Zieikhetgoed
door Zieikhetgoed Mar 24, 2023 om 11:23
Geldzaken & recht

Pensioen en Kredietkaart

Ik weet niet of het meer mensen is overkomen maar ik wil het graag delen. Enige tijd geleden ontving ik van ICS een verzoek om mijn inkomsten op te geven en een aantal uitgaven. Dit om te checken of mijn inkomsten/uitgaven nog wel in balans waren met mijn creditcard van ICS. Om kort te gaan, na enige tijd ontving ik een telefoontje van ICS met de mededeling dat, gezien van inkomsten/uitgaven, 1 creditcard (nooit gebruikt) zou worden stopgezet en een 2de de limiet drastisch verlaagd. Op mijn vraag waarom, kreeg ik het antwoord dat dit alles te maken had met 'verantwoord bankier'. Op mijn vraag of ik als pensioengerechtigde niet meer intressant was voor ICS kreeg ik een verbaasde reactie dat ik dat niet moest denken, o nee hoor, dat was niet zo.
Echter, in gesprek met een kennis, kreeg ik het zelfde verhaal te horen. Met pensioen en bingo, toestsing en intrekken van de (Gold)card.

Ik vraag mij af of meer gepensioneerden hiermee te maken hebben gekregen.

2404 13 Rapporteer

va
door vanlotjegetikt - Mar 24, 2023 om 11:33
809 Antwoorden / Vragen

Ik voel een opmerking/kaart aankomen.
Er wordt gekeken of iemand nog voldoende inkomen heeft om een ICS  creditcard te mogen hebben en als er voldoende buffer is om als er veel is betaald(op de pof dus) met dat ding.
Geldt ook voor mensen met inkomen op Bijstandsnivo zonder schulden.

mi
door mirjam1412 Mar 24, 2023 om 12:23
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een goede bovenwettelijke uitkering tot pensioengerechtigde leeftijd  maar niks is goed! Gelijk STOP !

getty
door getty - Mar 24, 2023 om 11:42
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit lijkt mij een uitstekende actie om onverantwoorde uitgaven te voorkomen.

rj
door rjw - Mar 24, 2023 om 11:46
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Om te beginnen heb je geen recht op een CC. En ICS heeft gelijk mbt verantwoord bankieren. Financiele dienstverleners hebben zorgplicht, dus als ICS een onverantwoord krediet verstrekt krijgen ze problemen als hun klant in de problemen komt. Iemand die nog werkzaam is heeft meer mogelijkheden om extra inkomsten te vergaren als er een CC-schuld moet worden afbetaald dan gepensioneerden.

Maar misschien moet die zorgplicht maar weer worden afgeschaft. Ik zie op dit en op het andere forum veel reacties dat mensen het maar onzin lijken te vinden. Maar dan wel de klant contractueel afstand laten doen van claims achteraf en dat de klant volledig aansprakelijk is voor financiele problemen.

Thecla58
door Thecla58 - Mar 24, 2023 om 11:54
853 Antwoorden / 3 Vragen

Naar mijn beste weten zijn die mailtjes of telefoontjes allemaal bogus. Bij mij verdwijnen ze linea recta naar de prullenbak.

Kan me niet voorstellen dat banken zoiets als ICS inschakelen. Kan me vergissen.

Lees Hier

rj
door rjw Mar 24, 2023 om 13:36
3256 Antwoorden / 5 Vragen

ICS is de grootste uitgever van CC's in Nederland. Veel banken maken daar gebruik van.

Thecla58
door Thecla58 Mar 24, 2023 om 13:54
853 Antwoorden / 3 Vragen

Dat kan. Maar dan nog vertrouw ik ze niet.

mi
door mirjam1412 - Mar 24, 2023 om 12:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben nog geen eens gepensioneerd (63)en heb dat zelfde meegemaakt!
Heb al meer dan 40 jaar een visacard bij ICS! Nooit problemen van achterstand etc.
En al die jaren ook nog eens te veel rente betaald, wanneer gaan ze dat compenseren?
Idioot gewoon, kon dan ooke auto meer huren in het buitenland, en nog meer waar ze een creditcard voor vragen.
Te gek voor woorden.

Via onze gezamelijke rekening gelukkig wel een credit card kunnen krijgen , maar nooit meer bij ICS!

Franske1958
door Franske1958 - Mar 24, 2023 om 12:24
420 Antwoorden / 2 Vragen

Ik krijg ook vrij regelmatig  mailtjes van "ICS"  dat ik een aantal gegevens moest doorgeven omdat hun anders mijn ICS kaart (???)
zouden blokkeren. Echter ik had nog nooit van ICS gehoord en wist helemaal niet wat dat was. Google leerde mij dat die iets van
doen hebben met een creditcard, wat iets is waar in wel eens van heb gehoord dat creditcards zouden moeten bestaan, maar ik
heb alleen maar een normaal pasje van mijn bank, verder niets. Ik zou echt niet weten wat ik met een credit card moet doen.
Schijnbaar is dat nodig in het buitenland, waar ik nooit kom.  bestellen op internet doe ik ook nooit.  Ik stuur al deze zooi direct
door naar de fraudehelpdesk en verwijder vervolgens die zooi. Is dat verzoek wel echt van ICS????

sira
door sira - Mar 24, 2023 om 12:41
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Ben ook gepensioneerd, maar heb hier geen last van. Misschien dat dit komt omdat mijn creditcard gekoppeld is aan mijn betaalrekening en de bank daardoor mijn saldo kan zien. Creditcard en bankpas van de betaalrekening hebben wel verschillende nummers.

ne
door neodutchio - Mar 24, 2023 om 12:52
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Bij het pensioen gaat het inkomen naar beneden en vanwege de leeftijd is de kans op hogere ziektekosten groter. Om die reden word een nieuwe check gedaan.

Elke geldverstrekker heeft een zorgplicht naar de klant toe. Als het risico te hoog word mag er geen krediet meer gegeven worden.

ro
door ronny530 - Mar 24, 2023 om 12:57
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Mailtjes uit naam van ICS zijn phisingmails om aan kaartgegevens te komen waarna de creditcard leeggetrokken wordt dus direct verwijderen. Bij het behalen van de pensioengerechtigde leeftijd veranderd ook de financiele situatie omdat het hoofdinkomen waarop de limiet gebaseert is veranderd en in veel gevallen lager gaat worden. Die inkomensterugval is van toepassing op de hoogte van de credietlimiet en dat voelt wel als een soort van discriminatie maar is het dan weer niet. ICS past zo'n kredietwaardigheids check niet toe om u te beschermen maar bij een inkomensterugval is de kans groter dat ICS financiele schade op gaat lopen.

mahadma
door mahadma - Mar 24, 2023 om 13:16
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ik ga gemakshalve uit van echte email. De bank moet je wettelijk beschermen tegen mogelijk schulden die dmv cc kunnen ontstaan. Dan is de afweging inkomen/uitgaven van belang om uzelf niet in de problemen te brengen. Zelf een cc gekregen (65plus) bij mijn bank en puur voor internetbestellingen en gewoon gekregen. Als uw max (stel) 10000 was en nu 1000 met verminderen inkomsten en de nooit gebruikte kaart ingetrokken is dat mede door uw leeftijd een logisch gegeven  omdat de erven liever geen schulden willen erven die er zouden kunnen zijn of komen.

id
door idaeon - Mar 24, 2023 om 13:25
21 Antwoorden / Vragen

Heeft helemaal niets met je pensioen te maken.
Ik (46) ben nog lang niet met pensioen en maakte onlangs hetzelfde mee met ICS.
Ik heb al jaren een gespreid betalen functionaliteit op mijn card. Makkelijk om een keer een maand te kunnen overbruggen.
Veel langer dan een maand of 2 a 3 heeft een bedrag nooit open gestaan. Altijd netjes betaald, nooit een ongeoorloofde achterstand gehad.

Ik ontving een brief dat ik al 18 maanden geen gebruik had gemaakt van de gespreid betalen functionaliteit (zou kunnen) en dat ICS daarom besloten had om deze functie stop te zetten. Toen kwam het... Als ik die functionaliteit zelf ook niet meer wilde hoefde ik niets te doen (en zou er verder ook geen onderzoek volgen). WIlde ik die functionaliteit wel behouden dan zouden ze wel eens even onderzoek gaan doen naar mijn inkomsten om te kijken of ik gespreid betalen wel mocht houden, maar bovenal of ik uberhaupt de kaart nog wel mocht gebruiken. Met andere woorden ik kon de kaart ook gewoon helemaal kwijt raken.

Dat laatste vond ik heel krom. Want ik mocht sowieso de kaart houden, zonder onderzoek, als ik de functie gespreid betalen maar gewoon liet vervallen.
Als ik de functie wel wilde houden dan was er niet slechts sprake van onderzoek of gespreid betalen nog wel verantwoord was, maar ook of ik uberhaupt de kaart mocht houden. Het voelde als een soort van dreigement; heb niet het lef om alsnog gespreid betalen te houden, want dat kan je duur komen te staan.

Heb na 30 jaar de card gewoon zelf maar helemaal opgezegd en nu een van mijn eigen bank (niet aangesloten bij ICS)

wi
door willems123 - Mar 24, 2023 om 14:36
117 Antwoorden / 16 Vragen

Ik heb ook hetzelfde probleem... Gelijk mijn CC opzeggen en een Debit MasterCard aanvragen bij Openbank, helemaal gratis en mijn ''verbruik limit hoger'' tot nu toe heel tevreden.  Echt een aanraden!

ni
door niceprice - Mar 24, 2023 om 14:42
14 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is goed zaak. Het risico van ICS ligt voornamelijk bij de kaarten die nog een krediet faciliteit hebben. Nieuwe kaarten hebben dit niet meer. Banken hebben zorgplicht. Er moet worden voorkomen dat je financiële verplichtingen niet meer kan na komen.

Mijn echtgenote en ik hebben al meer dan 20 jaar een (ANWB branded) ICS creditcard die we veelvuldig hebben gebruik op reis. Hier zat een crediet faciliteit op van ongeveer €4500,-. De kaart staat op naam van mijn vrouw en een partnerkaart voor mij.

Wij kregen ook de oproep om gegevens in te leveren en mijn echtgenoot werk al 15 jaar niet meer dus geen inkomen. De laatste 15 jaar heb ik netjes de maandelijkse betaling gedaan. Ook onze kaart wordt binnenkort opgegeven omdat er simpelweg geen inkomen meer is die de kredietfaciliteit dekt. Afgelopen week heb ik op basis van mijn inkomen bij ICS een creditcard aangevraagd en is gehonoreerd.

Overigens kunnen de personen die door bijvoorbeeld pensioen niet meer het vereiste inkomen hebben nog steeds een creditcard krijgen zonder inkomen of BKR check. ICS heeft ook kaart waar je geld op kan storten en functioneert als een normale creditcard die kan worden gebruikt voor bijvoorbeeld autohuur.
ICS GO