po
door poker Oct 27, 2009 om 19:37
Geldzaken & recht

Schade vergoeding

Mijn vrouw parkeerde haar auto op supermarkt terrein. Reklamebord van supermarkt is door windvlaag op haar auto gekomen, schade aan auto.Verzekering van supermarkt zegt dat we contakt met eigen verzekering moeten opnemen, zij kunnen niets voor ons betekenen. Wij zijn het hier niet mee eens. Hoe nu verder?

1916 6 Rapporteer

holpen
door holpen - Oct 27, 2009 om 19:45
1416 Antwoorden / 0 Vragen

"Zij kunnen niets voor ons betekenen" - tsja, zo kun je je wel heel gemakkelijk van je verantwoordelijk ontdoen als supermarkt.

Je kunt de supermarkt aansprakelijk stellen voor de geleden schade. Maar gezien de reactie van de supermarkt lijkt het mij verstandig om nu maar meteen juridische hulp te vragen bij bijvoorbeeld je rechtsbijstandsverzekering of het Juridisch Loket (www.hetjl.nl).

marcel75
door marcel75 - Oct 27, 2009 om 19:46
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De verzekeraars hebben een tijdje terug afgesproken dat je voor dit soort schades inderdaad je eigen verzekering moet aanspreken. Zij zullen dan wel met de verzekering van de supermarkt alles regelen. Dat scheelt namelijk tijd.

vladja
door vladja - Oct 27, 2009 om 19:48
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ja, ze staan natuurlijk niet gelijk met de portemonnee op de stoep, die verzekeringsmaatschappijen.

U heeft in feite niets met de verzekeringsmaatschappij van de supermarkt te maken. De supermarkt is aansprakelijk als ze borden buiten zetten, die wegwaaien. Het is hun goed recht om dat door te schuiven naar de verzekering, maar ze blijven zelf aansprakelijk.

Is er al een schatting van het schadebedrag? Hoe is de auto van uw vrouw verzekerd? All risk, WA of anders? Dat is van belang. Heeft u een rechtsbijstandverzekering met verkeersdekking?

Vladja

vladja
door vladja - Oct 27, 2009 om 19:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Marcel,

Dan moet je er wel zelf voor verzekerd zijn, anders doen de verzekeringsmaatschappijen helemaal niets. Ze gaan niet voor niets aan de slag.

Vladja

tonnieboy
door tonnieboy - Oct 27, 2009 om 23:35
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Was het een reclamebord dat los op een voet stond opgesteld of was het bord aan de gevel of in de bodem verankerd ? Op de site van KNMI kunt u checken of op die bewuste datum de windsnelheid of maximale vlaag de kritische grens van 14 m/sec heeft overschreden. Als dat inderdaad het geval is geweest dan is er voor de supermarkt sprake van overmacht en zijn ze niet aansprakelijk jegens u. Dat zou anders kunnen liggen voor een vrijstaand reclamebord, waarvoor men eerder maatregelen had moeten treffen om dit bord binnen te halen gezien de wind / storm. Aan de hand van het schadebeeld aan het reclamebord kan nagegaan worden of dat op een deugdelijke wijze was verankerd of dat sprake is van een gebrek aan de opstal.

mi
door miraltje - Oct 28, 2009 om 00:14
462 Antwoorden / 0 Vragen

het is altijd verstandig om u eigen verzekering in te schakelen.

deze behartigen u belangen en zij weten als geen ander hoe te handelen  als er schade door een andere partij aan de door u verzekerde object is toegebracht.

in geval van een auto moet u dan wel all-risk of wa+ verzekerd zijn anders doet u verzekeraar ook niets omdat een auto wa verzekering alleen, de schade dekt die u veroorzaakt met u voertuig.