Ze
door Zeil Sep 22, 2018 om 10:35
Geldzaken & recht

Rechten consument

Hoeveel rechten hebben consumenten echt?

Had voor twee zaken duizenden Euro’s uitgegeven en bij het één vrijwel direct geklaagd over het resultaat en bij de ander binnen 5 weken. Eén bedrijf had daarnaast teveel in rekening gebracht.Beide bedrijven deden niets en waren niet aangesloten bij een Geschillencommissie. De zaken leken klip en klaar, dus een jurist ingeschakeld waarbij men van de ene naar de andere jurist werd overgeplaatst en totaal geen vooruitgang boekte. Ik kon echter wel de rekening betalen. Door de consumentenprogramma’s werd duidelijk dat er advocaten voor consumentenrecht bestonden. Uiteindelijk terechtgekomen bij een advocaat van FJP, die alle stukken vóóraf kreeg met de vraag wat de kansen waren en hoeveel het zou kosten. Kreeg o.a. het antwoord dat ik met een ondeugdelijk product te maken had. Vervolgens ging de advocaat aan de slag, maar volgde dezelfde onsuccesvolle weg als de jurist. Nu ben ik maar gestopt met nog meer geld in een bodemloze put te stoppen. Bij de bedrijven is de verjaring gestuit. Wanneer gaan bedrijven echt klantvriendelijk werken?

944 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 22, 2018 om 10:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen idee. Maar als u, zoals u schrijft vrijwel direct geklaagd hebt over het resultaat, was het verstandiger geweest niet alles, vooraf, te betalen.

Ook zou u van te voren informatie kunnen inwinnen over bedrijven waarmee u zaken doet. Scheelt ook een hoop ellende.

marita5
door marita5 - Sep 22, 2018 om 11:32
11519 Antwoorden / 15 Vragen
diumenge
door diumenge - Sep 22, 2018 om 11:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Consumenten hebben heel veel rechten...

Achter de 'vraag' zal wel meer zitten. Alle details ontbreken en meerdere juristen lopen er op stuk. Uit het weinige herleidbare dat er staat valt op te maken dat het, vanwege 'geklaagd over het resultaat', mogelijk om niet naar tevredenheid uitgevoerde opdrachten gaat. Als dat zo is, dan zit daar ook een stuk subjectiviteit in.

Beschrijf het probleem en je vragen volledig en mogelijk zijn er hier nog mensen hier kunnen helpen, hoewel dat moeilijk lijkt gezien de resultaten van de juristen. Als je hier alleen maar komt om retorische vragen te stellen dan ben je bij het verkeerde forum.

marita5
door marita5 Sep 22, 2018 om 11:36
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@diumenge , zie de vorige vraag van Ts .

diumenge
door diumenge Sep 22, 2018 om 11:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Marita5, ja zag het na het plaatsen pas. Maar hoewel het natuurlijk best makkelijk is dat we vragen kunnen terugzien, lijkt het mij niet de bedoeling dat we zo invulling gaan geven aan vage vragen waarbij men te lui is om zelf (nogmaals) de details te verstrekken. Inhoudelijk heb ik na het lezen van de vorige vraag overigens niets toe te voegen, daar het zaken betreft waar ik niets vanaf weet.

marita5
door marita5 Sep 22, 2018 om 14:32
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@diumenge , als een advocaat al niks bereikt , wat moeten wij dan als vrijwilligers nog toevoegen .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 22, 2018 om 12:23
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Klaarblijkelijk een herhaling van een eerdere vraag zoals @MARITA5 al aangeeft.

Het is m.i. jammer dat u suggereet dat er geen fatsoenlijke bedrijven zouden zijn of bedoelt u alleen de bedrijven waarmee u zaken heeft gedaan?
Maar nu komt ook de vraag op of u wel als consument handelde of was dat ook zakelijk?

Hoe dan ook waren uw problemen voor een aantal juristen niet klip en klaar en kennelijk ook niet voor een advocaat waarbij het bijna niet anders kan dan dat er onvoldoende basi/bewijs aanwezig is naar mening van de advocaat om er verder mee te komen bij de kantonrechter.
Als u echt van mening bent dat die advocaat een onsuccesvolle weg volgde m.b.t het aangespannen krijgen van een procedure bij de rechtbank kunt u een klacht indienen bij de deken in uw ressort.
 Maar het lijkt mij dat het resultaat daarvan eveneens voor u teleurstellend zal zijn.

be
door beciowa - Sep 24, 2018 om 09:29
11 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eens op deze vergelijkingssite  onder het kopje belangrijke informatie. Daar staan 5 interessante dingen voor consumenten. Ook op consuwijzer vind je vaak aardige tips en wat je het beste kunt doen. Het beste is dat je voordat je duizenden euro's uitgeeft vooraf controleert of de bedrijven bij de geschillencommissie is aangesloten want dat is namelijk een harde eis. Wat ook wel eens wil helpen is een klacht indienen bij klacht.nl. Ondernemers hebben niet graag dat ze op dit soort sites genoemd worden. Als laatste middel zou ik eens de onlinegeschillenbeslechting (ODR) van de EU proberen, ik weet echter niet of een ondernemer daar geregistreerd moet zijn. Hier de directe link: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=NL

Veel succes!