re
door rebo Mar 27, 2013 om 09:14
Geldzaken & recht

Samen wonen

Hallo,

Ik heb een vraag voor mijn vriend, namelijk hij komt uit landen buiten EU heeft werkvergunning.
Mag hij een huis hier kopen?

617 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 27, 2013 om 09:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat is geen probleem.

marcel75
door marcel75 - Mar 27, 2013 om 12:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Kan wel een probleem zijn als je vriend geen verblijfsvergunning heeft voor onbepaalde tijd. Probleem zal zich dan met name toespitsen op de legitimatieverplichting bij de bank en notaris. Daarnaast willen de meeste banken geen hypotheek verstrekken als je een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd hebt.

tijger1
door tijger1 - Mar 27, 2013 om 12:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De vraag van Ts is of haar vriend een huis MAG kopen en dat is geen probleem. Of hij dat hier kan is een tweede.

Waarom zou er een probleem zijn met de legitimatieverlichting bij bank en/of notaris. De vriend zal beslist wel een legitimatiebewijs hebben, hij heeft tenslotte ook een werkvergunning.

marcel75
door marcel75 - Mar 27, 2013 om 12:28
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het probleem zit verscholen in de WWFT (wet ter voorkoming van witwassen en financiering terrorisme). Daarin is onder meer bepaald dat een legitimatiebewijs van een eu-lidstaat volstaat als legitimatiebewijs. Voor niet-EU-onderdanen moet een verblijfsdocument van een eu-lidstaat gebruikt worden. Een amerikaan kan zich dus feitelijk met alleen een Amerikaans paspoort niet conform de huidige regels legitimeren bij de bank en de notaris.

Om terug te komen op je eerste opmerking; die kun je ook omdraaien. Je kunt hier vaak ook links op de weg rijden, of het mag is een tweede.

tijger1
door tijger1 - Mar 27, 2013 om 12:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Om terug te komen op je eerste opmerking; die kun je ook omdraaien. Je kunt hier vaak ook links op de weg rijden, of het mag is een tweede.

Waar slaat dat nu op?

De vriend heeft een werkvergunning, daar heeft hij zich ook voor moeten legitimeren, wellicht heeft hij hier zelfs al een bankrekening.

Ts vraagt niet of haar vriend hier een hypotheek zou kunnen krijgen, misschien is hij wel bemiddeld, maar simpel of hij een huis mag kopen. En het antwoord daarop is ja.

marcel75
door marcel75 - Mar 27, 2013 om 12:39
5124 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 27 mrt 2013, 12:23]De vraag van Ts is of haar vriend een huis MAG kopen en dat is geen probleem. Of hij dat hier kan is een tweede.

Als we verschil gaan maken tussen wat mag en wat kan, kan ik ook nog legio voorbeelden bedenken, zoals het links rijden.

Voor het verkrijgen van een werkvergunning gelden andere regels dan voor financiële dienstverlening. Daarnaast ken ik genoeg mensen met buitenlandse rekeningen, zowel Nederlanders als ook niet EU-onderdanen.

re
door rebo - Mar 28, 2013 om 15:47
66 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 27 mrt 2013, 12:33]Om terug te komen op je eerste opmerking; die kun je ook omdraaien. Je kunt hier vaak ook links op de weg rijden, of het mag is een tweede.

Waar slaat dat nu op?

De vriend heeft een werkvergunning, daar heeft hij zich ook voor moeten legitimeren, wellicht heeft hij hier zelfs al een bankrekening.

Ts vraagt niet of haar vriend hier een hypotheek zou kunnen krijgen, misschien is hij wel bemiddeld, maar simpel of hij een huis mag kopen. En het antwoord daarop is ja.

re
door rebo - Mar 28, 2013 om 15:49
66 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 27 mrt 2013, 12:33]Om terug te komen op je eerste opmerking; die kun je ook omdraaien. Je kunt hier vaak ook links op de weg rijden, of het mag is een tweede.

Waar slaat dat nu op?

De vriend heeft een werkvergunning, daar heeft hij zich ook voor moeten legitimeren, wellicht heeft hij hier zelfs al een bankrekening.

Ts vraagt niet of haar vriend hier een hypotheek zou kunnen krijgen, misschien is hij wel bemiddeld, maar simpel of hij een huis mag kopen. En het antwoord daarop is ja.

Mijn dank voor alle reactie. Ja hij beschikt wel een bankrekening van Ned.bank