Wv
door WvAng Aug 29, 2018 om 20:35
Geldzaken & recht

Schade door pleegkind op pleegadres

Ons pleegkind van 8 jaar heeft tijdens een woede aanval schade aan onze inboedel veroorzaakt.
Wij hebben niet de voogdij En onze inboedelverzekering biedt geen dekking.

Is de voogd/voogdij-instelling hiervoor aan te spreken?

Of is de pleegzorgvergoeding ook bedoeld ter financiering van een verzekering hiervoor?

5769 12 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2018 om 20:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hebt u dat al bij Pleegzorg nagevraagd?

Als uw eigen kind de boel gesloopt had, zou dat ook door niemand vergoed worden.

marita5
door marita5 - Aug 29, 2018 om 20:48
11545 Antwoorden / 15 Vragen
Wv
door WvAng - Aug 29, 2018 om 20:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Pleegzorg stelt dat wij dat zelf dienen te regelen. Wij vragen ons af of dit juridisch wel stand houdt nu het een kind betreft waar wij de voogdij niet over hebben

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2018 om 21:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit valt door u niet te verzekeren. Ik mag toch aannemen dat er een en ander op papier staat inzake die pleegzorg?

lo
door lovewinnie - Aug 29, 2018 om 21:27
1212 Antwoorden / 1 Vragen

Aansprakelijkheidsverzekering

Voor een aansprakelijkheidsverzekering is de gezinssituatie van belang voor de premie en de dekking. Is uw pleegkind verzekerd via de eigen ouders? Dan hoeft u niks te doen. Is dat niet het geval? Dan kunt u uw pleegkind bij uw verzekeraar laten inschrijven op uw eigen verzekering. Eventuele schade of aansprakelijkheid wordt dan via de pleegouders verhaald of geclaimd.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/pleegzorg/vraag-en-antwoord/checklist-bij-pleegkind-krijgen?utm_campaign=sea-t-life_events-a-checklist_pleegkind&utm_term=pleegzorg&gclid=Cj0KCQjwiJncBRC1ARIsAOvG-a4kY2xpQrr3bM5ukA404rhZP7hTHbtF8DW97VgWtYgpxGfjvKeEoBYaApceEALw_wcB

marita5
door marita5 - Aug 29, 2018 om 21:39
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@WVang ,

Pleegouders worden door veel verzekeringsmaatschappijen niet gezien als derden omdat zij de dagelijkse zorg voor het pleegkind op zich hebben genomen. Een pleegkind wordt gezien als eigen kind, uw eigen WA-verzekering zal schade die uw pleegkind aanbrengt aan úw eigendommen, daarom niet vergoeden. Wanneer uw pleegkind bij u schade heeft aangericht, neem dan contact op met uw ambulant hulpverlener. U kunt de geleden schade op de ouders (vrijwillige plaatsing of OTS) of de voogd (voogdijplaatsing) proberen te verhalen.

Bron: decombinatie.nu

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 29, 2018 om 21:44
7225 Antwoorden / 3 Vragen

Op Aansprakelijkheids Verzekeringen Particulieren (AVP)-gezinspolissen zijn inwonende kinderen, dus ook pleegkinderen, meeverzekerd. Verzeker u ervan dat dit ook voor uw polis opgaat en dat uw pleegkind is bijgeschreven. Vul (bij wijzigingen) het Registratieformulier AVP in en stuur deze retour. Voor een pleegkind geldt, net als voor uw eigen kinderen, dat de schade door hen aan u toegebracht niet onder de dekking valt.
http://enver-pleegzorg.nl/kenniscentrum/financien/verzekeringen-pleegkinderen/

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2018 om 23:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit staat op de site van Pleegzorg.

Aansprakelijkheidsverzekering

Indien u een Aansprakelijkheids Verzekeringen Particulieren (AVP)-gezinspolis heeft, zijn inwonende kinderen, inclusief pleegkinderen, meeverzekerd. Controleer of dit ook voor uw polis geldt, en of uw pleegkind is bijgeschreven.

Schade die door uw kinderen, en dus ook uw pleegkinderen, aan u wordt toegebracht, valt niet onder de dekking.

ma
door marleenvanh - Aug 31, 2018 om 13:23
453 Antwoorden / 1 Vragen

Wat staat er hierover in de documenten die zowel de pleegzorgorganisatie als u hebben ondertekend? Neem toch aan dat gebeurd is en -zeker in geval van een kind met een stoornis (woede-aanvallen)- zoiets vooraf op papier gezet is. Het is ook één van de 5 extra's die -vaak- door de pleegzorgorganisatie wordt vergoed. Heeft u dat al nagevraagd?

Mauser
door Mauser - Sep 1, 2018 om 10:35
1 Antwoorden / Vragen

De pleegzorg instelling die  het kind bij u geplaatst heeft is aansprakelijk .

ro
door ron503 - Sep 1, 2018 om 12:43
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De ouders van het pleegkind zijn eigenlijk aansprakelijk voor de aangerichte schade maar de instantie die het kind bij u geplaatst heeft weigert alle aansprakelijkheid. Als u weet wie de ouders zijn kunt u ze rechtstreeks aansprakelijk stellen maar dat zal waarschijnlijk een zoektocht worden. Het is wel handig om de inboedelverzekering qua dekking aan te passen want een no risk of all risk dekking vergoedt ook schade die door eigen toedoen is veroorzaakt.