Dutchy
door Dutchy Jul 24, 2020 om 18:52
Geldzaken & recht

Schuur bij woning trekken

Hallo,

Sinds twee jaar heb ik samen met mijn vriendin een mooie boerderij gekocht.

Het pand is prachtig (karakteristiek, niet monumentaal). Het heeft veel kuubs inhoud maar weinig vierkante meters.

Graag zouden we een deel van de schuur bij de woning willen aantrekken.

Dan kunnen we daar beneden een badkamer, toilet, slaapkamer in maken.

De schuur zit vast aan de woning, en staat midden op het erf uit het zicht van alle buren oid. De vorm en uiterlijk van de schuur blijft hetzelfde.

Vanuit de gemeente krijgen we niet veel medewerking.

Mogen we de schuur er zonder vergunning oid bijtrekken?  (muur doorbreken, deur erin?)

mvgr

Dutchy

N.B. We hebben niet de intensie het schuurdeel te verhuren oid.

11553 18 Rapporteer

getty
door getty - Jul 24, 2020 om 18:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wat heeft u dan bij de gemeente aangevraagd? Wat was hun precieze reactie?

en gaat u uw beslissing werkelijk baseren op antwoorden die u krijgt op een forum van vrijwilligers?

Dutchy
door Dutchy - Jul 24, 2020 om 18:59
5 Antwoorden / 1 Vragen

Gevraagd wat de mogelijkheden waren.

Zij wilden echter niet verder meedenken om dat de kuubs inhoud voorbij de 1000 kwam.

We zouden een badkamer etc in het woonhuis kunnen creeeren maar dan gaan echt authentieke (eigenlijk monumentale) zaken verloren. En qua kosten zou het juist duurder worden.

Het kwam er op neer: Mogen we de schuur erbij trekken? Nee, uw woning is groot genoeg.

Zelf denk ik meer, ik moet toch zelf weten of ik in mijn garage of schuur een bed wil neerzetten?

Ik ga mijn beslissingen zeker niet alleen hierop baseren, echter is het internet een bron van informatie en kan er tussen de antwoorden van de vrijwilligers wellicht iets zitten waar ik wat mee kan. Of een richting waarin ik kan zoeken, en dan ben ik daar wel degelijk mee geholpen.

tijger1
door tijger1 Jul 24, 2020 om 19:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat mag u dus juist niet zelf weten. Het enige wat mag zonder dat u daar een vergunning voor nodig hebt, is van die schuur een mantelzorgwoning maken.

Nu zult u de juiste wegen moeten volgen.

getty
door getty Jul 24, 2020 om 19:14
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wij kennen uw specificieke woonsituatie niet, dus advies is altijd lastig.

rj
door rjw Jul 25, 2020 om 11:12
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Bij dit soort volumes gelden andere regels dan voor "normale" volumes voor woonhuizen. En natuurlijk mag je zelf weten waar je je bed neerzet. Je mag ook op een matje slapen in je eigen schuur. Niemand die je dat kan verbieden. Maar als je niet de regels volgt kan je ook nog in problemen komen als je het huis ooit wilt verkopen. Dan heb je een mooi huis gebouwd, maar is het niets waard, omdat een deel illegaal gebouwd is. Een aankoopmakelaar zal potentiele kopers daar op attenderen.

ekiem
door ekiem - Jul 24, 2020 om 19:03
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,

Bent u lid van Vereniging Eigenhuis ? Zij zouden u in deze goed van dienst kunnen zijn .En bij hen kunt ook de nodige informatie krijgen over dit soort vragen.

Ekiem

getty
door getty - Jul 24, 2020 om 19:05
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Is uw huis nu wel of geen monument?

Dutchy
door Dutchy - Jul 24, 2020 om 19:07
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het is zeer karakteristiek, en we zouden het monumentaal kunnen maken (mochten we dat willen). Maar officieel: nee het is geen monument.

getty
door getty Jul 24, 2020 om 19:13
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Vraag dan gewoon een verbouwvergunning officieel aan, dan kunt u in bezwaar bij een afwijzing

Of vraag een bouwspecialist naar uw mogelijkheden en vergunningseisen

Dutchy
door Dutchy Jul 24, 2020 om 19:15
5 Antwoorden / 1 Vragen

Oke, dat kan ik eens uit gaan zoeken. Ik had al wel een architecten bureau gevonden die veel met de gemeente samen werkt. Bedankt :)

Dutchy
door Dutchy - Jul 24, 2020 om 19:11
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben geen lid van eigen huis.

panter22
door panter22 Jul 24, 2020 om 19:18
6599 Antwoorden / Vragen

Denk er eens over na.
https://www.eigenhuis.nl/lid-worden#/

Dutchy
door Dutchy - Jul 24, 2020 om 19:38
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb die  2 brochures al eens bekeken. Helaas zijn mijn 3 schuren samen al goed voor meer dan 1200m2 bebouwing.

Dus ik weet niet zo goed hoe ik dan moet rekenen (kan ik eens achteraan gaan).

Ik heb ook al geopperd om ze te slopen en dan "rood voor rood" maar het enige antwoord dat ik kreeg was "nee".

getty
door getty Jul 24, 2020 om 19:49
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Geopperd?

is er al wel eens een officiële aanvraag gedaan?

Dutchy
door Dutchy Jul 24, 2020 om 20:08
5 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, nog niet. Ik wil natuurlijk ook graag mijn schuren behouden. Dus als er een andere route is....

getty
door getty Jul 24, 2020 om 20:22
4179 Antwoorden / 10 Vragen

En Een aanvraag voor de verbouwing daarvan?

tenormin
door tenormin - Jul 24, 2020 om 20:41
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Gewoon bij de Gemeente aanvragen. Zelfs al heeft u nee op het request gekregen. De Gemeente moet u een gedegen onderbouwd antwoord geven waarom het niet zou mogen. En anders: u weet: Mr. Frank Visser doet nog altijd zaken met Gemeentes, schuren, kasdasters enz.

@H
door @HENK@ Jul 27, 2020 om 16:07
159 Antwoorden / 1 Vragen

rijdende rechter en Mr Frank Visser zijn geen instanties die je zomaar kan bestellen, dat is een misverstand wat ik hier met regelmaat zie opduiken!

De kans dat je die voor je karretje kan spannen is erg klein dus is het beter om naar meer praktische mogelijkheden zoeken waarvan eigen huis zeker een optie is! (ze hebben ook vaak interesante collectieve acties zoald energie, zonnepanelen, schilderen, verwarming enz.!!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 24, 2020 om 21:36
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Als de Gemeente u naar uw mening onvoldoende meewerkt (of ook indien men negatief besluit neemt) kunt u op basis van de Wet Openbaar Bestuur altijd een klacht indienen bij het College van B&W en als er dan naar uw mnening nogaltijd onvoeldoende resultaat is kunt u zich normaliter wenden tot de Onafhankelijk Bezwaren Commissie en/of tot de Nationale Ombudsman tenzij uw Gemeente is aangesloten bij een andere Ombudsman.

En n.a.v. uw melding dat u nog niet officieel om een vergunning heeft gevraagd: begin daar dan wel mee! Hetgeen ik noem kunt u eerst doen indien er een voor u negatieve reactie komt op de vergunningsaanvraag. En let op, voor slopen heeft u mogelijk ook een vergunning nodig!

getty
door getty Jul 24, 2020 om 21:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Laat hem eerst eens beginnen met een officiële aanvraag.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 24, 2020 om 21:46
16848 Antwoorden / 202 Vragen

@GETTY Inderdaad, de aangewezen weg is eerst aanvragen van een vergunning en ik zie nu een reactie van Ts dat dan niet is gedaan.

Ik heb mijn reactie aangepast met aanvulling dat voor slopen mogelijk ook een vergunning nodig is.

sw
door swat1500 - Jul 25, 2020 om 01:35
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Kennelijk heeft uw perceel een bepaalde bestemming die gebruik van uw schuur als woning verbied.
Zonder toestemming verbouwen kan als gevolg hebben dat u, bij ontdekking, alles.in originele staat moet terug brengen.
Ook als dit na verkoop van dit perceel wordt ontdekt zult u aansprakelijk blijven.
Dus vergunning aanvragen en bij afwijzing de juiste procedures volgen.

1paul
door 1paul - Jul 25, 2020 om 07:24
3147 Antwoorden / 0 Vragen

als ik u was zou ik eerst eens gaan kijken welke bestemming er op de schuur zit, als u dat weet kunt u een aanvraag indienen om de bestemming eventueel te veranderen, in landelijk gebied zit er op veel schuren bestemming agrarische en dan mag je daar niet zomaar een bad in zetten en deze (deels)  bij de woning betrekken....

u kunt uiteraard wel een aanvraag indienen om de bestemming te laten veranderen bij de gemeente....

panter22
door panter22 - Jul 25, 2020 om 08:23
6599 Antwoorden / Vragen

De verbouwing is wettelijk dus niet toegestaan en zo te lezen heeft de ambtenaar van gemeente dit jullie uitgelegd.
De gemeente beslist op wettelijke gronden en is niet bevoegd daar een eigen draai aan te geven.
Dus zul je je bouwplannen aan moeten passen als je dan wel een vergunning zou kunnen krijgen.
Zoek een deskundige op dit gebied en laat je adviseren.
Een vergunning nu aanvragen is zinloos en kost een hoop geld.
Illegaal gaan verbouwen ook. Je krijgt een bouwstop of je kunt alles weer afbreken,

Iv
door Ivo W - Jul 25, 2020 om 08:39
729 Antwoorden / Vragen

Of de schuur bij de woning betrokken mag worden, of verbouwd mag worden, hangt af van de functie van de schuur in het bestemmingsplan.

Indien de formele functie agrarisch of bedrijf is, dan mag dit niet. De schuur moet dan immers beschikbaar zijn voor agrarische- of bedrijfsdoeleinden.

Valt uw hele perceel onder woonfunctie, dan mag u vergunningvrij een deur maken tussen woonhuis en schuur. Ook is er geen wet die u verbiedt om in uw eigen schuur een bed te zetten en daar te gaan slapen. Maar: wanneer u de indeling wilt wijzigen (de ruimte wilt opsplitsen), dan is een vergunningaanvraag nodig.

En wanneer u (een deel van) de schuur formeel als woonruimte wilt gaan aanmerken, dient u zich ook aan allerlei eisen uit het bouwbesluit te voldoen.

De kans is groot dat u, wanneer u dit traject in wilt gaan, professionele hulp moet inschakelen in de vorm van een architect en/of bouwtechnisch tekenaar.

Dutchy
door Dutchy - Jul 25, 2020 om 21:15
5 Antwoorden / 1 Vragen

Allen, bedankt voor de gegeven antwoorden tot dus ver. Ik denk dat ik komende week eens een architecten bureau ga benaderen die veel samen werkt met de gemeente. En samen met hun een officieele aanvraag gaan indienen.

bedankt :)

Wi
door Wijdeveld - Jul 27, 2020 om 15:07
7 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat dit soort zaken gerelateerd zijn aan de gemeente.
Zo ik zou aan de gemeente waar je woont informatie vragen

mo
door mof - Jul 27, 2020 om 17:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, als het buiten aanzicht niet verandert is dat je eigen zaak, je dient wel voldoende onderzoek tedoen. Zeker als de schuur al vast zit asn de woning en van de verbouw van buiten niets is te zien.

jantom
door jantom - Jul 28, 2020 om 01:02
377 Antwoorden / 0 Vragen

voor een dergelijke verbouwing heeft u zonder meer een bouwvergunning nodig.

Het bestemmingsplan ter plaatse geeft uitsluitsel of uw plan past binnen de regels.De gemeente kán afwijken van het bestemmingsplan indien tegen de verbouwing geen bezwaar bestaat. Dan zal waarschijnlijk wel een procedure gevolgd moeten worden.

En dan zijn er (als de bouw of verbouwing in principe mogelijk is) technische voorschriften waaraan u moet voldoen.