sa
door sariah Dec 8, 2011 om 21:45
Geldzaken & recht

Schuldsanering overnemen

Beste Allemaal,

Mijn broer heeft een vriendin. Deze vriendin had al twee kinderen en nu met mijn broer een derde kind. Ze heeft het niet makkelijk gehad en door haar vorige vriendin zit ze in de schuldsanering. Doordat ze hier in zit kunnen mijn broer en zijn vriendin niet samen wonen. Dit omdat als hij de schulden zou aflossen hij alles moet overnemen en meer moet gaan betalen volgens haar bewindvoerder.

De kinderen hebben mijn broer geaccepteerd als zijnde vader en ze zouden als gezin bij elkaar moeten kunnen zijn.

Graag zou ik willen weten of ik deze schuld zou kunnen overnemen, hoe ik dit voor elkaar kan krijgen en wat voor mij de gevolgen zijn. Volgens de bewindvoerder gaan ze dan mij rente berekenen, wat mij heel raar lijkt als iemand in de schuldsanering zit.

Ik hoop dat iemand mij / ons hiermee kan helpen.

2204 7 Rapporteer

vladja
door vladja - Dec 8, 2011 om 23:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zit ze in de WSNP of vrijwillige schuldhulpverlening?

sw
door swat1500 - Dec 9, 2011 om 02:08
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn advies om daar nooit aan te beginnen. Als de relatie tussen uw broer en de vriendin plotseling toch tot een einde komt zit u met de schulden en kan vriendin lief lachend de wereld weer in.

U kunt wellicht wel bepaalde schuldeisers afbetalen zodat de schuld kleiner wordt. Wel een en ander goed vastleggen als u wilt dat het geld uiteindelijk wel aan u terugbetaald moet worden.

kw
door kwaliteitsfreak - Dec 9, 2011 om 05:54
16 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Sariah,

Het verhaal is mij nog niet helemaal duidelijk.

Wilt u de schuld overnemen, of wilt u in plaats van de vriendin in de schuldsanering gaan omdat uw broer en zijn vriendin samen een groter deel van de schuld zouden kunnen aflossen dan u alleen?

Van het eerste begrijp ik het nut niet. Wat is het verschil met dat uw broer de schuld mede overneemt? Het is logischer dat hij voor zijn vriendin opdraait dan dat u het doet.

Het tweede - dat u in de schuldsanering gaat - lijkt mij niet toegestaan. Immers, hoe vervelend het ook is voor uw broer, de mensen bij wie zij een schuld heeft zullen het logischer vinden dat uw broer voor zijn vriendin opdraait dan dat zij voor zijn vriendin opdraaien. Tenslotte is het geld waar zij eigenlijk recht op hadden.
Ik denk dat zij toestemming moeten verlenen om de schuld op u over te zetten. En dan vragen zij zich af waarom u dat wilt. En als de reden dan is "omdat u dan minder terug gaat krijgen dan wanneer mijn broer meebetaalt, omdat ik armer ben dan mijn broer en zijn vriendin", dan denk ik dat ze niet akkoord gaan.

U zou er zelf denk ik ook niet mee akkoord gaan. Stel dat iemand geld van u leent en zegt dat ze zal terugbetalen. Dan heeft ze veel pech en kan echt niet betalen. U moet akkoord gaan met schuldsanering, waardoor u alleen een deel terug krijgt, zoveel als zij in drie jaar kan betalen. Dan heeft ze onverwacht toch weer geluk en kan meer betalen dan ze eerst dacht. U bent blij, dan krijgt u toch meer terug en heeft u minder schade. Maar dan stuurt ze u gewoon naar iemand anders die niets heeft en zegt: "ga het daar maar halen". U heeft haar schade en zij gaat van uw geld op vakantie. Dat zou u ook niet goed vinden als schuldeiser denk ik.

sa
door sariah - Dec 9, 2011 om 06:49
34 Antwoorden / 3 Vragen

volgens mij zit ze via de gemeente in de WSNP. Laten we zo zeggen haar vorige vriend was een jongen die haar mishandelde ( terwijl ze zwanger was ), vreemdging en bij haar samenwoonde, terwijl ze in de bijstand zat. Doordat ze een uitkering had en niet aan de gemeente had doorgegeven dat hij bij haar inwoonde is ze in de schuldsanering gekomen.Daarbij erkent de jongen zijn dochter nog niet en wil ook geen alimentatie betalen. Echter zijn ouders willen wel om de week het kind een weekend in huis.
Waar het mij om gaat is dat de kinderen niet de dupe worden. Mijn broer kan het wel overnemen en bij haar samen wonen, maar dan raakt ze sowieso en haar uitkering kwijt en ze zullen letterlijk op een houtje moeten bijten, omdat mijn broer geen vast inkomen heeft.
Als ik deze schuld overneem ( niet in de sanering zelf ) , kan dit volgens mij alleen met akkoord van de rechter. Echter zal het bedrag volgens mij van de schuld hoger uitkomen.
Mijn broer heeft al in de jaren tijd behoorlijk wat geld van me geleent dus dit kan er ook wel bij. Voor mij is het van belang dat ze gewoon een gezin voor de kinderen kunnen vormen. Mijn broer heeft een positieve invloed op de kinderen . En nu dit jaar voor het eerst ook zelf vader geworden te zijn van een prachtige dochter wil ik niet dat hun dit ontnomen wordt doordat in Nederland alles onmogelijk wordt gemaakt een ander te helpen.
Mijn broer zijn vriendin wilt ook niet dat wij de schuld opnemen, maar ik zie geen andere optie om hun hieruit te helpen.

rj
door rjw - Dec 9, 2011 om 11:07
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Het klinkt misschien wat hard en al helemaal niet romantisch, maar volgens mij is het het beste als jouw broer en zijn vriendin eerst alle financieeen op orde krijgen (vast inkomen, schuldenvrij) voordat ze gaan samenwonen. Het is niet leuk, maar op langere termijn scheelt het enorm veel problemen. Ze kunnen dan echt met een schone lei beginnen.

mabureau
door mabureau - Dec 9, 2011 om 12:29
102 Antwoorden / 12 Vragen

het is moeilijk, zo niet onmogelijk, om op basis van deze info een advies te geven.
Zoals ook Vladja al vroeg, is het van belang of sprake is van vrijwillige schuldsanering, wat meestal het geval is bij een sanering via de gemeente, of een WSNP traject.

Simpel gezegd is bij een vrijwillige schuldsanering meestal sprake van een afbetalingsregeling voor de totale schuld, ongeacht de looptijd, waar bij een WSNP traject gedurende 3 jaar alle inkomsten boven een vrijgesteld bedrag worden gespaard en daarna verdeeld over de schuldeisers.

Als je keurig voldoet aan alle WSNP verplichtingen en in deze periode ook geen nieuwe schulden maakt, wordt hierna het bedrag van de schuld dat overblijft kwijtgescholden. Zodat je met een schone lei verder kan.

In dit WSNP traject is het dus voor de schuldeisers onzeker hoeveel zij na deze 3 jaar van vordering terug krijgen en hoeveel moet worden kwijt gescholden.

In dit geval zou je broer dus in overleg met de bewindvoerder een vooorstel aan de schuldeisers kunnen doen om een substantieel bedrag op tafel te leggen, zodat de schuldeisers zeker weten wat ze krijgen en de keuze hebben tussen en tussentijds akkoord of afwachten wat er over 3 jaar komt.

Nogmaals echter, is het moeilijk om in dit specifieke geval een antwoord op je vraag te geven, zonder het complete dossier te kennen. Daarbij blijft het de vraag of je broer, in casu of jij, wil opdraaien voor de schuld van zijn vriendin ?

sa
door sariah - Dec 9, 2011 om 15:25
34 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal mijn broer hierover inlichten. Wellicht kunnen ze er inderdaad met de bewindvoerder uitkomen.