ja
door janssensblok Feb 5, 2009 om 00:15
Geldzaken & recht

Pensioen niet afgedragen door ex-werkgever

Beste mensen,

Graag zou ik over het onderstaande meer infromatie willen ontvangen of tips. Het volgende speelt, wij kwamen er per abuis achter dat we al een paar jaar geen pensioenoverzicht hadden ontvangen van mijn man. Na een email gestuurd te hebben (naar het pensioenfonds) ontvingen wij een brief met het verhaal dat mijn man (volgens het pensioenfonds) werkzaam is geweest van 01-01-2004 t/m 31-12-2005 bij zijn ex-werkgever maar dit is niet correct. Hij is daar in dienst geweest van 24-11-2003 t/m 18-08-2008. Op alle salarisstroken is pensioenpremie ingehouden maar klaarblijkelijk dus nooit afgedragen......het zou gaan om een bedrag van rond de 3000 euro want dan is er 2 jaar wel afgedragen maar daarna (3 jaar) dus niet meer. Nu stond er in die brief dat we kontakt op moesten nemen met de ex-werkgever, dat zou kunnen maar we hebben al een kort geding aan moeten spannen om achterstallig loon, toeslagen en vakantiegeld betaald te krijgen (dit is ook gelukt zonder dat het kort geding uiteindelijk heeft plaatsgevonden) dus leven niet echt op goed voet met dit bedrijf. Waarmee wij willen zeggen dat dit volgens ons toch nergens toe gaat leiden.

Wat kunnen en mogen we nu doen om er toch voor te zorgen dat dit geld bij het pensioen terecht komt, het is tenslotte ingehouden op het loon en wat te doen met het gedeelte dat de werkgever had moeten afdragen?

Wij zijn zeer benieuwd en vast bedankt voor de moeite.

17088 8 Rapporteer

stacey
door stacey - Feb 5, 2009 om 08:52
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Lijkt mij dat je (nog) een vordering hebt op je werkgever, en dat je dezelfde weg wellicht nogmaals zult moeten afleggen.

Informeer even hier;

--Het Juridisch Loket is een onafhankelijke organisatie waar iedere burger terecht kan voor gratis juridisch advies. We zien onszelf als de wegwijzer in recht.
Het Juridisch Loket is erop gericht om de burger op een open en transparante manier gratis hoogwaardige juridische informatie en advies te verstrekken.

Het Juridisch Loket

Succes,

ja
door janssensblok - Feb 7, 2009 om 01:09
17 Antwoorden / 27 Vragen

Stacey,

Bedankt voor je reactie. (ik had er eigenlijk nog wel meer verwacht, maar vind het verdacht stil hier....)

We hebben eerst maar eens kontakt gezocht met het pensioenfonds en naar hun de loonstroken gestuurd en zij gaan het nog eens uitzoeken en anders de ex-werkgever sommeren om alsnog te betalen, het vreemde is dat bij een ex-collega wel de premie's zijn gestort en hij heeft ook gewoon jaarlijks een overzicht gehad. We hopen dat er bij het pensioenfonds wellicht wat fout is gegaan en dat het met een sisser afloopt maar dat is nog afwachten..... Ik had wel een vraag via email gesteld bij het Juridisch Loket maar kreeg een antwoord wat nergens op sloeg. (misschien had bellen handiger geweest, maar mailen is nog steeds goedkoper....)

nb
door nbw - Feb 7, 2009 om 02:43
521 Antwoorden / 24 Vragen

Heb erkende diplomas gehaald mbt pensioenvoorzieningen. Was weliswaar lang geleden maar toch. In jouw geval is er sprake van een pensioenfonds voor de bedrijfstak. Dat betekent formeel juridisch dat de gehele bedrijfstak is gehouden aan de daar afgesproken regeling. Je kunt 3 dingen doen.

1. Het pensioenfonds aanspreken met je verhaal

2. Aangifte doen .

3. De werkgever alsnog sommeren de betaalde premies af te dragen.

Mijn tip is de volgorde 3,1,2. Hoezeer ook de verhouding ook is verstoord.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 8, 2009 om 18:27
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Jansens,

Op de inhouding op uw loon die niet is afgedragen aan het pensioenfonds heeft u recht. Via een beroep op achterstallig loon moet u daar nog aan kunnen komen, zolang het bedrijf niet failliet is.
Op de niet gedane bijdrage aan uw pensioen door uw werkgever kunt u geen recht doen gelden.

Wat u met het oog op mogelijk faillissement kunt doen is:

1. Rechtsbijstandverzekering? Zet die er dan achteraan.

2. Lid van een vakbond? Zet die er dan achteraan.

Lid van beide: Laat 1 voorgaan.

Lid van geen van beide: Laat een jurist een loonvordering opstellen. ASAP!

Hardware ERror MAN.

drees
door drees - Feb 16, 2009 om 19:52
26 Antwoorden / 5 Vragen

Welk pensioenfonds betreft het hier?

ridder_1
door ridder_1 - Feb 16, 2009 om 20:43
376 Antwoorden / 8 Vragen

Een zeer groot aantal werknemers is aangesloten bij een pensioenfonds welke door (ooit) Het ministerie van Sociale Zaken  en Werkgelegenheid verplicht is gesteld. In deze zgn. verplicht gestelde bedrijfstakpensioenfondsen geldt dat de premie door de werknemer Als door de werkgever dient te worden voldaan. Deze percentages zijn veelal afhankelijk van de afgeloten C.A.O onderhandelingen die per bedrijfstak werde en worden afgesloten. Ook indien u arbeidsovereenkomst zonder CAO overeenkomst bezit( veelal vertegenwoordigers, partimers etc.) dient toch premie aan dit verplichte fonds door beiden te worden voldaan.

U kunt derhalve zondermeer het beetreffende pensioenfonds inschakelen en deze hebben de wettelike plicht alsnog premie bij de werkgever in rekening te brengen en te zorgen dat de gehele premie alsnog wordt geind en t.z.t. voor een pensioenuitkering zorg te dragen. Meldt deze kwestie met een afschrift aan de voormalige werkgever. Er bestaat nog een kans dat de werkgever een (forse) boete krijgt wegens niet afgedragen premies en/of niet aangemelde werknemers. Indien het pensioenfonds u terugverwijst naar de werkgever ( wat wettelijk niet mag want het pensioenfonds heeft met de werkgever een wettelijke verplichting) dan kunt u alsnog een advocaat in de arm nemen en de verplichting van de werkgever navorderen. Kijkt u verder eens op internet hierover is voldoende correspondentie te vinden tot aan de pensioenkamer toe.

Succes !!

ja
door janssensblok - Feb 17, 2009 om 08:17
17 Antwoorden / 27 Vragen

Bedankt allemaal vast voor de reactie's.

Inmiddels gaat het pensioenfonds er achter aan en de bond.

Het gaat om het beveiligingspensioenfonds.

Het vreemde is ook dat bij een ex-collega alles wel is afgedragen.....

M.vr.gr.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 27, 2009 om 15:05
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Heeft u vragen over uw pensioen of wilt u er meer van weten?

Zie dan:

http://www.fnvbondgenoten.nl/dossiers/dossier_overzicht/pensioen/algemene_informatie_pensioen/landelijke_bijeenkomst/

http://a.1y.nl/s/v.php?eHp3VzRPMTlIdm9Hcm9nZEx1a1k5NkopNw==

Ook nietleden zijn welkom.

H.