al
door almerestad Sep 1, 2010 om 00:46
Geldzaken & recht

Samenwonen

geachte

Mijn vraag is het volgende. Ik en mijn vriend willen gaan samenwonen. Hij zit in een ontwenningskliniek, en mag over enkele weken daar weg. Hij gaat naar een andere gemeente wonen , en kan daar schuldsanering aanvragen. Nu zit ik in de wao en hij ook. Als wij gaan samenwonen, Kunnen de schuldeisers dan ook aan mijn wao uitkering komen , of aan mijn spullen. Hoe kan ik dat voorkomen, Of wat moet ik doen om dat te voorkomen. Of betekend het gewoon dat ik ook gekort moet worden .

ALVAST BEDANKT.

5609 14 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Sep 1, 2010 om 08:43
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je schuldeisers kunnen niet zomaar aan je uitkering komen. Wel telt je uitkering mee voor de berekening van de beslagvrijevoet en de terugbetalingscapaciteit omdat het tot het gezinsinkomen gerekend wordt.

Daarnaast kunnen schuldeisers wel beslag leggen op de inboedel en deze verkopen. Dat kun je voorkomen als je kunt aantonen welk inboedelstuk van jou is en welke niet. Dat kun je doen door de bonnetjes te bewaren waaruit blijkt dat je de inboedel van jouw rekening hebt betaald. Is het van de gemeenschappelijke rekening betaald, dan ben je het kwijt. Als je niet kunt aantonen dat jij het betaald hebt, wordt het geacht gemeenschappelijk te zijn en kan de inboedel verkocht worden.

Dit is te voorkomen door een samenlevingscontract op te laten stellen waarbij je ook een lijst hecht waarop staat van wie welke inboedel is.

ma
door maringo - Sep 1, 2010 om 13:34
3 Antwoorden / 1 Vragen

Er kan alleen gekort worden op een WAO-uitkering als een of beiden een toeslag op deze uitkering ontvangen. Als je uitkering onder een bepaald minimum is, kan er
een toeslag worden toegekend.
Als je gaat samenwonen kan het totaal van het inkomen zorgen dat je geen recht meer heb op deze toeslag.

ha
door haflinger - Sep 1, 2010 om 13:41
42 Antwoorden / 6 Vragen

Als je mijn advies wilt horen: als schuldhulpverlener zou ik je ten sterkste aanraden een :LATje te beginnen met deze man en pas te gaan samenwonen als al zijn schulden betaald zijn. Zo kan er niet aan jouw uitkering en je spulletjes geknabbeld worden en kan je toch samen lol hebben.
Dat is wel niet wat je horen wilde, maar ik kon het even niet laten dit te melden.
Heel veel wijsheid toegewenst.

marcel75
door marcel75 - Sep 1, 2010 om 13:49
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Geweldig advies van een schuldhulpverlener! Je gaat eerst meer kosten maken, namelijk 2 woonruimtes en laat welbewust wel het risico nemen dat een schuldeiser de lat-relatie om zeep te helpen. 2 Tandenborstels zijn immers tegenwoordig ook verdacht.

Daarnaast kost dit advies de gemeenschap ook nog eens dubbel geld. Er worden 2 volledige uitkeringen en toeslagen toegekend, terwijl ze wel kunnen besparen op bijvoorbeeld was, eten etc.

1paul
door 1paul - Sep 1, 2010 om 16:34
3155 Antwoorden / 0 Vragen

Beste TS.

In antwoord 1 staat eigenlijk alle info al toch wil ik je nog iets mee geven...

Je zegt dat je vriend in een ontwenningskliniek zit op dit moment en als ie daar uit komt dat je dan wilt gaan samenwonen, ik vraag me in alle eerlijkheid af of dit voor jouw wel de wijste weg is om te bewandelen...

Als ik in jouw schoenen stond zou ik eerst eens afwachten hoe het met je vriend gaat als ie een tijdje op zichzelf woont en kijken of ie niet terug valt in zijn verslaving, vergis je hier niet in dat kan een hele zware wissel op jullie relatie hebben en bovendien kan het zo zijn dat ie jouw spullen of geld achterover drukken gaat om zijn verslaving te betalen....

Dit is hoe het meestal gaat ondanks alle mooie woorden lees de verschillende site's er maar es op na.

Mijn advies dus kijk het eerst eens een jaartje aan en denk dan pas na over het eventueel samenwonen...

ho
door honza23 - Sep 1, 2010 om 17:05
261 Antwoorden / 3 Vragen

simpele oplossing: verhuur een kamer aan hem; en leg dit zwart op wit vast; incl. huur die hij aan jou betaalt en bij welke overlast hij kan vertrekken

* je woont samen zonder officieel samen te wonen
* niemand wordt gekort
* hij komt nog steeds in aanmerking voor Bijzondere Bijstand
* inkomsten uit kamerhuur zijn vrijgesteld van belastingheffing tot een bepaalde grens, en daar ga je vrijwel zeker niet overheen
* door hem huur te laten betalen voelt hij ook druk om verstandig met z'n geld om te gaan, vraag dus geen symbolische prijs maar laat hem gewoon b.v. 350 euro/maand betalen plus b.v. 100 euro bijdrage gas/water/licht/telecom/internet
* als na 2-3 jaar nog steeds alles goed gaat kan je nog steeds officieel gaan samenwonen, maar dan zitten er waarschijnlijk geen lijken meer in de kast, en dan heeft hij de tijd gehad om zich te bewijzen, ook naar jou toe

marcel75
door marcel75 - Sep 1, 2010 om 17:13
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Honza,
Daarmee zorg je er nog steeds niet voor dat de inboedel niet verkocht kan worden. Een beetje schuldeiser prikt zo door deze truc heen. Daarnaast zullen de uitkeringsinstanties ook zeer lastig kunnen doen. In feite pleeg je fraude. Zou je namelijk gewoon samenwonen, dan zou hij een ook soortgelijk bedrag moeten betalen aan de huishoudpot.

Daarnaast krijg je problemen op het gebied van (eventueel) partnerpensioen, erfrecht, fiscaal partnerschap etc.

ha
door haflinger - Sep 1, 2010 om 20:46
42 Antwoorden / 6 Vragen

Beste TS, ik wil nog steeds benadrukken wat ik eerder schreef. Houd alle financiën gescheiden en zie er in de jaren dat je vriend in de schulden zit en hij ze aan het afbetalen is, samen uit te komen. Ga je samen wonen dan is ook nog minder geld beschikbaar voor de schuldeisers. Iedereen mag een vriend hebben. Er zullen bij jou geen tandenborstels geteld gaan worden. Dat is je reinste kolder!
Laat je door anderen schrijvers geen schuldgevoel aanpraten dat je fraude zou plegen of gemeenschapsgeld oppeuzelen; je hebt als WAO-er een individuele uitkering dat je zelf 'verdiend' hebt. Veel van de vorige schrijvers verwarren WAO met bijstand. Dat komt uit een andere pot.
Ook een kamer onderverhuren aan je vriend is geen oplossing hiervoor; ook jouw meubels, koelkast, TV, PC kunnen dan onder beslag van een deurwaarder komen als je niet kunt aantonen dat dat jouw spullen zijn.
Veel sterkte met je beslissing.

ka
door kassandra - Sep 2, 2010 om 12:00
9 Antwoorden / 1 Vragen

Als iemand een kamer verhuurt is het gewoonlijk zo dat de huurder op zijn kamer verblijft en alleen daar spullen van zichzelf heeft staan. Hooguit nog een pannetje in de keuken en een tandenborstel in de badkamer. Als een deurwaarder komt heeft deze niet het recht het hele huis te doorzoeken maar het is natuurlijk niet handig als direct al allerlei mannenspullen door het huis zichtbaar zijn.
Maar het is inderdaad het verstandigst om niet direct samen te gaan wonen.

marcel75
door marcel75 - Sep 2, 2010 om 12:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Kassandra,
Zoals aangegeven: hier prikken schuldeisers gewoon door heen. Anders zou het heel makkelijk worden om je inboedel snel bij je verhuurder te stallen en dan te zeggen dat jij helemaal niets hebt. De deurwaarder legt gewoon beslag en je verhuurder mag dan aantonen dat het anders zit. Heb je overigens de belastingdeurwaarder op bezoek, dan kan die ook nog bodembeslag leggen. Dat treft zeker alle roerende zaken die zich op het woonadres van de beslagene bevinden.

ka
door kassandra - Sep 2, 2010 om 12:13
9 Antwoorden / 1 Vragen

Voor een beoordeling van de situatie zijn ook de volgende punten van belang.
Hoe lang hebben jullie al een relatie.
Hoe lang al en waaraan zijn de schulden gemaakt.
Schuldsanering duurt 3 jaar en dan heeft je vriend geen rooie cent te makken.
Is het echt wel voordeliger om samen te gaan wonen? Om dat te beoordelen is ook de hoogte van jouw WAO van belang. Hoe zit het met de huursubsidie?
En je vriend zal wel kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen en de waterschapsbelasting krijgen. Het is niet zo simpel.
Heb jij nog geld op de bank hetgeen wel mag met een WAO uitkering.
Ik zou zeker een jaar wachten om te zien of je vriend echt wel clean blijft.
Als jullie apart wonen kun jij zo nu en dan iets wat hij echt nodig heeft voor hem betalen.
Het kamer verhuren lijkt me nog het beste idee. Jij betaalt over de huur geen belasting dus jullie hebben dan meer geld te besteden. Maar ik zou als ik jou was met alles wat je nu op deze site gelezen hebt advies gaan vragen aan een kundig of deskundig persoon.

marcel75
door marcel75 - Sep 2, 2010 om 12:21
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Kassasandra,
Ik snap even iets niet, dus ik vraag het maar even. Als de vriend een kamer huurt en daarvoor betaald, hoe kan het dan zijn dat ze samen meer te besteden hebben? De vriend wordt er niet zoveel minder van als TS er beter van wordt toch?

Daarnaast blijk ik mijn bedenkingen houden bij de schijnhuur die hier feitelijk geadviseerd wordt.

wh
door wheely2017 - Sep 3, 2010 om 00:19
5 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=marcel75 schreef op woensdag 1 sep 2010, 13:49]Geweldig advies van een schuldhulpverlener! Je gaat eerst meer kosten maken, namelijk 2 woonruimtes en laat welbewust wel het risico nemen dat een schuldeiser de lat-relatie om zeep te helpen. 2 Tandenborstels zijn immers tegenwoordig ook verdacht.

Daarnaast kost dit advies de gemeenschap ook nog eens dubbel geld. Er worden 2 volledige uitkeringen en toeslagen toegekend, terwijl ze wel kunnen besparen op bijvoorbeeld was, eten etc.

Ik vind het een heel goed advies! Waarom risico lopen om alles kwijt te raken. Mensen met een WAO raken toch al zoveel kwijt! Daarbij komt nog dat ik vind dat de betrokkene eerst maar eens moet bewijzen van dingen af te blijven die hem in die ontwenningskliniek brachten. Ik zou het risico niet nemen.

ha
door haflinger - Sep 3, 2010 om 08:18
42 Antwoorden / 6 Vragen

Dank je wel Wheely 2017.
T.S. weet je al wat je gaat doen of heb je alleen maar meegelezen?