an
door anoukje Sep 12, 2008 om 16:38
Geldzaken & recht

Pensioen

heb op 29december2007 met terugwerkende kracht duitse pensioen ontvangen van mijn overleden man en kryg nu iederemaand een klein bedrag (vanaf 1-1-2008 ) moet ik hier nu belasting over betalen  en hoeveel ongeveer ben vanaf mei dit jaar 65 geworden

579 8 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 13, 2008 om 02:09
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Anoukje,

Ja, over alle inkomsten moet belasting betaald worden.

Over de maanden dat u nog geen 65 jaar was is het tarief 33,65 %.
Vanaf dat u 65 jaar bent betaald u nog "maar" 15,75 %.

Volgend jaar wel een belastingaangifte (laten) doen. Kan wel voordelig zijn!

Hardware ERror MAN.

an
door anoukje - Sep 13, 2008 om 15:44
34 Antwoorden / 60 Vragen

hallo jos bedankt voor het antwoord,maar het geld is op29 -12-2007 gestort op min rekening (dus dat was verledenjaar) dus als ik goed begryp komt dat voor het jaar 2008 te staan en niet voor 2007 , in 2007 had ik alleen maar een klein inkomen dus wat nu ? bedankt

an
door anoukje - Sep 13, 2008 om 15:58
34 Antwoorden / 60 Vragen

hallo Jos heb zojuist gekeken op de site van de belastingen wat je gemaild had maar deze gaat alleen over het jaar 2007,maar wat ik gekregen heb gaat over 15 jaar en dus ineens uitbetaald min man had 30jaar geleden in duistland gewerkt(ongeveer 2jaar) hopelyk ben ik nu een beetje duidelyker  bedankt alvast

ea
door eagle3824 - Sep 13, 2008 om 16:43
14 Antwoorden / 2 Vragen

Als u inkomsten heeft uit
het buitenland, dan moet u hiervan in Nederland aangifte doen. Ook als deze inkomsten in het buitenland al belast waren. Om te voorkomen dat
u dubbel belasting moet betalen (in Nederland en in het buitenland), kunt u een
verzoek doen voor aftrek ter voorkoming van dubbele belasting. Of u in
aanmerking komt voor aftrek ter voorkoming van dubbele belasting, hangt onder
meer af van het belastingverdrag dat Nederland met het betrokken land heeft
gesloten. In zo'n verdrag is bepaald welk land over welke inkomsten belasting
mag heffen.

kr
door krieties - Sep 13, 2008 om 17:10
442 Antwoorden / 0 Vragen

De nabetaling is in 2007 ontvangen, dus in 2007 belast. Voor pensioen uit Duitsland geldt de "aftrek elders belast" om dubbele heffing te voorkomen. Die aftrek zal voor 2007 zeker voordelig zijn.

Tarief 2007: 33,65 % in eerste schijf (tot 17.319) daarna 41,40 %.

Tarief 2008 65-: 33,6 % en 65+: 15,7 %.

Tip: omdat voor 2008 een klein bedrag wordt ontvangen uit Duitsland is het heel goed mogelijk dat de "aftrek dubbele  belasting" nadelig werkt. Kijk dus uit en bereken via de digitale aangifte.

jos-euro
door jos-euro - Sep 15, 2008 om 16:29
244 Antwoorden / 91 Vragen

Beste Anoukje,

Het bedrag wat in december 2007 is gestort moet je opgeven in aangifte
2007, ongeacht de periode waarover het is opgebouwd. In de komende
jaren dus steeds opgeven wat je in het kalenderjaar ontvangen hebt. De
berekening voor 2008 zoals in op de door mij genoemde site voor 2007 komen vanzelf
begin 2009 bij het programma IB 2008. ik hoop dat het nog duidelijk is. Zo niet: schoe@planet.nl
Groetjes, Jos

kl
door klaas10 - Sep 23, 2008 om 16:40
6 Antwoorden / 0 Vragen

hierop hebben verschillende factoren  invloed.

Er van uitgaande dat je nederlands belastingplichtig bent valt je hele wereldinkomen onder de nederlandsche belastingwet.

Het is echter wel zo dat als  het  belastingplichtig is voor Duitsland   er hier een verrekening plaatsvind ter voorkoming van dubbele belastinheffing.- Duitsland is een verdrag land van Nederland.

Ik weet niet hoeveel je hebt ontvangen , maar raad je aan je goed te laten informeren

Vr gr Klaas

jos-euro
door jos-euro - Jan 10, 2009 om 21:18
244 Antwoorden / 91 Vragen

Beste Anoukje,
Je moet het pensioen wel opgeven, maar mogelijk geen belasting of verminderde belasting te betalen. Om dit excact te berekenen zie:

 www.belastingdienst.nl/download/1490.html

Succes,
Jos