da
door dainee Jul 5, 2010 om 11:10
Geldzaken & recht

Reparatie zonder overleg

ik heb mijn laptop binnen de garantieperiode moeten laten repareren.Bleek een softwarefout te zijn.Dat dit buiten de garantie valt snap ik best.maar mag een bedrijf daar dan kosten voor rekenen zonde mij eerst op de hoogte te stellen en ook zonder te vragen of ik er wel mee akkord ging.

3593 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 11:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welk bedrijf is dat.
Lees de algemene voorwaarden.
Mij lijkt het van niet.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

dainee,

Omdat de reparatie in eerste instantie onder de garantie valt, beginnen ze met repareren zoals ze volgens de garantie verplicht zijn.

Hoeveel kost de reparatie?

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dainee,
Of het werkelijk mag? ja ik denk het wel. Ik heb laatst ook iets voor reparatie onder garantie ingeleverd en daar stond op het formulier dat het garantie is en als het toch een gebruikersfout blijkt dat ze tot een bedrag van 125 euro repareren en daarboven een prijsopgave sturen, deze voorwaarde stond op het afgiftebewijs.
Als het om software gaat en je dit zelf niet wist had je het waarschijnlijk ook niet zelf kunnen fixen. Lijkt me dat de laptop toch gemaakt zal moeten.

Succes Mastag

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal,er stond niets op het formulier over een" prijsgrens".Het kostte net geen 100Euro en het was bij de Prijstobber in Spijkenisse

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de meeste gevallen is het zo dat er tot een bepaald bedrag standaard gerepareerd wordt, mits je voroaf aangeeft dat je eerst een prijsopgave wilt. Wanneer je dit niet hebt aangegeven dan zal het zo zijn dat er tot de minimale reparatiewaarde gerepareerd is. Deze minimale waarde wordt door de winkelier vastgesteld.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vrees dat dit mag, meestal houdt men een grens van ca. € 100 aan. Alles tot aan dat bedrag wordt gerepareerd, en valt het hoger uit dan neemt men contact met je op of je de reparatie wilt laten uitvoeren.
Het is met alle apparaten verstandig om bij defecten altijd af te spreken dat je eerst gebeld wordt wat het reparatiebedrag gaat worden (of spreek een maximum bedrag af) voordat je akkoord geeft. Laat dat ook noteren op de afhaalbon die je meekrijgt, zo kom je achteraf niet voor onaangename verrassingen te staan.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 14:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi
Ik denk dat je ook nog iets vergeet en dat is namelijk onderzoekskosten, als men de comp niet gerepareerd terug gegeven had had je deze waarschijnlijk toch moeten betalen en deze zijn over het algemeen fors.

U heeft deze nu niet hoeven betalen en heeft u computer werkend terug, ik denk dat u er niet zo "slecht" vanaf bent gekomen op deze manier, anders had u tenslotte alsnog moeten laten repareren en was u duurder uitgeweest...

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 16:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw computerleverancier heeft de zorgplicht om deze kosteloos te repareren, inclusief meegeleverde en geïnstalleerde software als deze binnen de garantieperiode defect raakt. Tenzij deze leverancier kan aantonen dat het defect door ondeskundig gebruik is ontstaan. Tevens dient de leverancier aan te tonen dat het defect softwarematig was, is.
De door uw leverancier opgestelde garantievoorwaarden mogen niet strijdig zijn met de wet.

Tevens wil ik van de gelegenheid gebruik maken dat het instellen van de groene- en rode handjes onjuist vind daar iedereen zijn best doet om te helpen. Dat niet iedereen het eens is met een antwoord vind ik normaal en kan in een fatsoenlijke posting onderbouwd worden.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Software fouten vallen misschien onder de wet die u aanhaalt maar ondeskundig gebruik hiervan niet, de vraag is dus zat de fout er al in of is deze fout ontstaan door "verkeerd" gebruik...

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 18:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel vervelend.
U kunt er voor kiezen een backup te maken van de software die nu op de laptop staat.
Als u dan weer opeens een probleem krijgt kunt u dit zelf herstellen. U zult dan wel een beetje op de hoogte moeten van de werking van dat backupprogramma.
Het vergt dus een programma (TrueImage of Ghost van Norton) en een opslagmedium (extern danwel een extra partitie op de harde schijf).
U kunt zich altijd laten voorlichten door een winkel die deze software verkoopt.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2010 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je iets ter reparatie aanbied gaat men er van uit dat je ook wil dat ie gemaakt wordt dus zo gek is dit niet.
ik denk dat als ze bvb iets van 300 euro hadden gevonden ze je dat wel eerst gevraagt zouden hebben dat lijkt mij een redelijke weg

ve
door verwijderd - Jul 6, 2010 om 20:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

dainee

In feite had je zelf voorafgaande aan de reparatie een schriftelijke afspraak met de verkoper moeten maken over de eventuele maximale prijs van de reparatie.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2010 om 21:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

rosenthal schreef op maandag 5 jul 2010, 16:23: Uw computerleverancier heeft de zorgplicht om deze kosteloos te repareren, inclusief meegeleverde en geïnstalleerde software als deze binnen de garantieperiode defect raakt. Tenzij deze leverancier kan aantonen dat het defect door ondeskundig gebruik is ontstaan.

Ben ik het zeker als professional niet mee eens.

Problemen die ontstaan door software fouten, in welke mate dan ook, vallen nooit onder garantie.
Als het probleem duidelijk ontstaan is door software die tijdens de koop aanwezig was en niet geupdate of wat dan ook, dan dient dit in beginsel wel kosteloos verholpen te worden.

Echter. Als een computer correct geïnstalleerd aan de klant is afgeleverd, is een software fout in principe uitgesloten.

Veel problemen onstaan door virussen, spyware, enz.
Ook software van derden kan problemen opleveren.

Over de vraag dat een monteur een software probleem zonder toestemming moet repareren:
Als een computer een behoorlijke leeftijd heeft, is soms wel overleg zinvol, omdat de klant soms kiest om een nieuwe computer aan te schaffen.

Bij jongere computers is het logisch dat de monteur ZONDER toestemming van de klant de computer repareert, dit omdat zonder die reparatie de computer waardeloos is voor de klant.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2010 om 01:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op dinsdag 6 jul 2010, 20:46: dainee

In feite had je zelf voorafgaande aan de reparatie een schriftelijke afspraak met de verkoper moeten maken over de eventuele maximale prijs van de reparatie.

Met vriendelijke groet, ReadAC.
READ betekent lezen, maar daar heeft READ kennelijk moeite mee.
DAINEE, die de vraag stelt verklaart toch duidelijk dat het defect in de garantie periode optrad.
Dan ga je toch niet vragen om een schriftelijke overeenkomst betreffende de reparatiekosten.
Je vertrouwt er namelijk op dat het euvel onder garantie en gratis wordt verholpen.
Wat een onzinnig advies van READ.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2010 om 08:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op donderdag 8 jul 2010, 01:26:
read schreef op dinsdag 6 jul 2010, 20:46: dainee

In feite had je zelf voorafgaande aan de reparatie een schriftelijke afspraak met de verkoper moeten maken over de eventuele maximale prijs van de reparatie.

Met vriendelijke groet, ReadAC.
READ betekent lezen, maar daar heeft READ kennelijk moeite mee.
DAINEE, die de vraag stelt verklaart toch duidelijk dat het defect in de garantie periode optrad.
Dan ga je toch niet vragen om een schriftelijke overeenkomst betreffende de reparatiekosten.
Je vertrouwt er namelijk op dat het euvel onder garantie en gratis wordt verholpen.
Wat een onzinnig advies van READ.

Als een product nog in de garantieperiode is, wilt nog niet zeggen dat het vanzelfsprekend is dat een reparatie of vervanging kosteloos wordt uitgevoerd.
Daar mag je nooit vanuit gaan.

Bij softwarematige problemen moet je er juist vanuit gaan dat je ervoor moet betalen, juist ook in de garantieperiode.

Het is vaker gebeurd dat op een computer een virus kwam en dat er dermate schade aan Windows was, dat alles opnieuw geïnstalleerd moest worden en dat de klant dan zei: "maar ik heb toch garantie?"

Die mensen hebben dus niet begrepen wat garantie inhoud.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2010 om 09:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal ,bedankt voor jullie reacties.Ik begrijp best dat een softwarefout niet onder de garantie valt,want waar het mij om gaat is dat er een reparatie is uitgevoerd, zonder dat ik ervan op de hoogte was dat er kosten aan verbonden waren.Ik vind dit niet kunnen.100 euro is voor mij, en ik denk voor veel mensen ,een hoop geld.Daar gaat het mij om.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2010 om 09:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ze hadden jou eerst moeten inlichten, want 100 euro voor een softwareprobleem vind ik een hoop geld.
Voor een euro of 40 wordt ie bij de pc winkel compleet opnieuw geinstalleerd.
Nu heb je geen keuze en moet je betalen.
Ik vind dat niet kunnen.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2010 om 09:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op donderdag 8 jul 2010, 09:10:
Voor een euro of 40 wordt ie bij de pc winkel compleet opnieuw geinstalleerd.

Voor € 40,- is dat vrij weinig.

Windows opnieuw installeren kost toch zo'n 2 uur werk.

En als de persoonlijke gegevens (zoals foto's, filmpjes, muziek, documenten, e-mail berichten, enz.) niet verloren mogen gaan, dan kost dat nog meer tijd.

sonjaatje schreef op donderdag 8 jul 2010, 09:10:
Nu heb je geen keuze en moet je betalen.
Ik vind dat niet kunnen.

Het probleem is als er niets aan gedaan wordt, dat dan de eigenaar van de computer met het probleem blijft zitten en dat met de computer niet gewerkt kan worden.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2010 om 09:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Sonja:

In de computerwereld ken ik mensen die voor €40,- nog niet hun bed uit komen, laat staan dat ze er iets voor repareren.
Bovendien zal het een softwarefout zijn die de gebruiker zelf heeft geïntroduceerd maar niet kan herstellen (geen backup vóór download?) en dan is het dikke mik, dus zonder coulance.

H.