pa
door patio Apr 13, 2012 om 18:59
Geldzaken & recht

Schenkingen/erven

Is het schenken van bedragen aan kinderen door moeder (vader 10 jaar overleden) toegestaan.? Moeder heeft 2 jaar geleden haar huis verkocht. Toen is het deel van de erfenis van vader onder 4 kind. verdeeld. Het restant ong. € 80.000,--. ging naar moeder. Nu blijkt, dat moeder -die haar dochter gemachtigd heeft om haar boekhouding te doen- gedurende de laatste 2 jaar, de opdracht heeft gegeven uitsluitend aan die dochter en 1 zoon (dus aan 2 kinderen niet)schenkingen te doen p.jaar. Zus zegt dat zij dat zo moest uitvoeren en heeft moeder daar voor laten tekenen. Moeder heeft gezegd " het is mijn geld en ik doe er mee, wat ik wil ". Is dat zo, ligt dat inderdaad zo simpel of hebben we straks nog met een legitieme portie te maken als moeder overlijdt ? M.a.w. kunnen wij ( de andere 2 erfgen.) daar nog een stokje voor steken of kan moeder zo maar al haar geld aan die 2 schenken voor haar overlijden ? Wat is dan nog legitieme portie in zo'n geval ? Moeder heeft een testament, waar alleen in staat dat de nalatenschap naar de kinderen (alle) gaat. Verder alleen daarin nog geregeld dat 1 v.d. kinderen op zal treden als executeur.
Graag uw reactie.

patio

6300 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 19:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een legitieme portie (alleen geld, geen goederen) kan je opeisen als kind, als je uitgesloten bent van erven in een testament van een ouder. Dat is dan altijd maar de helft van wat je zou erven zonder uitsluiting.

Je bent niet uitgesloten in het testament, dus heb je niets met een legitieme portie te maken.

Moeder mag gewoon doen met haar geld wat zij wil. Het is haar geld. Moet niet gekker worden! Alleen als zij onder curatele zou zijn gesteld, omdat ze geestelijk niet meer in staat is haar financiën te regelen, wordt het een ander verhaal.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

.....Moeder heeft gezegd " het is mijn geld en ik doe er mee, wat ik wil ".......

En daar heeft ze helemaal gelijk in! Ze mag het ook aan daklozen, buren, goede doelen enz. enz. enz. weggeven. In de sloot, mag ook.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 19:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor jullie antwoord. Dat laat niets geen ruimte om later - als moeder overleden is- de " 2 lievertjes" aan te pakken ? Het zou in de praktijk betekenen, dat moeder alles ( via haar dochter/boekhouder) in haar leven kan wegschenken en er bijv.alleen wat geld over is na de begrafenis zeg € 5000,00. En die moet dan verdeeld worden over de 4 kinderen ?
Het is zeker wel verstandig van die dochter/boekhoudster om steeds moeder te laten tekenen, dat zij opdracht gaf om uitsluitend aan haar dochter...... en aan haar zoon......., de volgende bedragen......... te schenken ? Want anders was het misschien wat moeilijker om later te bewijzen, dat zij in opdracht van haar moeder heeft gehandeld. Of maakt dat niet uit in zo'n geval ?

patio

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 19:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat dat eerder met de eventueel verschuldigde belasting (schenkingsbelasting) te maken heeft. Per jaar mag je aan kinderen een bepaald bedrag belastingvrij schenken.

En om "gezeik" na het overlijden van moeder te voorkomen, lijkt het mij ook heel verstandig om moeder te laten tekenen, dat moeder dit voor haar plezier doet.

Al wil moeder al haar geld uitdelen aan wildvreemde mensen op straat, dan kan moeder dat gewoon doen, HET IS HAAR GELD!

Je moet maar afwachten of er nog wat over is bij overlijden en de dollartekens uit je ogen poetsen.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 20:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, nee, dat is niet altijd zo. Een vriend van mij heeft een zus die een bedrag van maar liefst 250.000 van haar ouders alvast heeft gevraagd voor het kopen van een huis. Dat alles is opgetekend door de notaris en bij het overlijden van de ouders, inmiddels is de vader overleden, wordt dit bedrag verrekend met de verdeling van de erfenis.
Je kunt niet zomaar je fortuin wegschenken aan het ene kind en de ander met niets achterlaten.
volgens mij heet dat de legitieme portie, waar het kind dat niets is gegeven recht op heeft. Dit was natuurlijk enorm veel geld en die vriend zou anders na het overlijden van zijn ouders onevenredig benadeeld worden. Weet niet ter hoogte van welk bedrag dit ingaat.

@ Stacey Heel onaardig dat 'de dollartekens uit je ogen poetsen' je kent de situatie en achtergronden van de vraagsteller niet en suggereert meteen van alles.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 20:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@zoekster: ten 1e zie ik hier geen reacties van Stacey?? Ten 2e: jouw voorbeeld is niet te vergelijken met die van ts.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 20:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster,

Als dat allemaal bij de notaris is vastgelegd is dat een heel ander verhaal en waarschijnlijk een hypotheek met het huis als onderpand. En die wordt uiteraard verrekend met de erfenis.

Een google of kijk in Van Dale wat een legitieme portie is. Want dat is iets heel anders dan jij denkt.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 20:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Carola, Excuses, ik bedoelde vladja niet stacey. Stom van me.

@ Vladja Het was absoluut een schenking van 250.000 euro, had niets met onderpand te maken, die ouders zijn gewoonweg schatrijk. Wat ik op internet kan vinden is het volgende

"Zoals aangegeven, mag de legitieme portie door schenkingen niet worden aangetast. Uitzondering hierop zijn giften die niet bovenmatig zijn, giften van een partner aan zijn of haar partner."

van de volledige website

http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/9736-erfenis-de-legitieme-portie-of-het-wettelijke-erfdeel.html

Overigens weet ik dat het kwa verdragen niet te vergelijken is, maar de stelling dat moeder met haar geld kan doen wat ze wil, gaat, voor zover ik het kan zien, niet altijd op.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nu hoorde ik pas van iemand die meent verstand te hebben van dit soort zaken,dat de dochter/boekhoudster na overlijden van moeder wel een overzicht moet geven -als men daarom vraagt- van de uitgaven en in het bijzonder over de schenkingen die gedaan zijn voor moeders overlijden en waarbij wij niet betrokken zijn geworden. Is dat zo, of hoeft degene die tot het moment van overlijden haar geld beheerde heeft geen verantwoording af te leggen (aan wie dan ook) over de wijze waarop moeder met haar geld om ging tijdens haar leven ?
patio

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er mogen gewoon schenkingen gedaan worden. Trek je in twijfel dat je moeder dit gezegd of getekend heeft dan moet je daar direct wat meedoen. Vraag het je moeder of gaat dat niet meer?

Maar een andere vraag is het geld belangrijker dan je zus/broer? Het zak altijd ruzie veroorzaken dit soort verwijten. Meestal zo erg dat jullie elkaar nier meer zullen zien

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 21:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Erik-erik bedankt voor je reactie. Vragen gaat niet meer. Moeder is qua gezondheid sinds kort niet meer in staat hierop eventueel te antwoorden. En de verhoudingen tussen broers en zussen zijn toch al tot het nulpunt gedaald door andere dingen. Maar kan er nu wel of niet inzage gevraagd worden over de financien ?

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 22:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

erik-erik schreef op vrijdag 13 apr 2012, 21:49:
Maar een andere vraag is het geld belangrijker dan je zus/broer? Het zak altijd ruzie veroorzaken dit soort verwijten. Meestal zo erg dat jullie elkaar nier meer zullen zien

Ik denk dat dat allang het geval is.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 22:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lees onderstaande link even ik denk dat je hier de meeste info wel zal uithalen

http://financieel.infonu.nl/diversen/4822-erfenis-en-erfrecht-erven-erfgenamen-verklaring-erfrecht.html

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 22:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Liebe Patio,

U kunt inzage krijgen in de 'boekhouding', maar gezien de geschetste familiaire verhoudingen gaat dat voor u via de rechter. Dat geldt ook voor de verdeling van de erfenis. U zult dus een advocaat in de arm moeten nemen als daarvoor naar uw inschatting de erfenis de moeite en de kosten waard zijn.

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 22:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster,

Als het een schenking was, dan moet er schenkingsbelasting betaald worden. Dacht je nou echt dat schatrijke mensen vrijwillig tot 20% schenkingsbelasting naar de fiscus brengen? En dan ook nog een notaris inschakelen?

Je schakelt een notaris in bij hypotheken. Niet alleen banken/verzekeringsmaatschappijen leveren hypotheken geven, ook gewone burgers kunnen dat doen.

Bovendien spreek je jezelf tegen. Je zegt een schenking en dan wordt het later verrekend. Dat gaat dus niet samen.

En omdat je de betekenis van "legitieme portie" niet wilt opzoeken, zal ik die nog een keer neerzetten.

Een legitieme portie kan pas ontstaan als je als kind onterfd bent door je ouder. Na de onterving kan je als kind nog aanspraak maken (eisen) op je legitieme portie, omdat je niet volledig onterfd kan worden volgens de Nederlandse wet. Zolang je niet onterfd bent, ontstaat er NOOIT een legitieme portie, dan ben je gewoon erfgenaam. Er zijn dus twee aparte zaken:

- of je erft (alleen of met anderen) wat er bij overlijden is
- of je bent onterfd, je erft dus niet, maar kan je wettelijk jouw legitieme portie opeisen.

In het laatste geval bedraagt die portie altijd maar de helft van wat je normaal zou erven. En om je te beschermen de verdere afbraak van je legitieme portie door het voor de dood wegschenken (waardoor er niets overblijft), wordt er bij het berekenen van de legitieme portie met die schenkingen rekening gehouden (als zouden die niet gedaan zijn). Zou die regel er niet zijn en alles is weggeschonken, dan stelde het recht op de legitieme portie ook niets voor.

Een heel simpel voorbeeld van de berekening van een legitieme portie:

Tijdens het leven van ouder is er € 100.000,--. Er zijn 4 kinderen als erfgenaam. 1 kind is onterfd. Moeder schenkt tijdens leven van € 100.000,-- vast € 90..000,-- weg, zodat de erfenis nog maar € 10.000,-- is.

Berekening legitieme portie onterfd kind:

Zonder schenking zou onterfd kind de helft krijgen van de de erfenis =
€ 100.000,-- gedeeld door 4 kinderen = € 25.000,-- per kind erven, maar dat wordt de helft bij een legitieme portie = € 12.500,--.

Omdat het onterfde kind geen erfgenaam is, is dat bedrag een vordering op de werkelijke erfgenamen (in het testament benoemd). Het onterfde kind moet bij deze personen/instanties zijn geld opeisen en zien binnen te halen.

Bij de exacte berekening komen nog meer factoren kijken. Bovenstaande is slechts als simpel voorbeeld genoemd.

Zo werkt een legitieme portie.

Maar daar is alleen sprake van als je onterfd bent.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 22:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben je niet onterfd, dan erf je gewoon tezamen met de andere erfgenamen wat er op dat moment is.

Als moeder niet meer in staat is om haar boekhouding etc. zelf te regelen, dan zal moeder onder bewind moeten worden gesteld. Vanaf dat moment is de bewindvoerder verplicht om rekening en verantwoording af te leggen van de gelden, die van moeder zijn.

Als moeder overlijdt, heb je als erfgenaam niets te maken met de boekhouding, die moeder tijdens haar leven voerde. Zij mag doen en laten met haar geld wat zij wil.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 23:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Luister Vladja, ik heb er met mijn neus bovenop gestaan, het zijn geen vreemden voor me. Het was een schenking, geen lenng, dat weet ik toch wel beter dan jij, jij kent ze helemaal niet. Er is ook belasting over betaald, het was een toestand indertijd, want de zoon (vriend van mij) was het er niet helemaal mee eens, die wil juist geen cent van zijn ouders aannemen en vond zijn zus hebberig Maar ze leven niet in onmin met elkaar. Alles is gedocumenteerd door de notaris. En dat heeft allemaal te maken met de erfenis. Nu de vader dood is en de moeder niet meer zo lang heeft te leven gaat het allemaal weer spelen. En jouw beeld van rijke mensen die geen belasting willen betalen is hier krom. Het zijn heel gewone boerenlieden van het platteland, maar door de enorme hoeveelheid grond die ze bezaten en verkocht hebben, zijn ze 'per ongeluk' rijk geworden. Ze doen niet aan 'zo min mogelijk belasting willen betalen'.

Waar spreek ik mezelf tegen? Het is gewoon zoals het is. Met de erfenisverdeling krijgt de zoon een groter deel van de erfenis dan zij. Zo staat het bij de notaris genoteerd.

Ik ben geen juriste, maar ik weet wel dat het indertijd zo is gegaan.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2012 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja,
Voor schending van je legitieme portie hoef je niet onterft te zijn. Dat kan ook op andere wijzen gebeuren.

Ook/juist mensen met veel vermogen gaan schenkingen doen via een notaris. Door de schenking goed vast te leggen kun je de prive-clausule van toepassing verklaring, bepalen of de schenking wel of niet ingebracht moet worden in de nalatenschap en bespaar je toch nog belasting. Je kunt beter 2x deels 10 en 20% betalen dan 1x deels 10 en 20%. Maar dat is estate-planning en daar moet je toch een beetje verstand van hebben om dat te doorgronden. Niet meteen roepen dat schenkingen niet voordelig zijn als je in de topschijf terecht komt.

Zoekster,
Bij de schenking waar jij naar verwijst zal in de akte van schenking bepaald zijn dat de schenking ingebracht moet worden in de nalatenschap, oftewel worden verrekend met de erfenis. De schenking wordt dan gezien als voorschot op de erfenis.

Patio,
Moeder mag schenken aan wie ze maar wil. Tegenwoordig is in de wet bepaald dat een schenking niet verrekend hoeft te worden met de erfenis tenzij anders is bepaald bij de schenking. Voor 2003 was dat precies andersom. Als ze daarmee "stiefkinderen" maakt, is dat haar keuze. Dat dit tot scheve gezichten leidt, is vrijwel altijd evident. Zolang moeder nog wel bij zinnen is, zul je daar niets tegen kunnen doen. Als moeder overleden is, kun je ook niets doen tegen de schenkingen.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Marcel, ik lees vandaag pas je bijdrage. Bedankt daarvoor. Ik heb nog even nagevraagd, de schenking in het geval dat ik beschreef was ong 10 jaar geleden en is inderdaad een voorschot op de erfenis.
Toevallig wordt er vandaag een item aan schenkingen gewijd in de kassa nieuwsbrief.