zo
door zorgzaam Sep 30, 2006 om 09:28
Geldzaken & recht

Overwaarde benutten in een depot!

Help ik heb een vraag,

ik heb een overwaarde in mijn huis zitten, en nu kan ik die volgens mijn adviseur gaan stoppen in een depot (minimale gegarandeerde opbrengst 4%)om daar vervolgens mijn hypotheek bedrag mee te financieren , en daardoor mijn maandelijkse lasten omlaag te halen.

De Hypotheek moet nu toch veranderd worden !!!!

Wie kent deze constructie?

Is dit wel een verstandige keuze?????

3068 6 Rapporteer

ti
door tinustrotyl - Sep 30, 2006 om 10:02
1 Antwoorden / 0 Vragen

Die overwaarde kunt u er alleen uit halen door
- of het huis te verkopen;
- of een extra hypotheek nemen.

Het eerste zal wel niet de bedoeling zijn, dus gaat u het 2e doen.

U gaat dan een nieuwe hypotheek aan om daarmee de lasten van uw 1e hypotheek omlaag te halen? Het ene gat vullen met het andere gat?

Lijkt mij geen slimme constructie. De enige die daar beter van wordt is uw adviseur, die strijkt namelijk een aanzienelijk bedrag aan provisie op.

tonnieboy
door tonnieboy - Sep 30, 2006 om 11:55
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Het idee achter deze constructie is dat u de overwaarde gaat beleggen en daarmee een hogere opbrengst behaalt dan u aan rente over de extra hypotheek gaat betalen. Op zich wel te doen, maar altijd kleven er aan die constructies risico's die u moet gaan dragen. De adviseur strijkt aan twee kanten aanzienlijke provisie op en dat moet u betalen, zodat de conclusie gerechtvaardigd is dat alleen de adviseur er flink op vooruit gaat. U betaalt en draagt alle risico en hij vangt leuke provisies op de extra hypotheek en de beleggingen. Waak er vooral voor om niet met malifide beleggingsconstructies het schip in te gaan; teveel mensen zijn zo hun geld al kwijtgeraakt.

pekogi
door pekogi - Sep 30, 2006 om 13:28
143 Antwoorden / 1 Vragen

Er is een constructie, waarbij de overwaarde van het huis wordt gebruikt om een hypotheek te nemen, die u niet aflost. Al uw hypotheek kosten en zelfs, als de overwaarde voldoende is, een bedrag per maand voor uzelf worden van uw tegoed afgehaald. Dit betakent, dat u jaren kunt genieten van lage lasten plus eventueel een extra stukje inkomen. Je eet hiermee je eigen huis langzaam op. Heel prettig als je niet teveel kapitaal na wil laten. Je moet wel laten berekenen hoeveel jaar je zo vooruit kunt, want het is natuurlijk niet zo leuk als je later ineens met de schulden zit. De Rabobank heeft zo'n soort constructie. Denk er maar eens over en vraag er eventueel naar. Succes ermee.

dr
door drnono - Oct 12, 2006 om 22:08
2 Antwoorden / 0 Vragen

Op zich is er niet zoveel mis met je huis opeten. Als je je maar goed bedenkt hoelang je dit kunt doen en hoe hoog je maandlast is als je schuld is opgelopen en je depot leeg is. Dan moet je het namelijk wel zelf betalen.

Wees er ook voorzichtig mee het geld in een depot voor vele jaren vast te zetten of tebeleggen  (om een zo hoog mogelijke vergoeding te krijgen) en de rente van de hypotheek zo laag mogelijk (variabel?) Dan heb je wel de laagste maandlast, het is alleende vraag hoe lang dat duurt.

Als je overweegt je overwaarde op te eten zou ik eerst kijken wat je bij kunt lenen op inkomen. Neem dan gewoon een 2e hypotheek. Zit je wat zwaarder in de maandlast maar je hebt ookcash geld om leuke dingen te doen.

Je stelt de vraag maar je geeft aan dat de hypotheek toch veranderd moet worden, waarom??

Was dit het idee van een adviseur, dan moet je je afvragen of je de behoefte ook al had voordat je hem kende. Waarom wil je je maandlast drukken? Heb je geld tekort dan is het een goede reden, als je prima rond kunt komen zie ik het nut niet om je overwaarde op te nemen. Wacht dan op een moment dat je het echt nodig hebt, om een pensioengat op te vullen of wat dan ook.

zo
door zorgzaam - Oct 13, 2006 om 07:19
2 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo,

We hebben geen lening nodig ,maar het gaat om een scheiding!

En deze constructie is belasting technisch voordeliger! Maar daar twijfel ik aan?

Bedankt voor je antwoord En als jij nog tips hebt zijn ze welkom,

Groetjes,

dr
door drnono - Oct 15, 2006 om 17:52
2 Antwoorden / 0 Vragen

Belasting technisch voordeliger??

Ik wil je wel tips geven maar ik ken de situatie niet. Dus als je wat meer info hebt over het gemaakte voorstel dan wil ik er wel naar kijken.

In zijn algemeenheid is het zo: beide partners zijn 50% eigenaar. Stel je hebt nu een huis van 2 ton met 1 ton hypotheek dan is er een ton overwaarde. Hievan is 50% van jou en 50% van je partner. Als je je parnter wilt uitkopen moet je dus de hele ton lening overnemen en er 50.000 bij zien te lenen om de overwaarde aan je partner uit te keren. Deze 50.000 is aftrekbaar (cq te plaatsen in box I) Je vergroot immers je eigendom. Alles wat je meer leent is niet aftrekbaar. Komt derhalve in box III terecht. Is dus niet aftrekbaar. Compenseert alleen eventueel aanwezig vermogen in box III. Bijvoorbeeld in het depot. Als het depot echter leegloopt en je verder geen vermogen hebt (Boven de vrijstelling) zit je dus wel degelijk met een niet aftrekbare lening. Persoonlijk zou ik het zelf alleen doen als ik inkomenstechnisch niet goed in staat ben de hogere lening te betalen cq om wat comfortabeler te kunnen leven.

Typ wat kerngegevens in dan wil ik er wel naar kijken.

PS hoe oud ben je, cq is het erg belangrijk dat je je overwaarde bewaard voor later??