st
door sterredag Jan 16, 2008 om 19:38
Geldzaken & recht

Schade bij werkgever

Het volgende is gebeurd:

Sinds anderhalve maand gewerkt in een restaurant. Mocht enkele weken terug de scooter lenen om 's avonds naar huis te komen. Helaas deze avond door eigen schuld schade gereden aan de scooter.

Vandaag werd verteld dat ze niet verder wouden en mocht naar huis. Niet vanwege het werk, maar gewoon vanwege het niet passen in het team. Kreeg met een een brief mee dat de scooter nagekeken zou worden en dat de schade van de scooter meteen op het loon ingehouden zou worden.

Nu is de vraag mag dat, of moeten ze gewoon mijn loon geven en de schade in rekening brengen?

2198 23 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 16, 2008 om 19:58
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Was de schade wel uw eigen schuld? Soms denkt u dat en dat hoeft niet zo te zijn. Wie heeft dat vastgesteld?

Kennelijk was u te laat opgehouden met werken dat u niet meer mer OV naar huis kon. Mocht, gezien uw leeftijd, uw baas u wel zo laat en/of zoveel uren laten werken?

Wat is afgesproken bij het lenen van de scooter?

Als u doodmoe bent van het lange, late werken dan liggen ongelukken op de loer. Had u wel een brommerrijbewijs?

Het zou best kunnen dat u niet aansprakelijk bent voor de schade.

In ieder geval mag hij niet aan uw loon komen, zonder uw toestemming. Doet hij dat wel, dan meteen achterstallig loon claimen.
Stap naar de vakbond, als u daar lid van bent. Zo niet, een rechtswinkel.

Hardware ERror MAN.

marcel75
door marcel75 - Jan 16, 2008 om 20:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Hardware,
Het is altijd de eigen verantwoording van de bestuurder om wel of niet te gaan rijden ondanks vermoeiheid, stress o.i.d. . Hetzelfde geldt ook voor het wel of niet hebben van een rijbewijs/certificaat. Als je het voertuig niet de baas bent, moet je die gaan besturen. HIervoor is de werkgever niet aansprakelijk te stellen,

marcel75
door marcel75 - Jan 16, 2008 om 20:26
5124 Antwoorden / 4 Vragen

U geeft eigenlijk zelf het antwoord al. Zij moeten u uw loon geven en de schade bij u komen verhalen. Zij mogen geen beroep doen op verrekening omdat er 2 verschillende rechtsverhouding spelen. Allereerst de verhouding op grond een arbeidsovereenkomst en de tweede op grond van de aansprakelijkheid/onrechtmatige daad.

Als de werkgever niet uw volledige loon uitbetaald, moet u een brief sturen en sommeren alsnog over te maken.

st
door sterredag - Jan 16, 2008 om 20:30
7 Antwoorden / 10 Vragen

Bedankt voor dit snelle en heldere antwoord. Het is natuurlijk geen probleem om een regeling te treffen voor de  gemaakte schade. Alleen moeten aan het einde van de maand wel wat rekeningen betaald worden.

Wil hier nog ff aan toevoegen dat het niet om mijn eigen persoon gaat.

Of het al dan niet eigenschuld is en de schadevergoeding terecht, is een hele ander kwestie.

br
door breehorn - Jan 17, 2008 om 15:50
26 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Het is van belang te weten wie de eigenaar van de scooter is.

Er vanuit gaande dat de werkgever eigenaar van de scooter is. Een werkgever is al snel aansprakelijk als de bestuurder (ondergeschikte) schade oploopt bij gebruik van een motorvoertuig. Bij per ongeluk schade veroorzaakte schade staat de werkgever zeer zwak.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 17, 2008 om 16:55
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Kijk, dat bedoel ik, de werkgever heeft ook een bepaalde verantwoordelijkheid.
Mijn gevoel zegt dat op de situatie die Marcel schetst mogelijk wel wat af te dingen is. Maar om dat uit te kunnen spitten is er te weinig informatie.

Van belang kan zijn:
De leeftijd van bedoelde werknemer.

Hoe vreemd het klinkt: geslacht van idem.

Uur van einde werktijd, resp. met scooter naar huis gaan.

Aantal die dag gewerkte uren.

Is het ongeval ontstaan op de kortse weg van werk naar huis?

Hoe de toedracht van het ongeluk is.

Wat de schade aan scooter, berijder en derden is.

Graag nadere informatie.
Hardware ERror MAN.

marcel75
door marcel75 - Jan 17, 2008 om 17:07
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@breehorn,

Uw reactie gaat alleen maar op als één en ander onder werktijd was gebeurt en in opdracht van de werkgever, oftewel als het onder de gebruikelijke werkzaamheden van de vraagsteller zou vallen (denk aan pizza-koeriers).

In dit geval is het in de vrije tijd van de vraagsteller gebeurt en dat het nu toevallig een scooter van de baas is, doet daar niets aan af. Het had de scooter van de buurman kunnen zijn. De werkgeversaansprakelijkheid strekt in beginsel (hele extreme uitzonderingen daargelaten) niet uit over gedragingen van een werknemer in zijn privé-tijd.

br
door breehorn - Jan 17, 2008 om 17:35
26 Antwoorden / 0 Vragen

@ Marcel75

Als het inderdaad buiten werktijd was. Danook is de werkgever aansprakelijk voor de schade. Hij heeft de scooter ter beschikking gesteld, al dan niet in privé tijd van de werknemer. De werkgever kan dan alleen rechtmatig looninhouding doen wanneer hij kan aantonen dat er roekeloosheid/opzet van de werknemer in het spel is geweest.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 17, 2008 om 17:51
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ brehorn,

Zoals Marcel en ik al aangegeven hebben, mag een werkgever NOOIT EIGENMACHTIG aan je loon komen. Als je toestemming geeft of via een bewindvoerder dan KAN dat.

Zoals Marcel aangaf spelen hier twee zaken separaat. Loon. Schade.
Voor de schade dient eerst een tot in detail onderbouwde schadeclaim te komen.
H.

marcel75
door marcel75 - Jan 17, 2008 om 17:56
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Breehorn,
Laten we uw stelling in een aantal voorbeeld toepassen. De lease-rijder die ook privé in de lease-auto mag rijden wil op een mooie zaterdagmiddag een straat in rijden, neemt de bocht te krap en rijd, zeker niet met opzet of roekeloos, een lantaarnpaal omver. In dat geval is de lease-rijder zelf aansprakelijk en niet zijn werkgever. Ook al heeft die het vervoermiddel ter beschikking gesteld.

Nog verder doordenkend: de werknemer doet op een zaterdag mee met een geoorloofde demonstratie door op de snelweg een file te veroorzaken door langzaam te rijden. Als gevolg van enkele raddraaiers ontstaat schade en op grond van de groepsaansprakelijkheid wordt ook de werknemer aansprakelijk gesteld. Omdat hij de lease-auto gebruikt heeft, is de werkgever zeker niet aansprakelijk te stellen.

Zomaar een paar voorbeelden, waarin uw stelling geen stand kan houden. Kortom: als de werkgever geen bevoegdheid meer heeft om de werknemer opdrachten te geven (oftewel in de privé-tijd), is de werkgever niet meer aansprakelijk te stellen. Anders zou de werkgever vrijwel altijd aansprakelijk zijn ook als ik op de kantoorfiets per ongeluk door het rozenperkje van mijn buurman fiets.

br
door breehorn - Jan 17, 2008 om 18:31
26 Antwoorden / 0 Vragen

H.

Jurisprudentie wijst anders uit

br
door breehorn - Jan 17, 2008 om 18:35
26 Antwoorden / 0 Vragen

marcel

een leaseauto is onderdeel van de arbeidsovereenkomst...heel ander verhaal. Als jij mijn motorvoertuig leent en je maakt schade, dan ben ik aansprakelijk.

marcel75
door marcel75 - Jan 17, 2008 om 19:08
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@breehorn,
Als jurist kan ik natuurlijk geen genoegen nemen met een opmerking als: "Jurisprudentie wijst anders uit". Ben benieuwd naar de uitspraken.

Als ik jouw auto leen en daaraan schade veroorzaak, wil k best de schade bij jou neerleggen, graag zelfs! Dat werkt dus niet zo!

Zijn er ook slachtofferts dan zal de jouw wa-verzekering mijn wa-verzekering aanspreken, raak jij geen no-claim kwijt en draai ik uiteindelijk op voor de schade. Dat uw verzekering uitkeert aan een eventueel slachtoffer, heeft te maken met tussen verzekeraars gemaakte afspraken om schadeafwikkeling richting slachtoffer niet noodzakelijk langer te laten duren dan nodig is.

br
door breehorn - Jan 17, 2008 om 19:20
26 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de schade die jij veroorzaakt aan mijn uitgeleende motorvoertuig
zou je jou moeten aanspreken. Dit wordt niet door een verzekering van
jou vergoed.

Er blijft in de situatie van de vragensteller sprake van een door de werkgever aan de ondergeschikte ter beschikking gesteld motorvoertuig.

Er is jurisprudentie betreffende de inhouding van gemaakte schade/eigenrisco door wekgevers op salaris van de werknemer. Het is niet zo dat dat NOOIT kan.

marcel75
door marcel75 - Jan 17, 2008 om 19:36
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Breehorn,
De enige mogelijkheid die er is, is als de werknemer in privé-tijd willens en wetens schade heeft toegebracht aan eigendommen van de werkgever, de werkgever hier ook direct schade van heeft ondervonden. Voorbeeld uit de rechtspraak is bijvoorbeeld de werknemer van een nertsenfokkerij die meehelpt nertsen te laten ontsnappen in het weekend.

Nogmaals: in geval heeft de werkgever niet in zijn hoedanigheid als werkgever maar als mens een vervoersmiddel uitgeleend aan een ander mens. Dan gelden de normale aansprakelijkheids regels. Dat er tussen de 2 mensen ook een arbeidsovereenkomst is, is puur toeval. Vandaar: vraagsteller moet aansprakelijk gesteld worden, werkgever moet de vraagsteller maar aansprakelijk stellen en eventueel loonbeslag leggen.

br
door breehorn - Jan 17, 2008 om 19:45
26 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben van mening dat er wel sprake is van een ter beschikking stellen aan een ondergeschikte in deze. Voor de ondergeschikte spreekt tevens dat zij deze schade niet heeft kunnen verzekeren. Maar goed, er zijn rechters om hier een definitieve uitspraak over te doen.

marcel75
door marcel75 - Jan 17, 2008 om 19:57
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@breehorn,
Allereerst heeft de vraagsteller de schade wel kunnen verzekeren dmv een WA-verzekering.

En het feit dat bepaalde verkeersdeelnemers een verplichting verzekering hebben, is wel vaak doorslaggevend voor het antwoord op de vraag welke partij draagplichtig en aansprakelijk is, maar niet over de verantwoordelijkheid.

br
door breehorn - Jan 17, 2008 om 20:09
26 Antwoorden / 0 Vragen

De vraagsteller kan geen WA verzekering afsluiten op een motorvoertuig waarvan zij geen eigenaar is.

Voor het geval je een AVP bedoelt....daarvan is motorrijtuigschade uitgesloten.

st
door sterredag - Jan 17, 2008 om 23:42
7 Antwoorden / 10 Vragen

Ik kan op deze site op de een of andere manier nooit vinden waar ik nou gewoon makkelijk onderaan een reactie kan geven....

maar goed.... Als ik iets per ongeluk kapot maakt van een ander dan valt dat onder mijn WA verzekering. De persoon in kwestie heeft geen WA verzerkering, en je kan van mij aannemen dat het echt zijn eigen schuld was. Bovendien als ik wat kapot maakt van een ander express of niet dan lijkt het me logisch dat ik daar voor opdraai tenzij het in opdracht van mijn werkgever geweest zou zijn. Maar dat was hier niet het geval.

co
door compubeer - Jan 18, 2008 om 07:07
42 Antwoorden / 23 Vragen

Na lezing diverse reacties, ontbreekt er toch volgens mij een heel belangrijk punt hierbij.

Zover wij altijd wisten, was dat je werkgever tot ca 1 uur na verlaten werkplek, nog de verantwoording voor en over je had.

Zeg maar voor jou doen en laten. Nou zaten wij wel heel veel op de baan, maar ook op het huis-tuin en karwei-werk.

Bij deze regel kon meestal vrij flexibel mee om worden gegaan. Denk bv aan transport-schade voertuig werkgever, maar ook schade als je bv als ploeg met eigen vervoer reed.

Ook het genoemde uur was rekbaar begrip, daar er regelmatig reistijden van 2 en meer uren in gepast moesten worden.

In een eerder antwoord over zo'n soort kwestie, had ik ook gemeld, dat de weggestuurde het beste minimaal 2 X zich gewoon op normale tijd bij baas gaat melden. Daardoor toont men de werkbereidwilligheid, die later door CWI of anderen verkeerd toegepast kan worden.

Dus je goed in de kijker laten staan, maar zeker niet storend in de weg lopen. Als de baas of hoger personeel je maar ziet. Zou iets hoger gespeeld gaan worden, kan jij bewijzen, toch werk te willen doen voor die baas. In event. rechtszaak heel gunstig.

Succes ermee.

br
door breehorn - Jan 18, 2008 om 09:28
26 Antwoorden / 0 Vragen

Sterredag,

Een dergelijke schade valt niet onder een AVP ( jij noemt het WA)...overigens wel aan te raden voor de persoon om deze wel af te sluiten....

Het lijkt misschien logisch, maar ´in opdracht van werkgever´ is een heel grijs gebied.

Waarom werd de scoouter als vervoer aangeboden?

st
door sterredag - Jan 19, 2008 om 12:30
7 Antwoorden / 10 Vragen

Okey ik weet het precies ook niet helemaal want heb het zelf niet meegemaakt. Het ging erom of ze zomaar de schade van zijn loon mochten inhouden omdat hij als dat zou mogen en gebeuren een groot probleem zou ontstaan rodnom het betalen van rekening. In ieder geval om 1 uur snachts werd het werk verlaten met de scooter, om 3 uur melde hij dat hij schade had gereden afstand woon werk was een half uurtje, ik geloof dat hij ook had gedronken, dat was dan wel bij de werkgever zelf als naborrel na het werk.

br
door breehorn - Jan 23, 2008 om 21:23
26 Antwoorden / 0 Vragen

ok. Niet erg handig :)

De werkgever mag de schadeveroorzaker aanspreken op de schade. Of dat haalbaar is voor de wekgever is afhankelijk van een aantal factoren.

De werkgever mag het niet verbinden aan de loonuitbetaling. Er moet eerst bapaald worden of er inderdaad sprake is van aansprakelijkheid van de werknemer voor de schade welke al dan niet onder prive omstandigheden is ontstaan.