ba
door bart_1 Feb 19, 2004 om 14:11
Geldzaken & recht

Rente betalen zonder roodstaan

Ik maak een groot bedrag over van mijn spaar naar mijn gewone rekening, constateer dat de betaling op de rekening staat en stort dat grote bedrag door om iets te betalen. Later blijk ik rente te moeten betalen. De boekdatum is wel hetzelfde maar de rentedatum van de betaling naar derden staat op 1 dag VOOR de verrichting. Ik zou zo dus in feite 1 dag rood gestaan hebben terwijl ik voor zulke bedragen niet eens rood MAG staan. Wie heeft hier iets op te zeggen? (Bank is ABNAMRO)

874 5 Rapporteer

jj
door jjletho - Apr 16, 2004 om 12:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

Alle banken hanteren de zogenaamde valutering. Dat houdt in dat u feitelijk niet rood staat maar voor de berekening van de rente wel. Per bank verschikt dit wel.
Alle banken zijn verplicht inzage te geven in deze valutering.

pi
door pieterhobma - Apr 16, 2004 om 12:45
10 Antwoorden / 9 Vragen

Advies: Stap over naar de Rabobank, die doet niet aan dit "valuteren". Wilt u dat niet, haal dan het geld 1 dag voor overboeking naar de spaarrekening op zodat het 1 dag op de R/C staat, dat kost 1 dag spaarrente, maar is veel goedkoper dan 1 dag debetrente op de RekeningCourant!
Groeten, Pieter

lo
door lonestar - Mar 21, 2005 om 10:33
1 Antwoorden / 0 Vragen

De Rabo zou niet aan valuteren doen?? Dat doen ze naar hartelust!!

Die rentedatum gaan zowieso een dag terug (rente in jouw nadeel dus). Dan neemt de Rabo maar liefst TWEE werkdagen (alweer rente in jouw nadeel) PLUS nog eens het weekend als dat ertussen zit. Dat zijn VIJF rentedagen in jouw nadeel!!

gr
door grapgrap - Nov 2, 2007 om 15:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ben er zojuist zelf ook weer ingetuind door onduidelijkheid van de ABN Amro web site. Sta nu weer zo'n 5000 "rood" in ogen van De Bank. Lekker verdienen is dat...

Heb ABN AMRO het volgende voorgesteld om dit voor eens en voor altijd op te lossen:

> Ik stel voor dat ik zelf kan kiezen of ik binnen InternetBankieren
> in mijn Bij- en Afschrijvingen overzicht kan opgeven of ik
> transacties wil zien op Boekdatum, dan wel op Rentedatum.
>
> Op dit moment worden alle transacties op Boekdatum getoond
> en wordt de Rentedatum weergegeven als je met je muis er
> op gaat staan. Zeer onoverzichtelijk en bovenal misleidend.
>
> Ik stel voor dat als ik kies voor een overzicht op Rentedatum,
> alleen die transacties getoond worden die daadwerkelijk al op
> de rekening staan. Dit voorkomt een hoop misverstanden en
> wellicht negatieve media-aandacht zoals laatst in Vara's Kassa
> uitzending.

sk
door skinkie - Nov 23, 2007 om 17:10
1 Antwoorden / 0 Vragen

Zelfde gehad bij een andere Bank. Ik denk dat we Kassa eens zouden moeten vragen om deze Valuta/Boeksaldi problematiek eens te belichten en aan de banken te vragen per definitie alleen Valuta-saldi te gebruiken.