ph
door phebe Mar 16, 2017 om 13:42
Geldzaken & recht

PostNL Portokaartjes, Had als pakketpost gemoeten? Maar is door de brievenbus bezorgd!

Vandaag een kaartje binnengekregen van PostNL.
Ik moet €5,46 betalen.
Het brievenbuspakketje dat ik had verzonden (á €3,50) Paste blijkbaar niet door de brievenbus en had als pakketpost verstuurd moeten worden.

- Betaalde port €3,45 (nee, ik heb €3,50 betaald)
- Benodigde port €6,95 (apart sinds ik altijd via de website frankeer en het dan €6,50 kost)
- Te betalen port €5,46
- Uiteidelijk betaalde port €0,00.

Ik zou dus €3,50 te weinig porto hebben betaald en moet dan nog €1,96 boete betalen.

Ik heb nog eenzelfde item met precies dezelfde afmetingen, die heb ik ook 'PostNL proof' verpakt (laagje kranten, laagje stevig inpakpapier)
Netjes opgemeten, net geen 3 cm hoog.

Als ik de code van het kaartje intik zie ik mijn brievenbuspakje.
Lengte en Breedte kloppen.
Maar de hoogte duidelijk niet, volgens PostNL was het pakje 3,6 cm hoog!.

Onmogelijk, dan had het pakje niet eens in de oranje brievenbus gepast (ik heb een keer een boek proberen te versturen die ingepakt precies 3,2 cm was, misschien een halve mm dikker.
Paste niet door de sleuf van de oranje brievenbus.
Ik moest het weer mee naar huis nemen en als pakketpost verzenden.
De €3,50 die ik toen heb betaald heb ik toen keurig netjes en snel teruggekregen.

Bij de track-en-trace staat dat de zending is bezorgd "zending in brievenbus"

Ik heb de ontvanger voor de zekerheid een berichtje gestuurd met de vraag of ze het pakje als brievenbuspost hadden gekregen of via de pakketdienst.
Ze hadden het gewoon door de brievenbus gekregen.

Maar dit is niet de eerste keer.
Ik heb al een paar keer wat 'dikkere' enveloppes verzonden. Netjes opgemeten en die dikke enveloppes zaten altijd tussen de 2.8 en 3.1 cm.
Nu ben ik er altijd vanuit gegaan dat ik zelf een foutje had gemaakt en 'braaf' betaald. Ik vraag mij nu echt af hoeveel van die kaartjes terecht waren, misschien ééntje? (was iets wat inderdaad nét ging, maar het paste met wat platdrukken in de oranje brievenbus)
Zonde van mijn geld eigenlijk, ik had die kaartjes gewoon weg moeten gooien. Maar ik wilde geen problemen.

Ik weet dat een paar jaar geleden PostNL stooide met die kaartjes alsof het confetti is.
Maar nu je het brievenbuspakje kan volgen met track-en-trace en er duidelijk bij staat dat het door de brievenbus is gegooid proberen ze van PostNL nog steeds mensen onterecht 'boetes' te laten betalen?

Ik vindt het meer dan slordig.

13331 20 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 16, 2017 om 13:53
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Dat vind ik ook slordig, neemt u eens contact op met PostNL en plaats uw klacht, succes.

fa
door familyman - Mar 16, 2017 om 14:09
888 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dan krijgt u excuses aangeboden. Maar daar zult u wel al een paar lagen behang van hebben.

edrick3
door edrick3 - Mar 16, 2017 om 15:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lijkt op willekeur en is dus niet juist zoals bij navraag is gebleken.
www.klachtenkompas.nl en www.klacht.nl en klacht bij postNL

Ro
door Rodenrijs - Mar 16, 2017 om 15:40
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Het enige wat je, denk ik, kunt doen is niet on line frankeren maar het pakketje laten frankeren bij een post.nl agentschap.
Als je dan weer een boete krijgt bel je de klantenservice op. Ze zien dan dat het door post.nl is geaccepteerd en gefrankeerd als brievenbuspost en de verantwoording dus bij post.nl ligt. Ze geven je dan informatie wat je op het strafporto kaartje moet zetten en dat kan je dan ongefrankeerd versturen naar het adres zoals op het kaartje en dan hoef je de boete niet te betalen. Vanaf dat moment kan je dat doen met elk kaartje met strafporto dat je ontvangt. Ik denk dat het belangrijk is dat je de enveloppen bij Post.nl te laten frankeren. Misschien dat ze het ook accepteren als je zelf on line frankeert maar dat moet je dan even navragen bij de klantenservice. Maar Post.nl is wel bereid, als je dit aankaart, je probleem te bekijken en een oplossing te bieden.

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 16, 2017 om 15:56
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Pakje kost gewoon €6,95 maar online is dit.€6,50. Daar is dus niets vreemd aan.

Edit , niet goed gelezen ts geeft dit zelf al aan.

ha
door halex - Mar 16, 2017 om 16:33
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Het is niet van belang of het pakket daadwerkelijk door de brievenbus van de ontvanger past. Misschien heeft die wel een hele grote opening of zo. Van belang is de hoogte van het poststuk. Kennelijk verstuurt u vaak pakketjes die rond de grens zitten. Dan neemt u een risico. Eerdere tip om het bij een PostNL-punt te doen is handig. Daarmee voorkomt u dit soort dingen.

diumenge
door diumenge - Mar 16, 2017 om 17:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Heb ik ook een keer gehad, ik wist 100% zeker dat de afmetingen juist waren. Via twitter contact opgenomen, situatie uitgelegd en de extra porto werd afgeboekt. Volgens de medewerker was het in het sorteerproces fout gegaan. Dus stuur even een tweet naar @PostNL indien je een twitter account hebt.

ph
door phebe - Mar 16, 2017 om 20:20
16 Antwoorden / 4 Vragen

@Halex u schreef: Het is niet van belang of het pakket daadwerkelijk door de brievenbus van de ontvanger past. Misschien heeft die wel een hele grote opening of zo. Van belang is de hoogte van het poststuk. Kennelijk verstuurt u vaak pakketjes die rond de grens zitten. Dan neemt u een risico. Eerdere tip om het bij een PostNL-punt te doen is handig. Daarmee voorkomt u dit soort dingen.

Bij de wat hogere (of dikke) poststukken meet ik het altijd netjes op dat deze niet boven de 3,2 cm uitkomen (de maximale hoogte dat een poststuk dat door de brievenbus moet mag hebben). Een dikker poststuk past niet door de gleuf van de oranje brievenbus.
Het poststuk dat ik heb verzonden was net geen 3 cm en paste zonder enige moeite in de oranje brievenbus van PostNL.
Ik heb mij keurig aan de voorwaarden gehouden die PostNL stelt aan een brievenbuspakje en geen risico's genomen.

Frankeren bij een postagentschap is helaas geen (praktische) optie, er zijn nog maar weinig postagenschappen over en een echt postkantoor hebben we al jaren niet meer.
Het Postagentschap in de buurt dat misschien nog wel zou frankeren is in een smalle boekwinkel waar ik niet doorheen kan met de rolstoel.
Alle andere Postagenschappen in de buurt nemen wel pakketten aan maar er wordt niet (meer) gefrankeerd, als je brievenbuspost hebt verkopen ze je een vel postzegels en wijzen ze naar de brievenbus buiten.

Daarnaast is de brievenbus vlak om de hoek en met de rolstoel goed bereikbaar en als ik naar een Postagentschap moet ben ik minimaal 30 minuten onderweg (en ook weer terug)
Mijn man neemt voorgefrankeerde pakketten mee als hij naar zijn werk gaat en geeft ze dan af bij een Postagentschap, maar die nemen geen brievenbuspost aan.

Het poststuk is (met gemak!) in de oranje brievenbus gegaan en door de postbode in de brievenbus van de ontvanger bezorgd.
Allemaal zonder problemen dus waarom er dan zo'n kaartje in de bus komt? Het is in mijn ogen echt nalatigheid van PostNL.
En het is niet de eerste keer.
Ik voel mij echt een beetje bedonderd door PostNL.

Vandaag een bericht gestuurd naar PostNL, zou binnen 2 dagen bericht terug krijgen.

ha
door halex Mar 16, 2017 om 22:46
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Mooi verhaal, maar waarom haalt u dan zelf de track-and-trace erbij als argument dat als het in de brievenbus is bezorgd ook brievenbuspost moet zijn? Of u vindt dat dat ook zo is, wat ik terecht bestrijd. Of uw éénnalaatste zin van uw vraag is volstrekt overbodig en bevat een beschuldiging die u verder niet onderbouwt: "Maar nu je het brievenbuspakje kan volgen met track-en-trace en er duidelijk bij staat dat het door de brievenbus is gegooid proberen ze van PostNL nog steeds mensen onterecht 'boetes' te laten betalen"

ph
door phebe Mar 17, 2017 om 11:49
16 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom bent u dan mening dat het geen brievenbuspost was?
Ik heb het als brievenbuspost verzonden en het is als brievenbuspost bezorgd, het pakketje voldeed aan alle eisen die PostNL stelde aan een brievenbuspakketje.

Volgens de website van PostNL mag een brievenbuspakje deze maximale afmetingen hebben: 380 x 265 x 32 mm.
De afmetingen van mijn poststuk waren: 370 x 250 x 30 mm, het poststuk woog minder dan 2 kg en was goed en veilig verpakt.

Bij een brievenbuspakketje krijg je een Track-en-Trace code. Als ik op deze op de website controleer staat er de datum wanneer het pakje is bezorgt en staat er bij het rondje bezorgd "zending in brievenbus".

Dat er 'onderweg' bij PostNL zelf wat 'fout' gaat in het systeem is niet mijn verantwoordelijkheid.

En ik vindt het dus ook volstrekt onterecht dat PostNL mij willen laten betalen voor "pakketpost" als er deze dienst niet is geleverd. Het pakje is niet bezorgt door de pakketdienst maar door de postbode,
Ik heb betaald voor een service, deze service is geleverd, en dan is het vreemd dat ik een 'naheffing' krijg voor een duurdere 'service' die niet is geleverd.

Stel dat u op vakantie gaat, mooi hotel, standaard kamer.
U bent ingeboekt op die kamer en als u uitboekt staat er in het systeem dat u in een standaard kamer heeft verbleven, u heeft hier op papier en/of via de mail bevestiging van.
Het zou toch erg vervelend zijn als u een paar weken later een rekening krijgt van het hotel waarin staat dat u het hotel nog 2x het bedrag dat u al heeft betaald verschuldigt bent omdat u volgens het systeem in een luxe kamer heeft verbleven.

U bent hier verbaasd over, het is namelijk al een keer eerder gebeurd, u dacht toen dat u zelf een foutje had gemaakt (het was tenslotte een mooie kamer)
Maar deze keer heeft u alle boekingspapieren bewaard en is het eenvoudig terug te zien dat u inderdaad in een standaard kamer verbleef.

Uw argument dat "maar waarom haalt u dan zelf de track-and-trace erbij als argument dat als het in de brievenbuspost is bezorgd ook brievenbuspost moet zijn, Of u vindt dat dat ook zo is, wat ik terecht bestrijd
Zou hetzelfde zijn als ik u zou vertellen: "maar waarom haalt u dan zelf de boekingspapieren erbij als argument dat als u in een standaardkamer heeft verbleven het ook een standaardkamer moet zijn? Of vindt u dat dat ook zo is, wat ik terecht bestrijd"
Ondanks dat u kunt aangeven in welke kamer u heef geslapen, een kamer die op de website van het hotel word aangeduid als 'standaardkamer' kan ik van mening zijn dat het een luxe kamer was.
Dat kan mijn mening zijn, maar dat betekend nog steeds niet dat u in een luxe kamer verbleef.
Net zoals dat mijn poststuk een brievenbuspakje was en geen pakketpost.

En nu is het tijd voor lunch.
Eet smakelijk.

ha
door halex Mar 17, 2017 om 12:41
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als er track-and-trace op zit, is de zending niet door met de reguliere postbode meegegaan. Maar u snapt het begrip 'brievenbuspost' gewoon niet. Nou ja, u snapt het wel, maar u wilt het niet aannemen. Of iets brievenbus- of pakketpost is, heeft niets te maken met hoe het afgeleverd wordt, maar met het formaat. Pakketpost welke door de brievenbus van de ontvanger past, blijft pakketpost en wordt niet opeens brievenbuspost. Verder wens ik u veel succes met uw zinloze strijd. Ik ga mijn energie in nuttiger zaken steken.

diumenge
door diumenge Mar 17, 2017 om 13:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

"Als er track-and-trace op zit, is de zending niet door met de reguliere postbode meegegaan." Volgens mij is dat niet juist. Brievenbuspakketjes zouden volgens mij juist wel met postbezorger mee moeten gaan. Daarom is het verzenden ook goedkoper. Pas twee brievenbuspakketjes verstuurd. De T&T (want ja, die zit er op) geeft bij een aan "Zending afgeleverd" en bij de andere "Zending in brievenbus". Ik ben bang dat ik voor de eerste ook een, onterechte, naheffing ga ontvangen.

ph
door phebe Mar 17, 2017 om 14:26
16 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Halex, ik denk dat u het niet begrijpt. https://www.postnl.nl/versturen/pakket-versturen/verzendopties/brievenbuspakje/
Er zit een heel duidelijk filmpje bij.

En als ik kijk bij tarieven zie ik het brievenbuspakje toch écht onder 'post' staan en niet onder 'pakketten'
https://www.postnl.nl/versturen/brief-of-kaart-versturen/tarieven/?country=nl

Topantwoord

costnix
door costnix - Mar 17, 2017 om 12:56
2874 Antwoorden / 1 Vragen

PostNL heeft een gratis mal voor de controle van de afmetingen brievenbuspkjes:
http://www.mijnpostshop.nl/brievenbusmal.html

ph
door phebe Mar 17, 2017 om 15:44
16 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor de tip.
Maar bij de gewone consumenten webshop kan je deze mal niet bestellen.
De brievenbusmal kan je blijkbaar alleen bestellen met een zakelijk account.
En die heb ik niet.

bokskabouter
door bokskabouter - Mar 17, 2017 om 12:57
32 Antwoorden / 4 Vragen

Wat een ellenlang gezeur over nog geen 5 Euro. Als je dat z.g. gehannes van post.nl wil voorkomen breng het pakje of de brief dan zelf weg.

door 10nussie Mar 17, 2017 om 13:09
8 Antwoorden / 2 Vragen

WIe niet op de kleintjes let..... :)

r.kemperman
door r.kemperman Mar 18, 2017 om 08:13
423 Antwoorden / 4 Vragen

Bokskabouter
voordat je reageert even goed lezen waarom dit niet gaat

Topantwoord

door 10nussie - Mar 17, 2017 om 13:07
8 Antwoorden / 2 Vragen

Zelfde probleem gehad, pakje was duur verstuurd maar kreeg het in de brievenbus.
Ik ben overgegaan naar KIALA. Geweldig! Kost maar de helft van wat postnl berekend (3,95).
Je kan thuis alles klaarmaken. Even aanmelden. Gewicht (mag tot 15 kilo) en afmetingen erbij zetten.
Van de ontvanger heb je een naam nodig, emailadres en waar een Kialapunt bij haar of hem in de buurt is.
Per mail weet jij en de ontvanger waar het pakje is en wanneer het aankomt op de ophaalplek.
Je krijg zlef ook bericht dat het pakje opgehaald is.
Ik vind het ideaal en laat postnl tegenwoordig links liggen!

ph
door phebe Mar 17, 2017 om 14:43
16 Antwoorden / 4 Vragen

Ik gebruik ook regelmatig Kiala op pakketjes te versturen.
Maar als het door de brievenbus past hebben mensen het graag door de brievenbus binnen, toch sneller en handiger

kamphuysen
door kamphuysen - Mar 17, 2017 om 13:51
252 Antwoorden / 68 Vragen

beste ,
u gaat met uw kaartje.s en klachtbrief  naar het dichts bijzijnde service post nl steunpunt distributie centrum, meestal in een industir gebied, daar zoekt u de service manager op, van hem / haar krijgt u ter plekke uw geld retour. mvrgr

Topantwoord

audb
door audb - Mar 17, 2017 om 14:01
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Gek genoeg wordt bij een post agentschap altijd de bus pakjes door een brievenbus gedeponeerd juist om te kijken of deze niet te dik is.

Sterker nog bij de Plus hier gooien ze je paketje in een brieven bus omdat deze meteen als brievenbus dient.

Maar voor te dikke boeken heb ik een oplossing, de boek op de middenpagiena open slaan en zo in een pakketdoos doen scheeld ook weer extra port.

ph
door phebe Mar 17, 2017 om 14:57
16 Antwoorden / 4 Vragen

Bij de supermarkt waar mijn man de pakketjes afgeeft wijzen ze altijd naar de brievenbus buiten als je met een brievenbuspakje aan komt, die moet je daar deponeren, mijn man kwam een keer met een paar doosjes en 2 brievenbuspakjes en alleen de doosjes werden aangenomen. De brievenbuspakjes moesten buiten in de brievenbus.
Dus het maakt voor ons niet uit of we het nu in de brievenbus om de hoek gooien of bij het postagentschap in de brievenbus.
Het moet door de opening van de oranje PostNL brievenbus passen, en die opening is zo smal dat als je er een mm boven zit je het pakje er niet doorheen krijgt.

Als verwoed boekliefhebber moet ik rillen bij het idee om een boek opengeklapt te verzenden. Daar beschadigd de rug van en kunnen de bladzijdes los raken. Als iemand mij vraagt dat te doen geef ik ze de optie om via Kiala te verzenden (amper duurder).
Maar ik weiger om zo met een boek om te gaan (en zeker niet een luxe hardcover editie).

Let bij te dikke boeken wel op dat ze dan niet langer zijn dan 38 cm als je deze opengevouwen wil verzenden, daar zit je soms ook sneller aan dan gedacht.

j85hekke
door j85hekke - Mar 17, 2017 om 14:23
5 Antwoorden / 0 Vragen

Dat doen ze niet alleen met pakketten maar ook met kaarten. Ik heb tot 3x toe een kaartje in mijn bus gehad dat er te weinig port op de kaart zat wat niet zo was. Ik ben gaan bellen en heb gezegd dat ik aan deze flauwekul niet meedoe. Dat is gewoon diefstal en de postzegels zijn al duur genoeg! Daar zou ik nog wel van horen werd er gezegd. maar ik heb nooit niks meer gehoord.

ha
door hayke50 - Mar 17, 2017 om 14:27
10 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dit heb ik ook al verscheidende keren mee gemaakt, en ik meet altijd de dikte op met de schuufmaat, nooit meer dan 3,2 cm.  Ik heb ook al verschillende keren bij moeten betalen, omdat tnt post zegt dat het pakketpost is, terwijl dit pakketje gewoon door de brievenbus bij de klant wordt gedaan. ik moet boete betalen en tnt post duwt het "pakketje" gewoon in de brievenbus. raar toch, eerste winst.

1paul
door 1paul - Mar 17, 2017 om 14:44
3147 Antwoorden / 0 Vragen

niet betalen

we
door weethet - Mar 17, 2017 om 14:57
107 Antwoorden / 2 Vragen

Als u niet betaald geberud er ...........helemaal NIETS! Weds niet bang voor gezeur. Daar is geen tijd voor en kost POST nl veel meer dan die 3 euro, snapt u wel.

ph
door phebe - Mar 17, 2017 om 15:33
16 Antwoorden / 4 Vragen

Vandaag een telefoontje gekregen van PostNL.
Ik hoef niet te betalen en een eventueel volgend kaartje over dit poststuk mag in de oud papierbak.

Op mijn vraag hoe dit kon gebeuren aangezien ik het had opgemeten kreeg ik als antwoord dat er misschien lucht in de enveloppe was gekomen of de inhoud wat verschoven tijdens het sorteerproces waardoor het het brievenbuspakje te hoog was geworden.
Uitgelegt dat ik dit zeer onwaarschijnlijk achtte gezien het verpakkingsmateriaal en de inhoud van het pakje.
En toen wist ze het ook niet meer.

Ik denk zelf dat de sorteermachine niet feilloos is en dat er (soms) onvoorzichtig met pakjes om wordt gegaan dat ondanks zorgvuldig verpakken de inhoud verschuift.
Maar wat ik dan nog steeds vreemd vindt is dat ze van PostNL dan zo'n kaartje sturen terwijl ze in het traceerproces kunnen zien dat het buspakketje door de brievenbus op de post is gegaan (en dus de juiste afmetingen heeft) en na het sorteerproces, waarin dus blijkbaar een 'foutmelding' is gegeven, het buspakje alsnog door de postbode in de brievenbus van de ontvanger is gegooid.
Dat is een mysterie waar we waarschijnlijk nooit achter zullen komen.

Daarmee is het voor mij we klaar denk ik.
Aangezien ik mijn pakjes altijd keurig netjes verpak en deze altijd binnen de gestelde afmetingen vallen, kunnen ze bij PostNL verder de pot op met hun portokaartjes.

koolmeesje 62
door koolmeesje 62 - Mar 18, 2017 om 09:00
3 Antwoorden / 1 Vragen

aIk kreeg een kaartje met porto kosten van een gewonen verjaardags kaartje en moet nu
2,34 bij betalen want de kaart was te zwaar ,nou mooi niet ik wilde het Ideal betalen en dan geeft het aan dat ik niet hoeft te betalen
ik had er zelfs zwaardere kaartjes bij en daar was geen boete op .ik heb 3x willen betalen
en het lukt niet nu ben ik zo boos dat ik het gewoon niet meer betaalt .ik heb via via gehoord ,
dat ik dan nog een keer een kaartje krijgt dat ik moet betalen en dan laten ze niks meer horen .
ik vind dit schandalig gewoon en denk zoude ze het als zak centje gebruiken .
ga zo door Post NL. dan stuurd straks niemand meer een kaartje .

mathijs_b
door mathijs_b - May 24, 2017 om 11:18
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ze willen gewoon hun eigen brievenbuspost-doosjes verkopen.