sanvw
door sanvw Mar 15, 2005 om 15:37
Geldzaken & recht

Samenlevingsct of niet?

Ik woon nu een jaar samen met mijn vriend wij zijn binnenkort van plan een koopwoning te gaan kopen, is het dan voordeliger om een samenlevingsct te nemen voordat wij gaan kopen?

Zo ja, wat zijn dan de voordelen hiervan?

Alvast bedankt!

419 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 15, 2005 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is zeker aan te raden om een samenlevingscontract aan te gaan. Zoals Fred al zegt kan een adviseur of notaris precies uitleg geven, maar belangrijkste redenen hiervoor zijn eigendomsrecht, erfrecht, levensverzekering etc. Indien één van jullie mocht te komen overlijden, of jullie gaan om welke reden dan ook uit elkaar (ik hoop natuurlijk van niet), kan er geen misverstand bestaan over eigendommen.

ve
door verwijderd - Mar 15, 2005 om 16:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan me vergissen maar volgens mij is het verplicht als je een woning gaat kopen. Ik heb in sept. vorig jaar een woning gekocht en wij moesten een samenlevingscontract (of trouwen). De voordelen zijn: 1) als jij of je partner onverhoopt komt te overlijden dan kan jij of je partner in het huis blijven wonen (mits hij of zij het kan betalen natuurlijk) maar het huis kan niet worden opgeeist door de erfgenamen van de overledenen. 2) als jullie uit elkaar gaan staat er precies in geregeld wat van wie is en hoe er financieel "afgerekend" moet worden. Bijv. als jij al die maanden meer hypotheek hebt betaald dan hem dan wordt dit verrekend. 3) het partnerpensioen kan je ook via een samenlevingscontract regelen en zo zijn er nog wel wat voordelen te noemen. Let op: als je het samenlevingscontract nou tegelijk regelt met het de hypotheekakte en de akte van levering dan krijg je bij de meeste notarissen korting op het samenlevingscontract. Het is sowieso wel handig om bij diverse notarissen offertes op te vragen. Bij ons zat er tussen de goedkoopste en duurste offerte Euro 900,- verschil!

ve
door verwijderd - Mar 15, 2005 om 18:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is het niet verplicht om een samenlevingscontract te hebben als je een woning koopt. Wij hebben nl. al 2 woningen gekocht zonder getrouwd geweest (inmiddels wel getrouwd trouwens) en zónder samenlevingscontract.  Wel heel verstandig om zoiets goed te regelen!!

ve
door verwijderd - Mar 15, 2005 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo sanne VW, Op dit forum zullen nog wel wat meer goede adviezen komen , maar er is maar een advies dat waar is, ga samen naar de notaris. Opa fred.

ve
door verwijderd - Mar 17, 2005 om 11:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Los  van het kopen van een woning is het so wie so beter om een samenlevingsovereenkomst te laten maken. Maak een afspraak met een notaris. Hij zal u nog beter dan ik kunnen vertellen Hoe een en ander in elkaar zit, en voor al wat u beiden samen of (niet te hopen) alleen kan overko-men.Het eerste orientatie gesprek  met de notaris kost u niets.Ik heb een dochter en een zoon ln beide gevallen is alles in goed overleg geregeld.En was het regelen van de  overeenkomst aanleiding voor een familie feestje.Opa fred

ve
door verwijderd - Sep 28, 2005 om 23:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

voor jullie info: we hebben nu sinds een paar maanden een samenlevingsct ;) op jullie advies! bedankt!