frederikjp
door frederikjp Nov 4, 2014 om 22:19
Geldzaken & recht

Slecht hypotheek advies De Hypotheker

We (echtgenoot en ik) hebben een advies gesprek gehad met De Hypotheker en hieruit is een vervolg adviesgesprek gevolgd. We hebben vervolgens gevraagd om een offerte en gekregen. De offerte is ons per e-mail toegezonden en was 30.000 euro hoger dan waar we om gevraagd hadden. Omdat we niks hebben getekend en ook geen dienstverleningsopdracht hebben we verdere samenwerking direct geannuleerd omdat we als het er zo aan toe gaat geen vertrouwen hebben in een goede afloop. Overigens is ons ook niet verteld wat de kosten zouden zijn. Zijn wij De Hypotheker iets verschuldigd ?

3715 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 4, 2014 om 22:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ná het eerste vrijblijvende gesprek had aan u een dienstverleningsdocument moeten worden overhandigd met daarin vermeld wat zij voor u gingen doen en de daarbij behorende kosten.

Wat u bedoelt met dat de offerte € 30.000 hoger was dan gevrasgd, begrijp ik niet helemaal.

Mijns inziens bent u wel wat verschuldigd, maar ik zou maar wachten wat er komt en als dat te gek is, zelf een voorstel doen.

pino123
door pino123 - Nov 4, 2014 om 22:29
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Heb je ook gevraagd waarom deze 30.000 euro hoger was?

frederikjp
door frederikjp - Nov 5, 2014 om 09:12
47 Antwoorden / 6 Vragen

We hebben een offerte aangevraagd voor 110.000 euro omdat we niet meer nodig hadden om te lenen. Er is een offerte aangeboden voor 140.000. Omdat we zoveel geld niet wilden lenen hebben we dat bod niet geaccepteerd. De extra kosten zouden hebben bestaan (er staat niks op papier) aan 'overhead' kosten, zoals passeren van de akte bij de notartis, advieskosten, enzovoort.

tijger1
door tijger1 - Nov 5, 2014 om 09:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u besproken dat u de kosten uit eigen zak kan betalen? En die bedragen toch niet meer dan ca. € 3.500?

Rare offerte.

ge
door gerboe - Nov 5, 2014 om 09:50
806 Antwoorden / 0 Vragen

Is het geen tikfout?

me
door mein33 - Nov 5, 2014 om 10:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De offerte geeft blijkbaar het maximale bedrag aan wat u kunt lenen voor een hypotheek.
Dit bedrag hoeft u niet te lenen als u het niet nodig heeft.
Het bedrag van de hypotheekakte dat bij de notaris passeert is het bedrag waarover u hypotheekrente gaat betalen.
De Hypotheker heeft mogelijk ook nog rekening gehouden met de extra kosten, zoals o.a. de kosten koper, kosten van de bank, het kadaster en de notaris.
Het resterende bedrag (tot 140.000) kan, in een later stadium meestal nog worden bij geleend, zonder tussenkomst van de notaris.

Om de samenwerking met de Hypotheker te verbreken, zonder dat u ook maar heeft geïnformeerd waar het geoffreerde bedrag aan ten grondslag ligt is, om het netjes te zeggen, 'een beetje dom".
Dit kost u alleen maar bemiddelingskosten waar u helemaal niets aan heeft.
Mijn advies, ga naar de Hypotheker en geef aan dat u in een impuls en uit ontwetenheid heeft gehandeld zonder van de "hoed en de rand" te weten, misschien is het e.e.a. nog terug te draaien.

frederikjp
door frederikjp - Nov 5, 2014 om 12:33
47 Antwoorden / 6 Vragen

@mein33 dat is in mijn beleving toch ook de omgekeerde wereld, want als ik om een advies vraag dan mag ik verwachten dat dat advies toegelicht en gespecificeerd wordt en ik daar zelf niet nog een keer achteraan hoef. Het zou kunnen dat.. en blijkbaar ...en mogelijk... zijn allemaal vaagheden. Als ik een offerte vraag voor een hypotheek van 110 dan verwacht ik die ook te krijgen. Verder is er niks afgesproken en is er nergens voor getekend.

pi
door pieterwolters - Nov 5, 2014 om 12:38
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien was het voor de adviseur niet duidelijk dat het voor jullie niet duidelijk is. Dat overkomt iedereen wel eens. In zo'n geval is het een kwestie van meteen doorvragen een aangeven wat niet duidelijk is. Dan kom je er altijd uit. Door hier de vraag te stellen niet.

tijger1
door tijger1 - Nov 5, 2014 om 12:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hebt u zelf asngegeven de kosten te kunnen dragen?

me
door mein33 - Nov 5, 2014 om 13:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=frederikjp schreef op woensdag 5 nov 2014, 12:33]@mein33 dat is in mijn beleving toch ook de omgekeerde wereld, want als ik om een advies vraag dan mag ik verwachten dat dat advies toegelicht en gespecificeerd wordt en ik daar zelf niet nog een keer achteraan hoef. Het zou kunnen dat.. en blijkbaar ...en mogelijk... zijn allemaal vaagheden. Als ik een offerte vraag voor een hypotheek van 110 dan verwacht ik die ook te krijgen. Verder is er niks afgesproken en is er nergens voor getekend.

Of het uw beleving of uw idee is dat dit de omgekeerde wereld is, daar kan niemand iets mee en u zelf ook niet.
Naar mijn bescheiden mening heeft de Hypotheker, n.a.v. het gesprek en de door u aangeleverde inkomstengegevens bekeken welke de maximale mogelijkheden er volgens hen zijn en u daarvan op de hoogte gesteld.
En zolang u, kort door de bocht, blijft reageren dat u daar niet om heeft gevraagd komt u ook geen stap verder.
U heeft gevraagd om een advies en een hypotheekadvies vindt plaats na meerdere inhoudelijke gesprekken ( en ja, daar zult u zelf achteraan moeten) over de mogelijkheden die er, in uw persoonlijke situatie, zijn.
Daarna zal de Hypotheker, namens een hypotheekverstrekker, een offerte uitbrengen ten bedrage van het benodigde bedrag waar u wel of niet akkoord mee kunt gaan.
U bepaald als enige het uiteindelijk te financieren bedrag.
U moet het bedrag van € 140.000 euro even voor kennisgeving aannemen en er verder niets mee doen.
Lees nogmaals even goed mijn eerdere reactie door en bepaal vervolgens of u hier mee verdergaat of niet.

tijger1
door tijger1 - Nov 5, 2014 om 13:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik mag toch aannemen dat er bij die offerte per mail, maar één offerte? , een uitnodiging zat voor te maken van een afspraak om een en ander verder toe te lichten?

En is die offerte nodig voor een nieuwe asnkoop of betreft het het een bestasnd pand.