LP
door LP liefhebber Jan 17, 2018 om 21:11
Geldzaken & recht

Postnl bezorger propt zeldzame LP dubbelgevouwen in brievenbus.Schadevergoeding?

Gisteren 17/1/2018 diende ik een klacht in bij Postnl. Dit omdat de bezorger een pakket van 42 bij 45 cm met een zeldzame LP,  in dik karton verpakt, dubbelgevouwen in mijn brievenbus (breedte 28 cm) heeft  gepropt. Hierdoor is de LP, waarnaar ik lang heb gezocht, gebroken. Hoe haalt zo'n  medewerker het in zijn hoofd?!  Voor de duidelijkheid, het gaat hier om pakketpost. Dik karton met daarin een LP doormidden buigen, daar is behoorlijk wat kracht voor nodig. Postnl deelt mij op twitter mee :  "Een standaard pakket mag in de brievenbus bezorgd worden, maar alleen als dit zonder moeite past en niet dubbelgevouwen". Men geeft de aansprakelijk dus zelf toe.  Men weigert echter een schadevergoeding. 1. omdat ik geen verzekering had.  Is niet nodig, het moedwillig vernietigen van mijn eigendom is simpelweg niet toegestaan. 2. omdat ik mij maar tot de afzender moet wenden,  is onzin, het pakket was perfect verpakt.

Ik verwees Postnl naar de eigen voorwaarden nl. "Niet thuis bij eerste bezorgpoging. Dan probeert de bezorger uw pakket af te geven bij de buren (alleen met toestemming van de afzender). Lukt dit niet, dan laat de bezorger een kaartje met een ‘niet-thuiscode’ bij u achter..."

Het geval wil dat ik vandaag nog een LP verwachtte. Voor de zekerheid maar thuis gewerkt. Die LP gelukkig kunnen redden. De  bezorger erop aangesproken en ik liet hem de gebroken LP en de verpakking zien. Hij sprak alleen Engels, geen probleem natuurlijk. Hij gaf zijn fout van gisteren ruiterlijk toe en bood meermaals zijn excuses aan. Je zag hem kijken. Vandaar dat dat pakket zo weerbarstig was. Hij wilde na het zien van de gebroken LP nota bene zelf de schade vergoeden maar had geen geld bij zich. En bij Postnl (de verantwoordelijke partij) krijg ik nul op rekest.

Ik lees op het forum over een vergelijkbaar geval zie:  https://kassa.bnnvara.nl/pagina/discussie-postnl-duwt-lp-dubbelgevouwen-door-brievenbus maar de benadeelde geeft daar niet expliciet aan dat hij een schadevergoeding ontving. Is Postnl niet gehouden om een schadevergoeding te verlenen?

4037 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 17, 2018 om 21:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet bij de verzender klager en die kan bij de post klagen. Misschien was aangetekend verzenden verstandiger geweest, dan wordt er aangebeld.

ju
door juliomariner - Jan 17, 2018 om 21:22
1330 Antwoorden / 2 Vragen

U bent inderdaad geen partij voor Postnl. U dient zich dus bij de afzender te melden. Deze moet een klacht indienen. Niet dat het waarschijnlijk maar iets opleverd trouwens

ne
door neodutchio - Jan 17, 2018 om 21:23
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U bent ontvanger, dus geen partij voor PostNL. Het is dus geen onzin, de verzender is verantwoordelijk tot u het pakket in goede orde hebt ontvangen. De verzender zal u dus schadeloos moeten stellen. Of een nieuwe plaat, of het geld terug. Meer kunt u niet doen.

Een schadevergoeding kunt u niet krijgen.

ol
door old fellow - Jan 17, 2018 om 21:50
90 Antwoorden / Vragen

Zomaar een gedachte: zou de verkoper /afzender niet vóór verkoop een wave of mp3 bestand gemaakt kunnen hebben van de lp? De moeite waard om dit te vragen. Heeft u in elk geval de muziek nog.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 17, 2018 om 23:02
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik stuur u wel een foto van uw auto, kunt u daar fijn naar kijken ipv van een echte voor de deur.
Een LP digitaliseren geeft totaal niet het geluidsbeeld waar vinyliefhebbers juist zo van houden.

ol
door old fellow Jan 17, 2018 om 23:36
90 Antwoorden / Vragen

Nu heeft de ontvanger NIETS, met een voor hem / haar belangrijke opname KAN een mp3 of wave bedstand nog IETS betekenen. Oordeel niet als je geen verdere info hebt.

aurora1
door aurora1 Jan 18, 2018 om 11:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe verzint u het @oldfellow (@hk?)?
Zeldzame lp's, vaak collectibles genoemd, kosten in de regel veel geld, ook omdat er weinig exemplaren van bestaan. Die zijn er niet meer of er zijn ook maar weinig van geperst. Ook gelden ze vaak als belegging. Het heeft in de regel erg weinig met het deuntje te maken, want dat hebben de meesten van dergelijke vinylplaten wel op cd staan.

ol
door old fellow Jan 18, 2018 om 12:10
90 Antwoorden / Vragen

Een beetje verzamelaar regelt een echt veilig systeem voor kostbaar/hoge waarde vervoer. Kennelijk is de lp verzonden als brievenbuspakje of pakketpost zonder enige verzekering en of aangetekend, beetje onlogisch. Het idee beleging is even logisch als dat de opanme an sich waarde kan hebben. Masar dat zal wel weer aan mij liggen. Er zijn mensen die voor dat ene melodietje goud over hebben.

aurora1
door aurora1 Jan 19, 2018 om 12:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En toch is het een onzinnige reactie, hoe graag u ook gelijk wilt hebben.

ol
door old fellow Jan 19, 2018 om 12:51
90 Antwoorden / Vragen

Ik vind de opmerking van aurora wel heel kort door de bocht. Hoe weet hij wat de bedoeling is, kent hij de TS?

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 17, 2018 om 23:04
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik verwees Postnl naar de eigen voorwaarden nl. "Niet thuis bij eerste bezorgpoging. Dan probeert de bezorger uw pakket af te geven bij de buren (alleen met toestemming van de afzender). Lukt dit niet, dan laat de bezorger een kaartje met een ‘niet-thuiscode’ bij u achter..."

Maar dit klinkt als de voorwaarden van de Post Nl pakketdienst.
Geen gewone bezorger komt nogmaals terug en laat zeker geen kaartje achter.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 17, 2018 om 23:05
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik verwees Postnl naar de eigen voorwaarden nl. "Niet thuis bij eerste bezorgpoging. Dan probeert de bezorger uw pakket af te geven bij de buren (alleen met toestemming van de afzender). Lukt dit niet, dan laat de bezorger een kaartje met een ‘niet-thuiscode’ bij u achter..."

Maar dit klinkt als de voorwaarden van de Post Nl pakketdienst.
Geen gewone bezorger komt nogmaals terug en laat zeker geen kaartje achter.

hutch
door hutch - Jan 17, 2018 om 23:23
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Tja, dat kan er ook nog wel bij. U bent inderdaad geen partij in deze.

Bij PostNL wordt gestolen als de raven, gelogen door bij elke klacht mededelen dat er een (zogenaamd) 'onderzoek' wordt gedaan en dan nu nog de inhoud van een poststuk kapot maken.

Fijn zo'n clubje bij elkaar. Misschien een volgende keer aan de verzender vragen een wel betrouwbaar (!) bedrijf te gebruiken om te versturen. Gelukkig is de monopoliepositie van PostNL (de vroegere PTT, die goeie ouwe tijd toen men nog met respect voor andermans eigendommen post rond bracht....) doorbroken en zijn er nu meerdere vervoersbedrijven.

Noteer de naam van die postbode en geef die door aan de verzender. Hij zal een klacht moeten indienen bij dat clubje.

LP
door LP liefhebber - Jan 17, 2018 om 23:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor de reacties.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 18, 2018 om 00:19
3449 Antwoorden / 25 Vragen

U heeft nu in ieder geval een dubbel elpee. (sorry moest hem ff kwijt)

jo
door joseetje - Jan 18, 2018 om 01:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is sowieso niet de bedoeling dat pakketpost waar je flink wat voor betaalt door de brievenbus gepropt wordt anders had je er net zo goed postzegels op kunnen plakken. Zou dus zeker vergoed moeten worden als het zo duidelijk een fout is van een werknemer van post.nl. Halen ze het desnoods maar van zn salaris af :) verzekeren is meer voor zoekraken of id maar niet voor zo'n stomme actie.

jo
door jorisw - Jan 18, 2018 om 11:22
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Klagen bij de verzender dat de verpakking niet deugde. Het is niet voor niets dat producten vaak in, op het eerste gezicht, idioot grote dozen worden verstuurd. Dat doen de grote webwinkels niet omdat ze graag veel karton versturen.

aurora1
door aurora1 - Jan 18, 2018 om 11:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zoals al is gezegd, u moet met deze klacht bij de verzender zijn die het met Post.nl moet regelen en mogelijk u de kosten van de LP terugbetalen.
Kijk voor misschien een vergelijkbare versie eventueel op platenbeurzen waarvan de grootste 2 x per jaar in de Jaarbeurs Utrecht gehouden wordt. Kijk eventueel ook hier: http://www.platenbeurzen.com/

wi
door wilhelmina59 - Jan 18, 2018 om 11:57
519 Antwoorden / 0 Vragen

Met geld is een zeldzame lp niet terug.

LP
door LP liefhebber - Jan 24, 2018 om 22:00
2 Antwoorden / 1 Vragen

Allen nogmaals hartelijk bedankt voor de reacties. Postnl heeft mijn financiële nadeel (aankoopkosten en verzendkosten) en nog een kleine aanvulling door middel van een cadeaubon naar volle tevredenheid gecompenseerd. Ik heb inmiddels een vervangend exemplaar van dezelfde LP via Marktplaats aangeschaft en (zekerheidshalve) bij een Postnl Pakket Punt laten bezorgen. Ideaal. Eind goed al goed.

ju
door juliomariner Jan 24, 2018 om 22:24
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Kijk zo kan het ook bij PostNl. Jammer dat ze klachten niet vaker op deze manier oplossen

aurora1
door aurora1 Jan 25, 2018 om 14:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor het melden en mooi dat het goed afgelopen is.
Ik ben inmiddels wel benieuwd geworden naar welke lp het betreft omdat u al zo snel een vervanger heeft kunnen vinden......

tijger1
door tijger1 Jan 25, 2018 om 14:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Super geregeld dus door Post.nl

boppe1943
door boppe1943 Jan 25, 2018 om 16:10
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Bedankt voor uw bericht. (Het zou leuk zijn als meer topic starters dat deden).

Go
door Goldie81 - Jan 25, 2018 om 11:06
7 Antwoorden / Vragen

Ik vind het nogal kort door de bocht dat Postnl niet aansprakelijk zou zijn in deze....

Je hebt als vervoerder toch ook gewoon plichten naar de ontvanger toe.

ne
door neodutchio Jan 25, 2018 om 11:13
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Dat is de postwet. Daarbij heeft de ontvanger niet gevraagd met welke transporteur deze vervoerd wordt. De verkoper neemt een transportbedrijf in de arm, deze blijft verantwoordelijk.