da
door dannyjo Feb 28, 2017 om 17:26
Geldzaken & recht

Pensioen afkopen of niet?

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Ik ben in februari 65 geworden en heb met ingang van half november recht op AOW. Omdat ik bij PGB recht heb op een klein pensioen van ongeveer 31 euro per maand en heb ik dit angevraagd. Bij de aanvraag zag ik dat ik ook recht op heb op 22 euro aan partnerpensioen.  Ik heb ingevuld dat ik het nabestaandenpensioen graag toe wil voegen aan het maandelijkse pensioen omdat ik alleenstaand ben. Het pensioen zou dan uitkomen op 41 euro.Nu werd ik gebeld dat het nabestaandenpensioen niet wordt uitbetaald omdat het bedrag aan pensioen onder de afkoopgrens ligt. Het nabestaandenpensioen komt gewoon te vervallen volgens het PGB reglement. Dit is toch gewoon oneerlijk? Ik kan kiezen uit twee opties: ofwel maandelijks 31 euro ontvangen of het pensioen afkopen en dan mag het nabestaandenpensioen wel toegevoegd worden. Is dit niet raar? Ik neig er nu toe om het pensioen dan maar af te kopen. Omdat ik pas in november AOW krijg ben ik bang dat dit  het belastingtechnisch ongustig is. Er wordt bij uitkering wel belasting ingehouden als AOW-er maar het lijkt mij dat mijn belastbaar inkomen hierdoor over 2017 hoger wordt en ik alsnog meer belasting moet betalen. Ik begreep wel dat afkopen van het invloed kan zijn op het recht op toeslagen maar hier heb ik dit jaar helaas toch al geen recht op. Weet iemand wat voor mij gunstig is om te doen?
Alvast bedankt voor eventueel advies.

4009 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2017 om 18:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u tot afkoop overgaat, is het verstandiger dat in januari te doen. Want in 2018 is het hele jaar het lagere tarief als AOW-er van toepassing.

Ik weet niet of u die uitbetaling dit jaar nog kan stoppen, omdat u blijkbaar al een aanvraag hebt ingediend.

Of het terecht is dat het nabestaandenpensioen niet toegevoegd kan worden, kan ik u niet zeggen, dat moet in de pensioenvoorwaarden staan.

fr
door frans56 - Feb 28, 2017 om 18:51
230 Antwoorden / 9 Vragen

Doe zoals de eerdere be-antwoorder heeft vermeld,  kijk in uw pensioen voorwaarden. Echter er is nog iets waar U op moet letten en dat is, dat als U kiest voor afkopen. Dat uw inkomen ik het jaar dat U dat afkoop bedrag krijgt (minus de belastinen die er nog af gaan)  wordt opgeteld bij uw jaarinkomen, en dat zou best eens (grote) gevolgen kunnen hebben voor uw huur en of zorg toeslag als U daar nu recht op heeft.
Hoeveel dat voor U eventueel verschilt kunt U zelf berekenen op  DEZE  site.   U zult niet de eerste zijn die het gehele afkoop bedrag "kwijt" is omdat de persoon in kwestie geen huurtoeslagg meer krijgt ik het afkoopjaar.

da
door dannyjo Feb 28, 2017 om 19:15
4 Antwoorden / 4 Vragen

Ik had wel een aanvraag ingediend ingaande 65 jaar voor de periodieke betaling maar die had bij binnenkomst geen nummer gekregen volgens de medewerker en is daarom niet verwerkt en er blijkt dus nu van een ander pensioenbedrag sprake te zijn dan in mijn aanvraag. Wat betreft de voorwaarden. Dit betreft een pensioen uit de 1970, gelden nu dan de voorwaarden die ik toen heb gekregen? Ik heb dus nog niet aangevraagd. Ik heb al gevraagd of het pensioen in 2018 kan worden uitbetaald maar volgens de medewerker moet ik het dan ook bij het inkomen van 2017 tellen. Volgens de medewerker van PGB loop ik niet de kans dat ik extra belasting over de afkoop moet betalen omdat de belastingdienst dit niet bij het jaarinkomen telt en het pensioenfonds trekt de belasting af tegen het gunstig tarief. Vandaar mijn verwarring want uit de antwoorden hierboven blijkt dus van wel. Het lijkt erop dat PGB afkoop zo gunstig mogelijk voorspiegeld. Er werd ook nog gezegd dat men toevoeging van nabestaandenpensioen wel mogelijk wil maken maar daar kom ik nu niet voor in aanmerking. Overigens door de verhoging van de AOW leeftijd is het afkopen van pensioen door het hogere belasting tarief dan ook ongustiger geworden. Ik las op de site van de belastingdienst wel iets over het niet betalen van revisierentie bij afkoop van een klein pensioen. Is dat misschien van toepassing of is dat iets heel anders.

tijger1
door tijger1 Feb 28, 2017 om 19:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor huurtoeslag geldt dat niet.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2017 om 19:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Revisierente is voor u niet van toepassing. Dat heeft betrekking op het afkopen van lijfrentes. Als u afkoopt, is 2018 echt voordeliger, oftewel minder duur.

Mocht u volgend jaar voor huurtoeslag in aanmerking komen, dan kunt u de belastingdienst verzoeken die afkoop buiten de berekening te laten.

Voor zorgtoeslag telt die afkoop wel mee.

Uiteraard houdt het pensioenfonds bij afkoop dit jaar ook rekening met het lagere tarief, maar het maakt wel dat u een flink bedrag moet nabetalen. Dus het verhaal van het pensioenfonds klopt niet.

Dus als u wilt afkopen, zorg er dan voor dat het pensioenfonds pas in 2018 de beschikking heeft over uw gegevens.

Uiteraard komt het dan niet bij uw inkomen van 2017, ook dat verhaal van het fonds is onzin, maar gewoon bij 2018.

fr
door frans56 - Mar 1, 2017 om 07:51
230 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo DANNYJO

Alle bruto inkomsten worden belast tegen het tarief van het jaar waarin de betaling aan U plaats vindt.  Echter ik heb nog wel een mogelijke tip voor U.  Als door afkoop van pensioenen uw jaarinkomen ieder jaar nogal varieert, dan kan inkomens middeling mogelijk iets voor U zijn.
Voor meer info kijk  HIER  voor meer info.

fr
door frans56 - Mar 1, 2017 om 08:02
230 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo DANNYJO

Tijger 1 antwoord: "Uiteraard houdt het pensioenfonds bij afkoop dit jaar ook rekening met het lagere tarief, maar het maakt wel dat u een flink bedrag moet nabetalen. Dus het verhaal van het pensioenfonds klopt niet."

Dat AOW-ers met meerdere pensioenen vaak (veel?)  belasting moeten na-betalen komt vaak dat ze de zogenaamde "loonheffingskorting" niet goed hebben ingevuld op de pensioen aanvraag, waardoor er een jaar later alsnog (fors?)  moet worden bijbetaald.   voor meer info over het
hoe invullen van de vraag "Wilt U loonheffingskorting ja/nee  kunt U HIER  vinden.  En anders geeft google ook veel info hierover.
zeker bij meerdere pensioenen ( ikzelf heb er 2)  kan dit van toepassing zijn.

Cookies
door Cookies - Mar 1, 2017 om 09:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Onzin. Door meerdere pensioenen kom je meestal in een hogere belastingschijf.

DOOR FRANS56 - 1 MRT. 2017 OM 08:02
151 ANTWOORDEN / 7 VRAGEN

Dat AOW-ers met meerdere pensioenen vaak (veel?)  belasting moeten na-betalen komt vaak dat ze de zogenaamde "loonheffingskorting" niet goed hebben ingevuld op de pensioen aanvraag, waardoor er een jaar later alsnog (fors?)  moet worden bijbetaald.

tijger1
door tijger1 - Mar 1, 2017 om 09:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@frans56

Die afkoop van dat pensioen wordt uitgesmeerd over het hele jaar. Dus deels belast tegen een  hoger tarief, vandaar die nabetaling.