gt
door gtvspc Sep 3, 2016 om 22:28
Geldzaken & recht

Scholen die 21% rente rekenen voor een iPadlening, hoe kan dat?

Ik zag vanavond de uitzending van Kassa. Een vrouw moest iPads voor haar kinderen kopen om op school te gebruiken. De school gaf twee opties: iPad voor €385 of 36x€17,50=€630. In beeld stond vreemd genoeg €680. Hoe dan ook, uitgaande van 630 is dit 630-385=€245 rente. 245:3=€81,67. 81,67:3,85=21,21% rente. De maximale rente voor een lening is zover ik me herinner 12% plus wettelijke rente (iets van 2% ofzo), veel minder dan die 21,21% dus. Gebruiken die scholen een maas in de wet? Of zou de AFM in moeten grijpen?

894 2 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2016 om 22:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, het is meer dan treurig, zeker gezien het feit dat die I-pad verplicht voorgeschreven wordt door de school en dat er in de wet  staat dat voorgeschreven schoolmiddelen gratis moeten zijn.

Al die ouders laten over zich heen lopen. Of ze het nu kunnen betalen of niet. Net als die zogenaamde ouderbijdrage. Ook die is vrijwillig, maar ouders laten zich daar ook toe dwingen.

Heel slecht onderdeel van het programma.

En de rente is natuurlijk nog hoger, want er wordt al maandelijks een bedrag betaald. Interbank is er niets bij.

gt
door gtvspc Sep 3, 2016 om 23:34
18 Antwoorden / 7 Vragen

Helemaal vergeten, met iedere maandbetaling los je ook af. Dan is de effectieve rente dus zelfs €81,67 : 1,925 = 42,43%. Maar de vraag blijft, even afgezien van dat het verwerpelijk is: mag dat?

tijger1
door tijger1 Sep 3, 2016 om 23:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, natuurlijk mag dat niet. Het is gewoon schandelijk. En al helemaal omdat die padjes gratis verstrekt moeten worden, als de school ze verplicht stelt.

tenormin
door tenormin Sep 3, 2016 om 23:58
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, + 10!!!! Inderdaad meer dan schandalig.

frtits22
door frtits22 - Sep 4, 2016 om 06:55
46 Antwoorden / Vragen

U rekent niet juist, het is VEEL ERGER dan u schetst.
Je kunt niet het totaal optellen en dan het verschil delen door 3 om aan de rente te geraken.
Zoek eens op annuïteiten-formules.
De eerste maand betaal je dus maandrente over 385 euro + aflossing, de tweede maand de maandrente over het overgebleven bedrag plus aflossing etc. Je gaat feitelijk dus steeds minder rente betalen en steeds meer aflossing.

Als je het zo uitrekent kom je op een effectieve jaarrente van 41,73%
Reken het zelf maar na op deze pagina

De maximale kredietvergoeding is 14% per jaar.
Zie de Rijksoverheid

Dit geeft maar weer eens aan dat deze school inderdaad de grootste dief van het land is en Kassa het slechtste consumentenprogramma van Nederland (door dit niet goed aan te kaarten). De school is strafbaar, ze mag geen hoger percentage rekenen dan 14% per jaar (13,00 euro per maand op een termijn van 36 maanden). De ouders kunnen die 385 euro veel beter lenen bij welke kredietverstrekker dan ook, aangenomen dat de kredietverstrekker zich wel aan de wet houdt en bereid is dat bedrag aan de ouders te lenen. Ouders kunnen de school aangeven bij de AFM.