jo
door johanna9 Jan 12, 2016 om 16:13
Geldzaken & recht

Recht op retourbetaling borg van huurwoning

Het is even wennen met de nieuwe site .
Wie zou me kunnen helpen met onderstaande vraag. Ruim 20 jaar geleden tekenden mijn ouders een huurovereenkomst  bij een (regionale) woningbouwvereniging voor een seniorenwoning en betaalden toen, behalve de maandhuur, ook een borgsom van  fl. 500,00 die ( incl. rente ) verrekend zou worden, mits de woning in goede staat en zonder gebreken opgeleverd zou worden. Nadien hebben er een aantal overnames plaatsgevonden van woningbouwvereniging naar een Stichting naar een Zorggroep en nog eens naar 2 verschillende woningbouwverenigingen.
Inmiddels zijn beide ouders overleden en is de woning in goede staat en zonder gebreken opgeleverd. Bij de afrekening wordt er echter niet gerept over terugbetaling van de borgsom. Bewijs van het aangaan van het eerste huurcontract, algemene voorwaarden van de huurovereenkomst,  betaling van de huur en borgsom, en tussentijdse correspondentie hebben we nog in ons bezit.
Hebben wij nog recht op terugbetaling van de borg?
We zijn erg benieuwd naar jullie reacties.
Met vriendelijke groet,
Johanna

7536 11 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

marita567
door marita567 - Jan 12, 2016 om 16:20
1576 Antwoorden / 17 Vragen
0

hallo johanna9 , 

hier is een soortgelijke vraag lees u deze antwoorden eens door ,
 https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/terug-betaling-borg


jo
door johanna9 - Jan 12, 2016 om 16:32
39 Antwoorden / 23 Vragen
0

Beste Marita, 
Dank je wel voor je reactie. Heb je link gebruikt om even de antwoorden te lezen uit het verleden. Het gaat ons vooral , of ons recht op het terugkrijgen van de borg niet in gevaar is gekomen, omdat er verschillende ( verhuurders) overnames in die jaren hebben plaatsgevonden. 
Groet,
Johanna

Cookies
door Cookies - Jan 12, 2016 om 16:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen
0

En wat was het antwoord van de huidige wbv?

Veel wbv's hebben overigens jaren geleden al de betaalde borg terug gestort omdat gestopt werd met het vragen van borg. Misschien is dat ook zo bij je ouders geweest.

zoekster1
door zoekster1 - Jan 12, 2016 om 16:32
1583 Antwoorden / 3 Vragen
1

Ik denk dat u erover moet reppen. Bij overgang van oude naar nieuwe verhuurder worden de rechten en plichten overgenomen, dit zijn alleen de rechten en plichten die direct verband houden met het gebruik van de huurwoning en de daarvoor te betalen huurprijs.

klik HIER

Een borg lijkt mij een direct verband houden met het gebruik van de huurwoning en de te betalen huurprijs. Als u er niet over rept, dan rept de verhuurder daar ook niet over. Het is uw belang niet het belang van de verhuurder, dus nu even assertief zijn.

Het is wel de vraag of de borg niet tussentijds is teruggestort aan uw ouders, dat zou kunnen, maar de bewijslast daarvoor ligt bij de verhuurder.

jo
door jorisw - Jan 12, 2016 om 16:35
4340 Antwoorden / 1 Vragen
0

Even bellen met de administratie om te vragen hoe het zit.

h.
door h.terpstra - Jan 12, 2016 om 18:47
202 Antwoorden / 1 Vragen
0

Johanna9

Lees het advies van Zoekster goed.

Mijn dochter destijds woonde als studente in een reguliere woning. Opgedeeld voor drie studentes. Door vertrek bleef ze alleen achter.
En was in mijn optiek verantwoordelijk voor een goede afdracht. AAAAUW.
Deze verdieping flat was al decennia aan het reguliere huurproces onttrokken. Studenten kwamen en gingen. Mazzel.!!!
Mijn dochter vertrok en vroeg het sleutelgeld terug.  18 jaar lang was er niemand die er om gevraagd had.

Dus Johanna ,zie advies zoekster,  e.a..Succes,H.

tijger1
door tijger1 - Jan 12, 2016 om 18:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Uiteraard hebt u recht op terugbetaling van de borg. Mooi dat u de bewijzen nog hebt. Maak voor de zekerheid kopieen.

Cookies
door Cookies Jan 12, 2016 om 20:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tenzij het lang geleden al terug gestort is natuurlijk.

jan vis
door jan vis - Jan 13, 2016 om 13:44
7 Antwoorden / Vragen
0

Ja, Vijf jaar terug heeft een stichting de flat van ons overgedaan aan een wvb. Dezelfde maand is onze borg teruggestort door de wbv.

mo
door mof - Jan 13, 2016 om 14:33
3619 Antwoorden / 3 Vragen
0

Ja. De borg was van uw ouders. Niet van de woniungbouwvereniging. Als uw ouders zijn overleden hoort de borg tot de
erfenis. (wel dus even de belastingdienst informeren .... :-)) of gewoon zwart innen. Moet u ook zelf weten.

Bij overdracht van vereninigingen moet de borg hetzij terugbetaald en opnieuw gestort worden (als de nieuwe woningbouwvereniging daarom vraagt) of
gewoon terugbetaald worden.

Voor u geldt: de toestand van de woning moet opgenomen zijn bij aanvang huur en bij overdracht na huurbeeindiging.
Dan heeft u inderdaad recht op borg plus wettelijke rente.


jo
door johanna9 - Jan 14, 2016 om 20:18
39 Antwoorden / 23 Vragen
0

Dank je wel voor jullie reacties. Inmiddels heb ik contact gehad met de woningbouwvereniging. Die hebben inderdaad verklaard dat het bedrag van de borg ruim 10 jaar gelden teruggestort zou zijn. Na aandringen kreeg ik de betreffende maand en jaartal te horen.  Omdat ik alle bankafschrijvingen uit het verleden heb bewaard, heb ik enkele jaren voor genoemde datum en enkele jaren na genoemde datum ( totaal 5 jaar ) alle afschriften gecontroleerd op bijschrijvingen, echter niets gevonden.  Vandaag heb ik een brief opgesteld met het dringende verzoek om met een bewijs te komen , hoeveel, welke datum en naar welke bankrekening de borg overgemaakt zou zijn. Ik heb hun 2 weken de tijd gegeven om het uit te zoeken en te reageren. Ik hoop nu op een antwoord. Tot zover. Met vriendelijke groet,
Johanna

jo
door johanna9 - Jan 19, 2016 om 16:10
39 Antwoorden / 23 Vragen
0

Het onderwerp hield me bezig dus ben ik nog eens in de correspondentie gedoken van de woningbouwvereniging. En inderdaad, in een brief van oktober 2003, die gericht was aan mijn ouders, werd er vermeld dat er een nieuwe huurbaas zou komen. Ook werd er gesproken over terugbetaling van de waarborgsom. Nu blijkt, dat er geen "bijschrijving" heeft plaatsgevonden maar een "verrekening ".  En ook niet op naam van een woningbouwvereniging maar van een Zorggroep. Verder stond bij de afschrijving huur minus servicekosten.  Ik noem borg geen servicekosten. . Was de borg daadwerkelijk teruggestort ( bijgeschreven ) en de huur apart afgeschreven, dan waren we er eerder uit gekomen. De huidige woningbouwvereniging heeft me niet verder kunnen helpen, alleen hebben ze een jaartal en een bepaalde maand genoemd en me inmiddels medegedeeld, dat alles wat 10 jaar en ouder was, werd vernietigd. Uiteindelijk heb ik al het zoekwerk zelf moeten doen, en gelukkig door het bewaren van alle bankafschriften en correspondentie van jaren, heb ik nu wel bewijsmateriaal gevonden en ben ik nu gerustgesteld. Nogmaals dank aan iedereen die me advies hebben gegeven.
Groet,
Johanna

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

te
teesee64 - May 8, 2024 om 00:38
Computers & telefonie

Tarieven domeinnaam

Ik wil een domeinnaam registreren bij Transip.nl. Nu zie ik daar bij de tarieven die ze rekenen alleen het actie tarief staan. 0,49 euro cent voor het eerste jaar voor een .nl domeinnaam. Maar wat het verlengen na een jaar gaat kosten, vermelden ze er niet bij. Na lang zoeken kom ik uit op een link waar volgens hun de tarieven zouden moeten staan, maar ook daar staat niet wat het kost.

... Lees meer

Gr
Grekoki - May 3, 2024 om 09:47
Computers & telefonie

Welke smartfone maakt mooie foto's?

Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer

Ro
Rob30-06 - May 6, 2024 om 22:11
Huishouden & energie

Liander wil mijn meter vervangen

Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .

Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ? Lees meer