ni
door ninojael Feb 14, 2007 om 22:06
Geldzaken & recht

Paard met verbogen gebrek

Mijn vriendin heeft bijna 5 maanden geleden een paard gekocht.  Dit paard staat gestald bij de vorige eigenaar. Ivm de reistijd wil ze het paard dichter bij huis stallen. Vandaag heeft ze kenbaar gemaakt dat ze het paard wil gaan verhuizen. Ze heeft te horen gekregen dat dit niet mogelijk is het paard gaat dan erg weven en stopt met eten.Dit is haar niet verteld bij de koop van het paard. Wie weet wat haar rechten zijn het paard kan ze nu niet meer verkopen want het moet daar blijven staan. Geld om het terug te kopen heeft de vorige eigenaar niet heeft ze gezegt

770 3 Rapporteer

stacey
door stacey - Feb 14, 2007 om 22:45
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Ik durf je niet te zeggen hoe het zit met een paard, informeer eens bij de jurofoon  - JuroFoon

De vraag is ook of dit onder een verborgen gebrek valt, paard is verder goed gezond (nu althans) ?!

En hoe weet je zeker dat wat verkoper nu zegt zo is?

Misschien wil hij hem wel liever daar houden ?

Dit is alleen te controleren dan als je het paard daadwerkelijk weghaalt.  Zou het mogelijk zijn het even aan te kijken ?

Er schijnen wel manieren te zijn om het weven op te lossen;

 Paarden - - Tips -

Daar zul je dan wat tijd in moeten investeren.......

Succes,

fl
door fluffy - Feb 20, 2007 om 22:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik meen te weten dat, indien een dier binnen zes maanden na aankoop iets blijkt te mankeren, het wettelijk zo geregeld is, dat de vorige eigenaar het dier dient terug te nemen en het aankoopbedrag terug moet betalen. Het feit dat de vorige eigenaar tracht te voorkomen dat het paard bij hem wordt weggehaald wekt wantrouwen. Een ervaring die wij hebben meegemaakt op dit gebied is het volgende: enkele jaren geleden kochten wij ook voor veel geld een paard bij een handelaar in Zuid-Beijerland en die handelaar kreeg het ook voor mekaar dat het paard daar zo'n zes maanden zou blijven staan, onder het mom dat onze dochter (voor wie het paard was) dan daar e.e.a. kon leren. Na grove onenigheden echter hebben wij het paard in de zesde maand voortijdig en plotseling weggehaald en op een ander adres gestald. De vorige eigenaar had daar duidelijk moeite mee en later bleek ook waarom! Toen het paard nl. enige weken op het nieuwe staladres stond begonnen de problemen: huiduitslag, vermagering, algemene malaise etc. etc. Na onderzoeken en behandeling door een gerenommeerde veearts bleek, en dat heeft hij zelfs op schrift gezet, dat het paard hoogstwaarschijnlijk door de verkoper was "geconditioneerd" door het geven van anabole steroïden. Doordat het paard zo plotseling was weggehaald, kreeg het een soort van cold turkey-verschijnselen, terwijl anders e.e.a. had kunnen worden afgebouwd en hadden verschijnselen pas na langere tijd op kunnen treden. Er had dan waarschijnlijk geen link kunnen worden gelegd naar de verkoper. Kortom: adviseer uw vriendin om zo spoedig mogelijk dat paard bij de verkoper weg te halen om te kunnen bepalen of er eventueel iets aan de hand is. Als het zo is dat het gaat weven en stopt met eten, of iets anders mankeert , dan heeft uw vriendin recht op volledige teruggave van de aankoopsom. Laat het eventueel door een veearts onderzoeken. Aangezien de termijn van zes maanden al bijna om is, kan het van belang zijn e.e.a. zo snel mogelijk te regelen. Ik hoop voor uw vriendin dat het allemaal wel mee zal vallen, maar voorkomen is ook in dit geval beter dan genezen!!! Heel veel succes en sterkte!!!

ni
door ninojael - Feb 26, 2007 om 19:49
4 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo Fluffy,

Bedankt voor het antwoordt, het paard gaat morgen verhuizen en dan maar hopen dat het goed gaat.