fa
door fantasy Jun 2, 2006 om 14:00
Geldzaken & recht

Overlijdenspolissen

Tot mijn grote verdriet overleed 2 maanden geleden mijn hoogbejaarde moeder. Zij had 10 overlijdenspolissen in haar bezit, die allemaal afbetaald waren. Nu het echter op uitbetalen daarvan aankomt, ondervind ik heel veel problemen. Eén wordt zelfs helemaal niet uitbetaald (is te lang geleden, zo zegt men) en 'n ander slechts voor de helft. Het betreft hier "de Goudse" en "Fortis" .  Fortis beweert, dat er voortijdig is gestopt met betalen, maar weet niet precies, wanneer dit is gebeurd. Wie heeft hier ervaring mee, of wie kan mij adviseren? Alvast hartstikke bedankt! Ineke

1658 6 Rapporteer

stacey
door stacey - Jun 2, 2006 om 16:07
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hallo,

Dit is nogal ingewikkelde materie,

ik zou advies vragen aan bv de wetswinkel, een eventueel betrokken notaris of de jurofoon

wetswinkel;  http://www.dewetswinkel.be/

Jurofoon;http://www.jurofoon.nl/

Iedereen die een juridische vraag heeft kan de JuroFoon bellen op 0900-1411 (80 cent per minuut).  Elke werkdag van 8:00 tot 20:00 uur.

Voor direct antwoord op uw vraag belt u 0900-1411 (80 cent per minuut) en u krijgt direct een jurist aan de lijn. In eenvoudige taal krijgt u antwoord op uw vraag en de mogelijke vervolgstap(pen) aangereikt. JuroFoon houdt niet op aan de telefoon, maar helpt leden ook bij de vervolgstappen.  -------------------

Succes,

tonnieboy
door tonnieboy - Jun 3, 2006 om 08:18
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Bij de website van verzekeraars.org kunt u verwijzingen vinden naar het klachteninstituut en de site voor oude polissen van DNB. Daar kunt u alfabetisch de namen van voormalige verzekeraars en hun huidige rechtsopvolgers terugvinden.
Veel oude polissen hebben lage verzekerde bedragen van 50 en 100 gulden. Als ze premievrij zijn (en dat zal voor de meeste gelden) dan dienen de huidige verzekeraars gewoon uit te keren. Alleen door de rente opbrengst hebben die polissen hun al veel geld opgeleverd. Als u zelf verzekerd bent via een assurantie tussenpersoon dan kan die het geld van de polissen voor u incassseren of laten overmaken. Zowel de Goudse als Fortis zijn in principe betrouwbare verzekeraars, maar in iedere organisatie kunnen fouten worden of zijn gemaakt.
Een polis met overlijdensuitkering kan voorzover mij bekend is nooit verjaren. Rechten van oude niet meer bestaande maatschappijen zijn op de huidige rechtsopvolgers overgegaan.

fa
door fantasy - Jun 3, 2006 om 08:20
4 Antwoorden / 2 Vragen

Graag wilde ik U allebei hartelijk danken voor Uw moeite en heb zeker aan Uw antwoorden iets gehad.

la
door ladylaaf - Jun 3, 2006 om 08:52
57 Antwoorden / 5 Vragen

fantasy

nog  gecondeleerd

die maatschappijen zijn ook slordig  dat je nu pas na twee maanden

reactie op krijgt

toen vorig jaar mijn moeder was overleden  , ging ik met de uitvaartverzekeraar praten om  alles te regelen

en inderdaad wist ik toen ook niet voor hoeveel ma verzekerd was

hun hebben toen in een dag alles netjes en correct behandeld

maar  zoals hier al van andere mensen vermeld staat

ga het hoger op zoeken

ik vindt dit slordig  dit probleem had al opgelost kunnen zijn

ze beschikken toch allemaal over een computer

wij hebben zelfs een maand na overlijdenn nog een meneer van de dela  op bezoek gehad

en gepraat en of alles naar wens was en of we  met heel het gebeuren goed behadeld waren

nou ik weet uit ervaring wat u nu doormaakt en leef in een roes

heel veel sterkte

ik hoop dat u gauw wordt geholpen  en goed

marloes

fa
door fantasy - Jun 3, 2006 om 09:00
4 Antwoorden / 2 Vragen

Dank je Marloes. Gelukkig ben ik zelf ook bij de Dela verzekerd, dus waarschijnlijk gaat dat in de (hoop ik verre) toekomst beter.

Groetjes,

Ineke

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 3, 2006 om 10:34
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Recentelijk is er nog een publicatie geweest over deze materie die ik evenwel niet kan vinden op dit moment. Hoe dan ook is het zo dat de rechten op uitkeringen van overlijdenspolissen zijn blijven bestaan. In de meeste gevallen is er ook meer dan voldoende aan verdiend door de verzekeraars omdat op veel polissen is vermeld dat geen rente aanpsiingen plaats vinden dus een ooit afgesloten polis ter waarde van bijv hfl 200,00 keertt ook hfl 200,00 uit. Dus tel maar uit de winst. (Ik heb ook nog een paar polissen van mijn moeder, afgesloten in ca 1925). Zoals t.boy terecht opmerkt: wil men niet uitkeren; klacht indienen en eventueel daarna via de Geschillencommissie verzekeringen in Den Haag.