We
door WendyW Dec 17, 2015 om 12:24
Geldzaken & recht

Persoons wisseling

Mijn vriend ervaart al enige tijd last van een persoonswisseling. Er is iemand met dezelfde voorletter en dezelfde achternaam met de zelfd geboorte datum die flinke schulden heeft. Hierdoor krijgt mijn vriend continue een negatief krediet advies. En worden er nu zelfs brieven van incasso bureau's naar ons huis adres gestuurd. Kan iemand ons vertellen of wij hier iets aan kunnen doen?!  Als het namelijk zo doorgaat krijgen wij misschien wel een deurwaarde aan de deur omdat een ander met dezelfde naam er een potje van maakt..

4775 10 Rapporteer

We
door WendyW - Dec 17, 2015 om 12:25
1 Antwoorden / 2 Vragen

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Dec 17, 2015 om 12:45
11569 Antwoorden / 51 Vragen

De niet voor uw vriend bedoelde incassobrieven met een begeleidend schrijven terugsturen naar de afzender. Maar wat de rest betreft is een knap vervelende situatie, wellicht is het een optie om UW adres en het foute adres duidelijk te maken bij eventuele aanvragen van abo's oid.

Topantwoord

uwjurist
door uwjurist - Dec 17, 2015 om 13:06
1043 Antwoorden / 0 Vragen

De beste optie is om alle tips op te volgen die staan op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/wat-doe-ik-bij-mogelijke-identiteitsfraude.
Dus om onder andere overal op te reageren, aan te geven dat het niet om hem gaat (onder vermelding van al zijn volledige voornamen e.d.) en te verzoeken zich tot de juiste persoon te wenden.
Doe hetzelfde bij het BKR te Tiel (vraag daar de gegevens op). Doe ook aangifte bij de politie (misschien is sprake van identiteitsfraude). Meld het bij de gemeente en bij het CMI.
Gebruik bij alles wat besteld, gekocht, geregistreerd etc. wordt, altijd alle voorletters/voornamen.
Meer valt er helaas niets aan te doen.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

akkerdistel
door akkerdistel Dec 18, 2015 om 19:05
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Bij dat reageren geef geen persoonsgegevens, die ze nog niet van je hebben, cadeau. Werkelijk alles wordt opgeslagen en voor je het weet, namelijk lekker makkelijk voor de schuldeisers opdat jij wel te bereiken bent, komt het echt op jouw naam te staan.

Topantwoord

marita567
door marita567 - Dec 17, 2015 om 13:42
1576 Antwoorden / 17 Vragen

de link van uwjurist klik hier

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 17, 2015 om 13:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er was een tijdje terug een onderwerp op tv over zo'n zelfde situatie. Dus iemand zelfde voorletters, achternaam en geboortedatum. De andere persoon was een boefje, als gevolg waarvan de "goede" regelmatig opgepakt werd en ook problemen had aan de grens.

Volgens mij is dat toen  "opgelost" door de "goede" altijd een uittreksel met voornamen bij zich te laten dragen plus een verklaring van de politie, dat hij niet de "slechte" was.

pi
door pieterwolters - Dec 17, 2015 om 18:09
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een lastige. Normaal gesproken wordt aangenomen dat voorletters, achternaam en geboortedatum uniek zijn (en de kans dat er iemand is met dezelfde kenmerken is natuurlijk ook best wel klein). Het enige om dit te voorkomen is dat het BSN nummer vaker gebruikt gaat worden in de toekomst (dit werkt uiteraard niet in gevallen van identiteitsfraude).

marianne martens
door marianne martens - Dec 18, 2015 om 12:00
4 Antwoorden / Vragen

Kan hij dat niet aantonen met zijn BSN? Dat kan toch niet ook het zelfde zijn?

audb
door audb - Dec 18, 2015 om 13:15
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een deurwaarder hoef je echt niet te verwachten en mocht het wel zo zijn dan kan je zelfs een klacht indienen bij de rechtbak omdat een deurwaarder verplicht is om een adres en persoons onderzoek te doen.

Maar mijn vraag is wel van hoe komen ze aan jullie adres?, opvragen bij de gemeente mag alleen een deurwaarder dus moeten ze of uit hun eigen database komen of en dat is minder pretig je vriend weet wel degelijk er vanaf.

Bij het eerste geval kan je het beste bij de desbetreffende bedrijf alle gegevens opvragen en dat zijn ze verplicht te geven zie je dat het niet klopt geef dan een zeer duidelijke signaal af aan het desbetrefende bedrijf en eis dat ze stoppen met het sturen van brieven en/of opdracht geven aan een incasso bureau.

Maar als het de BKR betreft dan is het een heel andere zaak dan moet er wel degelijk een BSN nummer bekend staan en ook dat is op te vragen bij de BKR in Tiel.

w-
door w-en-am - Dec 18, 2015 om 13:32
15 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk en hoop dat de sofinummers niet gelijk zijn. Als dat wel zo is heb je helemaal een probleem. Je moet natuurlijk wel voorzichtig zijn met je sofi nummer. Probeer anders afspraken te maken met de schuldeisers en het BKR om persoonlijk met paspoort en sofinummer en DIGID je identiteit te laten vaststellen.
Suc6

Willem

hi
door hipppo - Dec 18, 2015 om 13:40
303 Antwoorden / 2 Vragen

Wellicht kan het vermelden van de geboorteplaats ook helpen.