bo
door boemer.31 Dec 23, 2010 om 13:12
Geldzaken & recht

Rente

ik ben vergeten mijn rente op te geven van mijn spaargeld

1610 18 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Dec 23, 2010 om 14:25
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Waar ben je dat vergeten? Voor de inkomstenbelasting? Die kijkt niet naar de ontvangen rente, maar om de omvang van je spaargeld. Als dat meer dan het vrijgestelde bedrag (voor alleenstaanden € 20.661,--, voor fiscaal partners € 41.322,--) is, dan betaal je daarover 3% belasting waarbij wordt uitgegaan van een fictief rendement van 4%. Netto betaal je daar dus 1,2% belasting over. MAar dus niet over de rente, maar over het hele vermogen.

bo
door boemer.31 - Dec 23, 2010 om 14:27
14 Antwoorden / 2 Vragen

ik neem aan dat de bank de rente door geeft aan de belasting

bo
door boemer.31 - Dec 23, 2010 om 14:43
14 Antwoorden / 2 Vragen

ik mag aanemen dat de bank de rente doorgeeft aan de belasting en zij het ook alles moeten nakijken als ik over 3jaar rente vergeet op te geven en als nog geen boete kan krijgen!

bo
door boemer.31 - Dec 23, 2010 om 14:47
14 Antwoorden / 2 Vragen

sory wij lopen elkaar net mis bedankt

marcel75
door marcel75 - Dec 23, 2010 om 14:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Boemer,
Nee, de bank geeft niet de rente, maar de hoogte van het saldo per 1-1 en per 31-12 door. Het gaat de Belastingdienst niet om hoeveel rente je hebt ontvangen, maar om de hoogte van je vermogen. Daarover berekent de Belastingdienst een fictief rendement/rente van 4%. Over dat fictieve rendement rekenen ze vervolgens 3% belasting. Is je rendement dus hoger dan 4% dan heb je mazzel, is het lager dan 4% dan heb je pech.

marcel75
door marcel75 - Dec 23, 2010 om 15:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Geweldig weer vandaag: eerst krijg je een topantwoord en vervolgens een rode duim van iemand die blijkbaar graag die punten had willen scoren.

marcel75
door marcel75 - Dec 23, 2010 om 15:19
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Boemer,
Je moet niet aannemen dat de bank de rente doorgeeft omdat de hoogte van de rente voor de Belastingdienst in het geheel niet van belang is. Alleen de hoogte van het vermogen, zeker als dit meer is dan het vrijgestelde bedrag, is voor de belastingdienst van belang.

Wel is en blijft je eigen verantwoordelijkheid om je vermogen juist op te geven. Doe je dat niet en komt de Belastingdienst er achter dat je geen box 3 vermogen hebt opgegeven waar dat wel moest, dan krijg jij de boete. Niet de bank. Je kunt de boete ook niet doorsluizen naar de bank. De bank kan namelijk niet zien hoe hoog je box 3 vermogen is. Je kunt immers elders nog schulden hebben en die verlagen je vermogen. Nogmaals: de bank hoeft alleen met je vermogen door te geven dat je bij die bank hebt.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 23, 2010 om 15:57
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=boemer.31 schreef op donderdag 23 dec 2010, 14:43]ik mag aanemen dat de bank de rente doorgeeft aan de belasting en zij het ook alles moeten nakijken als ik over 3jaar rente vergeet op te geven en als nog geen boete kan krijgen!
Je banksaldo's worden dus wel aan de belasting doorgegeven dus spaargeld.
Dan gaan ze uit van het gemiddelde van 1 januarie tot 31 decenber van het belasting jaa.
Dus als je de rente na 31 deceber krijg dan telt dat dus op 31- 12 van dat belasting jaar.
Groet JVV

marcel75
door marcel75 - Dec 23, 2010 om 15:57
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Valerius,
Maar stortingen en onttrekkingen tellen op dezelfde wijze mee. Een rentebijschrijving is alleen maar een storting.

birdies
door birdies - Dec 23, 2010 om 16:16
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=marcel75 schreef op donderdag 23 dec 2010, 14:51]Geweldig weer vandaag: eerst krijg je een topantwoord en vervolgens een rode duim van iemand die blijkbaar graag die punten had willen scoren.

Meestal ben ik het met je eens, maar dit keer niet.

1. Hoeveel waarde mag je hechten aan een topantwoord, als er mee gestrooid wordt?

2. Die rode duim zou natuurlijk ook gegeven kunnen zijn (nee, niet door mij) omdat dit niet klopt: ...de bank geeft niet de rente, maar de hoogte van het saldo per 1-1 en per 31-12 door.......

Alleen het banksaldo per 31/12 wordt door gegeven aan de belastingdienst.

marcel75
door marcel75 - Dec 23, 2010 om 16:21
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Birdies,
Met dat eerste ben ik het met je bij dit topic eens.

Gemakshalve ga ik er maar even van uit dat het saldo op 31-12 om 24.00 uur gelijk is aan het saldo op 1-1 om 0.00 uur. In dat geval krijgt de Belastingdienst dus wel beide saldi door.

pa
door patio - Dec 24, 2010 om 12:40
20 Antwoorden / 9 Vragen

mijn vraag is in dit kader,. Mijn vrouw wordt in 2011 65 jr. Heeft ze/we recht op die ouderentoeslag ( in Box3) voor 2011 van€ 27516,00 als zij een inkomen heeft van ong. € 3000,00 AOW in 2011 en verder binnen de overige eisen blijft van vermogen van niet meer dan € 273.391,00 ?

met een vr. groet.

bo
door boemer.31 - Dec 24, 2010 om 13:25
14 Antwoorden / 2 Vragen

fisbel ik wil je bedanken voor je uitleg en moeite
FIJNE KERST EN GEZOND 2O11

fi
door fisbel - Dec 24, 2010 om 13:43
851 Antwoorden / 3 Vragen

Iedereen doet zijn best: mee eens boemer.31
In dit licht en omdat er toch wat spraakverwarring was over rente en saldi nog een voorbeeld ter verduidelijking. Ik ga uit van de aangifte zonder fiscaal partnerschap.

Saldi per 1 januari : € 30000 Saldi per 31 december € 31622 - spaarrekening(en) + betaalrekening(en) Geen ander vermogen zoals aandelen.
Gemiddeld vermogen tellend voor de vermogensrendementheffing: (30000 + 31322) : 2 minus vrijstelling 20661 = € 10000. Te betalen belasting: 30% van 4% van € 10000 = € 120

NB: voor 2011 hoeft men deze berekening met gemiddelde niet meer te maken. Vanaf 2011 is er nog maar 1 peildatum: 1 januari. Dit omdat Box-3 gegevens vanaf 2011 opgenomen zijn in de VIA (vooringevulde aangifte)

fi
door fisbel - Dec 24, 2010 om 15:21
851 Antwoorden / 3 Vragen

Dezelfde beste wensen boemer.31 en andere lezers.
Nu nog even een reactie op de vraag van patio:

Uw vrouw komt in aanmerking voor de hoge vrijstelling ouderentoeslag ad € 27516. Ook als zij straks uitsluitend AOW-inkomen heeft, blijft zij beneden de inkomensgrens om voor deze ouderentoeslag in aanmerking te komen. In het programma kunt u dit zien bij het overzicht van uw vrouw. Inkomstenbelasting Box3 - klikken op Grondslag voordeel uit sparen en beleggen. Daar staan de vermogensvrijstellingen voor u en uw vrouw precies aangegeven. Voor 2011 zal dat er als volgt uitzien: 2 x 20785 + 27516 = € 69086 vrijstelling Box3

Meer informatie kunt u vinden als u bijvoorbeeld googelt op: belastingdienst ouderentoeslag.
NB: in sommige situaties - bijvoorbeeld niet verdienende partner onder 65 / partner heeft voorlopige teruggaaf van de algemene heffingskorting gekregen / belasting Box1 is € 0 - kan nog een extra belastingvoordeel vermogen worden gerealiseerd door ca € 3600 van het vermogen naar de niet verdienende partner toe te schuiven.Te betalen Box3-belasting is € 43. Dit bedrag is onder de drempel. De te betalen belasting komt uit op nihil, dus € 0.

fi
door fisbel - Dec 24, 2010 om 15:53
851 Antwoorden / 3 Vragen

Aanvulling op mijn vorig bericht:
Dit voordeel van € 43 kan ook gerealiseerd worden in de situatie van fiscaal partners: AOW-er met "kaal" pensioen / dus geen op nauwelijks aanvullend pensioen / vermogen boven de vermogensvrijstelling. Door te schuiven in te verdeling kan gezien worden of er op te betalen Box-3 belasting kan worden bespaard.

pa
door patio - Dec 25, 2010 om 12:39
20 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo fisbel,
Hartelijk dank voor uw antwoord. Klopt het, dat ik het bedrag ( € 27516,--)zelf moet invullen in mijn aangifte programma 2011 ( verzoek wijz. voorl.aanslag 2011) dit ondanks het feit dat uit de ingevoerde gegevens blijkt dat mijn vrouw in de loop van 2011, 65 jr. wordt ?

Vervolgens nog een interessante opmerking die u maakte m.b.t. een extra belastingvoordeel voor mijn niet verdiende echtgenoot - ze heeft de afgelopen vele jaren alleen een alg. heffingskorting ontvangen. Maar wij hebben nooit geprofiteerd van de ca € 3600,-- in Box 3. Ik weet ook niet hoe ik dat moet verwerken in de digitale aangifte, want steeds rolt er een totale waarde van onze bezittingen uit. Ik kan het niet splitsen of zo.... Kunt u mij aangeven hoe je dat verwerkt in je programma ?
En hebben we op dat laatste wel recht volgens u ?
En mocht dat zo zijn, hebben we ons dan al jaren tekort gedaan en kan dat nog recht getrokken worden bij de bel.dienst en hoe ?
Ben benieuwd naar uw antwoord. Met vr. groet.

fi
door fisbel - Dec 25, 2010 om 14:25
851 Antwoorden / 3 Vragen

U hoeft dit bedrag ad € 27516 niet te vermelden. Het programma berekent de verhoogde vrijstelling, mits men ervoor in aanmerking komt natuurlijk, automatisch.
U kunt dat zoals reeds gezegd zien in het overzicht onder Inkomstenbelasting Box 3 en klikken op: Grondslag voordeel uit sparen en beleggen. Daar staan alle heffingskortingen vermeld.

Waarschijnlijk heeft u de verdeling Box3-vermogen in voorgaande jaren niet optimaal toegepast. Je moet er ook maar aan denken een klein bedrag van het vermogen naar de partner toe te schuiven. Omdat de voorgaande aangiften definitief zullen zijn, is correctie op het punt van verdeling niet meer mogelijk.
In uw aangifte 2010 kunt u dit (kleine) belastingvoordeel dus toepassen!

Voor 2011 ligt het weer anders. Uw vrouw wordt 65 jaar. Ook in het jaar dat ze 65 jaar wordt, krijgt ze de gehele ouderentoeslag van € 27516. NB: optimaal verdeelt u nu door een deel van het vermogen naar haar toe te schuiven, dusdanig dat de verhoogde vrijstelling wordt benut en ze uitkomt op maximaal € 44 te betalen (jaar 2011) Deze € 44 wordt vervolgens nihil. U merkt op dat het totale vermogen gelijk blijft. Dat is uiteraard juist, maar u kunt het vermogen dus wel splitsen / verdelen zodat u minder belasting hoeft te betalen..

NB: houdt u er wel rekening mee dat de algemene heffingskorting voor uw vrouw in 2011 minder is dan € 1976. Afhankelijk van de maand waarin ze is geboren is dit een bedrag tussen € 901 (algemene heffingskorting 65-plussers) en € 1976 in.
NB: de invulling / verdeling van de IB2011 is tzt van belang. Voor de invulling van de VA2011 hoeft u niet al te nauwkeurig te letten op bovenstaande technische details.