h1
door h1e2l3e4n5a6 Nov 1, 2007 om 12:36
Geldzaken & recht

Pensioen recht

heeft iemand ervaring over de opgebouwde pensioenrechten na een echtscheiding voor de vrouw ,voor 1995 gescheiden en nog geen 65 jaar

480 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 1, 2007 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag h1*********,

Geen ervaring, maar mogelijk wel een verwijzing waar je antwoorden op je vragen vindt:

Pensioen en echtscheiding:

VragenOverPensioen

PensioenEnOverlijden

EchtscheidingEnPensioen

EchtscheidingEnPensioen2

Groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Nov 1, 2007 om 15:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hangt ervan af in welk jaar je gescheiden bent. Bijv. onder de Boon van Loon regeling kan de vrouw aanspraak maken over de ndeel van de opgebouwde rechten tijdens het huwelijk. Maar dan moet ze wel zelf stappen daarvoor ondernemen.

ve
door verwijderd - Nov 1, 2007 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Nov 1, 2007 om 19:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

goeden avond bedank voor uw reactie ben in 1983 gescheiden mijn ex is al 7 jaar met pensioen hij moest de   50% pensioenopbouwgelden voor mij aanvragen, heeft hij niet gedaan daarom sta ik niet sterk.het pensioen fonds kan de gelden uitrekenen dan wordt het advocatenwerk.die stap heb ik gedaan ruim een jaar geleden maar de advocaat komt er niet verder mee . er is van mijn ex  geen enkele  medewerking en dan sta men heel erg zwak zo werd ook door het pensioenfonds gesuggereerd.zal dus moeten afwachten tot zijn overlijden.volgens een reactie  van de sp partij krijgen dit jaar nog de 65 jarige vrouwen,die ook buiten de boot zijn gevallen een eenmalig extra bedrag voor de vrouwen, die dan nog overblijven wordt nog wat gezocht. vriendelijke groet helena

ve
door verwijderd - Nov 1, 2007 om 22:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Helena,

U schrijft van een echtscheiding in 1983. In 1981 is het maatgevende Boon/Van Loon arrest gesproken waarin pensioen bij echtscheiding voor het eerst werd geregeld. Kort samengevat:

Boon/Van Loon-arrest

Voor scheidingen zijn regels van kracht met betrekking tot pensioenen, die voortvloeiden uit dit arrest van de Hoge Raad. De op de scheidingsdatum opgebouwde pensioenaanspraken maakten deel uit van de te scheiden boedel bij echtscheiding en bij ontbinding van het huwelijk na scheiding van tafel en bed. Deze zogenaamde verrekening van de waarde van de pensioenaanspraken vond plaats indien al of niet overeengekomen huwelijkse voorwaarden daartoe aanleiding gaven. Er diende sprake te zijn van enige mate van vermogensgemeenschap.

Bij Boon/Van Loon wordt er dus geen onderscheid gemaakt tussen welk deel van de periode van de pensioenopbouw men nu daadwerkelijk gehuwd was. Bij echtscheiding komt het gehele pensioen, wat tot de echtscheidingsdatum is opgebouwd, in aanmerking voor verdeling en niet het pensioen wat is opgebouwd gedurende de huwelijkse periode.

Dit wordt inderdaad juristenvoer, maar u staat weldegelijk sterk met de arrest in handen. Succes!

Canna