lo
door lopaka Aug 15, 2019 om 17:41
Geldzaken & recht

Rente daling

De rente op de spaarrekening wordt steeds minder en er wordt al gesproken over negatieve rente. Reacties zijn dat de mensen dan hun spaargeld van de bank afhalen en dat thuis bewaren met alle risicos van dien maar je kunt je spaargeld toch ook gewoon op je betaal rekening zetten da betaal je toch geen negatieve rente?? Wie weet hier op het juiste antwoordt

11711 21 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 15, 2019 om 17:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Klopt m.i. ;-)

Tot nu toe wel tenminste, maar dat zullen ze dan ook wel gaan veranderen. ;-(

diumenge
door diumenge - Aug 15, 2019 om 17:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als het zo ver komt dat ze negatieve rente gaan rekenen op een spaarrekening, dan gaan ze dat op een betaalrekening ongetwijfeld ook doen.

hi
door hipppo Aug 19, 2019 om 14:01
303 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk niet dat ook over een gewone rekening courant rente ingepikt zal worden door de banken en wel hierom. Een spaarrekening erop na houden is een vrije keuze, maar een rekening courant is een verplichting, want zonder zo'n rekening kan er geen loon, pensioen en/of uitkering betaald worden.
Bovendien is het bijna ondoenlijk die rente correct uit te rekenen doordat het saldo op een rekening courant dagelijks verandert. Gaat de banken dus waarschijnlijk meer kosten dan het oplevert.

jhogaarts
door jhogaarts Aug 19, 2019 om 14:04
101 Antwoorden / 1 Vragen

En op de betaalrekening krijg je geen rente.

no
door nokkie Aug 19, 2019 om 14:26
14 Antwoorden / 0 Vragen

Je krijgt wel rente op je betaalrekening  bij de SNS bank, hopelijk wordt die dan niet ook negatief....

diumenge
door diumenge Aug 19, 2019 om 14:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@JHogaarts, jij misschien niet, ik wel.

me
door mein33 - Aug 15, 2019 om 17:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

je spaargeld toch ook gewoon op je betaal rekening zetten da betaal je toch geen negatieve rente??

Helemaal correct, maar als je bankrekening dan door een ongelukkige samenloop van omstandigheden geplundert wordt, dan ben je ook in één keer van al je spaargeldzorgen af.
De betaalrekening ook als spaarrekening te gebruiken is net zo  onverstandig dan gebruik te maken van de oude sok in de bedstee.
Gewoon op de spaarrekening en van die mogelijke 0,012 % kosten zult u niet merkbaar armer worden, maar zover is het nog niet !
Voor het geld dat niet direct opvraagbaar hoeft te zijn,  bestaan er nog genoeg mogelijkheden om het voor een bepaalde tijd 'vast' te zetten en dan brengt het mogelijk nog wel een (klein) beetje op.

jo
door jorisw Aug 15, 2019 om 18:09
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waar bijna niemand het over heeft is dat de lage rente voor veel mensen meer voordelen heeft dan nadelen. De lage hypotheekrente bijvoorbeeld levert veel meer op dan dat een lage spaarrente kost. Alleen voor de enkeling die een huis huurt en veel spaargeld heeft is het nadelig.

tijger1
door tijger1 - Aug 15, 2019 om 17:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wie weet wat ze straks verzinnen, maar bijvoorbeeld Leaseplanbank geeft nog steeds 0,25% rente op een spaarrekening zonder verdere voorwaarden. Als je dat vergelijkt met ING, volgens mij 0,02%, is dat nog altijd 12,5 keer zoveel, maar uiteraard nog zeer schamel.

jo
door jorisw Aug 15, 2019 om 18:10
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Daar staan dan ook weer hypotheekrentes van 1.5...2% tegenover. In de tijd dat we nog een flinke spaarrente kregen betaalde we ook heel veel hypotheekrente. Uiteindelijk is het nu voordeliger.

tijger1
door tijger1 Aug 15, 2019 om 18:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja en wat dan nog? Het gaat toch helemaal niet over de hypotheekrente.

Mensen bijven gewoon bij hun eigen bank zitten met hun spaarcentjes. Dus stap gewoon over voor je spaargeld en breng dat onder bij een andere bank.

panter22
door panter22 - Aug 15, 2019 om 18:53
6599 Antwoorden / Vragen

Wat een zorgen. Ik zou met u willen ruilen.

ad
door ad5 Aug 19, 2019 om 14:09
11 Antwoorden / 3 Vragen

Geld hebben geeft zeker zorgen, maar te weinig geld nog meer. Gelukkig zijn hangt niet alleen van geld hebben af.  Om nu blind te willen ruilen met iemand met wat spaargeld lijkt mij toch een groot risico.

panter22
door panter22 Aug 19, 2019 om 14:22
6599 Antwoorden / Vragen

Geld maakt niet gelukkig,  maar ik ben liever ongelukkig met geld dan zonder.

Yv
door Yvonne-909 Aug 19, 2019 om 14:51
15 Antwoorden / 2 Vragen

Het zijn vaak mensen met geld die zeggen dat "geld niet gelukkig maakt". Wat geld hebben maakt het leven toch wel een stuk makkelijker dan wanneer je elke cent om moet draaien of dat je geld tekort komt om normaal van rond te komen.

Th
door Thijs124 - Aug 15, 2019 om 19:03
289 Antwoorden / Vragen

Het zal nog wel even duren. Ik heb nog 0,22% op mijn maxisparen en nog steeds 0,07% op mijn betaalrekening. De betaalrekening zal wel eerst naar nul gaan.

Th
door Thijs124 - Aug 15, 2019 om 19:53
289 Antwoorden / Vragen

Gelukkig krijg ik bij de SNS wel meer als volgens jouw lijstje!

tijger1
door tijger1 Aug 15, 2019 om 21:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

SNS  0,07% , als u meer krijgt zijn er blijkbaar andere voorwaarden. En bij dat maxisparen moet je verplicht elke maand hetzelfde bedrag sparen.

Th
door Thijs124 Aug 15, 2019 om 22:01
289 Antwoorden / Vragen

Dat klopt, elke maand schuif ik een vast bedrag weg. Maar ik kan altijd pakken wat ik nodig heb zonder voorwaarden. Dan heeft de maxisparen 0,22% als je ook de betaalrekening er hebt. Die 0,07% is voor de betaalrekening.

tijger1
door tijger1 Aug 15, 2019 om 22:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar zit de winst dan? Bij Leaseplanbank krijgt u gewoon 0,25% voor wat voor bedrag u ook overmaakt naar die rekening

aurora1
door aurora1 Aug 15, 2019 om 22:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, daar begrijp ik ook niets van. Hoe is 0,07 % rente mét voorwaarden hoger dan 0,25% rente zónder voorwaarden? Zelfs in het vergelijkingslijstje van de SNS bank komt die bank niet als beste met de hoogste rente uit en wordt niet ook vergeleken met andere banken dan die met een betaalrekening.
Het is overigens niet mijn lijstje maar een vergelijkingssite.

tijger1
door tijger1 Aug 15, 2019 om 23:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij SNS krijgt men 0,22% als men ook nog een betaalrekening hebt bij SNS. Daarnaast moet men automatisch een vast bedrag per maand sparen. Meer of minder mag niet.

Dus waardeloze rekening. Hooguit geschikt voor een klein spaarbedrag als men toch al daar een betaalrekening hebt, anders niet.

aurora1
door aurora1 Aug 16, 2019 om 00:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad.

me
door mein33 - Aug 15, 2019 om 21:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Sparen is net als een appeltje voor de dorst, ze drogen tegenwoordig beiden uit !   ;-))

tijger1
door tijger1 - Aug 15, 2019 om 22:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar naar Denemarken verhuizen. Daar krijgt men geld toe bij een hypotheek.

zw
door zwaardvis Aug 19, 2019 om 17:09
1525 Antwoorden / 51 Vragen

De bank betaalt je dus om hun geld veilig te bewaren. Dat moet je wel doen dan en dat kost de klant ook weer geld op de een of andere manier.

reivi22
door reivi22 - Aug 19, 2019 om 13:47
66 Antwoorden / 0 Vragen

Ondanks  al het geklaag van de 4 grote banken over het betalen van hun gestalde  geld bij de Europese  centrale  bank  maken de banken nog steeds miljarden winst.
Ga maar eens na indien je geld wilt lenen van zo bank voor een keuken of auo of wat dan ook dan schrik je van de rente die je moet betalen aan zo bank.
Het zijn bijna misdadige verdien modellen.
Terwijl de banken nu "gratis" geld kunnen lenen van de Europese  centrale bank, ze krijgen zelfs geld toe,maken ze op dat geld ook nog eens flinke winsten.

aurora1
door aurora1 Aug 19, 2019 om 16:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik leen nooit, maar spaar eerst, dus heb geen schrik over te betalen rentes. Mij is “al het geklaag van 4 grote banken” tot dusver niet echt opgevallen. Waar ik wel grote moeite mee blijf houden is al die vele overbetaalde managers, directeuren etc., en de veel te hoge salarissen en bonussen met de eeuwige smoezen daarvoor.

s.
door s.schut - Aug 19, 2019 om 13:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

Denk eraan om dan het spaargeld op te nemen.

djfox741
door djfox741 - Aug 19, 2019 om 13:59
40 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Lopaka,

Het volgende zou U kunnen doen danwel overwegen, open een extra betaalrekening, bij mijn bank betaald U daar €1,55 per maand voor en per 1 oktober zelfs €1,25 als U (zeer) weinig of geen gebruik maakt van geld opnemen fysiek.

Daar zet U dan Uw spaarcentjes op en kan via Internet geld overhevelen van de extra betaalrekening naar Uw reguliere rekening, succes.

aurora1
door aurora1 Aug 19, 2019 om 16:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Sparen op een betaalrekening lijkt mij niet zo’n goed idee. Het beste kun je nmm sparen op een internetspaarrekening en dan eentje zonder voorwaarden.

tijger1
door tijger1 Aug 19, 2019 om 17:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@djfox

Maar dan betaal je toch ook voor die extra rekening en krijgt geen rente. Dus wat is het nut daarvan?

diumenge
door diumenge Aug 19, 2019 om 18:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Stel dat de negatieve rente -0,25% is, dan moet je nog altijd meer dan € 6.000,00 op die rekening zetten om daar een voordeel uit te halen.

djfox741
door djfox741 Aug 19, 2019 om 19:23
40 Antwoorden / 3 Vragen

Beste allemaal,

De vraag was dat het onverstandig zou zijn om het thuis te bewaren ook vroeg "Lopaka" dat wanneer je het op een betaalrekening zou zetten je dan geen negatieve rente zou betalen, nu daar heb ik dan een passend antwoord/oplossing voor gegeven.

Dat je dan geen rente vang was niet het isue maar beste mensen, wanneer je (negatieve) rente zou moeten betalen dan nog is dat veiliger dan thuis bewaren en als het een heeeeeel groot bedrag is dan zijn er denk ik nog andere mogelijkheden en te raden gaan bij derde.

Kees de Coo
door Kees de Coo - Aug 19, 2019 om 15:20
5 Antwoorden / 1 Vragen

Probeer in Duitsland, of Belgie

Grunnen.
door Grunnen. - Aug 19, 2019 om 15:38
509 Antwoorden / Vragen

Als blijkt dat er een bankrun op tegoeden van de spaarrekening zullen ze zich nog wel een keer bedenken De DSB is er failliet aan gegaan 10 jaar geleden.

zw
door zwaardvis - Aug 19, 2019 om 17:04
1525 Antwoorden / 51 Vragen

En geld contant opnemen heeft straks ook geen zin meer als ze rente gaan rekenen, via een soort wisselkoers, op contant geld. Je krijgt dan bijv. nog maar 99 euro voor je briefje van 100, en dat wordt jaarlijks minder..... Serieus, het IMF heeft daar plannen voor ontwikkeld.

diumenge
door diumenge Aug 19, 2019 om 18:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoe zie dat uitgevoerd?

zw
door zwaardvis Aug 19, 2019 om 19:10
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Google eens. Contante Euro's worden dan min of meer beschouwd als vreemde valuta met een dagelijks dalende wisselkoers bij het inleveren bij de bank of besteden in de winkel.

diumenge
door diumenge Aug 19, 2019 om 19:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Gevonden https://www.wegwijs.nl/artikel/2019/05/betaal-je-straks-een-boete-op-contant-geld. Ik denk dat de pleuris uitbreekt als ze dit gaan invoeren...

gv
door gvandehaar - Aug 19, 2019 om 17:23
3 Antwoorden / 0 Vragen

We betalen nu ook al voor een betaalrekening, iets van € 30 per persoon en per jaar. dat zullen ze dan wel verhogen denk ik.

mo
door mof - Aug 19, 2019 om 17:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja met een rente van 0,3 procent gaat het om 30 cent per jaar per honderd euro ....
tel uit je winst. Beleggen, goud, aandelen bitcoins van laag naar hoog risico, dat is het antwoord.

door 526996 - Aug 19, 2019 om 17:43
32 Antwoorden / 0 Vragen

Geen probleem NIBC en leaseplanbank geven 0,25% en ongeveer 0,65% voor een deposito van 1 jaar.vallen onder het Nederlandse depositostelsel tot 100000 euro,hetzelfde als die grote banken.zo los ik dat op

sl
door slagerko - Aug 19, 2019 om 19:25
3 Antwoorden / 0 Vragen

Alles der af halen ,de zakken vuller .
En dat allemaal voor de zuidelijke landen .

gerard van tol
door gerard van tol - Aug 19, 2019 om 20:27
26 Antwoorden / Vragen

Gewoon geld weghalen bij de banken. Dan komen ze zonder reserves te zitten en gaan vanzelf weer fatsoenlijke rente betalen.