ja
door janboezeroen Dec 22, 2011 om 22:55
Geldzaken & recht

Pakje versturen naar Noorwegen

Ik heb een pakje verstuurd naar Noorwegen maar moet hiervoor terplaatse invoerrechten worden betaald? De waarde is gering maar ik ben vergeten het op het formulier te zetten.
Pakje is ook al heel lang onderweg :
13-12 afgegeven op postkantoor,
13-12 opgehaald en gesorteerd in sorteercentrum,
Noorwegen is misschien geen courante bestemming dus
15-12 pas verzonden naar land van bestemming,
kennelijk per arreslee want
20-12 ontvangen in land van bestemming,
20-12 inklaring wordt afgehandeld
23-12 schijnt een moeilijke inklaring te zijn nog steeds niet afgehandeld.
Volgens Post.nl zal het circa 4 dagen duren, zelfs een pakje naar Japan gaat vlugger.
Dus eigenlijk 2 vragen: moet er invoerrechten betaald worden en wie heeft ervaring met pakjes verzenden naar Noorwegen?
Bij voorbaat dank en aan allen prettige feestdagen.

19290 8 Rapporteer

abarth
door abarth - Dec 22, 2011 om 23:03
845 Antwoorden / 19 Vragen

Er moeten inderdaad invoerrechten en belasting betaald worden. Als het een zending naar een particulier is kost dit wat meer tijd ivm vooraf akkoord geven voor betaling. Ook is het nu wat drukker bij alle afhandelaars door kerstpost/cadeaus en bedrijven die de quota's voor dit jaar moeten halen. Een en ander voor de betaling van invoerrechten en belasting (circa25%) kun je nalezen op www.zoll.no

vladja
door vladja - Dec 22, 2011 om 23:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ja, pakjes uit Nederland zijn verdacht. Daar kunnen wel eens drugs in zitten.

Ik verstuur naar het buitenland altijd per DHL. Je moet het in een open verpakking aanleveren. Niet goedkoop, maar wel snel. Raakt niet zoek (ben nog niets kwijtgeraakt).

Laatst nog belangrijke papieren naar New Zeeland verstuurd. Vrijdagmiddag voor 5 uur aangeleverd, dinsdag ingeklaard en bezorgd aan de andere kant van de wereld (alleen al bijna 24 uur in het ruim van een vliegtuig).

Hoeveel woog het pakje en hoeveel moest je daarvoor betalen?

Vladja

cv
door cvp - Dec 23, 2011 om 12:21
5 Antwoorden / 0 Vragen

Abarth,

Moet het geen www.toll.no zijn??

zoll is duits en toll is noors voor douane.

cvp

ro
door ronsas - Dec 23, 2011 om 14:43
9 Antwoorden / 1 Vragen

Invoerrechten vanaf een bepaald bedrag. Moet wel duidelijk zijn wat er in zit. Brieven duren max. 1-2 dagen. Pakjes 1-2 dagen langer. Wanneer er wat mis is, dan is dat hier in Nederland, bv. inhoud geheel of gedeeltelijk weg, zeker nu in December. Noorwegen, Zwitserland en Singapore zijn zo'n beetje de allerbeste landen in de wereld v.w.b. postafhandelingen (ontslag plus zware straf bij diefstal).

natascha_4810687
door natascha_4810687 - Dec 23, 2011 om 16:21
73 Antwoorden / 6 Vragen

Heb een paar jaar geleden een pakketje naar Noorwegen gestuurd, toen gaven ze ook ca 4 werkdagen aan maar werd uiteindelijk ca 1,5 week! De ontvangen zei bij voorbaat al dat hij verwachtte dat het langer onderweg zou zijn omdat de douane niet zo makkelijk is.
Vanuit Noorwegen pakketje ontvangen gaat wat dat betreft sneller!

abarth
door abarth - Dec 23, 2011 om 20:00
845 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=cvp schreef op vrijdag 23 dec 2011, 12:21]Abarth,

Moet het geen www.toll.no zijn??

zoll is duits en toll is noors voor douane.

cvp
Correct

vl
door vlievis - Dec 23, 2011 om 22:17
4 Antwoorden / 4 Vragen

Maakte vandaag iets heel anders mee.Gistermiddag om 4 uur een pakje op een hulppostkantoor verstuurd naar Portugal.Het allerkleinste postpakket doosje wat er is.Woog misschien 200 gram maar kostte Euro 18.50.Vanmorgen om 9 uur lag het pakje alweer in onze brievenbus.Sticker er op geplakt met geweigerd,adres onbekend. Sticker was precies over het adres geplakt. Wij weten zeker dat het adres goed was. Hoe kan in een paar uur tussen afgeven op het postkantoor en terug in de bus een postsorteerder weten dat het adres fout zou zijn.Vandaag het pakje opnieuw aangeboden op postkantoor met hetzelfde adres over de sticker heen geplakt. Weet Euro 18.50 betalen!!!! Post NL gebeld en die vertelden dat ze een formulier zouden sturen en ik moest maar zien dat ik het geld terug kreeg.
Wat een service van onze nationale Post NL. waar alleen maar geklaagd wordt door de direktie dat zij zo weinig verdienen.

ja
door janboezeroen - Dec 23, 2011 om 23:01
36 Antwoorden / 6 Vragen

Aan allemaal, bedankt voor de vele reacties.
Vladja, het pakje woog 7 kilo, kwam doordat ik "oude" tubes verf die nog op zolder lagen en waarvan ik zeker weet dat hij ze goed kan gebruiken erbij had gedaan.
Was voor mij de eerste keer dat ik een pakje heb gestuurd en had geen bril meegenomen naar het postkantoor dus ook niet gelezen dat je de waarde moest opgeven. Kan ik dit nog herstellen op de een of andere manier? De kosten waren € 32,50.
Heb nog geprobeert een email adres van Post.nl te vinden maar ze hebben kennelijk liever dat je belt a € 0,45 per minuut! Volgens mij duurste "servicenummer"van Nederland.