ke
door kevin4hout Mar 13, 2012 om 11:57
Geldzaken & recht

Samenwonen-schuldsanering-uitkering

hallo, mijn moeder (38) wil met haar vriend(37) willen gaan samenwonen. mijn moeder zit in de schuldsanering en ze krijgen allebij een uitkering. als ze nu gaan samenwonen moet mijn moeders vriend 30.000 euro betalen.(?) en hun uitkering zal gekort worden op 65 euro per week.. kunt u de situatie misschien inschatten en kijken wat de mogelijkheden zijn... 'K heb mn moeder nog nooit zo gelukkig gezien en nu ze dit hoorde is ze weer depressief dus ik hoop echt dat u een oplossing heeft

19618 19 Rapporteer

vladja
door vladja - Mar 13, 2012 om 12:00
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zit moeder officieel in de WSNP?

Vladja

ke
door kevin4hout - Mar 13, 2012 om 12:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op dinsdag 13 mrt 2012, 12:00]Zit moeder officieel in de WSNP?

Vladja

vladja
door vladja - Mar 13, 2012 om 12:18
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Waarom, waarvoor en aan wie met de vriend dat bedrag betalen als hij gaat samenwonen?

Vladja

ke
door kevin4hout - Mar 13, 2012 om 12:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op dinsdag 13 mrt 2012, 12:00]Zit moeder officieel in de WSNP?

Vladja

WSNP = Schuldsanering ? Zoja , JA

mahadma
door mahadma - Mar 13, 2012 om 12:33
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Als ze gaan samenwonen, zonder enig papiertje dan ook worden de inkomens bij elkaar geteld en genormeerd naar een twee persoonshuishouden, de uitkering van uw moeder zal dalen en terecht. Het is wel mogelijk om bij een huurwoning een gezamenlijk huurcontract te tekenen.

De inkomens (netto voor de schuldsanering) worden getotaliseerd van de beide bewoners, de vaste lasten enz worden getotaliseerd voor twee bewoners en dat wordt als noodzakelijk leefgeld gezien. Wat er overblijft na normering van de een tweepersoons inkomen (ik neem aan dat de andere persoon werkt) en aftrek voor leefgeld is voor de schuldeisers.

Als er geen sprake is van geregistreerd partnerschap o.i.d. dan is en blijft uw moeder met de schuldsanering persoonlijk voor dit gegeven verantwoordelijk. Echter het Vrij Te Laten Bedrag oftewelk het VTLB wordt genormeerd naar een noodzakelijk twee persoonshuishouden.

mahadma
door mahadma - Mar 13, 2012 om 12:34
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Lees bij herlezing dat vriend ook een uitkering heeft. De beide uitkeringen zullen worden bekeken en herzien naar de "samenwoon norm".

mahadma
door mahadma - Mar 13, 2012 om 12:40
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Waar ook op gelet moet worden zijn de belasting toeslaghen zoals zorg en huurtoeslag. Als je op 31 juni gaat samenwonen (datum inschrijving GBA) dan woon je korter als 6 maanden samen en moet je de ontvangen toeslagen terugbetalen/worden verrekend met de samenwoon situatie. Want dan woon je het gehele jaar samen. Gaat u op 2 juli samenwonen dan woont u voor de belasting het gehele jaar alleen. Zoek goed uit met de belastingdienst wat voor u de gevolgen hiervan zijn.

mahadma
door mahadma - Mar 13, 2012 om 12:43
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Ook het opzeggen van abonnementen/verzekeringen/energie bedrijven enz moet u goed in de gaten houden vanwege opzeg termijnen en eventuele afkoopsommen wegens vroegtijdige beëindiging contract.

Anderzijds, en daar weten andere medewerkers weer het nodige van, bent u als u sec samenwoont niet automatisch elkaars erfgenaam, tenzij er een testament bestaat.

vladja
door vladja - Mar 13, 2012 om 12:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De WSNP is de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen. Deze vorm van schuldsanering loopt via de rechter en er wordt door de rechter/rechtbank een curator aangewezen, die de schuldsanering regelt.

Een andere vorm van schuldsanering is de vrijwillige schuldsanering. Dat is als de gemeente / maatschappelijk werk / kredietbank / een schuldsaneringsbureau de sanering regelt. Degene, die schulden heeft, kiest hier zelf voor. Ook wordt deze vorm van schuldsanering zeer dwingend aanbevolen (bijv. door de sociale dienst), maar blijft "vrijwillig".

Onder welke regeling valt moeder?

Vladja

vladja
door vladja - Mar 13, 2012 om 14:30
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=kevin4hout schreef op dinsdag 13 mrt 2012, 12:19][quote=vladja schreef op dinsdag 13 mrt 2012, 12:00]Zit moeder officieel in de WSNP?

Vladja

WSNP = Schuldsanering ? Zoja , JA

Als moeder in de WSNP zit, dan moet moeder overleggen met de curator. Het gaan samenwonen kan een wijziging inhouden in de hoeveelheid geld, die beschikbaar is voor aflossing van de schulden als partner ook in een uitkering zit. De nieuw ingevoerde huishoudinkomenstoets bijstand in 2012 komt voor 2 personen weliswaar hoger uit dan die van een alleenstaande, maar je moet er wel met z'n tweeën van leven.

Het verlagen van de afloscapaciteit kan aanleiding zijn om tussentijds de WSNP te be-eindigen door de curator.. Dan komen alle schuldeisers weer om moeders nek hangen om hun volledige schuld op te eisen.

Vladja

ed
door edwin169 - Mar 13, 2012 om 15:01
32 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vladja schreef op dinsdag 13 mrt 2012, 14:30][quote=
.

Het verlagen van de afloscapaciteit kan aanleiding zijn om tussentijds de WSNP te be-eindigen door de curator.. Dan komen alle schuldeisers weer om moeders nek hangen om hun volledige schuld op te eisen.

Vladja

Samenwonen tijdens de wsnp is gewoon geoorloofd. Je moet het echter wel vooraf melden aan je bewindvoerder.

Wel oppassen met geregistreerd partnerschap of huwelijk. Zonder te trouwen op huwelijkse voorwaarden ben je aansprakelijk voor elkaars schulden. Dit zijn dan nieuwe schulden tijdens de regeling ontstaan. Als gevolg hiervan kan de wsnp beeindigd worden.

vladja
door vladja - Mar 13, 2012 om 16:25
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Edwin,

Ik zeg niet dat je niet mag gaan samenwonen, trouwen of geregistreerd partnerschap mag aangaan tijdens de WSNP.

Alleen als daarmee de aflossingscapaciteit omlaag gaat, (het niet nakomen van verplichting), KAN zowel de bewindvoerder als de rechter-commissaris als een schuldeiser een verzoek tot tussentijdse beëindiging bij de rechtbank indienen. Tijdens de zitting wordt bekeken in hoeverre het niet nakomen van de verplichting verwijtbaar is. De rechtbank neemt uiteindelijk het besluit over het verdere verloop van het WSNP-traject. De schuldeisers worden dan benadeeld.

Hier gaat het om 2 personen, die beiden een bijstandsuitkering hebben (als ik het goed begrijp), waarvan 1 personen ook nog eens € 30.000,-- moet betalen.

Aan de andere kant: als de aflossingscapaciteit (door een verdienende partner) toeneemt door samenwoning etc. zal de bewindvoerder dit toejuichen. Door een verdienende partner / medebewoner kan het Vrij Te Laten Bedrag omlaag.

Vladja

mahadma
door mahadma - Mar 13, 2012 om 18:06
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Het kan natuurlijk ook zijn dat TS in de vrijwillige schuldsanering zit.

vladja
door vladja - Mar 13, 2012 om 18:08
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=kevin4hout schreef op dinsdag 13 mrt 2012, 12:19][quote=vladja schreef op dinsdag 13 mrt 2012, 12:00]Zit moeder officieel in de WSNP?

Vladja

WSNP = Schuldsanering ? Zoja , JA

Mahadma,

Vanwege bovenstaande denk ik dat het de WSNP is.

Vladja

mahadma
door mahadma - Mar 13, 2012 om 18:11
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Dan wordt het een en ander inderdaad ingewikkelder.

geld_wolf
door geld_wolf - Mar 13, 2012 om 18:57
90 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vladja schreef op dinsdag 13 mrt 2012, 12:00]Zit moeder officieel in de WSNP?
Kan je ook officieus in de Wsnp dan?

[quote=mahadma]Als ze gaan samenwonen, zonder enig papiertje dan ook worden de inkomens bij elkaar geteld en genormeerd naar een twee persoonshuishouden, de uitkering van uw moeder zal dalen en terecht.

Nee, de uitkering wordt per persoon genormeerd op 50% van het minimumloon. De bijstandsnorm zonder toeslag. Samen maakt dat de norm voor gehuwden en heeft niet met een 2 persoons huishouden te maken, want er kunnen nog kinderen zijn en dan is het MEER-persoons huishouden.

[quote=mahadma]Het is wel mogelijk om bij een huurwoning een gezamenlijk huurcontract te tekenen.

Dat hangt er puur af van hoe lang de partner in de GBA ingeschreven staat op het adres van de hoofdhuurder. Veel woningbouwverenigingen hanteren minimaal 2jaar voordat een ander persoon medehuurder kan worden.

[quote=mahadma] De inkomens (netto voor de schuldsanering) worden getotaliseerd van de beide bewoners, de vaste lasten enz worden getotaliseerd voor twee bewoners en dat wordt als noodzakelijk leefgeld gezien. Wat er overblijft na normering van de een tweepersoons inkomen (ik neem aan dat de andere persoon werkt) en aftrek voor leefgeld is voor de schuldeisers.

Wat wil je nu zeggen? Hier is geen touw aan vast te knopen.

[quote=mahadma]Als er geen sprake is van geregistreerd partnerschap o.i.d. dan is en blijft uw moeder met de schuldsanering persoonlijk voor dit gegeven verantwoordelijk. Echter het Vrij Te Laten Bedrag oftewelk het VTLB wordt genormeerd naar een noodzakelijk twee persoonshuishouden.

Nee, wat je bedoeld is dat de beslagvrije voet genormeerd wordt op een meer persoonshuishouden, omdat men de woonlasten kan delen. Het Vtlb wordt bepaald door de beslagvrije voet met toepassing van correcties. Mochten er kinderen in het gezin worden opgenomen die een eigen inkomen heeft, dan dienen de kinderen kostgeld te betalen.

[quote=vladja]Edwin,
Ik zeg niet dat je niet mag gaan samenwonen, trouwen of geregistreerd partnerschap mag aangaan tijdens de WSNP.

Nee, zelfs een bewindvoerder of rechter-commissaris kan dat niet verbieden. Dat zou in strijd zijn met het EVRM artikel 8.

[quote=vladja] Alleen als daarmee de aflossingscapaciteit omlaag gaat, (het niet nakomen van verplichting), KAN zowel de bewindvoerder als de rechter-commissaris als een schuldeiser een verzoek tot tussentijdse beëindiging bij de rechtbank indienen.

Nee, een daling van de afloscapaciteit kan niet benoemd worden als het niet nakomen van een verplichting. Het behouden van of vergroten van de afloscapaciteit is een verplichting. Als er een inkomensdaling niet verwijtbaar is, dan volgt er geen maatregel.

[quote=vladja]Tijdens de zitting wordt bekeken in hoeverre het niet nakomen van de verplichting verwijtbaar is. De rechtbank neemt uiteindelijk het besluit over het verdere verloop van het WSNP-traject. De schuldeisers worden dan benadeeld.
Zie antwoord hierboven.

[quote=vladja]Hier gaat het om 2 personen, die beiden een bijstandsuitkering hebben (als ik het goed begrijp), waarvan 1 personen ook nog eens € 30.000,-- moet betalen.

Hoezo betalen? Er is in geval van een minnelijke regeling toch door de schuldeisers akkoord gegaan met een voorstel tegen finale kwijting. In het geval van de Wsnp heeft de rechter de faillissementswet toegepast en dient de maximale aflossing in veelal 36 maanden gegenereerd te worden.

[quote=vladja]Aan de andere kant: als de aflossingscapaciteit (door een verdienende partner) toeneemt door samenwoning etc. zal de bewindvoerder dit toejuichen. Door een verdienende partner / medebewoner kan het Vrij Te Laten Bedrag omlaag.

Dat klopt enigszins. Indien de saniet een WWB-uitkering ontvangt zal deze veelal komen te vervallen.

[quote=vladja]De WSNP is de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen. Deze vorm van schuldsanering loopt via de rechter en er wordt door de rechter/rechtbank een curator aangewezen, die de schuldsanering regelt.
Een andere vorm van schuldsanering is de vrijwillige schuldsanering. Dat is als de gemeente / maatschappelijk werk / kredietbank / een schuldsaneringsbureau de sanering regelt. Degene, die schulden heeft, kiest hier zelf voor. Ook wordt deze vorm van schuldsanering zeer dwingend aanbevolen (bijv. door de sociale dienst), maar blijft "vrijwillig".

Elk vorm van schuldhulpverlening is vrijwillig. In beide gevallen gaat de aanvrager akkoord met de geldende voorwaarden. De aanvrager hoeft dit niet te doen, alleen wordt de weg naar verdere schuldregeling geblokkeerd.

[quote=kevin4]hallo, mijn moeder (38) wil met haar vriend(37) willen gaan samenwonen. mijn moeder zit in de schuldsanering en ze krijgen allebij een uitkering. als ze nu gaan samenwonen moet mijn moeders vriend 30.000 euro betalen.(?) en hun uitkering zal gekort worden op 65 euro per week.. kunt u de situatie misschien inschatten en kijken wat de mogelijkheden zijn... 'K heb mn moeder nog nooit zo gelukkig gezien en nu ze dit hoorde is ze weer depressief dus ik hoop echt dat u een oplossing heeft

Op basis van bovenstaande gegevens is geen duidelijk antwoord te geven, behalve het volgende:
- De nieuwe partner kan niet hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld voor de schulden van je moeder indien zij niet trouwen in gemeenschap van goederen of een gemeenschap van goederen zonder voorwaarden aangaan.
- Als het gaat om een WWB uitkering zal er inderdaad gekort worden omdat de woonlasten gedeeld kunnen worden. Als er sprake is van een andere vorm van uitkering met een aanvulling tot de bijstandsnorm door de toeslagenwet, dan er ook een korting in de toeslag plaatsvinden.
- Meest ideale is om te wachten tot het einde van de schuldregeling/schuldsanering om te gaan samenwonen.

En verders……laat nou niet elke forumgebruiker hier denken dat hij/zij overal verstand van heeft.

vladja
door vladja - Mar 13, 2012 om 19:35
8293 Antwoorden / 27 Vragen

geldwolf,

Ik zeg nergens dat het verboden is om samen te gaan wonen of te trouwen..Het KAN consequenties hebben.

Sinds 01.01.2012 wordt er niet meer gekort op een uitkering, maar is het nieuwe "gezinsinkomen" bepalend voor de hoogte van de bijstand bij wijzigingen. Je krijgt gezamenlijk achter de voordeur één uitkering met korting van alle verdiensten van personen van 18 jaar en ouder.

Vladja

geld_wolf
door geld_wolf - Mar 16, 2012 om 18:25
90 Antwoorden / 0 Vragen

@Vladja,

Dat is alleen van toepassing op aanvragen WWB vanaf 01-01-2012. Bestaande uitkeringen van voor 01-01-2012 hebben een overgangsrecht tot 01-07-2012 en vanaf die datum wordt de huishoudtoets toepast om het recht op een WWB-uitkering vast te stellen.

vladja
door vladja - Mar 16, 2012 om 18:46
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=geld_wolf schreef op vrijdag 16 mrt 2012, 18:25]@Vladja,

Dat is alleen van toepassing op aanvragen WWB vanaf 01-01-2012. Bestaande uitkeringen van voor 01-01-2012 hebben een overgangsrecht tot 01-07-2012 en vanaf die datum wordt de huishoudtoets toepast om het recht op een WWB-uitkering vast te stellen.

Als ze gaan samenwonen ontstaat er een nieuwe situatie, die volgens de nieuwe regels beoordeeld wordt voor de bijstand. Alleen bestaande situaties, die ongewijzigd doorgaan, vallen onder de overgangsregeling.

Vladja