Ma
door Mariëlle1990 Jun 29, 2018 om 22:19
Geldzaken & recht

Samenlevingscontract voldoende of toch trouwen?

Hallo,

Mijn vriend en ik gaan een huis kopen, en willen het één en ander financieel goed regelen.

We willen graag elkaars erfgenaam zijn bij overlijden (in ieder geval van de gezamenlijke bezittingen), medische zeggenschap over elkaar hebben bij wilsonbekwaamheid (ook in het buitenland, we willen veel reizen de komende jaren) en we willen regelen dat als er kinderen komen en ik ga als enige minder werken, dat ik financieel gecompenseerd word omdat ik dan ook minder pensioen opbouw (alleen als we uit elkaar gaan).

Kunnen we dit allemaal regelen met een samenlevingscontract met testamenten, of moeten we dan toch trouwen? Wij willen liever pas over een aantal jaar trouwen omdat we dan ook een feestje willen geven. Dat gaat nu niet vanwege de kosten koper en eventuele verbouwing van het koophuis.

Ik hoop dat jullie ons in de goede richting kunnen sturen!

3435 6 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jun 29, 2018 om 22:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat u allemaal geregeld wilt hebben, is het meest eenvoudige te regelen door te trouwen.  En trouwen hoeft niets of bijna niets te kosten.

De dure poppenkast er om heen, kunt u altijd later nog doen.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Jun 29, 2018 om 22:44
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Is heel "in" bij BN 'rs; eerst kinderen en dan trouwen. Wat heerlijk om nog jong te zijn en alles (bijna) op een rijtje: reizen, dus gewoon ergens in Verweggistan trouwen en later, eenmaal gesettled het dunnetjes, in dit geval: dik, met eventuele nazaten overdoen. Trouwen, nu, op huwelijkse voorwaarden is sinds begin Januari 2018 iets anders geworden. Er is overal een inloop spreekuur bij notarissen/advocaten: steek daar uw licht eens op en beslis dan wat het voordeligste is. Wat jullie ook beslissen: een heel fijne toekomst gewenst.

tijger1
door tijger1 Jun 30, 2018 om 00:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom trouwen in Verweggistan? Kan hier op veel plaatsen helemaal gratis.

diumenge
door diumenge - Jun 30, 2018 om 00:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het mag dan het goedkoopste te regelen zijn door te trouwen, maar het is ook niet zo dat je moet trouwen. Je kan het ook via de notaris regelen.

Ma
door Mariëlle1990 Jun 30, 2018 om 09:26
Antwoorden / 1 Vragen

Is een samenlevingscontract ook rechtsgeldig om als partner te worden aangemerkt in het buitenland? Moet je dan altijd een gewaarmerkte vertaling meenemen?

Ik heb wel eens horrorverhalen gelezen dat mensen niet getrouwd waren, één krijgt een ongeluk en omdat ze niet getrouwd zijn mogen de dokters niet eens vertellen hoe het gaat en wat de diagnose is. Dat wil ik ten alle tijde voorkomen!

diumenge
door diumenge Jun 30, 2018 om 09:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Daarbij kan ik alleen de aanname doen dat dat per land verschilt, kortom geen idee. Als je daar zo mee bezig bent dan zou je dat moeten uitzoeken voor de landen waar jullie naar toe willen, ik kan mij voorstellen dat je dan inderdaad minimaal een in het Engels vertaalde gelegaliseerde kopie van het samenlevingscontract nodig hebt. Misschien is trouwen dan toch maar beter :-).

tijger1
door tijger1 - Jun 30, 2018 om 10:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u alle eventualiteiten wilt voorkomen, is trouwen het meest verstandige, want zelfs een geregistreerd partnerschap wordt niet in alle landen erkend.

Pi
door PimJoris - Jul 4, 2018 om 00:52
78 Antwoorden / Vragen

verreweg het eenvoudigst is het om een afspraak te maken bij een notaris voor een oriënterend gesprek welke oplossing voor u het meest geschikt is. U komt uiteindelijk toch daar terecht voor een samenlevingscontract, testament, u besluiten te trouwen voor huwelijkse voorwaarden en uiteindelijk ook voor de koop van uw huis. Vergelijk wel prijzen, dat loont.