th
door thisischris Jan 23, 2023 om 14:48
Geldzaken & recht

Schenking aan kleinkind: moet dit op een kindrekening?

Ik heb een vraag: als oma een schenking doet aan het kleinkind is deze belastingvrije tot een bepaald bedrag. Is er een wettelijke of belastingtechnische eis/verplichting dat de schenking moet gebeuren op een rekening van het kleindkind of mag het ook op de rekening van de ouders onder vermelding 'schenking/gift kleinkind'?

Is de schenking in beide gevallen geldig als belastingvrije schenking/gift aan het kleinkind?

952 4 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 23, 2023 om 14:52
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Het moet m.i. duidelijk zijn dat hetvoor het kind is bestemd.Het lijkt mij evenwel het beste dat u deze vraag stelt aan de belastingdienst, https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/contact/content/belastingtelefoon

I
k zoek nog wel even ook zelf voor u naar nadere info en kom dan nog terug.

Ik zie in ieder geval al dit m.b.t. de leeftijdsbegrenzing hetgeen er toch erg op lijkt dat u de schenking aan het kind zelf moet doen.https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/schenken/content/hoeveel-mag-ik-mijn-kind-belastingvrij-schenken

 en ik zie ook nog dit in de tekst waaruit ik afleid dat inbdien u op een rekjening stort dat niet van het bedoelde kind is de rekeninghouder daarover aangifte moet doen. De ontvanger betaalt bij schenkingen tot de jaarlijkse vrijstelling geen schenkbelasting en hoeft geen aangifte te doen.

Franske1958
door Franske1958 - Jan 23, 2023 om 15:32
435 Antwoorden / 2 Vragen

U zult niet de eerste en ook niet de laatste zijn waar oma met de beste bedoelingen een leuk bedrag overmaakt op de rekening van de kleinkinderen en daarmee er voor zorgt dat de ouders geen huurtoeslag meer krijgen of terug moeten betalen omdat oma echt niet wist dat het spaarvermogen van kinderen ook meetelt voor de berekening van huur en of zorgtoeslag van de ouders.

mahadma
door mahadma - Jan 24, 2023 om 13:52
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zou dit EERST EN VOORAL VOORAF met de ouders overleggen, uw goedbedoelde gift kan veel kosten opleveren d.m.v. spaarsaldo. U kunt ook geld reserveren via erfenis als bij leven of tzt bij leven aan de kindefren direct schenken.