Ru
door Rudyblok Jan 10, 2023 om 17:57
Geldzaken & recht

Overname bkr registratie

In 2019 heb ik een schuldhulptraject via de gemeente afgerond in positieve zin tegen kwijtschelding wat een negatieve registratie heeft achtergelaten die uiteraard terecht is.

Nu door prive/gezondheid omstandigheden loop ik tegen de negatieve registratie aan waardoor ik niet verder kom.
2 bedrijven hebben na het toesturen van documenten mijn negatieve registratie verwijderd.
1 bedrijf weigert dit echter te doen tot ze documenten ontvangen die wettelijk niet mogelijk zijn.

Kort toegelicht: er was in 2019 een negatieve registratie door Wehkamp opgevoerd die ook in de BKR stond onder de naam wehkamp finance.
In 2021 is wehkamp finance zelfstandig geworden en zichzelf afgesplitst van wehkamp en is dit veranderd naar Tinka.
In mijn BKR is ook de registratie overgegaan van wehkamp finance naar tinka ondanks dat ik niks met tinka te maken heb gehad alsmede een overeenkomst had.

Mag tinka zomaar de registratie 2 jaar later op hun naam zetten na afsplitsing ondanks dat er met tinka geen zaken zijn gedaan maar met wehkamp finance toen der tijd? Hierover ben ik ook niet geïnformeerd door het bedrijf dat de registratie van bedrijf/naam is veranderd.
Ik heb bewijzen dat het eerst wehkamp finance was en nu ineens naar tinka is veranderd.

2030 6 Rapporteer

getty
door getty - Jan 10, 2023 om 18:07
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De naam doet er niet zoveel toe, het gaat om de vordering. Die was zo te lezen correct en daarmee de registratie ook. Juridisch gezien kan een bedrijf natuurlijk wel van naam veranderen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 10, 2023 om 18:10
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Of het mag, geen idee. Mogelijk heeft u iets aan deze info https://www.geld.nl/lenen/service/bkr-registratie-ongedaan-maken en anders:

Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  waar u mogelijk ook nadere hulp kunt krijgen van een advocaat die voor u kan handelen op basis van gesubsidieerde rechtsbijstand.

Ps. bij nader inzien kan en mag het wel indiuen bij de naamsverandering ook alle rechten en plichten zijn overgenomen / overgedragen. Het lijkt mij dus beter dat u probeert de registratie nu ongedaan te maken. k

Ru
door Rudyblok Jan 10, 2023 om 18:22
8 Antwoorden / 6 Vragen

Er was na 2019 geen verplichting meer omdat de overeenkomst was beëindigd en er geen schuld meer aanwezig was in 2019.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 10, 2023 om 19:11
16885 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. uw reactie, nog meer reden om advies te vragen bij het Juridisch Loket. daarbij nu ook nog dat het bedrijf dat niet wil voldoen aan uw vraagstelling en naar uw mening onwettig handelt is mijn volgende vraag of er dan mogelijk vragen worden gesteld die u privé aantasten en daarom onwettig zijn. In dat geval: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/gebruik-uw-privacyrechten/klacht-melden-bij-de-ap  edoch, het beste is denk ik om nader advies te vragen bij het Juridisch Loket, ook m.b.t. mogelijk onrechtmatig handelen ban het enen bedrijf.

Navraag bij het Juridisch Loket kost u uitsluitend telefoonkosten. indien u dat telefonisch doet. Via i-net melden kost u niets. Een en ander dan wel goed onderbouwen.

Iv
door Ivo W - Jan 10, 2023 om 19:05
734 Antwoorden / Vragen

BKR-registraties blijven normaliter tot 5 jaar na het volledig beëindigen van het krediet bestaan.
We leven voorlopig nog niet in 2024, dus als één van de partijen waarbij u een negatieve registratie heeft opgelopen geen coulance wil tonen, dan moet u gewoon nog even geduld hebben.

Het op verzoek laten verwijderen van uw negatieve registratie is niet iets waar u recht op heeft. Dat andere bedrijven hier wel aan mee hebben gewerkt, kunt u ook geen rechten aan ontlenen. Dit is iets met billen branden en op de blaren zitten. Die blaren genezen nu eenmaal niet zo snel.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 10, 2023 om 19:17
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@IVOW, Ts heeft het o.a. over vermeende onwettige navraag van een bedrijf.  M.a.w. zou Ts voldoen aan het verstreken van naar mening van Ts onwettige/onrechtmatige info men daar mogelijk wel zou meewerken en dat is toch m.i. substantieel iets anders.  BKR registratie blijven normaliter 5 jaar bestaan edoch kan dat ook anders zijn zoals Ts aangeeft inzake 2 andere bedrijven.  Daar is inderdaad geen recht aan te ontlenen, aan vermeend onterecht / onterechtmatig handelen wel. Ts. zaldat wel goed moeten kunnen onderbouwen.

sw
door swat1500 - Jan 11, 2023 om 00:15
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Wehkamp Finance bestaat niet meer en kan dus de registratie ook niet verwijderen. Dat Wehkamp Finance niet meer bestaat doet de registratie niet vervallen. Tinka is kennelijk rechtsopvolger van Wehkamp Finance en dus ook verantwoordelijk voor de registraties van Wehkamp Finance bij het BKR. Zij zullen dus ook de enige zijn die de registratie eventueel kunnen verwijderen.

Thecla58
door Thecla58 - Jan 11, 2023 om 11:17
862 Antwoorden / 3 Vragen

Uhm,

het is niet verplicht voor partijen om de registratie bij het BKR te laten verwijderen. Dat twee van de drie partijen dat uit coulance wel gedaan hebben dat is mooi. Maar wat denk je van het feit dat rechtvoorganger van Tinka Wehkampo Finance was, zij liever op safe spelen daar ervoor te zorgen dat er geen nieuwe schulden gemaakt worden (overigens is dat verboden tot 10 jaar na verklaring van schone lei) en dat vind ik op zich heel erg logisch. Tinka behartigt ze eventuele (nieuwe) schulden van Wehkamp lees ik uit je post.

Dus... nog even twee jaren geduld.

Oh ja, een traject via de gemeente is een minnelijk traject en dan mag je je in de handjes knijpen dat al je schuldeisers (3?) mee gedaan hebben, want daar zijn schuldeisers in principe niet toe verplicht.

We
door Wehkamp careteam - Jan 18, 2023 om 15:12
5 Antwoorden / Vragen

Een goededag,

Wij kijken graag mee met u naar de onduidelijkheden. Wilt u ons hiervoor mailen met deze klacht, uw klantnummer en ter verificatie uw geboortedatum naar socialmedia@wehkamp.nl?

Alvast bedankt voor uw mail.

Met vriendelijke groet,
Webcareteam Wehkamp

Ru
door Rudyblok Jan 18, 2023 om 18:58
8 Antwoorden / 6 Vragen

Beste wehkamp careteam,

Bedankt voor uw reactie.

Gelukkig is bovenstaand probleem in goede orde alsnog opgelost.
Ik vind helaas geen mogelijkheid dit bericht te sluiten.

Met vriendelijke groet