Es
door EssieDen Feb 8, 2020 om 14:23
Geldzaken & recht
Ruzie om erfafscheiding

Wij zijn vorig jaar Maart verhuisd naar een prachtig vrijstaand huis. Nu zijn we de bestrating aan het aanleggen en houden exact de maten aan zoals wij het gekocht hebben. Nu willen wij een schuur plaatsen waar de buurvrouw niet blij mee is. Nu gaat ze dwars doen en zegt dat de erfgrens niet klopt. Ze heeft een aannemer met de bouwtekeningen de maten van het perceel laten uitzetten en nu blijkt dat wij een stukje van haar perceel in gebruik hebben. Dit ligt er al meer dan 20 jaar zo bij. Moeten wij de maten van die aannemer gaan aanhouden? Graag advies.

7880 36 Rapporteer

hutch
door hutch - Feb 8, 2020 om 14:37
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Ik denk dat er maar één goede raad is: schakel het Kadaster in en probeer de kosten daarvan samen te delen.

Succes.

getty
door getty - Feb 8, 2020 om 14:46
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bel maar vast een advocaat of als u hebt uw rechtsbijstandsverzekering.  Dit gaat lastig worden.

tenormin
door tenormin - Feb 8, 2020 om 15:01
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Alleen het kadaster kan uitsluitsel geven. Volgens mij niet een aannemer. Dus hop. hop hop, op naar het Kadaster.

Ka
door Kassagebruiker - Feb 8, 2020 om 15:34
683 Antwoorden / 5 Vragen

A: Ga op gedeelde kosten naar het kadaster, die weten tot op de cm nauwkeurig waar de erfgrens ligt.
B: Als de situatie qua erfgrens als 20+ jaar bestaat, dan is er sprake van verjaring, volgens de uitspraken van de Rijdende Rechter.

Anders gezegd: controleer waar de erfgrens exact is via het kadaster, en als blijkt dat het verjaard is, dàn is dat de huidige erfgrens, die dan wel op kosten van weer beiden ook door de notaris zal moeten worden geregistreerd. Tenzij de ene partij het betwiste stukje grond overneemt van de andere via de notaris en daarvoor een normale prijs betaald als er geen sprake van verjaring is.

tijger1
door tijger1 Feb 9, 2020 om 17:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij verjaring hoeft dat niet bij de notaris te worden geregistreerd.

Es
door EssieDen - Feb 8, 2020 om 15:34
6 Antwoorden / 1 Vragen

Nog even voor de duidelijkheid ik doe niet moeilijk. Zij heeft in de 23 jaar dat zij er woont nooit geklaagd over dat de erfgrens misschien niet zou kloppen. Nu we de bestrating vervangen hebben, bijna klaar komt ze prompt in de lucht. Komt ook nog eens bij dat er aan de weg precies op onze grond een joekel van een boom stond waar zij last van had. Die hebben wij op onze kosten weg laten halen want dat wilde zij ook graag. Nu met die maten van de aannemer blijkt dat die boom voor het grootste gedeelte op haar grond stond. Maar daar wil ze niks van weten. Volgens de gemeente stond de boom ook op ons perceel dan zou je toch zeggen dat dit gewoon de nieuwe grens is geworden.
en nogmaals ik wil niet moeilijk doen maar als wij de bestrating moeten weghalen deels dan gaat het aan beide kanten verzakken en ik wordt nogmaals op kosten gejaagd nu het er net in ligt. Ik vind dat niet fair. Bovendien wonen wij er nog geen jaar dan mag je toch aannemen dat de huidige grenzen juist zijn?

tdmduc
door tdmduc Feb 8, 2020 om 15:50
704 Antwoorden / 2 Vragen

Aannames zijn dodelijk. Nooit ergens zo maar vanuitgaan. Een huis is geen nieuwe auto.

Ka
door Kassagebruiker - Feb 8, 2020 om 15:40
683 Antwoorden / 5 Vragen

Als die boom dichterbij als 2 meter van de erfgrens staat (in sommige gemeentes 50 cm effe vragen) dan had die boom toch weggemoeten.
Als de boom op de erfgrens zou staan is/was die boom ook gezamenlijk eigendom, dus de rooikosten zijn dan ook gezamenlijk.
Haal hier maar een rechter bij, als of niet rijdend, die beging nu al te lijken op het begin van een loopgraven oorlog.

Es
door EssieDen - Feb 8, 2020 om 15:52
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ook een boom verjaart. En nogmaals wij kochten het huis met de boom op onze grond. Omdat de buurvrouw aangaf hier enorme hinder van te ervaren en wij ons daar verantwoordelijk voor voelden hebben we hem weg laten halen. Was een enorme beuk van 50 jaar oud.
zij heeft op haar erf ook een boom die te dicht op de erfgrens staat maar daar willen wij niet moeilijk over doen. Zij doet moeilijk opeens dus ik ga niet mee in de te maken kosten voor een landmeter of iets dergelijks. Geld groeit mij ook niet op de rug hoor.

panter22
door panter22 Feb 8, 2020 om 16:09
6599 Antwoorden / Vragen

Zij doet moeilijk opeens dus ik ga niet mee in de te maken kosten voor een landmeter of iets dergelijks. Geld groeit mij ook niet op de rug hoor.
Jij wilt wat, dus je moet er voor zorgen dat je alles precies zo doet als wettelijk is voorgeschreven.
Dat kun je niet, want je weet niet waar de erfgrens ligt. Dus mee betalen aan de kosten van de landmeter.
En die eik die je op eigen kosten weg hebt laten halen, dat is voorbij. Had je toen maar een landmeter moeten laten komen. Niet van alles er bij halen. Het gaat nu om de schuur.

Es
door EssieDen Feb 8, 2020 om 16:15
6 Antwoorden / 1 Vragen

Niet mee eens. Als je een huis koopt moet je dan meteen een landmeter laten komen? Onzin. Die boom stond op onze grond dat vond zij ook.

Es
door EssieDen Feb 8, 2020 om 16:16
6 Antwoorden / 1 Vragen

En ik wil niks ik wil alleen mijn schuur plaatsen waarvan ik deze op safe meer richting mijn huis haal.
verder hoef ik niks te weten.

panter22
door panter22 Feb 8, 2020 om 17:12
6599 Antwoorden / Vragen

Nee je hoeft geen landmeter te laten komen als je een huis koopt. Als je gaat bouwen is het verstandig dit wel te doen, zeker is de buurvrouw moeilijk gaat doen.
En als de buurvrouw last had van de boom, dan hadden jullie best iets af kunnen spreken over de verdeling van de kosten. Heb je niet gedaan, je hebt zelf die kosten betaald. Dat hoef je haar achteraf niet te verwijten.

Es
door EssieDen Feb 8, 2020 om 18:20
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dat heb ik niet gedaan omdat de boom op mijn grond stond. Dan ga je niet vragen of ze meebetaald.
nu blijkt dat hij wel op haar grond stond vind ik dat bij dit voorval zij alsnog haar steentje mag bijdragen.

tenormin
door tenormin Feb 9, 2020 om 00:00
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Dat verhaal over de boom is een paard in de kont kijken. Dat is voorbij, heeft plaatsgevonden. Had ik trouwens wel gevraagd: het delen van die kosten van de boom verwijderen. U deedt haar toen een plezier en denkt nu dat u, door die boom te laten rooien, zij ook u nu tegemoet moet komen. Ikzelf zou zoiets niet op de spits drijven; u weet wel: beter een goede buur dan....

Maar, zoals al eerder geschreven: kadaster alles laten opmeten. Niet op haar (gedeelde) kosten maar op de die van u. U wilt immers iets? Succes, ook dat u niet in een rottige toestand van burenruzie komt. Da's helemaal niet leuk.

panter22
door panter22 - Feb 8, 2020 om 16:00
6599 Antwoorden / Vragen

Waar wil je die schuur neerzetten. Bij de buurvrouw voor de ramen? Daar moet je 2 meter van verwijderd blijven en het lijkt er op dat haar pad geen 2 meter breed is, Daar kun je met de buurvrouw afspraak over maken, maar dat moet vastgelegd worden bij het kadaster, anders kun je bij een vogende buur de schuur gedeeltelijk afbreken.
En dan exact op of tegen de erfgens. Let io de goot, die moet ook boven jouw terrein en niet boven die van buurvrouw.
Om hoeveel cm gaat het. Is het de moeite waard om je daar druk over te maken. En nog maar niet gaan bouwen voordat je exact weet waar de erfgrens ligt. Mogelijk krijg je dan een bouwstop en ben je verder van huis,
Hebben jullie de tekeningen met elkaar vergeleken?
Je denkt aan verjaring, maar dat moet je bewijzen. Dat hoeft de buurvrouw niet te doen.Dan kun je ook nog naar de rechter. Het kost een hoop geld en je hebt dikke ruzie met de buurvrouw. En waarom?
Beter is het om met de buurvrouw en de aannemer eerst eens om tafel te gaan zitten om tot een oplossing te komen.
Zoals a; gezegd is, kadaster laten komen. Afspraak maken over de kosten.
Het kost tijd, maar als je gewoon maar doorgaat en je van de buurvrouw niets aantrekt, gaat het nog meer tijd en geld kosten. Dus verzet je zinnen en ga fatsoenlijk overleggen. En luister naar de bezwaren van de buurvrouw. Een goede buur is heel wat waard,

Es
door EssieDen - Feb 8, 2020 om 16:12
6 Antwoorden / 1 Vragen

Er zit ruim 2.50 tussen. En ja hij komt voor haar raam. Dit mag allemaal heb ik al bij de gemeente uitgezocht.
We hebben besloten de bestrating te laten voor wat het is dan had ze maar eerder moeten komen hij ligt er al in. De schuur halen we naar ons huis toe dus zeker op onze eigen grond. Als zij het dan nog exact wil eten dan betaald zij die kosten maar en als dan echt blijkt dat wij 20/30 cm teveel hebben dan halen wij dit weg en mag zij alsnog de rekening van het verwijderen van de boom betalen.
nogmaals misschien denken jullie dat wij de moeilijke zijn maar dat is absoluut niet waar. We hebben haar met alles geholpen. Oude rotte schuur afgebroken, rotte overkapping afgebroken en alles afgevoerd om haar te helpen. En nooit een dank je wel gehad en nu dit. Echt onbegrijpelijk.
ik had gewoon gehoopt dat dit een makkelijke kwestie was en we het op verjaring konden gooien.

ij
door ijpe - Feb 8, 2020 om 16:35
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou zelf de gemeente of het cadaster inschakelen en als blijkt dat jullie een stukje van haar in gebruik hebben dan zou ik daar niet op bouwen.

Anders is dit gedoemd tot problemen.

Je buren hoeven geen beste vrienden te zijn maar maak er geen vijanden van.

Es
door EssieDen - Feb 8, 2020 om 16:44
6 Antwoorden / 1 Vragen

Nee dat doen we ook niet we spelen voor safe met de schuur (overigens een houten schuur dus geen stenen of iets dergelijks). De bestrating laat ik liggen dat is makkelijker te verwijderen als ze het echt doorzet.
nog even een opmerking. Zij heeft volgens de maten van die bouwtekening ook een stukje grond van ons achterin. Als ze het doorzet kan dat ook tegen elkaar weggestreept worden. Zo'n groot verschil zal het dan niet zijn.

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2020 om 16:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Masr u hebt het huis net gekocht. Hoe weet u dan dat de buurvrouw niet al 23 jaar geklaagd heeft?

En wat heeft de schuur met de bestrating van doen?

En u hoeft helemaal geen twee meter van de ramen van de buren af te blijven met de schuur. U mag alleen aan die kant geen ramen hebben die op de grond van de buren uitkijken. Het mogen wel ramen met melkglas zijn.

Het is mij niet echt duidelijk waar u nu een schuur wilt plaatsen.

Es
door EssieDen - Feb 8, 2020 om 17:01
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ze heeft nooit geklaagd dat weet ik van de vorige bewoners. Alleen over de boom die wij voor haar hebben weggehaald.
de schuur moet zeker wel op minimaal 2 meter afstand van haar raam.
en wordt 8 lang en 3 breed. Hij loopt tot haar raam dus ze kan ernaast nog makkelijk richting de weg kijken.
Wat de bestrating ermee van doen heeft nou die ligt er al in aan de voorkant. Voordat ze begon te klagen. Ik ga dat er niet zo maar uithalen.
ik ga voorstellen om de schuur op haar maten aan te houden en haar stukje wat ze dan nog van mij heeft weg te strepen tegen het stukje voor. Als ze dat niet wil dan mag ze het verwijderen van de boom betalen en zal ik van dat geld de bestrating een klein stukje verwijderen.

Ka
door Kassagebruiker - Feb 8, 2020 om 17:16
683 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vraag mij af of die boom bij de regenpijp wel minstend 2 meter van de erfgrens af staat, (voorbehoud of deze gemeente 05, meter hanteert).

lo
door lovewinnie Feb 8, 2020 om 17:39
1212 Antwoorden / 1 Vragen

Hij heeft al gezegt dat haar boom te dicht bij de erfgrens staat maar daar heeft hij geen last van .

Ik zou gewoon lekker gaan bouwen, zeker omdat het hout is . En dan gaat ze maar van eigen rekening iemand inhuren om de grens te bepalen. Ze wil van alles maar mee betalen ho maar .

Ka
door Kassagebruiker Feb 8, 2020 om 17:45
683 Antwoorden / 5 Vragen

Het kàn zijn, per gemeente verschillend, dat 50 cm ook mogelijk is, dat bepaald de apv.In dàt geval geen bezwaar mogelijk, als het 2 meter is in deze gemeente, willicht wil de vraagsteller ons dat vertellen kunnen wij dat opzoeken .......

Es
door EssieDen Feb 8, 2020 om 18:37
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is 2 meter!
ik zou haar dus ook kunnen pesten dat de boom in zijn geheel weg moet.

diumenge
door diumenge - Feb 8, 2020 om 17:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Misschien (nog?) eens met haar gaan praten over haar bezwaren, ze woont er al 23 jaar en nu zijn er sinds een jaar nieuwe buren die een schuur willen plaatsen. Daar is ze kennelijk niet blij mee en daarom grijpt ze naar het middel van de erfgrens.

ma
door malty - Feb 8, 2020 om 18:11
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe is de erfgrens volgens uw bouwtekening, neem aan dat u bij de koop een bouwtekening gekregen heeft?

Es
door EssieDen Feb 8, 2020 om 18:35
6 Antwoorden / 1 Vragen

Bouwtekening van het huis niet de maten van het perceel helaas

me
door mein33 Feb 8, 2020 om 18:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een bouwtekening geeft slechts globaal de maatvoering aan, daar kunnen geen 'rechten' aan worden ontleend !

Es
door EssieDen Feb 8, 2020 om 21:37
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dat weet ik, klopt!

an
door anykey - Feb 8, 2020 om 18:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ooit heel vroeger met recht geleerd dat als iets al heel lang is dat je een "gewoonte recht" hebt. In jou geval zou dat beteken dat je dus wel op die tegels mag blijven lopen.

Maar als je er iets gaat bouwen wat er nog niet was, denk ik niet dat de 20 jaar history mee telt, want dat was niet de "gewoonte".

Es
door EssieDen Feb 8, 2020 om 19:42
6 Antwoorden / 1 Vragen

Wie is eigenaar van een stuk grond?

In Nederland is het Kadaster verantwoordelijk voor het bijhouden van de exacte grenzen van alle percelen. Het Kadaster heeft dus een uitgebreide database waarin van alle percelen in Nederland de kadastrale grens is opgenomen. Wanneer discussie bestaat over de eigendom van een stuk grond, kan het zomaar zijn dat de kadastrale grens niet overeenkomt met de juridische grens.

De reden dat de juridische grens anders is dan de kadastrale grens, kan worden veroorzaakt doordat iemand door verjaring eigendom is geworden van een stuk grond. Kort gezegd kan een stuk grond in eigendom worden verkregen doordat men de grond gedurende een aantal jaren in bezit heeft.

Op grond van de wet kan op twee manieren door verjaring een stuk grond worden verkregen. Allereerst door verkrijgende verjaring op grond van artikel 3:99 BW. Daarnaast op grond van bevrijdende verjaring op grond van artikel 3:105 BW.

Verkrijgende verjaring

Als iemand een stuk grond van iemand anders, bijvoorbeeld een gemeente, een aantal jaren in bezit heeft, kan diegene op grond van de wet daarvan eigenaar worden. Aan de verkrijgende verjaring stelt de wet een aantal strenge vereisten.

Voor verkrijgende verjaring is vereist dat er sprake is van een bezitter te goeder trouw die de grond tenminste 10 jaar onafgebroken in bezit heeft gehad. Er moet dus sprake zijn van bezit van 10 jaar. En er moet sprake zijn van goede trouw.

Es
door EssieDen Feb 8, 2020 om 19:46
6 Antwoorden / 1 Vragen

Je kon over dat stuk grond niet lopen want stond vol struiken!

ik heb een mooie brief gemaakt met een voorstel om haar tegemoet te komen. Zij krijgt het stuk grond achterin het perceel wat eigenlijk van mij is. De bestrating en schuur  ter grootte van de schuur 8 meter houden we aan op de maten van haar aannemer zodat hij verder van haar huis komt. De rest van het perceel naar de voorkant laten we voor wat het is.

Ik denk dat dit een mooi voorstel is wat een hoop geld kan besparen want andere beroep ik me op de juridische grens.

mr
door mrmoto Feb 9, 2020 om 11:24
167 Antwoorden / 4 Vragen

Helaas gaat uw bewering niet op daar veranderingen pas gelden als er bij de notaris een akte door beide partijen is getekend over de verandering van de maten en die notaris vind dat hij daar voor moet worden betaald en dat is best wel een behoorlijk bedrag.

tijger1
door tijger1 Feb 9, 2020 om 20:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die mooie brief is dus van geen waarde.

1paul
door 1paul - Feb 9, 2020 om 09:11
3188 Antwoorden / 0 Vragen

als deze situatie al meer dan 20 jaar zo is niet, dan is het verjaard...

wil je echte zekerheid laat het kadaster de perceelgrens uitzetten en hou die aan, heb je ook geen gedonder...

maar ff vraagje, wilt u die schuur tussen uw 2 huizen inzetten???

Daar zou ik ook niet erg blij mee zijn en ook ik zou daar voor gaan liggen  eerlijk gezegd...

panter22
door panter22 - Feb 9, 2020 om 09:13
6599 Antwoorden / Vragen

Je doet de buurvrouw een voorstel om de erfgrens te wijzigen. Als buurvrouw daarmee akkoord gaat, dan moet de nieuwe erfgrens vastgelegd worden bij het kadaster. En ook opgemeten, want dit voorstel is veel te vaag.
Doe je dat niet, dan geldt de afspraak alleen tussen jou en de buurvrouw.
Gaat buurvrouw het huis verkopen en komt er een andere eigenaar, dan begint alles weer opnieuw.
Alleen de grondruil die bij het kadaster vastgelegd is, geldt ook voor een volgende eigenaar.
Hoe dan ook, het gaat je geld kosten. Als je het nu goed regelt, dan ben je er voor altijd vanaf. Scheelt een hoop gedoe.

me
door mein33 Feb 9, 2020 om 09:24
5658 Antwoorden / 28 Vragen

En het vastleggen hiervan bij de notaris niet vergeten !

Es
door EssieDen Feb 9, 2020 om 09:42
6 Antwoorden / 1 Vragen

1Paul, ja de schuur komt tussen de huizen. Waarom zou je daar ook voor gaan liggen?
Het mag allemaal dat heb ik al nagevraagd.
en ik snap dat ze het niet leuk vind maar heb geen andere plek. En omdat we het begrijpen hebben we al aangegeven om de schutting niet op 2 meter hoog door te trekken naar de geven van het huis zodat ze nog voldoende uitzicht heeft. Ik ben echt geen botte buur en denk ik alles mee maar moet ik dan zeggen goh buurvrouw ik bouw wel geen schuur omdat u het zo vervelend vind?
Ik heb die ruimte nodig en dat begreep en gunde ze ons ook voordat ze erop terug kwam.
nogmaals we hebben echt meegedacht.

panter22
door panter22 Feb 9, 2020 om 10:08
6599 Antwoorden / Vragen

De schutting mag vergunningvrij maar 1 meter hoog zijn naar de gevel van het huis.

mr
door mrmoto Feb 9, 2020 om 11:30
167 Antwoorden / 4 Vragen

een schuttig mag tussen twee huizen als erfafscheiding , twee (2) meter hoog zijn tot aan de het dichts aan de openbare weg liggende rooigrens  ,dat is of de voorzijde van uw huis of de voorzijde van uw buurvrouws huis!

tijger1
door tijger1 Feb 9, 2020 om 20:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus en een levensgrote schuuren ook nog een schutting en dan zeggen dat de buurvrouw moeilijk doet.

En die schuur staat nou toch op een plek? Niet goed genoeg?

aurora1
door aurora1 Feb 10, 2020 om 01:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Tja, het zal je nieuwe buur maar zijn....

Es
door EssieDen - Feb 9, 2020 om 09:23
6 Antwoorden / 1 Vragen

Het topic kan gesloten worden. Had gehoopt dat hier mensen zouden zitten met juridische kennis.
ik word afgemaakt als vervelende buur maar u kent het hele verhaal niet. Wij hebben nog nooit en te nimmer problemen met buren gehad. Staan bekend om dat wij iedereen altijd helpen en zo zijn we bij deze buurvrouw ook begonnen. We hebben haar al met veel dingen wat zij als alleenstaande niet kan geholpen, nog nooit een keer dank je wel gehoord wat we al vreemd vonden maar oké. En nu willen wij een houten schuur neerzetten en hebben we de poppen aan het dansen. Wie is hier de vervelende buur?
En dan krijg ik opmerkingen dat ik het kadaster moet laten komen op mijn kosten omdat ik wat wil bouwen. Ik begrijp jullie echt niet hoor.

me
door mein33 Feb 9, 2020 om 09:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het is jammer en ik wens de buurvrouw sterkte met deze buur, die alles naar zijn hand wil zetten en niet wenst te begrijpen waarom alle adviezen in dezelfde richting gaan.
Ik begrijp u echt niet hoor, maar dat ligt uiteraard aan mij !

Es
door EssieDen Feb 9, 2020 om 09:35
6 Antwoorden / 1 Vragen

U begrijpt en kent het verhaal inderdaad niet. Jammer dat ik het niet duidelijk genoeg heb kunnen overbrengen.

getty
door getty Feb 9, 2020 om 10:05
4179 Antwoorden / 10 Vragen

En voor juridisch advies, zie de 2de bijdrage in dit topic. Schakel een advocaat in.

ma
door malty Feb 9, 2020 om 10:15
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@getty. En wat zegt die advocaat, we gaan het kadaster erbij halen.
De Ts betaald dan advocaat en alsook het kadaster.
Leuk advies van u.

getty
door getty Feb 9, 2020 om 13:26
4179 Antwoorden / 10 Vragen

To wil graag juridisch advies en vind de reacties hier niks. Dan maar een advocaat inhuren toch?

aurora1
door aurora1 Feb 9, 2020 om 17:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad.

ro
door ron503 - Feb 9, 2020 om 09:37
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als de schuur tussen beiden woningen komt te staan kan ik best begrijpen dat de buurvrouw niet blij is en zeker als zij niet van de plannen op de hoogte is geweest. De erfgrens bepaling er bij halen is de eerste gang om die schuur tegen te houden en dat is ook gebeurd echter is het wel zo dat een bouwtekening de erfgrens globaal bepaald en niet op de centimeter. U wenst de kosten van een kadastrale meting niet op u te nemen en denkt dat als er nooit geklaagd is dat na jaren ook niet meer mogelijk is. Een verkeerde gedachte want die grond kan nooit uw eigendom worden maar zolang er geen veranderingen gedaan worden mag u die grond blijven gebruiken maar niet bebouwen. Overleg met de buurvrouw is een gapasseerd station en zou ik u adviseren om de bestrating af te maken want van een braak liggend stuk grond wordt niemand vrolijk maar laat die schuur voor nu voor wat het is en begin niet met plaatsen totdat er een kadastraal onderzoek op uw kosten is gedaan want u wil de schuur plaatsen. Als u stug doorgaat met uw plannen en u plaatst de schuur toch dan loopt het uit op een rechtszaak waarbij tot op de centimeter uitgezocht wordt welke grond van wie is. De uitspraak kent enkel maar verliezers en als u verliest wordt u gedwongen de schuur af te breken wat vele malen meer kost dan 650 euro voor het onderzoek. Ik wens u veel wijsheid toe maar de relatie buurman buurvrouw is voorlopig einde oefening en dat lijkt mij geen fijne woonsituatie.

Es
door EssieDen Feb 9, 2020 om 09:47
6 Antwoorden / 1 Vragen

De buurvrouw was zeker op de hoogte van alles wat wij deden. Daar was ze nog zo blij om. Nu we begonnen zijn en alles besteld is en al deels bestraat begint ze om te draaien snap je hoe vervelend dat is. We maken de bestrating inderdaad gewoon af en zorgen dat we de schuur houden op de afstand van de maten van de aannemer dan spelen we safe. Als ze dit had aangegeven voor we zouden beginnen was het een ander verhaal geweest dan hadden we de bestrating kunnen aanpassen...

panter22
door panter22 Feb 9, 2020 om 10:12
6599 Antwoorden / Vragen

Dus het is allemaal buurvrouws schuld.

ro
door ron503 Feb 9, 2020 om 10:24
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Dat het vervelend is begrijp ik maar een schuur van 3 meter breed en 8 meter lang met een bepaalde hoogte is wel een schuur die het uitzicht kan bepalen en als zodanig het woongenot van de buurvrouw kan aantasten. Tegen vraag, zou u het willen dat uw buurvouw zo'n schuur neer zet waardoor uw uitzicht belemmerd wordt en de kans bestaat dat de woning minder waard wordt want eerlijk gezegd is het geen schuurtje maar een schuur die voor meerdere doeleinden geschikt is.

r.kemperman
door r.kemperman Feb 9, 2020 om 10:26
423 Antwoorden / 4 Vragen

Nog een klein puntje;
uw buurvrouw heeft u gewezen op het feit dat het bestrate stukje van haar is.

Dit houdt in dat de verjaring nu gestopt is.

Zij heeft u geen toestemming gegeven om dat stukje grond toe te eigenen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 9, 2020 om 10:22
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ook mijn advies: raadpleeg het kadaster.. Als er inderdaad sprake is van het niet correct zijn van de erfgrens, bspaar u dan de kosten m.b.t. de procedures die dan zouden kunnen volgen en pas het aan. Na aanpassing kunt u gewooonweg de gewenste schuur bouwen, of de buurvrouw het er nu mee eens is of niet.
Als de buurvrouw m.b.t. de erfgrens inderdaagd gelijk heeft  is het naast het advies dat ik al gaf wel zeer zinvol om de makelaar resp.de partij van wie u heeft gekocht te benaderen omdat u dan mogelijk o.a. te veel heeft betaalde alsdan ten onrechte. Ik adviseer dat omdat u in beginsel ook een onderzoeksplicht had m.b.t. het nagaan of de erggrenbs correct in de koopakte is aangegeven. Mogelijk is dat ook nog een aspect om de bij de verkoop betrokken notaris te benaderen.
Als de erfgrens wel juist blijkt te zijn in uw voordeel: laat dan de buurvrouw maar 'blazen'.

(P.s. ik heb ook een probleem gehad bij aankoop van een nieuwbouwwoning waar na gezamenlijke aanleg van een haag bleek dat de erfgrens niet helemaal goed was. Ik bleek een stukje grond van de buren 'in bezit te hebben'. Na aanpassing en helaas pas na het bouwen van een schuur door de buren bleek dat door door dezelfde fout de schuur van de buren een stukje op mijn gronf bleek te staan. (De erfgrens was enkele graden schever uitgezet dan volgens kadaster aangegeven).   Omdat het enkele centimeters betrof heb ik het zo gelaten. Na verkoop heb ik niet gehoord dat de nieuwe eigenaar er problemen mee heeft gehad).

Es
door EssieDen Feb 9, 2020 om 10:34
6 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie!
de makelaar en verkopers hebben niks gezegd over dat wij eventueel grond van de buren in gebruik zouden hebben. Het enige wat ze aangaven zowel verkoper als makelaar dat de buurvrouw een strook van circa 1x7 meter van ons zou hebben.
Dat is ons verteld niet meer en niet minder. Had ik hier aan moeten twijfelen?
De verkoper had dit ook aangegeven bij de buurvrouw dat ze dit wel zouden vertellen. Ze begreep het.

echter bij het uitzetten van de globale maten van de aannemer blijkt het helemaal niet om 1 meter te gaan maar een afloop van 30 tot 60 cm over 7 meter.

hier hoeven we niks mee dus dat mag de buurvrouw hebben wat ons betreft. Het verschil zal uiteindelijk gaan denk ik om 5m2 in haar voordeel.

Misschien nog een idee om dit te kopen en vast te laten leggen zodat we niet alles meer hoeven aan te passen.
weet iemand wat de grondprijs is, mag je dat zelf verzinnen samen? Waar moet ik aan denken?

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 9, 2020 om 10:53
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Na uw nadere uitleg lijkt het mij simpel: maak nog één keer duidelijk dat de buurvrouw niets heeft te klagen aangezien zij grond van u in bezit heeft. Waarom zou u dat dan (alsnog) kopen? De buurvrouw zou het aan u dienen te verkopen maar zij kan mogelijk dan wel met succes een beroep doen op het al jaren bestaan van deze situatie. Maar misschien ook niet.  Ga hoe dan ook toch bij het Kadaster na of het werkelijk zo is als aan u uitgelegd hetgeen dan waarschijnlijk dan ook het geval zal zijn.  Zoals ik het begrijp heeft uw buurvrouw helemaal niets te klagen zeker nu er ook sprake is geweest van het op haar verzoek weghalen van een boom (die dan mogelijk toch op feitelijk uw grond stond).
Houd hoe dan ook in de gaten dat er wel wordt gecorrigeerd zodra de buurvrouw zou vetrtrekken uit haar woning.

Es
door EssieDen Feb 9, 2020 om 11:34
6 Antwoorden / 1 Vragen

Zo fijn eindelijk iemand die me begrijpt!

ik wil het meerdere wat ik aan grond heb kopen om van dit hele gedoe af te zijn. Dan is het maar vastgelegd want ze heeft al eerder aangegeven binnen nu en 5 jaar te willen verhuizen omdat het te groot wordt voor haar en de grond te onderhouden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 9, 2020 om 12:02
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ik begrijp het nu niet helemaal: U wilt het meerdere aan grond dat u nu heeft kopen? U bedoelt neem ik aan dat u de grond kopen (die u, volgens uw buurvrouw onterecht) in gebruik heeft? Hoe dan ook, ga eerst na of uw buurvrouw inderdaad gelijk heeft en zo ja, dan kan het een optie zijn maar let ook dan op dat er geen sprake is van bijv. 'ik gaf een vinger maar men wil nu mijn hele hand' als variant op een bekend gezegde.

Dan terzijde, zo u inderdaad zou kopen zult u toch m.i. ook kosten moeten maken m.b.t. koopakte en mogelijk toch dan ook kadastrale aanpassing. Dus nogmaals, ga eerst na hoe een en ander kadastraal is vastgelegd.

panter22
door panter22 Feb 9, 2020 om 12:06
6599 Antwoorden / Vragen

De verkoper heeft gemeld dat buurvrouw grond van jou in bezit heeft. Heb je toen doorgevraagd?
Heeft zij op basis van toestemming de grond in bezit of niet?
Het lijkt er op dat het zonder toestemming is geweest en dan is de zaak mogelijk verjaard en valt er niets te ruilen.
De verkoper en de makelaar hebben jou dan een probleem verkocht. Jij hebt wel betaald voor die grond, maar moet er zelf maar voor zorgen dat je die gond weer terugkrijgt.
Je kunt er niet vanuit gaan dat je deze grond kunt ruilen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 9, 2020 om 12:19
16887 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22, geheel mee eens, in andere woorden min of meer het zelfde dan dat ook ik probeer aan te geven. Als de buurvrouw inderdaad grond van Ts als haar bezit beschouwt is er niets om te kopen. Feitelijk zou Ts dan alsnog huur kunnen claimen.

Het lijkt mij nog steeds zeer zinvol dat Ts navraag doet bij het Kadaster en als de situatie inderdaad zo is dan gwoon doorgaat met de uitvoering van de werkzaamheden als beoogd en laat de buurvrouw dan maar doen wat zij denkt te moeten doen maar zal dan m.i.  in het ongelijk worden gesteld.

panter22
door panter22 Feb 9, 2020 om 13:46
6599 Antwoorden / Vragen

@heremietkreeft, er is dan ook niets te huren als ts door verjaring geen eigenaar meer zou zijn.
Maar dat stuk grond is niet het stuk grond naast de schuur.
Zo ik begrepen heb stond daar een rij struiken die ts verwijderd heeft omdat hij dacht dat ze op zijn grond stonden. Buurvrouw lijkt gelijk te hebben dat het haar grond was.
Ts zal de struiken met toestemming gerooid hebben, maar dat betekent niet dat hij daarop mag bouwen.
En waarom zou buurvrouw die strook grond willen verkopen? Zij heeft daar geen belang bij.
@essieden, je kunt wel alle pijlen richten op de buurvrouw, maar dat heeft geen nut. Zij komt, net als jij op voor haar recht.

me
door mein33 - Feb 9, 2020 om 11:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR ESSIEDEN 9 FEB. 2020 OM 10:34

echter bij het uitzetten van de globale maten van de aannemer blijkt het helemaal niet om 1 meter te gaan maar een afloop van 30 tot 60 cm over 7 meter.

hier hoeven we niks mee dus dat mag de buurvrouw hebben wat ons betreft. Het verschil zal uiteindelijk gaan denk ik om 5m2 in haar voordeel.

Misschien nog een idee om dit te kopen en vast te laten leggen zodat we niet alles meer hoeven aan te passen.
weet iemand wat de grondprijs is, mag je dat zelf verzinnen samen? Waar moet ik aan denken?

Dat er bij het vastleggen van de grondaankoop ook een notaris om de hoek komt kijken en dat de kosten voor de notaris wel eens stukken duurder kan uitpakken dan de koopprijs van die paar mtr. grond.
Daar moet de buuf dan ook nog aan willen meewerken !
De goedkoopste en enige juiste oplossing voor dit probleem is "de exacte erfgrens laten vaststellen", want met globale maten kunt u niets en vanuit dat gegeven uw bouwplannen plannen.

Es
door EssieDen Feb 9, 2020 om 11:40
6 Antwoorden / 1 Vragen

De buurvrouw moet wel meewerken inderdaad en daarom ga ik haar een voorstel doen. De kosten van de notaris zijn hoog maar een landmeter kost ook 650 euro en dan heb je nog niks behalve de exacte maten. Ik denk dat koop het mooiste voorstel is want dan grenst de bestrating gewoon netjes aan die van haar. Zou voor beide partijen het mooiste zijn lijkt me.

als ze het wel wilt doorzetten dan wordt het een principe kwestie want wat moet zij met die 30 a 40 cm. Niks.
en moet ik dan ook kinderachtig mijn stukje naast de garage gaan opeisen?

nee ik denk dat ik het juist super netjes probeer op te lossen als volgens de meeste vervelende buur.

iemand een idee van de grond prijs? Is 50 euro redelijk de m2?

Th
door Theawaalen - Feb 9, 2020 om 12:10
113 Antwoorden / 5 Vragen

Is er na aankoop van de woning van jullie niet iemand van het kadaster komen kijken of de erfgrens goed is, Dit i namelijk wel normaal als de woning van eigenaar veranderd. Bij mijn zoon zijn ze namelijk ook geweest, toen hij een bestaande woning kocht.
Bij de nieuwbouw zijn ze ook geweest en zelfs toen een half jaar later zijn vrouw overleed zijn ze ook weer geweest. Ze zeiden dat dat standaard was.

Es
door EssieDen Feb 9, 2020 om 12:24
6 Antwoorden / 1 Vragen

Nee dit is niet gebeurt en wist ook niet dat dit moest. Dit is pas ons 2e huis. Het vorige huis waar we 20 jaar woonden stond op erfpacht.
er is ons niks verteld ook door de makelaar of notaris dat dit moest of gebruikelijk was.

Th
door Theawaalen Feb 9, 2020 om 12:36
113 Antwoorden / 5 Vragen

Bij hem kwam het kadaster uit eigen beweging. Zou het even na vragen bij het kadaster of ze hier nog voor komen. Vragen staat vrij.

panter22
door panter22 Feb 9, 2020 om 13:55
6599 Antwoorden / Vragen

Kwam het kadaster gratis langs?

mr
door mrmoto Feb 9, 2020 om 14:24
167 Antwoorden / 4 Vragen

nee natuurlijk niet panter22 , iedere instantie die een handeling verricht doet je een rekening zenden . Uit eigener beweging staan alleen collectanten voor de voordeur .

panter22
door panter22 Feb 9, 2020 om 14:45
6599 Antwoorden / Vragen

Precies, Thea Waalen heeft het idee van wel, vandaar mijn vraag.

Th
door Theawaalen Feb 9, 2020 om 17:05
113 Antwoorden / 5 Vragen

Mijn zoon kreeg zelf bericht dat ze langs kwamen en heeft er ook geen rekening van gekregen.
Toen zijn vrouw was overleden kreeg hij ook bericht dat ze kwamen omdat hij nu alleen eigenaar was en ze opnieuw keken voor de erfgrens.

tijger1
door tijger1 Feb 9, 2020 om 17:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@theawaalen

Wat een onzin. Daar komt het kadaster helemaal niet voor, behalve in de gevallen dat mensen een stuk grond ongevraagd van de gemeente in gebruik hebben.

En omdat zijn vrouw overleden was, zou de erfgrens gewijzigd kunnen zijn ? Gekkigheid.

Th
door Theawaalen Feb 9, 2020 om 21:44
113 Antwoorden / 5 Vragen

Wij vonden het ook gek maar toch zijn ze geweest.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 9, 2020 om 12:20
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Toch nog even dit: bent u lid van Vereniging Eigen Huis, vraag die dan ook om advies en maak gebruik van de al door ons gegeven reacties.

Es
door EssieDen Feb 9, 2020 om 12:24
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ja ben ik is een goede!!!

me
door mein33 Feb 9, 2020 om 13:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Vereniging Eigen Huis, vraag die dan ook om advies

En het advies zal zijn :  juist, gelijk aan het in dit topic al honderd keer gegeven advies !

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 9, 2020 om 13:20
16887 Antwoorden / 202 Vragen

En dat had Ts. dus kennelijk niet gezien. En met alle respect @MEIN233, ik heb deze gehele en ook ellenlange casus qua reactie nagelezen en kan nergens een eerdere verwijzing naar de Vereniging Eigen Huis vinden.

Ik ben inmiddels wel van mening dat @ESSIEDEN meer dan voldoende info heeft om te handelen waaronder in ieder geval wel het Kadaster raadplegen om 'uit te vinden' hoe een en ander kadstraal is geregeld hetgeen overigen een notaris ook zou moeten doen en mogelijk ook heeft gedaan.

getty
door getty Feb 9, 2020 om 13:59
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Mein33 bedoelt het advies wat VEH gaat geven , namelijk het kadaster inschakelen.

panter22
door panter22 Feb 9, 2020 om 14:02
6599 Antwoorden / Vragen

@Heremietkreeft, Hij wil niet het kadaster raadplegen. Hij wil alleen de schuur bouwen,

panter22
door panter22 Feb 9, 2020 om 14:50
6599 Antwoorden / Vragen

@Essieden, waar wil je de schutting zetten als je niet precies weet waar de erfgrens ligt. Zet hem op eigen terrein, dan is de schutting van jou en dan mag buurvrouw haar kant niet mooi groen verven.
Zet je hem op de erfgrens, dan wordt buurvrouw medeeigenaar, of was je van plan hem op het stuk grond te zetten, waarvan buurvrouw zegt dat het van haar is, dan wordt het haar schutting,
Kortom, je komt er niet onderuit, het kadaster is overal. Meten is weten. En de buurvrouw zou toch de helft van de kosten betalen voor het meten?

Magnum007
door Magnum007 - Feb 9, 2020 om 12:26
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Essedien,

Meld je aan bij het televisieprogramma "De rijdende rechter".

Deelname kost je niets.

Es
door EssieDen Feb 9, 2020 om 12:30
6 Antwoorden / 1 Vragen

Hahaha zou een mooie zijn maar nee daar voel ik niks voor. Of mijn buurvrouw moet het aanmelden dan doe ik mee.

mr
door mrmoto Feb 9, 2020 om 14:27
167 Antwoorden / 4 Vragen

dit is mijn uitspraak en daar moet u zich dan neerleggen ( wordt voor de kijker een lachertje)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 9, 2020 om 14:06
16887 Antwoorden / 202 Vragen

@ESSIEDEN: Omdat dit helaas nu erg veel gaat lijken op een discussie gedoe herinner ik u nu toch aan een eerdere reactie van u en reageer a.u.b. ook zelf niet meer. Ga aan de slag met hetgeen aan u is geadviseerd op basis van de diverse meningen waarbij ik aanteken dat op basis van goede bewijsmiddelen het uiteindelijk toch een rechter zal zijn die de bindende uitspraak zou moeten doen met ook dan zelfs beroepsmogelijkheid. Ik teken hierbij ook aan dat juristen het vaak niet met elkaar eens zijn zoals o.a. vaak af te leiden uit pleidooien van advocaten van verschillende partijen en/of advocaten en officieren van justitie v.v.  Wij zijn vrijwilligers die op basis van eigen kennis, ervaring etc. trachten vragen te beantwoorden en ook dan kunnen en mogen meningen verschillen.

Uw citaat:

DOOR ESSIEDEN - 9 FEB. 2020 OM 09:23
6 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Het topic kan gesloten worden. Had gehoopt dat hier mensen zouden zitten met juridische kennis.
ik word afgemaakt als vervelende buur maar u kent het hele verhaal niet. Wij hebben nog nooit en te nimmer problemen met buren gehad. Staan bekend om dat wij iedereen altijd helpen en zo zijn we bij deze buurvrouw ook begonnen. We hebben haar al met veel dingen wat zij als alleenstaande niet kan geholpen, nog nooit een keer dank je wel gehoord wat we al vreemd vonden maar oké. En nu willen wij een houten schuur neerzetten en hebben we de poppen aan het dansen. Wie is hier de vervelende buur?
En dan krijg ik opmerkingen dat ik het kadaster moet laten komen op mijn kosten omdat ik wat wil bouwen. Ik begrijp jullie echt niet hoor.

Es
door EssieDen Feb 9, 2020 om 15:17
6 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt gelijk ik reageer maar niet meer.
ik wil een aantal van jullie bedanken voor de goede adviezen. Ik neem dit mee!

tijger1
door tijger1 Feb 9, 2020 om 17:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ezzieden

Uw heiligverklaring is aangevraagd.

me
door mein33 Feb 9, 2020 om 17:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Rijst toch de vraaag wie er bedankt worden en wie niet, helaas zullen we het antwoord daarop nooit weten. !   ;-))

Redacteur
door Redacteur - Feb 9, 2020 om 21:41
1063 Antwoorden / 62 Vragen

Beste forumgebruikers,

Gelieve te letten op de toon van de reacties. Als je geen inhoudelijke bijdrage kunt leveren, onthoud je dan van een reactie. Niemand heeft baat bij off-topic reacties of vragen die niet bijdragen aan het antwoord. Houd het netjes.

- Danny

tenormin
door tenormin Feb 10, 2020 om 01:11
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Danny, heb geen "onnette" reacties gelezen, alles wat ik heb gelezen in dit toch ellenlange topic is dat @essieden het kadastraal niet wil laten onderzoeken omdat het geld kost. Wel leuk dat je even inbreekt, maar zie in deze geen geval van... Goede morgen, bij the way.

panter22
door panter22 Feb 10, 2020 om 08:31
6599 Antwoorden / Vragen

@Tenormin, TT was wat aan het klieren.

gerbera
door gerbera Feb 10, 2020 om 11:17
7382 Antwoorden / 14 Vragen

@tenormin +10

Redacteur
door Redacteur - Feb 10, 2020 om 16:43
1063 Antwoorden / 62 Vragen

Op verzoek van de vraagsteller gaat dit topic op slot. De - helaas - passief-agressieve reacties dragen daar ook aan bij. Nogmaals: houd het forum gezellig en onthoud je van reacties als je geen bijdrage kunt leveren aan de vraag.

- Danny