li
door ligtvoet Aug 19, 2010 om 18:54
Geldzaken & recht

Rabobank

als ik geld haal bij de rabobank een afwijkend bedrag moeten zij dan vragen wat ik met dat geld ga doen. Zij zeggen dat dit wettelijk verplicht is is dit zo?

7603 24 Rapporteer

vladja
door vladja - Aug 19, 2010 om 19:06
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wat bedoelt u met "afwijkend"? Een groot contant bedrag?

Vladja

robert11
door robert11 - Aug 19, 2010 om 22:14
310 Antwoorden / 25 Vragen

Een afwijkende bedrag is meestal een grotere som geld, en ja, de bank mag vragen wat het doel is.
Bij verdachtmaking, zou de bank een melding kunnen maken i.v.m. witassen geld of andere illegale activiteit!

stacey
door stacey - Aug 19, 2010 om 22:29
10352 Antwoorden / 12 Vragen

-----Een instelling verricht het cliëntenonderzoek in de volgende gevallen:
a. indien zij in of vanuit Nederland een zakelijke relatie aangaat;
b. indien zij in of vanuit Nederland een incidentele transactie verricht ten behoeve van de cliënt van ten minste € 15 000,
of twee of meer transacties waartussen een verband bestaat met een gezamenlijke waarde van ten minste € 15 000 ---
Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme

gratisrijden
door gratisrijden - Aug 20, 2010 om 02:17
226 Antwoorden / 8 Vragen

Ja, dat helpt ook echt. Wie een transaktie verricht om geld wit te wassen of terrorisme te financieeren zal dat altijd eerlijk gaan vertellen als de bankmedewerker ernaar vraagt.

Weten jullie hoeveel mensen jaarlijks omkomen door terrorisme? Dit wetsontwerp was een zeer goede investering van ons belastinggeld; niet dus!

co
door courier - Aug 20, 2010 om 08:41
226 Antwoorden / 2 Vragen

Beetje warrig allemaal, maar het zou hier kunnen gaan om de Wet "Melding Ongewenste Transacties", in de wandeling M.O.T.
Het zou ook gewoon om olijke nieuwsgierigheid kunnen gaan van die Rabofunctionaris.

marcel75
door marcel75 - Aug 20, 2010 om 08:53
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Courier,
De MOT is samengevoegd in de WWFT.

Ligtvoet,
Afhankelijk van de bestemming van het geld, kun je er wel van uit gaan dat de ontvanger van het geld ook zal vragen waar het geld vandaag komt. Alle vele beroepen zijn onderworpen aan de WWFT. Zou zijn makelaars, zakelijke dienstverleners, autoverkopers etc. allemaal verplicht deze vraag te stellen. Of ze het ook doen is vers 2. Waarom ook zo'n groot bedrag opnemen en niet per bank overmaken? Voor jou ook veiliger aangezien geld in de regel niet verzekerd is en de ontvanger van het geld er ook weer mee over straat moet. Je kunt het zelfs per pin betalen, als je dat maar aangeeft bij de bank.

Gratis,
Lees de titel van de wet eerst eens goed en verdiep je in de historie er van. Dan zou je weten dat om conflicten tussen de MOT en de WID te voorkomen, deze wetten zijn samengevoegd tot WWFT. Is dus ook ter voorkoming van witwassen. En met het financieren van terrorisme is ook veel geld gemoeid, ook geld uit Nederland. Het terrorisme hoeft natuurlijk niet in Nederland plaatsvinden.

co
door courier - Aug 20, 2010 om 08:55
226 Antwoorden / 2 Vragen

Een correctie en een aanvulling: "ongewenste" moet zijn "ongebruikelijke", en de wet M.O.T. is per 1 augustus 2008 opgegaan in de "Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme"

gratisrijden
door gratisrijden - Aug 20, 2010 om 10:03
226 Antwoorden / 8 Vragen

@marcel,
De onzin aan het verhaal is dat er meer mensen sterven aan een pinda-allergie, dan door terreur. De kosten van al die maatregelen staan in geen enkele verhouding. Ook het witwassen wordt er niet mee tegen gehouden. Er worden nog evengoed huizen gekocht, die een half jaar later voor de dubbele prijs weer weg gaan. Autoriteiten weten het precies, maar zijn machteloos, want er is geen bewijs van het witwassen.

marcel75
door marcel75 - Aug 20, 2010 om 10:14
5124 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=gratisrijden schreef op vrijdag 20 aug 2010, 10:03]@marcel,
De onzin aan het verhaal is dat er meer mensen sterven aan een pinda-allergie, dan door terreur. De kosten van al die maatregelen staan in geen enkele verhouding. Ook het witwassen wordt er niet mee tegen gehouden. Er worden nog evengoed huizen gekocht, die een half jaar later voor de dubbele prijs weer weg gaan. Autoriteiten weten het precies, maar zijn machteloos, want er is geen bewijs van het witwassen.

Gratis,
Ik neem aan dat je van mening bent dat als een huis met winst verkocht wordt er sprake is van witwassen? In dat geval zou ik je aanraden je eens meer te verdiepen in de vastgoedwereld dan de hoogst kwalificeerde telegraaf-journalist ooit gedaan heeft. Allereerst gebeurde het al zelden en nu nog veel minder dat een woning binnen 6 maanden 2x verkocht werd. Als dat al gebeurt dan kunnen daar verschillende redenen voor zijn. De meest voorkomende reden is altijd nog: beëindiging relatie. Op de 2e plek komen de handelaars. Vaak op of vlak voor de veiling de woning zo goedkoop mogelijk verkopen, opknappen en dan doorverkopen. Dat is gewoon handel, geen witwassen. En in een slechts een paar gevallen was ook echt sprake van witwassen van crimineel verkregen geld. Maar dan wordt er juist vaak gewoon een pand aangekocht zonder financiering en wordt het pand langer in eigendom gehouden. Juist om te voorkomen dat het opvalt. En dat verhaal van die dubbele prijs is ook uit de lucht gegrepen. Ja er worden wel winsten behaald, maar zeker geen 100% (meer). Verdiep je dus eerst eens meer in materie voordat je wat roept.

Daarnaast is er ook nog een meldplicht voor vele dienstverleners. Op het moment dat zij geconfronteerd worden met "afwijkend gedrag" zijn zij verplicht dit te melden. Op die manier ga je witwassen inderdaad niet tegen, maar spoor je het wel op.

Met jouw redenering zouden auto's ook niet meer mogen rijden zonder allerlei controles en 2e controles. Vliegen is een stuk veiliger dan autorijden en toch moeten vliegtuigen aan hogere veiligheidseisen voldoen dan auto's.

wolfenjong
door wolfenjong - Aug 20, 2010 om 10:55
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Als dat geld gewoon bij u op de (spaar)rekening staat, en u komt dat ophalen heeft de bank daar niets mee te maken wat u met dat geld gaat doen.
Wat de bank doorgeeft als u een groot bedrag opneemt, dat moeten zij zelf weten, maar u hoort daar niet mee lastig gevallen te worden, dat is hun zaak.
De rabobank is van vroeger uit al een nieuwschierige bank
en die streken hebben ze nog steeds.

Succes er mee.

marcel75
door marcel75 - Aug 20, 2010 om 10:59
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Wolfenjong,
Ook voor jou geldt: lees je eerst meer in voordat je reageert. Dat je een eigen mening hebt is prima, maar houdt wel rekening met de geldende regels. Ook andere banken horen deze vraag te stellen, net zoals dat de vele ontvangers van dit soort bedragen moeten vragen waar het geld vandaan komt.

gratisrijden
door gratisrijden - Aug 20, 2010 om 12:31
226 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=marcel75 schreef op vrijdag 20 aug 2010, 10:14]Met jouw redenering zouden auto's ook niet meer mogen rijden zonder allerlei controles en 2e controles. Vliegen is een stuk veiliger dan autorijden en toch moeten vliegtuigen aan hogere veiligheidseisen voldoen dan auto's.Die vergelijking loopt een beetje mank. Aan de veiligheid van het (auto)verkeer wordt in zijn totaal ook aanzienlijk meer geld besteed dan aan de veiligheid in het vliegverkeer; te beginnen bij de aanleg van de infrastructuur, de miljoenen APK-keuringen, airbags, veiligheidsgordels, enz., enz. Per passagier gerekend zullen de kosten voor de veiligheid in vliegtuigen dus ook inderdaad lager liggen dan bij de auto. De enorme bedragen die worden uitgegeven om terrorisme tegen te gaan, dragen echter maar minimaal bij aan de veiligheid. Als de mensen dit geld aan gezonder eten zouden uitgeven zouden er ongetwijfeld vele malen meer levens mee worden gered. Ik wil hier nu niet off-topic gaan raken in allerlei conspiracy theorien, maar ervan uitgaande dat onze kamerleden geen domme mensen zijn, kan iedereen wel op zijn vingers uittellen dat deze maatregelen een hele andere achtergrond hebben.

Wat de panden betreft: dat er slechts in weinige gevallen blijkt dat er ook echt sprake van witwassen van crimineel verkregen geld is, ligt simpelweg aan het feit dat dit uitermate moeilijk tot onmogelijk aan te tonen is.

marcel75
door marcel75 - Aug 20, 2010 om 12:39
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Gratis,
Onroerend goed fraude (waar witwassen onder valt) is relatief eenvoudig na te gaan en aan te tonen. De meeste witwas-transacties vinden al jaren plaats bij de autodealers en juweliers.

En wat voor achtergrond heeft volgens jou de WWFT dan wel?

blok
door blok - Aug 20, 2010 om 13:06
79 Antwoorden / 8 Vragen

wat ik echt niet begrijp, is dat de Rabobank kennelijk denkt dat het antwoord van bijv een terrorist betrouwbaar is ..................
die kan toch van alles verzinnen met zijn antwoord? ................
het lijkt mij nogal naïef.

marcel75
door marcel75 - Aug 20, 2010 om 13:41
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Blok,
De Rabobank denkt dat niet, de Rabobank voer alleen maar de controle uit. Het is inderdaad eenvoudig om een andere reden op te geven. Maar naast de opgegeven reden zijn er veel meer indicatoren waar rekening mee gehouden wordt. En ten slotte is het ook nog een eigen afweging van de medewerker (en/of iemand anders).

jo
door johnvanderpoel - Aug 20, 2010 om 13:50
1 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij alleen als het bedrag boven een bepaalde grens ligt. Dan is het wettelijk verplicht dacht ik

marcel75
door marcel75 - Aug 20, 2010 om 13:52
5124 Antwoorden / 4 Vragen

John,
Vanaf € 15.000,-- in contanten is verplicht. Daaronder mag het ook. Als je dus meerdere keren € 14.999,-- in contanten opneemt (zgn smurfen) dan is dat ook verdacht.

wi
door willemsachs - Aug 20, 2010 om 13:58
32 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt gewoon zeggen dat zijn privezaken.
de bank heeft niks nodig met uw bestedingen.
Wel als U een grote som geld stort kunnen ze uw vragen wqat de herkomst is, als u dan antwoord geeft is aan u.

Jongeren advies groep (juridische afd.)

wi
door willemsachs - Aug 20, 2010 om 13:59
32 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ligtvoet schreef op donderdag 19 aug 2010, 18:54]als ik geld haal bij de rabobank een afwijkend bedrag moeten zij dan vragen wat ik met dat geld ga doen. Zij zeggen dat dit wettelijk verplicht is is dit zo?

jv
door jvandoorn - Aug 20, 2010 om 14:01
2 Antwoorden / 0 Vragen

Mij lijkt het antwoord op een zo onbeschofte vraag redelijk simpel.
"Dat gaat u niets aan!"
Het is tenslotte jouw geld. Banken zijn ook NIET verplicht de vraag te stellen.
In de al eerder aangehaalde wet staat niets anders dan dat de bank verplicht is bijzondere transacties te registeren en te melden.

In ieder geval zal ik nooit een dergelijke vraag beantwoorden. Dat deed ik vroeger niet in mijn handelstijd en ik ben zeker niet van plan aan deze onzin mee te gaan doen.

Schijnbaar zijn wij in dit land al zover dat wij het normaal gaan vinden dat wij geen zeggenschap meer hebben over ons eigen geld. Met een onzinnige reden als een mogelijk terroristische dreiging zijn we de afgelopen tijd al meer van onze privacy kwijtgeraakt. Dus geen antwoord geven.

co
door courier - Aug 20, 2010 om 17:59
226 Antwoorden / 2 Vragen

De WWFT geeft duidelijk wie- wat moet melden en aan welke instantie vervolgens wordt gerapporteerd. Die wet geldt voor alle ingezetenen of je het er nu mee eens bent of niet. Het is ook helemaal geen uitgemaakte zaak dat Justitie in elke melding aanleiding ziet een specifiek onderzoek in te stellen. Ga er nu maar van uit dat iemand die zich dagelijks bezighoudt met contante handel zoals b.v. op de markt, de veehandel en de autohandel echt wel met rust wordt gelaten. De bedoeling van de wet is de echt verdachte zaken eruit te filteren, verbanden te leggen en e.e.a. nader tegen het licht te houden.
Maar heb je b.v. een deposito bij een bank van € 50.000 en je wilt dat persé cash bij een andere bank verlengen, dan wordt dat inderdaad 2 keer gemeld en dan word je echt wel met rust gelaten. Banken zijn overigens helemaal niet zo happig op dit soort transacties, want waar hebben we anders het girale betalingsverkeer voor?
Ik hoop dat de hele materie nu duidelijk is voor TS, misschien wordt de soep niet zo heet gegeten als die wordt opgediend.

edwardus
door edwardus - Aug 20, 2010 om 20:43
6844 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=blok schreef op vrijdag 20 aug 2010, 13:06]wat ik echt niet begrijp, is dat de Rabobank kennelijk denkt dat het antwoord van bijv een terrorist betrouwbaar is ..................
die kan toch van alles verzinnen met zijn antwoord? ................
het lijkt mij nogal naïef.

Ja het is inderdaad nogal naïef om te denken dat op deze wijze een terroristische actie kan worden voorkomen. Net zo onzinnig als de verplichte controle die wij moeten uitvoeren bij onze klanten, het is wettelijk verplicht dit te doen, maar je hoeft toch niet te denken dat Osama Bin L. of Mohammed B. zich onder hun eigen naam komen aanmelden als klant he. Daar staat tegenover dat áls Osama Bin L. zich onder eigen naam zou melden, je wel heel nalatig zou zijn om het níet te controleren. Maar goed, het is dan ook schijnveiligheid die de overheid aan ons probeert te verkopen.

gi
door gizmis - Aug 21, 2010 om 14:16
4 Antwoorden / 3 Vragen

ik heb in het verleden nog eens een tijdje bij een bank gewerkt, en ik weet nog uit die tijd dat het niets met terrorisme te maken had maar des te meer met commercie. Als er namelijk werd geantwoord dat het voor bijv. een auto was dan moesten we een offerte aanbieden voor een autoverzekering, was het voor een inrichting dan een pakket huisverzekeringen, etc. De meeste banken krijgen namelijk intern flink wat bonus als een bepaald aantal verkopen werd gerealiseerd. Extra hoge bedragen vielen inderdaad onder de wettelijke verplichtingen...

kl
door klotskop - Aug 23, 2010 om 11:46
17 Antwoorden / 0 Vragen

de origineel gestelde vraag ging over de bank geloof ik en niet over de verkeers en vervoers statistieken.
Kort en bondig, antwoord is reeds gegeven, alle banken en financieele instellingen zijn wettelijk verplicht dit te vragen, als je vindt dat het hen niets aangaat hoef je geen antwoord te geven. Een simpel gaat u niets aan is voldoende, en als men dwars gaat liggen, ga je naar het cassino of de wallen en klaar.