nb
door nbw Jan 7, 2011 om 02:19
Geldzaken & recht

Rabobank

Securisatiemarkt sprak de grootste hypotheekverstrekker van Nederland. Niet of wellicht keihard getroffen door de bankencrisis omdat we het niet kunnen weten door hun organisatiestructuur.En in 15 jaar verandert in een bank waar kosten niet bestonden en iedereen geholpen werd. Die vriendelijkheid is keihard verleden tijd. Wil je bankieren dan kost het. Rigoreuze snijden in kantoren die ouderen gebruikten voor zelf regelen van hun zaken. Grote kantoren huren tegenwoordig een callcentra in voor de afspraken en het gezeur van klanten in 1e lijn. Targets en prestatiebeloning dat is de Rabobank anno nu.

Er is geen beursnotering of toezichthouder die controle heeft. Waarom ?

1632 8 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Jan 7, 2011 om 09:00
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Omdat de Rabobank N.V. wel bestaat, maar niet beursgenoteerd is. Er zijn overigens wel meer banken die niet beursgenoteerd zijn. Beursnotering is overigens vaak niet uit luxe. Door het uitgeven van aandelen proberen ze juist geld op te halen. Oftewel: op een andere manier kregen ze geen geld meer.

Controle heb je als rekeninghouder wel als je ook lid wordt van de plaatselijke coöperatie. Dan mag je jaarlijks naar de ledenvergadering, kun je in het bestuur gekozen worden en heb je inspraak. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat jouw wil ook doorgevoerd wordt.

Daarnaast staat de Rabobank onder dezelfde toezichthouders als alle andere banken.

nb
door nbw - Jan 9, 2011 om 03:00
521 Antwoorden / 24 Vragen

Dank voor je bijdrage. Je bevestigd het probleem. Beursgenoteerde bedrijven moeten cijfers leveren voor wat dat waard is. Coöperaties zonder winstoogmerk behoeven geen uitleg te geven over bijvoorbeeld risicoportefeuilles zolang de ledenvereniging vertegenwoordigd in de raad van toezicht dit hun goedkeuring heeft. En daar is echt geen criticaster bij.Enkel status en geen benul.

En zoek het nou niet bij de toezichthouders. Door hun falen zitten we in deze crisis.En ook daar zitten heelgeleerde mensen die wellicht niet mochten optreden.

Het lijkt een beetje op de giframp in Moerdijk. De autoriteiten verhullen de schade en terwijl de consument bewust niets verteld wordt over wat er daar brandde en wie kanker krijgt en wie niet. En de Rabobank was wellicht hoofdfinancier van Chemie Pack en verdiende tonnen per maand. De cooperatie zonder winstoogmerk zal het nooit hoeven te vertellen.

marcel75
door marcel75 - Jan 9, 2011 om 13:38
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Oh ja, en Rutte is een zendeling van een andere planeet. Zo kun je er wel van alles bijhalen zonder zelf aktie te gaan ondernemen. Ben je al eens naar de ledenvergadering geweest. Heel waarschijnlijk niet.

Ben je wel eens naar een aandeelhoudersvergadering van een beursgenoteerde onderneming geweest. Zeer waarschijnlijk ook niet. Overigens zijn dat eigenlijk helemaal geen aandeelhouders die daar zitten. De meerderheid van die aandelen zijn vaak gecertificeerd en zitten dus in een stichting. Van die stichting vormen per definitie altijd bevriende personen het bestuur. Wat nou transparantie bij beursgenoteerde fondsen.

Dan is in mijn ogen de Rabobank, maar ook Unive, nog transparanter.

Maar ja, Rutte is een zendeling van een andere planeet, de mens is nooit op de maan geweest en in Rosswell ligt een UFO.

rj
door rjw - Jan 9, 2011 om 19:35
3269 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=nbw schreef op zondag 9 jan 2011, 03:00] Beursgenoteerde bedrijven moeten cijfers leveren voor wat dat waard is.

De cijfers zijn normaal gesproken behoorlijk betrouwbaar. Niet zozeer vanwege wettelijke regels, maar vooral omdat aandeelhouders een bedrijf dat sjoemelt met de cijfers keihard laat vallen. Daarvan zijn voorbeelden bekend uit het verleden.

vladja
door vladja - Jan 9, 2011 om 20:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

rjw,

De cijfers zijn normaal gesproken behoorlijk betrouwbaar. Niet zozeer vanwege wettelijke regels, maar vooral omdat aandeelhouders een bedrijf dat sjoemelt met de cijfers keihard laat vallen. Daarvan zijn voorbeelden bekend uit het verleden.

Die bedrijven laten hun aandeelhouders keihard vallen. Om eens een paar te noemen: Enron, World-on-line, Robert Maxwell-concern. De aandeelhouders bleven zitten met een pakket aandelen tegen een gekelderde koers of "behangpapier". De werknemers met pensioenen, die geïnvesteerd waren in aandelen in het eigen bedrijf.

Vladja

nb
door nbw - Jan 10, 2011 om 02:31
521 Antwoorden / 24 Vragen

Ja ik was op ledenvergaderingen van de Rabobank Marcel. Heb 17 jaar lang deze facade meegemaakt. Niemand van de aanwezigen heeft ooit een kritisch woord laten vallen. Allemaal 1 grote familie met hapjes en drankjes en een leuke attentie.

We hebben allemaal gezien en ervaren dat deze crisis is gepasseerd door onkundig toezicht of door neurotische zelfverrijking.

De toezichthouders zijn op hun nivo hetzelfde als de toezichthouders die Rabobank heeft. Onkundig en blij met een attentie.

En Rutte vind deze vorm van marktwerking halleluja.

ad
door adgraas - Jan 14, 2011 om 19:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad .Ben al meer dan 30 jaar lid van deze bank maar nu zie ik het zelfs niet meer zitten. Was een rekening bij deze bank kosteloos, nu ineens meer dan
35 eurotjes op jaarbasis.Je wordt nu opgezadeld met een wereldpas waarmee overal gepind kan worden.Je blijft zelf verantwoordelijk voor verlies van pas of gegevens.Als je naast een betaalrekening ook een internetspaarrekening hebt
is alles met een pasje te regelen, lijkt mij niet superveilig
Misschien moeten we aan de banken een signaal afgeven door weer maar cash
te gaan betalen

nb
door nbw - Jan 15, 2011 om 03:24
521 Antwoorden / 24 Vragen

Het signaal alles maar weer cash te doen is onmogelijk. Want cash is ook maar een stukje papier en de hele westerse wereld is afhankelijk van giraal bankverkeer. Er is geen overheidsdienst of energieleverancier oid waarbij je nog je verplichtingen contant kunt voldoen met een stempeltje betaald als bewijs.Ben het helemaal met je eens dat als je niet mee kunt doen je pech hebt. En je geldzaken niet meer zelf kunt regelen. Oeps je kunt het nogwel zelf regelen maar niet meer zonder pin en computer. Jannie van de bank die de deur opendeed opdat je lichaam oud was maar je geest jong, alles is weg. Nu moet ik thuiszorg mijn pin vertellen(en dat mag absoluut niet van de bank) zodat ik toch geld krijg boodschappen te doen.

Als het ergens mis gaat jammer maar helaas. De overheid is in onmacht en de bank heeft me zovaak gewaarschuwd en ik ben maar 1 van velen en oud dus is de risicoanalyse laag.