hennymost
door hennymost Oct 25, 2010 om 13:54
Geldzaken & recht

Service- en administratiekosten

Hallo,

Ik moet bij ESSENT, €1.50 service- en administratiekosten omdat ik met een acceptgirokaart betaal.
Ze verplichten je om een automatische incasso af te geven.
Kan dat zomaar?

Ik heb deze vraag bij essent neer gelegd, en als antwoord kreeg ik:
Geachte heer Van der Most,

U heeft op 28 september 2010 een klacht ingediend. Wij stellen het erg op prijs dat u uw ongenoegen kenbaar maakt.

Ik heb telefonisch contact met u gezocht om u persoonlijk te informeren. Helaas heb ik u niet bereikt. Daarom stuur ik u per e-mail een reactie.

- In uw e-mail geeft u aan dat u het niet eens bent met de 13 euro service- en administratiekosten die wij u in rekening hebben gebracht.
-De verwerking van het betalingsverkeer wordt steeds duurder. Hierdoor zijn wij genoodzaakt de kosten hiervoor door te berekenen aan onze klanten. Essent had er voor kunnen kiezen om deze kosten in haar tarieven op te nemen. We hebben er echter voor gekozen om de service- en administratiekosten door te berekenen aan alle klanten. Dit hebben wij ingevoerd per 2005. Klanten die voor een goedkopere vorm van betalingsverwerking kiezen, via automatische incasso, ontvangen 1,50 euro korting per maand. De service- en administratiekosten voor deze klanten vallen dan weg tegen de korting die we aan deze klant geven. U kunt hiermee dus 18 euro per jaar besparen. Daarnaast kunt u er ook voor kiezen om digitaal te betalen. Hiervoor ontvangt u een korting van 0,50 eurocent per maand. In de Ministeri?le Regeling Afnemers, die in 2004 in werking trad, artikel 5 lid 2, dat wij als leverancier expliciet de ruimte hebben om in de tarieven en voorwaarden rekening te houden met het verschil in kosten die verschillende betaalwijzen met zich meebrengen. Sinds de liberalisering in juli 2004, zijn de tarieven ?vrij?. Dit betekent dat wij als leverancier zelf bepalen hoe en of wij deze kosten aan de betaalwijzen verbinden. Wij hebben er dus voor gekozen om het bij onze klanten in rekening te brengen zoals hierboven uitgelegd. De bovengenoemde bedragen zijn exclusief BTW.

Volgens mij kan dat niet.
betalen moet ik toch, dat weet ik ook wel ik betaal ook ZELF, altijd op tijd.

Henny

1170 2 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 25, 2010 om 13:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo hennymost,

Lees ter info ook even hier.

Met vr.gr.

lottesanne
door lottesanne - Oct 25, 2010 om 20:14
438 Antwoorden / 47 Vragen

Men mag kosten voor de acceptgiro in rekening brengen als men minimaal twee andere betaalmogelijkheden biedt. Essent doet dit en dus zijn de extra kosten voor de acceptgiro toegestaan.