ronald138
door ronald138 Sep 13, 2005 om 20:47
Geldzaken & recht

Oversluiten ?

Ik heb onlangs een hypotheek adviseur van Spaaradvies op bezoek gehad en hij begon mij wel een beetje te rijk te rekenen. Ik heb sinds 1996 een hypotheke lening van ca 50.000 euro in een vorm van een spaar hypotheek bij de SNS bank en nu moet ik nog 1 jaar voor de nieuwe rente periode kan vast zetten. Ik heb nu een rente van 6.1 procent en betaal een premie waar mee ik het huis na 30 jaar ( gedeeltelijk ) aflos. Nu heeft de adviseur van van Spaaradvies het me wel zo voor gerekend dat het zin vol is om over te sluiten, maar volgens mij betaal ik alleen maar rente en los ik niks af. Volgens mij kan ik beter een jaar wachten en bij mijn eigen bank blijven, maar dat wil ik wel graag kunnen onderbouwen.

Wie kan mij een goed en eerlijk advies geven ?

1031 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 13, 2005 om 22:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een berekening maken op grond van de door u verstrekte gegevens is uiteraard niet mogelijk. Ik kan u alleen zeggen wat ik zelf zou doen in uw situatie.

Als u een hypotheek van 50.000 euro hebt tegen 6,1 procent, die over 1 jaar wordt herzien, heeft het naar mijn mening geen enkel voordeel om nu over te sluiten. Ik denk dat het zelfs nadeel oplevert, want hoe mooi het ook wordt voorgesteld, u start waarschijnlijk met een hogere hypotheek omdat er weer notariskosten, afsluitprovisie e.d. bij komen. Als u al minder gaat betalen zal dat waarschijnlijk komen doordat u nu misschien een aflossingsvrije hypotheek wordt aangeboden. Hierbij betaalt u alleen rente en lost u niets af, dus blijft de hypotheek op 50.000 euro staan. Er zal een spaardeel vrijkomen van uw oude hypotheek, maar dat hebt u waarschijnlijk nodig om de extra kosten van de nieuwe hypotheek mee te betalen.

De hypotheekrente staat momenteel bij de meeste geldverstrekkers rond de 4 procent (10 jaar vast). De kans is groot dat de rente binnen het jaar slechts minimaal zal stijgen, zodat u straks ook onder de 4,5 procent uitkomt met uw huidige hypotheek. Bovendien gaat het om een zeer laag bedrag, zeker in deze tijd. Veel voordeel valt er op dit moment zeker niet uit te halen.

Wel is het zonder meer nuttig om de komende tijd eens te informeren naar de mogelijkheden, zodat u op het moment van de renteherziening een gedegen beslissing kunt nemen. Wilt u daarvoor een goed advies, ga dan naar een onafhankelijke hypotheekadviseur. Die kan u exact vertellen wat in uw situatie het beste is.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2005 om 23:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar 1 goede raad mogelijk! Ga inderdaad naar een onafhankelijke hypotheekverstrekker en laat die alles maar eens goed doornemen en kijken wat de mogelijkheden zijn. die gasten hebben de juiste sofware en knowhow en kunnen u beslist verderhelpen. Alle goedbedoelde raad die u op deze site van mensen krijgt is leuk, maar daar kunt u verder niet zo veel mee.

Succes, Miguel.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2005 om 23:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, slip of the pern. Niet Hypotheekverstrekker, maar HYPOTHEEKADVISEUR!!!

Miguel

ve
door verwijderd - Sep 14, 2005 om 01:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oversluiten is in de meeste gevallen nadelig voor u. Als u een goede tip wilt hebben van mij... Ga met de SNS bank praten. In veel gevallen is het mogelijk om de rentevaste periode te veranderen indien u bij dezelfde bank blijft. In verband met uw spaarhypotheek.. ga deze a.u.b. niet afkopen of oversluiten wat ik begrijp uit uw verhaal loopt deze spaarvorm al enkele jaren en als u die nu gaat stoppen kost het u alleen maar geld. Wat betreft de adviseur van spaaradvies... die kijkt alleen naar zijn eigen provisie. NIET OVERSUITEN AUB

ve
door verwijderd - Sep 17, 2005 om 10:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel eenvoudig te onderbouwen

De spaarhypotheek zorgt middels een premiebetaling ervoor dat aan het einde van de looptijd het leenbedrag is opgebouwd en kan worden aangewend voor aflossing. De rente op je spaartegoed is gelijk aan de te betalen hypotheekrente. De ontvangen rente 6,1% is belastingvrij, de te betalen rente fiscaal aftrekbaar. Daalt de rente dan stijgt de premie.  Rustig naar je rentevervaldatum gaan en niets veranderen. Vraag je adviseur waar hij momenteel zonder risico 6,1% rendement kan maken. Het is er niet dus einde gesprek.

Succes verder Curious

ve
door verwijderd - Sep 17, 2005 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

wachten tot volgend jaar.

ALs uw rente volgend jaar afloopt kunt u boetevrij inlossen.

ALs de rente dan nog zo laag staat raad ik u aan de spaarhypotheek te beeindigen, de polis in box3 te plaatsen en af te kopen en een aflossingsvrije hypotheek te nemen onder NHG tegen een lang laag tarief. Bij voorbeeld 3,6% 10 jr vast

Door de spaarhypotheek is het minder interessant om volgend jaar een lage rente te kiezen daar aan de andere kant de premie omhoog zal gaan daar de rentevergoeding in deze polis gelijk is aan de te betalen hypotheekrente.

Dus volgend jaar spaarpolis beeindigen let op eerst in box 3 plaatsen!!!

Dan afl. vrij financieren.

met vr. groet.

Sander de Loo

ve
door verwijderd - Oct 7, 2005 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

nooit een spaarhypotheek afbreken,zeker niet als hij van voor 1999 dateerd.

Laat de gevolgen zien door een eerlijk persoon,geen belanghebbende voor een nieuwe vorm(dus ook geen hypotheekwinkel),echt je wordt verkeerd voorgelicht,praat liever met iemand die belasting technisch is.