door witsadvies Feb 17, 2009 om 14:54
Geldzaken & recht

Rechten als huurder niet vertrekt

Per 1 juli a.s. heb ik mijn huis verkocht. Op dit moment wordt mijn huis verhuurd. De huurder heeft schriftelijk de huur opgezegd per uiterlijk 1 juli a.s. (hij is op zoek naar een andere huur- of koopwoning). Stel dat de huurder per 1 juli niet is vertrokken, wat kan ik dan doen? In mijn koopovereenkomst met de nieuwe eigenaar staat een forse boete indien ik niet per 1 juli mijn woning kan leveren. Ik heb dit mijn huurder vertelt en hem in het voruitzicht gesteld dat ik deze boete aan hem zou doorbelasten indien hij niet aan zijn verplichten voldoet. Daarop reageerde hij dat dat niet zijn zaken zijn, maar afspraken tussen mij en de nieuwe eigenaar.

7093 5 Rapporteer

kiran
door kiran - Feb 17, 2009 om 15:01
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@witsadvies

http://www.postbus51.nl/

Kijk bij: wonen en leefomgeving / van daaruit kunt u verder linken.

marcel75
door marcel75 - Feb 17, 2009 om 15:35
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als de huurder niet vertrekt en zijn huur blijft betalen, zult u erg veel moeite moeten doen hem er uit te krijgen. Aangezien koop ook geen huur breekt, heeft de huurder gelijk met zijn opmerking dat de eventuele boete die u krijgt van de koper, uw zaak is en niet de zijne.

johanpc
door johanpc - Feb 17, 2009 om 15:53
1379 Antwoorden / 2 Vragen

De huur beschermingswet is hier waarschijnlijk van toepassing dus als de huureder niet vertrekt heb je een probleem en zal je naar de echter moeten.

pe
door pedro01 - Feb 17, 2009 om 16:05
12 Antwoorden / 0 Vragen

ik denk dat je geen probleem hebt aangezien je huurder zelf opgezegd hebt moet hij er uiterlijk 1 juli uit zijn.

bewijs van zijn opzegging goed bewaren (heb je zijn opzegging schriftelijk bevestigd?) dan sta je sterk bij een eventuele rechtszaak

of je de kosten door kunt berekenen zou ik niet weten maar je kan bij een rechtswinkel hierover navraag doen

poltol
door poltol - Feb 17, 2009 om 19:37
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

De huurder heeft zelf opgezegd. Dat betekend dus dat u de woning op 30 juni/1 juli leeg kan inspecteren. M.i. niets aan de hand. Opgezegd is opgezegd. Wel goed de administratie bewaren. En alles schriftelijk afwerken. U moet de opzegging ook bevestigen naar de huurder en aangeven dat u op 30 juni/ 1juli een inspectie uitvoert op gebreken en dergelijke. Eventueel met de nieuwe koper erbij, zodat u dat in één keer af kan handelen.

Succes, poltol