jubereva
door jubereva Apr 29, 2008 om 10:26
Geldzaken & recht

Recht van overweg; ook voor bezoekers?

Beste mensen,

Wij hebben sinds kort een huis, waarbij wij recht van overweg verlenen voor de buren om met de auto bij hun garage te komen. Geen probleem, maar we treffen ook geregeld visite aan, die met de fiets door onze tuin wandelt naar de buren.

Moeten wij dit accepteren? Is dat inbegrepen in het recht van overweg?

11702 5 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 29, 2008 om 10:52
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, het recht van overpad geldt dan voor iedereen die op bezoek komt, tenminste is dat aan de orde als het recht van overpad al aanwezig was. Heeft u zelf het recht van overpad verleend dan is het uw recht om dat recht te beperken tot toegang voor de buren uitsluitend. Ik neem echter aan, dat het recht van overpad al aanwezig was?

jubereva
door jubereva - Apr 29, 2008 om 10:57
42 Antwoorden / 17 Vragen

Bedankt voor je antwoord. Heel helder. Dat recht bestaat al sinds 1963.

kroonmeester
door kroonmeester - Apr 29, 2008 om 11:01
457 Antwoorden / 45 Vragen

U moet het recht van overpad verlenen, mits dit is aangeven hoe en waar het recht van overpad is. In de notariële akte vermeldt. Bij het kadaster op te vragen.

De visite mag geen gebruik maken van uw tuin als dit niet het aangewezen pad is, deze moet dan tevens gebruik maken van de aangewezen pad.

Spreek daarover uw buren aan, opdat zij hun visite beter kunnen instrueren, dat uw tuin niet de aangewezen pad ' recht van overpad' is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 29, 2008 om 11:07
16885 Antwoorden / 202 Vragen

meesterbever@ in beginsel heeft u gelijk, echter het recht bestaat al sedert 1963 en ik neem aan dat de buren en hun bezoek al jarenlang gebruik maken van het overpad. |dat betekent dan dat er sprake is geworden van gewoonterecht (m.i)

marcel75
door marcel75 - Apr 29, 2008 om 11:10
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Wedervraag:
Wordt in de akte van levering die u getekend hebt de erfdienstbaarheid aangehaald? Zo ja, wat staat daar precies in geregeld? De kans is namelijk groot dat daar een (gebruikelijke) formulering in opgenomen is als: "...zulks om te komen van en te gaan naar...".

In dat geval mogen alle bezoekers van het heersend erf (zijnde uw buren en hun visite) gebruik maken van het pad.

Is er in het verleden niets geregeld, dan adviseer ik u om alsnog een en ander vast te laten leggen.