de
door dennis2929 Sep 15, 2011 om 23:30
Geldzaken & recht

Portiekdeuren te zwaar voor oma

Hallo,

Het gaat hier om mijn Opa en Oma die 12 jaar geleden zijn gaan wonen in een flatje op de vierde etage. Mijn Opa die nog alles op de fiets deed (79) is helaas aan een chronisch slopende spierziekte overleden een maand geleden. Mijn Oma is door de jaren heen steeds minder mobiel geworden. Heeft versleten heupen en kan amper meer lopen. Nu zit zij "gevangen" op vier hoog want het is voor haar onmogelijk om de portiekdeuren te openen vanuit haar scootmobiel.

Ik heb bij de makelaar (vrije sector huurwoning) gevraagd of zij bereid zijn de deuren te automatiseren. Kreeg de mededeling dat dit aangevraagd moest worden via de gemeente (WMO). Makelaar was niet blij met mij. Mijn oma ziet de bui al hangen want een aanvraag voor het verwijderen van het bad werd afgekeurd. Reden: had ze er 12 jaar geleden maar niet moeten gaan wonen!!

Mag van de makelaar deze verandering ook niet zelf (laten) uitvoeren en betalen. Kortom als de gemeente de aanvraag afkeurt: Wat dan???

Ik zou niets liever willen dat mijn oma weer zelfstandig naar buiten kan en niet afhankelijk is van de buren of haar kleinzoon.

Wie kan mij hier in adviseren wat te doen als...

6509 41 Rapporteer

loreleigil
door loreleigil - Sep 15, 2011 om 23:50
678 Antwoorden / 3 Vragen

Sowieso wordt het praktisch onmogelijk om dit via de Wmo te regelen, omdat de Wmo voor één persoon dingen vergoed. Dit soort deuropeners kunnen door anderen ook gebruikt worden.Hier zit echt niks anders op, dan eens contact op te nemen met de Ango, zij weten vaak beter raad. Hier de website waar u kunt zoeken naar een (gratis) adviseur in uw omgeving. Maar ik denk dat het erg moeilijk gaat worden. Als de Wmo afwijst, wat ik wel vermoed, dan blijft er naar mijn mening niks anders over dan te verhuizen. Daar kan bij veel gemeentes een verhuiskostenvergoeding worden aangevraagd, voor mensen met een kleine beurs. Of oma daar onder valt, hangt van haar inkomen af. Veel sterkte met het verlies van opa, en met het geregel voor oma!

birdies
door birdies - Sep 16, 2011 om 00:13
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Erg meewerkend is de makelaar niet en sociaal al helemaal niet. Ik ga er van uit dat deze geen zin heeft aan deze voorziening geld uit te geven? Een andere reden kan ik niet bedenken.

Kan me voorstellen dat zij niet willen dat jij het uit laat voeren, maar wat als je voorstelt dat zij het uitvoeren en jij of je oma het betaald?

simonlebon
door simonlebon - Sep 16, 2011 om 00:28
51 Antwoorden / 1 Vragen

Het is vervelend, maar oma zal nog verder achteruitgaan en dan is verhuizen de weg van de minste weerstand. Niet persé naar een verzorgingstehuis, maar misschien naar een 55+ woning? Deze zijn meestal al voorbereid op de mindere mobiliteit en vaak is er ook andere dienstverlening mogelijk.

Mijn moeder heeft ook die stap moeten nemen, maar is blij dat ze het gedaan heeft. Zij kon de trap van haar huis haast niet meer op of af komen (3 hoog zonder lift). Nu in de 55+flat woont ze nog gewoon zelfstandig en kan ook gewoon naar buiten. En ze heeft meer contact met de buren.

ridder_1
door ridder_1 - Sep 16, 2011 om 08:33
376 Antwoorden / 8 Vragen

U geeft niet aan hoe oud uw oma momenteel is. Sinds deze week kunnen 80+ ers zich direct laten inschrijven bij verzorgingscentra etc zonder de lastige keuringen en beschikkingen van de WMO en CIS clubs.
Het klinkt hard maar met uw makelaar zult u echt niet verder komen en hij rekent toch al op een spoedig vertrek. En ja een oudere alleenstaande op 4 hoog zal in de toekomst nog veel meer problemen en zorgen gaan opleveren, dus ga met uw oma na wat alternatieve mogelijkheden zijn.
Dat de WMO (gemeente) trouwens geen voorzieningen betaald zoals automatische deuropeners etc. is NIET waar. Men kijkt alleen naar het belang van de aanvrager en dat andere mensen daar direct of indirect hun voordeel mee kunnen doen is iets anders. Bij mijn nieuwbouwflat hebben ze op eerste verzoek van mijn buurvrouw binnen 1 jaar 4 automatische deuropeners geplaatst zodat ze toch de straat op kan.

an
door annasophia - Sep 16, 2011 om 12:46
14 Antwoorden / 0 Vragen

Dennis,ik begrijp hier niks van...maar hier enige tips.
Ik zelf ben nu 85 jaar en kan niet meer lopen wegens een wervelkolom stenose.
Mijn man is overleden,en woon ik nu in een service flat .. alles gericht op oudere mensen...en aangepast...ruime kamers.. enz. mijn scootmobiel staat voor de deur.. kan ik ook opladen.. en heb verder alles wat mijn hartje begeert.. dit alles door de W.M.O. heb zelfs nog een aangepaste keuken .en ga door huis met mijn trippel stoel ....
IK heb tot heden toe nog geen verzorging nodig, maar kan ik krijgen.. voor uw moeder lijkt me dit zeer geschikt.. en zal dit in uw woon plaats ook wel zijn..
Informeer eens ,want dit lijkt me voor Oma niet zo best als ze daar blijft wonen.
Heel veel succes dennis .. en laat van je horen!!!!!!!

audb
door audb - Sep 16, 2011 om 13:12
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als uw oma niet de mogelijk heeft om op een normale manier toegang tot haar woning heeft dan moet de verhuurder / makelaar hier een oplossing voor gaan bieden.
Echter hoeft dit niet door middel van het automatiseren van de deuren te gebeuren.
Het vervangen van de deuren door makkelijker te openen deur(en) zou een goedkopere oplossing zijn en zelfs voor de overige bewoners ook verwelkomt kunnen worden.
Echter moet dan wel een meerderheid van de bewoners aan geven dit ook te wensen zo niet dan gaat dat ook echt niet gebeuren.
Wat u ook kan doen is aan de verhuurder vragen of er geen beneden woning beschikbaar is zodat uw oma daar kan gaan wonen.

tenormin
door tenormin - Sep 16, 2011 om 13:27
16877 Antwoorden / 108 Vragen

Dennis2929, aangezien je oma nu in een flat woont in de vrije sector huurwoningen, er zijn op het moment veel aanleunwoningen te huur die alle voorzieningen hebben die voor jouw oma het leven zeker zullen veraangenamen. Die aanleunwoningen zijn natuurlijk ook in de toekomst voor je oma heel fijn want, mocht ze zorg nodig hebben is dat ook voorhanden. In mijn gemeente is er pas weer zo'n huis gebouwd en er staan er nog enige te huur. Neem aan dat dit elders ook het geval zal zijn. Dit soort woningen zijn ruim van opzet, zoals annasophia al aangeeft. Is dit alles mogelijk dan zal dit èn voor je oma en voor jezelf en rest van familie een uitkomst zijn. Verhuizen op zich is geen pretje, maar zo wonen als oma nu moet is zeer onplezierig en a-socialiseert.

be
door bettyg - Sep 16, 2011 om 14:10
14 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben pedicure en kom in heel veel flats en daar zitten allemaal knoppen daar kunnen de mensen op drukken en dan gaan de deuren vanzelf open
zodat de mensen veel langer in hun woning kunnen blijven
Gr gerrie

ma
door martin wiltink - Sep 16, 2011 om 14:11
21 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem is dat oma in het verkeerde huis woont, en zal moeten verhuizen. Het is zo dat alle portaalflats altijd hoge drempels hebben als men van de lift naar de gallerij gaat. Daar is niets aan te doen.
Voor Oma is de oplossing simpel, gaan verhuizen.
Lijkt mij ook gezien haar leeftijd veel verstandiger.
Jammer maar het is niet anders.

moeder56
door moeder56 - Sep 16, 2011 om 14:40
483 Antwoorden / 2 Vragen

loreleigil donderdag 15 sep 2011, 23:50

Sowieso wordt het praktisch onmogelijk om dit via de Wmo te regelen, omdat de Wmo voor één persoon dingen vergoed. Dit soort deuropeners kunnen door anderen ook gebruikt worden.
Complete onzin, het gaat om de toegankelijkheid voor oma, doet er totaal niet toe of een ander er ook gebruik van maakt. Valt wel degelijk onder de WMO.
Los van dit alles, misschien is het wel tijd dat oma verhuist naar woonruimte waar de faciliteiten ( en contacten met generatiegenoten) al zijn. Niet dat ik het haar misgun, maar uiteindelijk kost het veel geld (van ons allen).

tenormin
door tenormin - Sep 16, 2011 om 14:58
16877 Antwoorden / 108 Vragen

Moeder56,
Toch een ietwat vreemde conclusie die u hier trekt. Want wat voor voorzieningen er ook worden getroffen, voor jong en oud, denk aan tehuizen en chrèches, het is allemaal al gemeenschapsgeld. Toch niets nieuw dat we alles onder de noemer belasting betalen?

jokesk
door jokesk - Sep 16, 2011 om 15:47
50 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb ook al eens zo iets aan de hand gehad.
Je kun bij de gemeente in beroep gaan. Hebben ze dat niet gemeld?
Wat ook kan, is een een afspraak met de wethouder die de WMO in zijn portefeulle heeft. Bij de receptie van de gemeente kunnen je ze an de naam helpen.
Als laatste noodgreep kun je ook de landelijke ombudsman benaderen.
Deze behandeld zaken waarbij de overheid gemoeid is en je bij vast loopt.
Deze kun je telefonisch benaderen of per internet.
Tel.nr. 0800 33 55555
Internet: http://www.nationaleombudsman.nl/contact-1

Succes.
Joke sk

ni
door nickilief - Sep 16, 2011 om 16:16
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer de huiseigenaar toestemming heefd gegeven voor het plaatsen van een scootmobiel moeten ze vanzelfsprekend ook zorgen dat ze er mee naar buiten kan dus zijn ze verplicht de deur te automatiseren.
diegene die het kastje voor de scootmobiel lader heefd geplaats neem daar een kontact mee op, of bel met MOZA 0881011600

jpm
door jpm - Sep 16, 2011 om 16:25
821 Antwoorden / 28 Vragen

Technisch is alles te realiseren, ook de hoge drempels van liftruimte/trappenhuis naar galerij is met druppelplaat op/afrit te realiseren, in combinatie met een drukknopsysteem die de deur, dwars door de kracht van een dranger heen, kan openen. Voor de eigen deur precies hetzelfde, een op/afrit die niveauverschillen kan slechten. Zo van huis tot buiten de flat is alles mogelijk, en bovendien wordt dit door de WMO vergoed, mits men een indicatie hiervoor (eerst aanvragen) krijgt.
Iets anders is het gedrag van de verhuurder (makelaar). Een woningeigenaar of beheerder is niet altijd verplicht om aan het onroerend goed wijzigingen toe te staan. De gemeente heeft vast hiermee al ervaring en een gesprekje hierover met de daarover beleid makende/uitvoerende ambtenaar zal opheldering geven.
Het is heel vervelend dat mensen wel thuiszorg kunnen krijgen, maar dat dan dit soort zaken ze weer belemmert om te participeren in de maatschappij. Om dan je huis te moeten verlaten is wel triest, maar vaak niet te voorkomen.
Een goede inschatting van je oma, over de gevolgen van een beslissing, kan je goed begeleiden. Echter oma zal van nature aanvoelen dat je een gezond plantje niet altijd zonder gevolgen op een ander plekje neerzet. Sterkte.

ro
door ron530 - Sep 16, 2011 om 17:07
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Denk je werkelijk dat de huiseigenaar voor één persoon de hele boel gaat ombouwen? De wmo gaat het ook niet betalen die doet enkel voorzieningen binnenshuis. Aanpassingen zijn in dit flat gebouw niet op één persoon te realiseren als het openbare ruimten betreft. Aanpassingen aan een deurdranger zodat het openen makkelijk gaat is een optie maar daar houdt het ook mee op, triest maar waar. Simpel gezegd, een verhuurder gaat niet voor één persoon een geheel gebouw aanpassen en de gemeente doet dat zeker niet.

pe
door pepie29 - Sep 16, 2011 om 17:13
16 Antwoorden / 1 Vragen

Ik woon ook in een flat de centrale toegangsdeur had een hele zware dranger deze is via de WMO vervangen door en electrische deurontgrendelaar. De WB heeft hier wel toestemming voor gegeven dat dit geplaatst mocht worden maar de kosten zijn door de gemeente betaald.

ne
door nelmartien - Sep 17, 2011 om 10:18
6 Antwoorden / 8 Vragen

Zo snel mogelijk een oudere werker van de gemeente inschakelen.Deze kan u verder helpen met een woning op de begane grond.

birdies
door birdies - Sep 17, 2011 om 10:46
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=nelmartien schreef op zaterdag 17 sep 2011, 10:18]Zo snel mogelijk een oudere werker van de gemeente inschakelen.Deze kan u verder helpen met een woning op de begane grond.

Kan er nog steeds een zware portiekdeur zitten. De 4e etage is het probleem niet, is blijkbaar een lift aanwezig.

loreleigil
door loreleigil - Sep 17, 2011 om 14:43
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=moeder56 schreef op vrijdag 16 sep 2011, 14:40]loreleigil donderdag 15 sep 2011, 23:50

Sowieso wordt het praktisch onmogelijk om dit via de Wmo te regelen, omdat de Wmo voor één persoon dingen vergoed. Dit soort deuropeners kunnen door anderen ook gebruikt worden.
Complete onzin, het gaat om de toegankelijkheid voor oma, doet er totaal niet toe of een ander er ook gebruik van maakt. Valt wel degelijk onder de WMO. In sommige gemeenten doet dit er zéker wel toe. Als je bijvoorbeeld boven een winkel woont met 4 woningen, met één centrale trap en jij komt de trap niet meer op, is het zeker wel mogelijk dat je aanvraag voor een traplift wordt afgewezen, omdat je buren er ook gebruik van kunnen maken. In beginsel is de Wmo afd. hulpmiddelen er voor de individue. Want ga maar na, als de hele flat gebruik maakt van oma haar deuropener, dan gaat zo'n ding sneller stuk, heeft meer onderhoud nodig.... Dat kost geld, terwijl de voorziening maar voor één persoon is. Mijn gemeente houdt hier zeker wel rekening mee hoor!

[quote=ron530 schreef op vrijdag 16 september 2011, 17:07]De wmo gaat het ook niet betalen die doet enkel voorzieningen binnenshuis. Niet waar. Als iemand een scootmobiel krijgt via de Wmo, maar geen stallingsmogelijkheid heeft binnen, kan er zelfs een soort extra schuur bijgezet worden waar zo'n ding in kan. Ook brengen zij stroompunten aan als je (bijvoorbeeld in je portiek of op de gallerij) de scootmobiel wil opladen, omdat hij niet in je berging kan/past. Er zijn zelfs hele 'seniorencontainers' die naast de woning kunnen worden geplaatst. Er zit een slaapkamer en badkamer in, en zo'n 'container' (lelijk woord voor zo'n voorziening) is vaak goedkoper dan een complete aanbouw. Dit zijn dingen die ook echt via de Wmo worden verstrekt.

tenormin
door tenormin - Sep 17, 2011 om 15:14
16877 Antwoorden / 108 Vragen

Loreleigil heeft wel gelijk dat de WMO voor één persoon iets kan doen, ook wat betreft een soort stallinsplaats voor scootmobiel en oplaadpunt. Echter, wat Dennis2929 óók schrijft is dat het een in de vrije sector gelegen huurflat gaat en waar al eerder geweigerd werd een bad weg te halen, wat sowieso al duidt op geen medewerking verlenen. Als iemand schrijft dat je een ouder iemand niet moet verplanten is dat in zekere zin wel zo, maar als oma naar een aanleunwoning zou kunnen is dat, ondanks het vervelende van verhuizen de prettigste optie. Vooral de grote douches die deze flats hebben, de grotere deuren, alles is al aangepast en zonder rompslomp van Gemeente en WMO zou het op te lossen kunnen zijn. Plus, wat voor mij voor zijn oma het belangrijkste is: ze is niet meer zo afhankelijk. Afhankelijk zijn van anderen is dat je altijd in de wachtkamer moet zitten totdat er iemand is die je komt helpen. Ik hoop van harte dat Dennis en Oma snel een bevredigende oplossing kunnen vinden.

robtien
door robtien - Sep 17, 2011 om 21:10
269 Antwoorden / 10 Vragen

Misschien is het verstandig dat ze zich laat inschrijven voor aanleuning woning die zijn ingericht voor ouderen namelijk. echter snap ik die makelaar ook niet hoor want wat is het nu om een automatische deurdranger erop te laten zetten ja het kost geld maar scheelt wel een hoop leed en ergenissen.

moeder56
door moeder56 - Sep 17, 2011 om 23:49
483 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 16 sep 2011, 14:58]Moeder56,
Toch een ietwat vreemde conclusie die u hier trekt. Want wat voor voorzieningen er ook worden getroffen, voor jong en oud, denk aan tehuizen en chrèches, het is allemaal al gemeenschapsgeld. Toch niets nieuw dat we alles onder de noemer belasting betalen?

Aangezien opa een aardige leeftijd had, ben ik er vanuit gegaan dat ook oma al behoorlijk op leeftijd is. Uit het verhaal van TS begrijp ik dat ze door haar woonsituatie afhankelijker is van anderen dan nodig zou zijn. Vanuit dat oogpunt heb ik het over verhuizen zodat ze haar zelfstandigheid zelf in de hand kan houden. Wat het geld betreft, ik schrijf dat ik het haar niet misgun, maar we mogen ons wel realiseren dat sommige kosten niet gemaakt hoeven te worden omdat er een oplossing kan zijn die gezien de situatie een betere optie is. Gemeenschapsgeld is geen bodemloze put, daar mag best kritisch mee om worden gegaan. En voor iedereen die rode duimen gaat geven. Ik weet het, dit soort dingen hoor je niet te zeggen, want iedereen heeft recht op enz. enz. enz. Maar ik ben daar een beetje klaar mee.

orgelmuts
door orgelmuts - Sep 17, 2011 om 23:53
632 Antwoorden / 58 Vragen

@ts

Heeft even niets met die deur te maken, maar ik vind het vreemd dat de WMO weigert om het bad weg te halen en zeker de reden waarom.

Maar ik denk dat de beste oplossing voor je oma inderdaad verhuizen is, mijn moeder is nadat ze haar heup gebroken heeft ook verhuisd naar een aanleunwoning waar ze van alle faciliteiten van het verzorgingshuis, dat ernaast gelegen is, gebruik kan maken.
Toch een zeker gevoel, niet alleen voor haar, maar ook voor haar kinderen.

Sterkte gewenst!

tenormin
door tenormin - Sep 18, 2011 om 00:03
16877 Antwoorden / 108 Vragen

Moeder56, dat hoop ik oprecht en met heel mijn hart dat u gevrijwaard zult blijven om een beroep te moeten doen op de broodnodige voorzieningen. En geloof me of niet, dat meen ik.

moeder56
door moeder56 - Sep 18, 2011 om 00:04
483 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=orgelmuts schreef op zaterdag 17 sep 2011, 23:53]@ts

Heeft even niets met die deur te maken, maar ik vind het vreemd dat de WMO weigert om het bad weg te halen en zeker de reden waarom.

Orgelmuts, natuurlijk hoeft de WMO dat niet te doen. Die is er om voorzieningen aan te leggen, niet om een badkamer "te verbouwen".
De reden klinkt een beetje kort door de bocht , dat had anders gekund.

moeder56
door moeder56 - Sep 18, 2011 om 00:07
483 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 18 sep 2011, 00:03]Moeder56, dat hoop ik oprecht en met heel mijn hart dat u gevrijwaard zult blijven om een beroep te moeten doen op de broodnodige voorzieningen. En geloof me of niet, dat meen ik.

Precies, je slaat de spijker op zijn kop. "Broodnodige" voorzieningen.
En geen voorzieningen die nodeloos verstrekt moeten worden als er een andere oplossing is.

tenormin
door tenormin - Sep 18, 2011 om 00:15
16877 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=moeder56 schreef op zondag 18 sep 2011, 00:07][quote=tenormin schreef op zondag 18 sep 2011, 00:03]Moeder56, dat hoop ik oprecht en met heel mijn hart dat u gevrijwaard zult blijven om een beroep te moeten doen op de broodnodige voorzieningen. En geloof me of niet, dat meen ik.

Precies, je slaat de spijker op zijn kop. "Broodnodige" voorzieningen.
En geen voorzieningen die nodeloos verstrekt moeten worden als er een andere oplossing is.

Maar vindt u het nodig dat Dennis2929 oma gedwongen wordt om in haar flat gevangen te zitten zonder te weten of oma financieël in staat is om überhaubt te kunnen verhuizen en "dus" maar in haar flat moet blijven? Zowel de badkamer en de electrische deuren hadden ze zelf wel willen betalen, zo begrijp ik uit Dennis zijn verhaal. Dus niet op kosten van de gemeenschap.

moeder56
door moeder56 - Sep 18, 2011 om 00:42
483 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 18 sep 2011, 00:15][quote=moeder56 schreef op zondag 18 sep 2011, 00:07][quote=tenormin schreef op zondag 18 sep 2011, 00:03]Moeder56, dat hoop ik oprecht en met heel mijn hart dat u gevrijwaard zult blijven om een beroep te moeten doen op de broodnodige voorzieningen. En geloof me of niet, dat meen ik.

Precies, je slaat de spijker op zijn kop. "Broodnodige" voorzieningen.
En geen voorzieningen die nodeloos verstrekt moeten worden als er een andere oplossing is.

Maar vindt u het nodig dat Dennis2929 oma gedwongen wordt om in haar flat gevangen te zitten zonder te weten of oma financieël in staat is om überhaubt te kunnen verhuizen en "dus" maar in haar flat moet blijven? Zowel de badkamer en de electrische deuren hadden ze zelf wel willen betalen, zo begrijp ik uit Dennis zijn verhaal. Dus niet op kosten van de gemeenschap.

Tenormin, als ze het geld heeft om de voorzieningen zelf te treffen, is datzelfde geld de financiele ruimte om eventueel te verhuizen !!!

pa
door pampie - Sep 18, 2011 om 12:44
23 Antwoorden / 2 Vragen

Dennis2929, ook ik huur een woning in de vrije sector. Wij hebben een huurdersvereniging met uiteraard een bestuur.
Wanneer er iets veranderd of bijgesteld moet worden gaat het bestuur in gesprek met de verhuurder. Bestaat die mogelijkheid niet bij de flat van je Oma?
Wij kregen daardoor ook een knop om electrisch de deur te openen.
Veel sterkte!

orgelmuts
door orgelmuts - Sep 18, 2011 om 14:27
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=moeder56 schreef op zondag 18 sep 2011, 00:04][quote=orgelmuts schreef op zaterdag 17 sep 2011, 23:53]@ts

Heeft even niets met die deur te maken, maar ik vind het vreemd dat de WMO weigert om het bad weg te halen en zeker de reden waarom.

Orgelmuts, natuurlijk hoeft de WMO dat niet te doen. Die is er om voorzieningen aan te leggen, niet om een badkamer "te verbouwen". De reden klinkt een beetje kort door de bocht , dat had anders gekund.

Dat is geklets, als oma geen gebruik van de badkamer kan maken doordat er een bad in de weg zit, dan is de WMO wel degelijk verplicht om dat bad weg te halen.
En dat is wat anders dan een badkamer 'verbouwen'!
De WMO is er voor aanpassingen en voorzieningen, dus als er iets in de weg zit, dienen ze dat wel weg te halen.
Vorig jaar hebben ze bij mij op de overloop een oploopje gemaakt naar de badkamer, zodat ik met mijn trippelstoel de badkamer in kon, maar daar moesten ze de wasbak ook weghalen, anders ging het nog niet.
En tegen mij hebben ze ook niet gezegd: dan had je er 12 jaar geleden maar niet moeten gaan wonen.

vliegenderob
door vliegenderob - Sep 19, 2011 om 02:03
292 Antwoorden / 1 Vragen

Wat wordt er weer heerlijk onzin vertelt, bijvoorbeeld, omdat de huiseigenaar toestemming geeft voor de scootmobiel moet hij ook voor een deuropener zorgen? Belachelijk. Als hij toestemming geeft om duiven te houden moet hij dan ook de duiventil betalen? Waar o.a. ook een scribent die veel mensen bezoekt die een opener zonder probleem verkregen, gemakshalve vergeten is dat het hier een particuliere huurwoning betreft. In dat geval kwam oma dus vanwege te hoge inkomsten niet in aanmerking voor een sociale huurwoning, daar zal altijd, indien nodig, een dergelijke voorziening geplaatst worden omdat die bewoners (meestal) niet voldoende financiële middelen hebben om dat zelf te betalen!

orgelmuts
door orgelmuts - Sep 19, 2011 om 11:59
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=vliegenderob schreef op maandag 19 sep 2011, 02:03]Wat wordt er weer heerlijk onzin vertelt, bijvoorbeeld, omdat de huiseigenaar toestemming geeft voor de scootmobiel moet hij ook voor een deuropener zorgen? Belachelijk. Als hij toestemming geeft om duiven te houden moet hij dan ook de duiventil betalen? Waar o.a. ook een scribent die veel mensen bezoekt die een opener zonder probleem verkregen, gemakshalve vergeten is dat het hier een particuliere huurwoning betreft. In dat geval kwam oma dus vanwege te hoge inkomsten niet in aanmerking voor een sociale huurwoning, daar zal altijd, indien nodig, een dergelijke voorziening geplaatst worden omdat die bewoners (meestal) niet voldoende financiële middelen hebben om dat zelf te betalen!

@vliegenderob
Hahahaha, ik moest toch ff smakelijk lachen :D
Ach.........je kan het altijd vragen, nietwaar ;)

@TS
Ik zou toch maar eens een balletje opgooien bij de WMO.
Het is niet gezegd dat je dezelfde botte hork treft als die over de aanvraag van de badkamer ging.
De WMO kijkt altijd naar de goedkoopste adequate oplossing, dus ik zou het gewoon proberen en je niet bang laten maken doordat er eerder iets is afgewezen.
Als een deuropener niet mogelijk is, dan moet de WMO toch echt voor een andere oplossing zorgen en waarschijnlijk is dat dan verhuizen.
Dan heeft je oma in elk geval recht op een verhuisvergoeding van ik meen €5150,- (misschien dat dit bedrag per gemeente verschilt?)
Zelf heb ik al talloze dingen aangevraagd bij de WMO, zelfs nadat er ook wel dingen zijn afgewezen, heb ik toch ook wel andere aanpassingen wél gekregen.
Dus laat je niet afschikken.
Het is niet goed als je oma zou vereenzamen doordat ze de deur niet meer uit kan.
Veel sterkte! Gr. Wilma.

tenormin
door tenormin - Sep 19, 2011 om 12:15
16877 Antwoorden / 108 Vragen

Hi Orgelmuts, je hebt zelf meer ervaring met dit soort zaken, maar geldt dit dan ook voor flats, via een makelaar, in de vrije sector? Ik denk n.l. van niet. B.v. mijn buuf kreeg alles voor haar geestelijk en lichamelijk gehandicapte zoon, zoals op-en afrit uit deur flat (voor de renovatie nog galerij die veel dieper lag dan ingang) bed, lift voor in bad en noem maar op. Maar wij wonen in flat van Woningbouw. Krijgen mensen die wel het geld hebben dit dan ook? Want we weten niet hoe de Oma van Dennis er financieël voorstaat. En als ik de situatie van TS oma lees zou ik zeggen: wegwezen en lekker in een aanleunwoning gaan zodra beschikbaar, met alles voorhanden en, ook belangrijk: de broodnodige aanspraak.

loreleigil
door loreleigil - Sep 19, 2011 om 13:46
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 19 sep 2011, 12:15]Hi Orgelmuts, je hebt zelf meer ervaring met dit soort zaken, maar geldt dit dan ook voor flats, via een makelaar, in de vrije sector? Ik denk n.l. van niet. B.v. mijn buuf kreeg alles voor haar geestelijk en lichamelijk gehandicapte zoon, zoals op-en afrit uit deur flat (voor de renovatie nog galerij die veel dieper lag dan ingang) bed, lift voor in bad en noem maar op. Maar wij wonen in flat van Woningbouw. Krijgen mensen die wel het geld hebben dit dan ook? Want we weten niet hoe de Oma van Dennis er financieël voorstaat. En als ik de situatie van TS oma lees zou ik zeggen: wegwezen en lekker in een aanleunwoning gaan zodra beschikbaar, met alles voorhanden en, ook belangrijk: de broodnodige aanspraak. Er wordt wel naar inkomen gekeken, en als je inkomen hoger is, zal je eigen bijdrage voor het hulpmiddel/de aanpassing hoger zijn dan iemand met een laag inkomen betaalt. Maar er wordt geen onderscheid gemaakt tussen huren in vrije sector of van een woningbouwvereniging. Als de aanpassing/het hulpmiddel nodig is, is het nodig. Zelfs voor koopwoningen zijn aanpassingen via de Wmo mogelijk, maar dan zal de eigen bijdrage wat hoger zijn. Soms is het dan goedkoper of even 'duur' om een aanpassing/hulpmiddel zelf te betalen, maar dat kan net zo goed voor komen bij iemand die via de woningbouw een huis huurt. Hangt dus helemaal van het inkomen af, en niet van huur/vrije huur/koop.

tenormin
door tenormin - Sep 19, 2011 om 14:50
16877 Antwoorden / 108 Vragen

Loreleigil, okay, bedankt voor de informatie; ik heb alleen maar persoonlijke "kennis van zaken" op dit gebied m.b.t. eigen vader, die in aanleunwoning vrije sector alles zelf betaalde (en daar gelukkig toe in staat was) met de nadruk op was. Nu ik daarover nadenk: in zijn eigen huis liet hij een traplift aanleggen (had geen geduld om op toestemming te wachten) en later kreeg hij daar via Gemeente zelfs geld voor terug. Niet alles uiteraard, maar toch. Maar zo ga ik wel weer, zoals gewoonlijk, van het onderwerp af en dat moet ik minder doen, hè?

vliegenderob
door vliegenderob - Sep 19, 2011 om 15:48
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 19 sep 2011, 12:15]
B.v. mijn buuf kreeg alles voor haar geestelijk en lichamelijk gehandicapte zoon, quote]

Ik bemoei me nogal eens met probleemgevallen en heb wél ontdekt dat zodra er psygiatrische problemen zijn,.veel meer en vaker betaald wordt. Daar waar ik soms medicijnen zelf moet betalen, hoeven psygiatrische patienten diezelfde medicijnen niet te betalen.

orgelmuts
door orgelmuts - Sep 19, 2011 om 17:42
632 Antwoorden / 58 Vragen

@tenormin
Loreleigil heeft gelijk, zelf woon ik in een koopwoning, maar de WMO heeft wel voor aanpassingen gezorgd en voor de meeste aanpassingen heb ik geeneens een eigen bijdrage hoeven betalen.
Daarom loont het zeker de moeite om tóch bij de WMO een balletje op te gooien en niet gelijk denken: ze hebben het ene afgewezen, ze zullen dit ook wel afwijzen.
Gewoon proberen, niet geschoten is altijd mis!

tenormin
door tenormin - Sep 19, 2011 om 19:00
16877 Antwoorden / 108 Vragen

Orgelmuts, dat had ik inmiddels al begrepen, hoor. Zie mijn antwoord aan Loreleigil i.v.m. mijn eigen "old man". Alleen kan ik me van hem niet herinneren dat hij ooit iets heeft aangevraagd, maar dat doet niet ter zake. Maar om op de oma van Dennis terug te komen, jij hebt een koopwoning en zij heeft een huurflat in de vrije sector. En ik denk dat daar toch wel verschil zit. Waarschijnlijk niet met een aanvraag van WMO, maar hier lijkt de makelaar het struikelblok. En ik gun het Dennis zijn oma dan zo! Je begrijpt wel wat ik bedoel. Of bedoel je: schiet de makelaar...enz? Off topic: alles goed met je?

orgelmuts
door orgelmuts - Sep 19, 2011 om 21:49
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 19 sep 2011, 19:00]Orgelmuts, dat had ik inmiddels al begrepen, hoor. Zie mijn antwoord aan Loreleigil i.v.m. mijn eigen "old man". Alleen kan ik me van hem niet herinneren dat hij ooit iets heeft aangevraagd, maar dat doet niet ter zake. Maar om op de oma van Dennis terug te komen, jij hebt een koopwoning en zij heeft een huurflat in de vrije sector. En ik denk dat daar toch wel verschil zit. Waarschijnlijk niet met een aanvraag van WMO, maar hier lijkt de makelaar het struikelblok. En ik gun het Dennis zijn oma dan zo! Je begrijpt wel wat ik bedoel. Of bedoel je: schiet de makelaar...enz? Off topic: alles goed met je?

@tenormin off topic,

Op t ogenblik een beetje minder, had vorige week ook een vraag gesteld op de kassasite, weet niet of je die gelezen hebt?
Gaat over een voorziening die ik 2 jaar terug gekregen heb, maar die ze nu weer in willen trekken, ben al met een bezwaarschrift bezig.

@TS

Weet je al wat meer? 't Is wel belangrijk dat oma de deur uit kan.

pino123
door pino123 - Sep 19, 2011 om 22:13
2772 Antwoorden / 14 Vragen

@orgelmuts en Tenormin,

Jullie zullen het vast goed bedoelen, maar het 'not done' persoonlijk een gesprekje te gaan voeren binnen een Forum. daar hebben we MSN en email voor. Ik zou adviseren, geef elkaars je email en ga daar verder dit soort offtopic vraagjes aan elkaar beantwoorden. Persoonlijk vind ik het nogal storend worden deze 'forumvervuiling'. Ik zit niet te wachten op jullie persoonlijk leven. doe dat alsjeblieft op een andere plek!

orgelmuts
door orgelmuts - Sep 19, 2011 om 22:36
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=pino123 schreef op maandag 19 sep 2011, 22:13]
@orgelmuts en Tenormin,

Jullie zullen het vast goed bedoelen, maar het 'not done' persoonlijk een gesprekje te gaan voeren binnen een Forum. daar hebben we MSN en email voor. Ik zou adviseren, geef elkaars je email en ga daar verder dit soort offtopic vraagjes aan elkaar beantwoorden. Persoonlijk vind ik het nogal storend worden deze 'forumvervuiling'. Ik zit niet te wachten op jullie persoonlijk leven. doe dat alsjeblieft op een andere plek!

@pino
Zelf vond ik het niet geheel 'off topic' daar het ook om een voorziening gaat van de WMO, de ene keer krijg je wel wat toegewezen, de andere keer wordt er wat afgewezen, of wordt er een voorziening weer ingetrokken.
En omdat oma niet meer bij de WMO aan durft te kloppen vanwege een eerdere afwijzing.............
Maar goed, het was niet mijn bedoeling om als stoorzender te fungeren.
Mijn nederige excuses!

Gr. Wilma.