier nog overal in Nederland. Bij het innen van deze oude tegoeden blijken de boekjes verjaard en is het geld verdwenen. Banken beweren coulant om te gaan met het verjaringtermijn van 20 jaar maar in de praktijk sturen ze altijd een afwijzingsbrief. Door de vele brieven die wij hierover ontvingen ging Martine op zoek naar antwoorden.

Zo sprak zij met de heer Hilgersom van Vereniging Consumenten en Geldzaken. Zijn tip was om u niet neer te leggen bij één uitspraak van de bank. Vaak sturen zij standaard afwijzingen maar valt er best nog wat te doen. Leg de zaak neer bij de juridische afdeling van het hoofdkantoor en stuur in géén geval het spaarbankboekje op.

Contact Telefoon Internet

Consument & Geldzaken

www.geldwijs.nl

nb
door nbw - Dec 15, 2010 om 02:16
521 Antwoorden / 24 Vragen

In de tijd dat ik werkte bij een bank was het normaal dat als iemand met een oud verloren boekje kwam we alle archiefmogelijkheden gebruikten na te gaan of de rekening nog bestond of was opgeheven. Destijds deden we ook aan efficiency door slapende boekjes tig keer aan te schrijven of te bellen. Lukte dat niet dan werd het opgeheven en eventuele saldo plus rente overgeboekt naar een speciale verzamelrekening daartoe ingesteld met de intentie meld zich ooit nog iemand met een boekje dan gaat het na uiteraard controle terug naar de eigenaar zonder cumulatieve rente .

marcel75
door marcel75 - Dec 15, 2010 om 09:16
5124 Antwoorden / 4 Vragen

In beginsel is de vordering die je op de bank hebt uit hoofde van het spaarbankboekje verjaard. Blijkbaar is het voor laatst in 1969 iets met het boekje gedaan. Het is inmiddels eind 2010. Daar zit dus 41 jaar tussen. Ruim meer dan de 20 jaar die staat voor verjaring.

Je kunt proberen nog een brief er aan te wagen aan de Abn Amro, maar als de Abn het al uitbetaald, dan is dat op grond van een natuurlijke verbintenis/coulance, niet omdat ze daartoe nog verplicht zijn.

jannyholtrop
door jannyholtrop - Dec 15, 2010 om 16:22
84 Antwoorden / 1 Vragen

Bij Postbank deden ze niet zo moeilijk hoor! Bij het opruimen van het huis van mijn moeder kwam ik een oud spaarbankboekje van de Rijkspostspaarbank tegen. Hier was al meer dan 30 jaar geen handeling meer op verricht en ook geen rente op bijgeschreven. Mijn moeder was inmiddels overleden. Toch maar de stoute schoenen aan getrokken er ermee naar de Postbank gegaan. Een bereidwillige medewerker stond mij te woord en vertelde me dat ik wel degelijk als erfgenaam recht op het saldo inclusief rente had , ondanks dat er zolang geen handelingen waren verricht. Er werd een formulier opgemaakt met het nummer van het boekje en mijn bewijs van erfrecht werd in kopie meegestuurd. Mijn banknr. werd genoteerd en telefoonnummer. Na ongeveer een week werd ik telefonisch op de hoogte gesteld dat de storting werd uitgevoerd en om welk bedrag het ging. Ik bedoel maar : zo kan het dus ook he! Gewoon doorzetten dus, want je hebt er recht op!

bi
door bijtje - Dec 15, 2010 om 23:35
11 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb een vergelijkbaar probleem met een uitvaartpolis bij de Utrechtse Verzekeringsmaatschappij, die in de zeventiger jaren premievrij geworden is. De Utrechtse bestaat niet meer, dus waar kan ik die polis te gelde maken als het zo ver is?

moeder56
door moeder56 - Dec 15, 2010 om 23:49
483 Antwoorden / 2 Vragen

standaert woensdag 15 dec 2010, 23:35

Zoek maar even welke het is, erachter staat waar de polis nu ondergebracht is

Utrecht, Levensverzekering Maatschappij Amev
Utrechtsch Begrafenisfonds RVS
Utrechtsche Assurantiemij Amev
Utrechtsche Levensverzekering Mij. (Indische portefeuille) Delta LLoyd
Utrechtsche Levensverzekering Mij. Amev
Utrechtsche Sociëteit voor Levensverzekeringen Amev
Utrechtsche Verzekerings Bank Nieuwe Hollandse LLoyd

nb
door nbw - Dec 16, 2010 om 02:10
521 Antwoorden / 24 Vragen

Aletius. Als je echt op zoek wenst te gaan naar antwoorden moet je juridische hulp vragen. Een andere weg is er niet. Moet tevens bekennen dat de kans op succes nihil is wegens verjaring. Heb je al eerder geschetst dat het niet meer van deze tijd is dat een bankmedewerkster in de gerdrochten van archieven duikt voor uren een oud formulier op te duiken waaruit blijkt dat het saldo van het boekje in 1977 gewoon is opgenomen maar niet in het boekje is afgeschreven. En hoe kan dat??
Heel simpel .Saldo van het boekje stond geprint en het boekje werd geheel bijgeschreven enkel bij aanbieding. Ook al was het jaren geleden.

al
door aletius - Dec 16, 2010 om 09:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

@nbw

Tja, dat is lekker dan. Dus of mijn ouders moeten wachten tot ze dood zijn en wij het gaan opvragen als boedel in een erfenis (zie opmerking JannyHoltrop) omdat niemand uren in de systemen wil zetten terwijl de bank het kleine kapitaal bij een normale uitzetting had kunnen en (nog steeds) laten renderen op minimaal 3.5% per jaar. Cumulatief is dat natuurlijk wel een bedrag.

Over de melding dat het saldo van het boekje stond geprint en werd bijgeschreven bij aanbieding, dat is nou net waar het om gaat. Mijn ouders waren klant en de overname werd gedaan door een partij waar ze ook klant waren. Dat overschrijven is niet gebeurd en nu moet ik het Utrechts Archief in om uit te zoeken hoe de communicatie toen gelopen is. Aangezien tentijde van overgang de documenten er nog wel zijn. Maar je begrijpt wel dat ik het gezien de tijd die het kost en het te vorderen bedrag nog moet afwegen te doen.

Ik vind het gewoon principieel fout dat tegoeden bij opheffing van bedrijfsvoering of overgang niet toekomen aan de rechtmatige eigenaren. Mijn ouders waren immers al die tijd gewoon 'te vinden'. Hier in het westen noemen wij ons een beschaving maar het resultaat van bloed en zweet wat in vertrouwen is neergelegd als een appeltje voor de dorst is een steen in hun maag gebleken.

Juridisch dus gewoon een dramatische slechte positie. De uitspraak in LJN-AB1633 tegen Rabobank stemt mij in ieder geval wel wat geruster en alleen daarom al zou ik toch een juridische gang wagen

Ik zou overigens iedereen willen adviseren de opgelopen rente van langjarige deposito's afgesloten bij Fortis Bank en nog lopend, op te vragen. Onze tien-jaars werd met een resttermijn van 2 jaar, overgeheveld naar ABN zonder rente. Daar moesten wij nog om vragen ook....

PS: Je zal maar 20 jaar deposito hebben afgesloten en na 10 jaar erachter komen dat je nog rente krijgt.

marcel75
door marcel75 - Dec 16, 2010 om 09:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Aletius,
Bij een fusie of overname blijf je gewoon rechthebbende op het geld. Daar verandert juist niets aan. Maar als jij meer dan 20 jaar lang niets van je laat horen en de rekening dus slapend laat verjaart je vordering om het saldo op te eisen. Wel kan de bank er voor kiezen om het saldo met rente wel uit te keren. Dat is echter geen afdwingbaar verplichting.

Andersom geldt het ook hoor. Als jij bijvoorbeeld meer dan 20 jaar een stuk grond in gebruik hebt waarvan je niet weet wie de eigenaar is en die eigenaar zich nooit laat zien, dan ben je ook eigenaar van die grond geworden.

invalide
door invalide - Dec 16, 2010 om 10:06
787 Antwoorden / 5 Vragen

De kans bestaat dat er ooit een spaar rekening van is gemaakt en reeds is opgenomen.
Dus ook mijn oude boekje mocht ik bewaren en kreeg een spaarrekening met zelfde saldo en nummer.
Dus als ze dat vinden, het geld is dus een spaar rekening geworden dus of U nog geld tegoed heeft is maar de vraag.
Dit was bij plaatselijke andere bank die ook door fusie via Fortis dus al jaren terug is afgehandeld.

bi
door bijtje - Dec 16, 2010 om 11:31
11 Antwoorden / 2 Vragen

@ moeder56
Hartelijk dank voor uw reactie.
Ik krijg de indruk dat u verstand van verzekeringszaken hebt. Kunt u me misschien ook vertellen of het behoorlijk is dat het verzekerde bedrag (in 1978 f 300,-; nu nog steeds niet meer dan € 37,-) 30 jaar lang geen rente draagt en niet opvraagbaar is?
Bij voorbaat dank.

bi
door bijtje - Dec 16, 2010 om 11:33
11 Antwoorden / 2 Vragen

@ moeder 56
EEN CORRECTIE: De waarde van de polis is momenteel niet € 37,- maar € 137,-.
Excuus.

co
door courier - Dec 16, 2010 om 11:41
226 Antwoorden / 2 Vragen

De normale verjaringstermijn is inderdaad 20 jaar, behalve bij de Rijkspostspaarbank: een tegoed bij de RPS (= de Staat der Nederlanden) verjaart NOOIT.

marcel75
door marcel75 - Dec 16, 2010 om 11:46
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Courier,
En waar staat die wijsheid dat een vordering op RPS nooit verjaard?

co
door courier - Dec 16, 2010 om 11:51
226 Antwoorden / 2 Vragen

Marcel: Lees maar na in de kleine lettertjes; overigens is de ING daar helemaal niet blij mee, maar ja ze zijn rechtsopvolger onder algemene titel hè?

st
door stijfkop - Nov 16, 2013 om 18:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=courier schreef op donderdag 16 dec 2010, 11:51]Marcel: Lees maar na in de kleine lettertjes; overigens is de ING daar helemaal niet blij mee, maar ja ze zijn rechtsopvolger onder algemene titel hè?

co
door courier - Nov 17, 2013 om 08:59
226 Antwoorden / 2 Vragen

Beste stijfkop: wat is de bedoeling van je reactie?