schiphuis
door schiphuis Nov 9, 2021 om 10:32
Geldzaken & recht

Retourneren laptop mm

kocht laptop bij,helaas,  de mediamarkt. wifi werkte niet optimaal en de aan-uit knop werkte niet optimaal. binnen zichtperiode geretourneerd en geld teruggevraagd. na 3 dagen ,nadat ze de pc binnen hadden,nog geen bericht van hun ontvangen. nam contact op en er werd mij verteld dat ze hem ter reparatie hebben aangeboden omdat er schade aan de pc was????? konden ze hem niet terug nemen. ik vind dat ze eerst contact met mij hadden moeten opnemen hierover,want ik ging ervan uit-misschien onterecht- dat de pc terug kon, en als er sprake van mocht zijn van schade,ze een naar verhouding een bepaalde bedrag zouden inhouden,wat ik kan billijken. wat is mijn recht hierin?

2296 15 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 9, 2021 om 11:18
2063 Antwoorden / Vragen

Je hebt de pc in gebruik genomen en dan vervalt je retourrecht. Nou zijn er winkels die hier strenger en minder streng mee omgaan en de bewijslast is soms ook lastig maar ik zeg altijd tegen mensen dat ze laptops en telefoons in de winkel moeten gaan bekijken want je zit niet op de discussie te wachten omdat je hem ook makkelijk kunt verliezen.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 9, 2021 om 11:22
7193 Antwoorden / 3 Vragen

Als u de laptop niet online gekocht hebt geldt koop is koop en wordt er eerst gekeken of het product gerepareerd kan worden.
Wacht dus de reparatie af.

schiphuis
door schiphuis - Nov 9, 2021 om 11:27
60 Antwoorden / 30 Vragen

hij is online gekocht

sjjoppy
door sjjoppy Nov 9, 2021 om 11:50
7193 Antwoorden / 3 Vragen

Dan had u het recht om binnen twee weken het product zonder opgave van reden terug te zenden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 9, 2021 om 20:07
2063 Antwoorden / Vragen

En mag de schade (met allemaal mitsen en maren) in rekening worden gebracht. Heeft TS ook aangegeven van zijn retourrecht gebruik te willen maken? Dat lees ik namelijk niet.

ro
door ronny530 - Nov 9, 2021 om 13:25
2783 Antwoorden / 41 Vragen

U heeft de laptop wel binnen de zicht termijn retour gestuurd maar bij aankomst bleek de laptop defect te zijn, u wist dat maar heeft dat waarschijnlijk niet gemeld en dat kan gevolgen voor het retourrecht hebben. Het retourrecht is er voor bedoeld om producten die niet defect zijn maar niet bevallen of zogenoemde spijtaankopen zonder opgaaf van redenen retour te kunnen sturen. In uw geval is bovenstaande niet van toepassing want als de laptop niet defect was geweest had u die gehouden. De reden dat u de laptop retour stuurde was een geconstateerd defect en bij controle bleek dat ook zo te zijn. De Mediamarkt mag dan overgaan tot reparatie onder garantie en is niet verplcht de aankoop ongedaan te maken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 9, 2021 om 15:28
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een boeiende en weer iets van de Media Markt. Wettelijk kunt u binnen 14 dagen en dat heeft u gedaan een artikel zonder opgave van reden terugzenden. Er behoeft dan helemaal geen sprake te zijn van reparatie of wat dan ook.

Op basis van uw melding van een defect heeft men het retourneren kenneijk opgepakt op basis van de geldende consumentenwetgeving m.b.t. de verplichting van de verkoper om gratris te repareen.

Ik maak uit uw vraag op dat men nu meldt dat men de laptop niet retour kan nemen omdat er schade zou zijn.  En men geeft u dus nu te kennen dat ze de laptop niet retour kunnen nemen?  Uiterst merkwaardig maar nu komt wel het punt aan de orde wat dan de schade zou zijn en wie dan de oorzaak is van die schade. En dan wordt het heel lastig want indien de schade zou zijn ontstaan tijdens het retourzenden bent u degene verantwoordelijk is voor juiste terugzending. En dan is het van belang om dit soort zaken altijd verzekerd retour te zenden en het lijkt mij dat u dat helaas niet heeft gedaan.

Hoe dan ook, de laptop is en blijft uw eigendom en kunt u het apparaat dus terugeisen. Verder is het als hiervoor uitgebreider toegelicht een lastige kwestie.
Maar ja, dit is m.b.t. MM niet helemaal vreemd.

Naast al gegeven verwijzingen geef ik u er nog meer m.b.t. de wetgeving en ook hoe u ook verder nog zou kunnen handelen naast het terugvorderen als al genoemd. M.b.t. het defect aan knoppen heeft u dus recht op gratis reparatie en het nu onduidelijk of men dat doet. Men behoeft die reparatie dan niet vooraf te melden, repareren is hun wettelijke plicht (tenzij er andere schade aantoonbaar is na retourontvangst.)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 9, 2021 om 16:09
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. Kijk de uitzending van Radar over MM eens even terug.

schiphuis
door schiphuis - Nov 9, 2021 om 16:42
60 Antwoorden / 30 Vragen

ik heb bij retourneren aangegeven waarom ik de pc retourneerde,dit ondanks het feit dat ik zonder opgaaf van reden van de koop kan afzien. ik vind nergens in de regelgeving dat in mijn situatie mm juist handeld door de pc te repareren ipv teruggave geld. zij kunnen hem reparen en in hun outlet te koop aanbieden. wat betreft de schade, ik weet het niet wat dit is,ze hebben geen communicatie hierover met mij gehad en ik heb dus ook geen fotoos die de schade laten zien. zij hebben mij een ondeugdelijk product verkocht, zij repareren,maar het is in de zichtperiode,dus ik neem aan dat ik in mijn recht sta om geld terug te eisen,eventuele schade daargelaten.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Nov 9, 2021 om 18:42
6599 Antwoorden / Vragen

Je zou een klacht in kunnen dienen. Uitleggen wat je bedoeling was.
Dat je de laptop had geprobeerd en dat je niet tevreden was over de wifi en de aan-uitknop.
En dat je gebruik wilde maken van je herroepingsrecht en je aankoopbedrag terug wilde.
Dat je nu hoorde dat de laptop gerepareerd werd omdat er schade was. Mogelijk een misverstand?
Klachtenformulier:
https://klantenservice.mediamarkt.nl/app/ask_dynamic/session/L2F2LzEvdGltZS8xNTg0Njg4NTkyL2dlbi8xNTg0Njg4NTkyL3NpZC9mVWowZmElN0VJeDFtTU1DeUszTFhvZkpOeXRaWjVDclpTcWJfNnVYZ1RRMWhiJTdFdmZ1RUhjeklHbzJJUzljb3F0VlQzeGZYX3FtVFRvVDZ1NGpLQmpVNHhtR0pCNTdpS2N4TlhNbEYzZ3NKSXZKZmRyaHdiYjJQT1ZRJTIxJTIx

schiphuis
door schiphuis - Nov 10, 2021 om 10:02
60 Antwoorden / 30 Vragen

door een technische storing bij mm is mijn bestelling niet zichtbaar in mijn account. heb dus nu geen bestelgegevens,maar zodra ik die weer heb,vul ik klachtenformulier in.

marita5
door marita5 - Nov 10, 2021 om 11:11
11516 Antwoorden / 15 Vragen

@Schiphuis ,

U kunt ook een klacht indienen bij Thuiswinkel.org , MM is hierbij aangesloten ,

https://www.thuiswinkel.org/leden/mediamarkt-nl/certificaat/

https://www.thuiswinkel.org/helpcenter/klacht-indienen/

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 10, 2021 om 18:12
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Wegens   criminelen is Media Markt  nu niet of slecht bereikbaar!

Verder melde je defecte / gebreken dus herstellen!

Alleen melden geld terug omdat niet doet wat belooft   had je geld gelijk terug gehad.

Of er iets defect is  doet er niet toe,  je wilde  deze retour geven  en  dat mag.

U hoeft niet voor een retour alles te controleren of elke knop wel goed werkte.
Ik weet hoe goed hun Oke  huismerk is...  daar is  matig werken normaal helaas.

schiphuis
door schiphuis - Nov 10, 2021 om 18:31
60 Antwoorden / 30 Vragen

ik wacht nog even af totdat ik pc terug krijg,zodat ik de schade (?????) kan beoordelen. op zich beviel hij verder wel,en als hij na reparatie goed bevalt,hou ik hem misschien wel. aan de andere kant,als ik geld terug kan krijgen, kan ik bij iemand anders een nieuwe kopen. hiermee voorkom ik problemen,mocht de pc kuren vertonen. ik hou advertenties in de gaten van aanbiedingen en besluit op grond daarvan wat ik doe. aan de andere kant is het wel zo dat ik gerust mm mag houden aan de consumentenrecht.

schiphuis
door schiphuis - Nov 11, 2021 om 13:51
60 Antwoorden / 30 Vragen

bij mijn 1 ste contact werd gezegd ,dat omdat hij niet goed functioneerde en er schade zou zijn,hij ter reparatie werd aangeboden en ze verder niks konden betekenen. nu ben ik vanmorgen naar de winkel geweest,waar ze op dit moment niks voor mij konden doen vanwege de hack. maar zij kwamen met een antwoord,dat als die was gegeven bij het 1 ste contact en ze niet zo kortaf waren geweest, deze discussie niet nodig was geweest-op dit moment. waarom pc naar reparatie? mankementen verhelpen ,en wat voor mij belangrijker was,vaststellen wat de waardevermindering inzake beschadiging (????) is. ik moet nu gewoon afwachten. als er nieuws is hoe het verder gaat,ik hou jullie op de hoogte. alvast bedankt voor de adviezen.

schiphuis
door schiphuis - Nov 18, 2021 om 10:47
60 Antwoorden / 30 Vragen

kreeg gisteren laptop gerepareerd terug. ben er mee naar mm winkel gegaan en de situatie uitgelegd. geen enkel probleem,krijg geld terug. dus er is toch wel iets positiefs te vermelden.

marita5
door marita5 Nov 18, 2021 om 11:55
11516 Antwoorden / 15 Vragen

@schiphuis , fijn om te lezen dat u het geld terug krijgt , bedankt voor het terugmelden .