ni
door ninojael Sep 9, 2007 om 08:18
Geldzaken & recht

Slecht passend zadel voor paard

Op 4 juli heb ik voor mijn onbeleerde haflinger een zadel gekocht. De keuze viel op een wintec omdat je hier de boom nog van kan vervangen ivm met de groei en bespiering.

Het zadel was van het begin af aan erg wiebelig maar dat zou aan mij liggen.

Na een maand is de zadelmaker weer langsgekomen om het te controleren want het verschoof de hele tijd opzij. Mijn Pony zou scheef zijn en hij heeft het zadel links meer opgevuld,. Mijn 'scheve' pony zou ik door trainen rechter moeten krijgen.
Nu weer een maand later de zadelmaker weer gebeld omdat het nog niet goed ligt, hij belt mij als hij in de buurt is om langs te komen.
Ik heb twee weken geleden gebeld en hij is nog niet langsgeweest ik ga maandag maar weer bellen om te vragen of ik niet de afspraak kan maken.

Zelf met het longeren schuift het zadel helemaal scheef op een kant.

Het past gewoon niet het sluit voor en achter niet aan en ik kan er niet meer mee rijden.

Wie kan mij vertellen of de zadelmaker dit zadel moet terug nemen voor dezelfde prijs als waar ik hem voor heb gekocht nieuw twee maanden geleden

3825 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 10:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe heb je het zadel gekocht? Heeft de zadelmaker het zadel aangemeten en uitgetest op je halflinger? Heb je het zelf meegenomen om te passen?
Hoe is de verkoop gegaan?

Vladja

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 11:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook op de aankoop van een zadel is het volgende van toepassing: of wel kijk hier voor nadere informatie over het gegeven dat u recht heeft op een product dat aan de gestelde verwachting voldoet en als dat niet zo is gezorgd moet worden voor reparatie, lukt dat niet vervanging door een gelijkwaardig product en als dat ook niet lukt ontbinden van de overeenkomst met recht op terugbetaling van ALLE kosten. U moet dan wel schriftelijk aangetekend te kennen geven dat indien de verkoper niet nu binnen te noemen tijd nalatig blijft u de koop als ontbonden zult beschouwen. Zie ook: www.wetboek-online.nl/wet/BW7.html en klik de resp. artikelen 17 t/m 22 aan.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 11:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gerrit,

Dit verhaal gaat dus niet op voor een niet passend of slecht zittend zadel. Dat is te vergelijken met een broek die niet past of lekker zit nadat je hem gekocht hebt.

Als je niet weet wat een slecht zittend of passend zadel inhoudt, kan je beter geen antwoord geven. Er wordt niet gesproken over een zadel dat stuk is.

Daarom is de vraag hoe de koop tot stand gekomen is van belang.

Vladja

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 11:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja@ even kritisch: seder wanneer ben je rechter? Ook een zadel is een produkt dat moet voldoen aan de gestelde verwachting. Ook een broek maar m.b.t. een broek is het gemakkelijker om dat te controleren bijv. door te passen. Maar ook een broek kan later gebreken vertonen waarop de consumentenbescherming van toepssing is. Inzake het zadel is begrijp ik al direct melding gemaakt van het "wiebelig zijn" "maar dat zou wel aan vraagstelster liggen".

En - verrassend ga je voorbij aan het gegeven dat in juridisxche kwesties als deze reacties van juristen verschillend kunnen zijn. De vraag naar aard van de aankoop was ook terecht, de vraag is echter of vraagsteller dan de pony bij zich had op het moment van de koop. Of dat echter veel uitmaakt, ik, let wel ik, betwijfel dat. Vandaar mijn verwijzingen naar de consumentenwetgeving en de koop van een zadel is ook een consumentenkoop.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gerrit,

Ja een zadel is een consumentenkoop waar de consumentenwetgeving
op van toepassing is. Er is echter een zadel geleverd waar op zich geen
gebreken aan zitten volgens Ninojael. Het enige dat er aan “mankeert” is dat het
niet goed recht blijft liggen op de rug van een haflinger.

Daarom mijn vergelijking met de aanschaf van een broek.
Aan de broek mankeert niets, hij blijkt alleen niet lekker te zitten. Jouw
opmerking dat de broek later gebreken kan gaan vertonen, waarop de consumentenbescherming
van toepassing is, is hier niet het geval met broek(zadel) en is dus niet ter
zake bij deze vraag.

Een zadel (broek) moet goed passen, daarom de vraag hoe de
koop tot stand gekomen is. Om een paar mogelijkheden te noemen:

 - Paard niet mee
naar de winkel en er is een afspraak gemaakt: Thuis passen en eventueel ruilen
bij niet passen

- Paard wel mee, zadel gepast, ligt goed op de rug. Al dan
niet een paar passen gelopen met paard, zadel blijft goed liggen. Echter niet
uitgeprobeerd met opstijgen en daadwerkelijk berijden

- Wat was het advies van de zadelmaker, de vakman, bij de
koop?

Omdat:

- Veel ruiters niet loodrecht boven de paardenrug zitten
en een heel klein beetje naar links/rechts hangen

- Veel haflingers een lage schoft hebben, waardoor het
zadel gemakkelijk naar links/rechts schuift/hangt

- Haflingers vaak een “rond” model hebben, waardoor er
weinig “grip” is voor het zadel op de rug.

Feiten waarvan een vakman op de hoogte dient te zijn.

Vladja

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 12:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag ninojael,

Je schrijft: Wie kan mij vertellen of de zadelmaker dit zadel moet terug nemen voor dezelfde prijs als waar ik hem voor heb gekocht nieuw twee maanden geleden.

Bij de beantwoording ga ik er van uit dat hier sprake is van een maatprodukt. Als jij kunt aantonen dat de verkoper verkeerd gemeten heeft, dan sta je als consument sterk en dien je de verkoper 3 keer in de gelegenheid te stellen om het probleem op te lossen. Is deze assumptie onjuist, dan zou de verkoper alleen op basis van coulance het zadel terug kunnen nemen tegen een aangepaste prijs (per slot is het nu een 2de hands zadel).

Vriendelijke groet, Read2.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zeg he,

Mag ik er als paard mij er ook eens mee bemoeien?
Want.... wie moet dat zadel op zijn rug?
Ik toch!
Want IK krijg die tussen tafellaken en servet-meiden  lekker kletsend zich half omdraaiend steeds op zo'n slechtzittend zadel dat steeds weer verschuift.
Wat denk je dat dit met mijn rug doet?
Nee, niet alleen slijtplekken!
Mijn vel gaat er ook nogeens kapot van!
Ik verwacht als paard gewoon een goed zadel.
Nee, ik eis dat!!
Kortom, die zadelmaker moet gewoon goed zijn werk doen!
't Kan mij geen donder schelen hoeveel dit kost!

?? Dat zei het paard dat zo ontzettend moe is
en net als de zee er zo beroerd aan toe is! ??

Mevrouw, Read geeft u het juiste advies.

De Vrije Vogel.
namens die haftlinger.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Heb je een fatsoendelijke sjabrak onder je zadel gedaan. En je weet toch wel dat je de riem aan moet trekken als je paard uitgeademd heeft. Soms maakt het paard expres een dikke buik waardoor je de riem nooit strak genoeg krijgt. En als je paard onbeleerd is waarom begin je dan met een zadel. Eerst uitgebreid longeren en leren te luisteren. Af en toe het zadel er losjes op doen. En dan pas veeeeel later er zelf eens heel eventjes op gaan zitten maar nog niet rijden, het paard is immers onbeleerd. Het moet aan alles wennen en jij moet hem-haar dat leren met geduld. Het paard moet je helemaal gaan vertrouwen. De zadel maker moet trouwens een goed passend produkt leveren. Misschien dacht hij alleen maar aan geld en niet aan kwaliteit. Eis dus kwaliteit.

Succes, Poltol

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Betreft uw zadel een dameszadel en is de haflinger jonger dan 5 jaar ? In dat geval wordt afgeraden om de pony met een dameszadel te laten rijden. Op internet kunt u goede informatie vinden over dit probleem en mogelijke houdingsfouten. Welke informatie heeft de zadelmaker van u gekregen en welke aanvullende informatie heeft hij van u gevraagd ?
Voor deze kwestie is dat van groot belang om na te gaan of verkeerd advies werd gegeven of een verkeerd zadel.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 18:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alvast bedankt voor de reacties.

Ik heb eind juni een onbeleerd pony gekocht. Omdat een zadel kopen voor een haflinger niet makkelijk is, is de zadelmaker op stal geweest met een auto vol met zadels ( hij had er verstand van dacht ik).

Je heb toch een zadel nodig als je het wilt beleren.

Van de zadelmaker moest ik het uitproberen ondanks dat mijn pony geen zadel was gewend dus gelongeerd (rondjes lopen aan een touw) en erop. Dit was de eerste keer dus heb ik alleen gestapt.

Een maand later is de zadelmaker weer langs geweest omdat het alle kanten opschuift, mijn pony was volgens hem scheef en dat zou ook de oorzaak van het schuiven zijn.

Nu hangt het op stal er is echt niet mee te rijden niet voor mij en ook niet voor de pony.

De singel zit strak genoeg dus dat is het niet.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo poltol,

Ik weet dat de riem/singel aangetrokken moet worden. Er zit een sjabrak van goede kwaliteit onder en op het sjabrak licht nog een echt schapenbontje dus voldoende bescherming.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 18:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat de pony dermate scheef is dat het zadel scheef gaat zitten, lijkt mij "wat" overdreven. Als die pony zo scheef is, dan moet dat aan de buitenkant zichtbaar zijn.

Net als ieder mens niet volkomen "recht" is, is een pony dat ook niet. Dit is dus een kul argument. Wat mij meer zorgen baart, is dat het zadel aangepast is van de rechte standaard norm, waardoor het zadel nu scheef is en dus niet goed op de rug van de pony ligt.

Voor wat betreft de verkeerde advisering door de vakman, laat ik de juridische mogelijkheden aan een andere expert.

Vladja

ve
door verwijderd - Sep 10, 2007 om 11:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

in geval en voorzover naleving van het bepaalde m.b.t. consumentenwetgeving lastiger zou zijn ( m.i. niet want een maatwerkzadel is net als een maatkostuum ook een consumentenkoop) is ook het gestelde in

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html  wanprestatie aan de orde.

Dat doet niet af aan het gegeven dat de kennelijke vakman gewoon een goed zittend zadel moet leveren. Herhaald, u dient dat als hij onwillig is te vorderen als hij er niet aan voldoet, dan kunt u de koop als ontbonden beschouwen en is ook http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/162.html  van toepassing m..b.t. volledige schadevergoeding.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2007 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

En hoewel ik het vanuit het oogpunt van het paard heb geschreven is het wel degelijk zo dat een slecht zittend zadel ook nog eens slecht is voor dat desbetreffende paard zelf.
Ik vind dit nog het belangrijkste gegeven!

De vergelijking met een slechtzittende broek is hier een nogal mank gaande vergelijking.
Van een selchtzittende broek kan men hooguit schrijnplekken krijgen in het kruis en kan men die broek verder als poetslap gebruiken.
Maar een paard kan moelijk uitleggen of het zadel niet lekker zit.

Howel een poging om het grappig op te schrijven was mijn eerste stukje waard om goed gelezen te zijn!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 10, 2007 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi hoi,

Ik kan je niet vertellen hoe het juridisch in elkaar zit. Maar het is wel duidelijk dat de zadelmaker een slecht passend zadel heeft verkocht. Haflingers hebben best moeilijke lijven voor een goed passend zadel maar dat had de zadelmaker erbij moeten vertellen. Een nieuw zadel 1 zijdig opvullen is natuurlijk onzin. Op die manier dwing je je pony om scheef te blijven of om pijn te hebben.  De zadelmaker kan kijken of dit zadel nog passend te maken is. Zo niet vind ik dat hij je een ander zadel moet aanbieden. Ik heb lang geleden ongeveer hetzelfde meegemaakt. De zadelmaker gaf niet thuis en bleef volhouden dat het zadel paste. UIteindelijk heb ik het zadel bij een andere zadelmaker ingeruild en kreeg ik meer terug als wat ik had betaald. Die zadelmaker is trouwens eerst komen passen voordat ik een ander zadel van hem mocht kopen. Succes!

ve
door verwijderd - Sep 20, 2007 om 22:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

De zadelmaker is langsgeweest.

Hij had twee tweedehands zadels mee die allebei niet goed lagen. Voor mijn zadel wilde hij 225 euro minder voor terug geven dan ik er twee maanden geleden voor heb betaald, hier kwam ook nog twee keer voorrijdkosten bij. Ik heb besloten om mijn zadel te houden en gevraagd of hij het weer gelijk wilde opvullen. De zadelmaker wil er niets meer mee te maken hebben.

Deze week heb ik een aangetekende brief opgestuurd waarin ik de zadelmaker vraag om een passende oplossing en een termijn van twee weken op een reactie terug.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2007 om 09:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

dank voor de reactie. Wel een hardnekkige zadelmaker dus. Probeer eens of de "Buitendienst"van radio-kassa iets kan doen : radiokassa@vara.nl

ve
door verwijderd - Feb 2, 2008 om 21:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het klopt dat een product moet voldoen aan eisen die er redelijkerwijs aan gesteld kunnen worden. Het grote probleem in Nederland is echter dat er een groot gebrek is aan kennis op het gebied van hoe zadels moeten passen en hoe je ze dient aan te meten. Met andrere woorden, de eisen die er redelijkerwijs aan gesteld kunnen worden is daarmee een rekbaar begrip geworden. Ik raad je aan te gaan naar de site www.msfc.nl , daar vind je gediplomeerde zadelpasseres met kennis van zaken ook op het gebied van recht.