guadalajara
door guadalajara Mar 24, 2007 om 13:23
Geldzaken & recht

Schenking en belastingaangifte

Hallo,

Ik heb vorig jaar een schenking gekregen(ouders) van iets meer dan 4000. Dit is belastingvrij. Want ik zit onder de grens. Nu is mijn vraag moet ik dat dan opgeven. Volgens de belastingdienst moet dat in  box 3. Maar ik zit ruim onder de 19698 euro. (waarde bezittingen). Dus hoefde ik dat niet te vermelden volgens de BD.

Mijn vragen zijn: Wat valt er onder die bezittingen en mogen evt. schulden daar weer vanaf?

Mocht ik bijv. 8000 euro schenking krijgen dan zit ik nog steeds onder de 19698. Moet het dan wel en waar?

Ik ben trouwens bijna 36 jaar.

alvast bedankt

Kick

1404 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt Cannacampo.

Maar wat valt er onder vermogen? Ook mijn boeken en cd's bijv.?

En mag je je schulden aftrekken van je vermogen?

groet,

kick

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Kick

Vermogen is alleen banksaldi, effecten etc. Geen roerende zaken als boeken, schilderijen etc, tenzij je een erg waardevolle collectie kunst aanhoudt.

Schulden zijn inderdaad aftrekbaar. Genoemde drempel van 19.698 is dan ook na aftrek van de schulden.

groet

C.

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 14:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals bedankt. canna.

Wat die kunstcollectie betreft dat valt wel mee ;)

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 14:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Kick

Je geeft zelf al het goede antwoord. Als je qua vermogen onder de 19.698 zit, hoef je niets op te geven. De schenking zelf is inderdaad belastingvrij. Ook daarvan hoeft geen aangifte gedaan te worden.

Komt de schenking boven de vrijstelling, dan moet er wel aangifte van schenking gedaan worden.

Groet, Cannacampo

ve
door verwijderd - Mar 28, 2007 om 18:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

8 jaar geleden hebben wij onze zoon destijds 28 jaar oud een schenking gedaan van 10.000 gulden. De belastingtelefoon gebeld .Wij wilden weten hoe het zat. Moeten hij en wij dat opgeven?

Het antwoord was: ach mevrouw jullie moeten het gewoon niet opgeven.Hebben we ook niet gedaan. Het is nu 8 jaar geleden en we hebben er nooit iets van gehoord. Dus mijn raad is niet opgeven aan de belastingdienst! Grote kans dat je er nooit iets over hoort!

ve
door verwijderd - Mar 28, 2007 om 22:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

thx sigurda, ik heb dit jaar ook niks opgegeven omdat ik ook al onder de 4200 euro zat. Maar voor de toekomst interessant.

kick

ve
door verwijderd - Apr 9, 2007 om 00:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een schenking beneden de vrijstelling hoeft niet te worden aangegeven als een schenking

Wanneer het echter een schuldigerkenning is dan moet deze wel bij box3 aangegeven worden (indien boven drempen komt)

Het is echter voor schenkingen van meer dan de vrijstelling niet aan te geven

Indien het een schuldigerkenning is kan deze schenking niet in mindering nalatenschap worden gebracht