door Rénate Ruijtenbeek Oct 17, 2017 om 21:32
Geldzaken & recht

Sleutels koopwoning

In juni 2017 heb ik een appartement gekocht, hier zat maar 1 sleutel van de toegangsdeuren bij, om de centrale ruimtes binnen te komen. Nu heb ik via de vve sleutels bij laten maken, omdat ik met mijn kinderen ben gaan wonen. Deze sleutels heb ik zelf moeten betalen. Is dit de juiste gang van zaken? Ik bedoel, je koopt een appartement, dat daar het slot vervangen van moet worden, dat zijn eigen kosten, maar de sloten van de centrale ruimtes kan ik niet vervangen. De kosten van deze sleutels zijn € 65,00 per stuk. Ik heb zes sleutels bij laten maken. 3 voor de toegangsdeur van de schuur en 3 voor de centrale hal, zodat ik in totaal 4 setjes heb voor ons. Zodat iedereen in huis en schuur kan komen. IK begrijp dat er kosten aan verbonden zijn, maar zoveel?
Wat is normaal?

Met vriendelijke groet,
Rénate Ruijtenbeek
[edit-red.]

8115 14 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 17, 2017 om 21:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wat stond er in het koopcontract? 'Normaal' is een setje van 2 sleutels; dat is m.i. gebruikelijk.
Veiligheidssleutels gezien de kosten?

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2017 om 21:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor die sleutels had u dus bij de verkoper moeten zijn. Van de schuur en de toegansdeur had u er in ieder geval twee moeten krijgen. De VvE is daar geen partij in.

tenormin
door tenormin - Oct 17, 2017 om 21:57
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Zoals gesteld: U zou 2 sets van sleutels hebben moeten ontvangen voor de centrale ruimte: de rest is, zoals u al schreef, voor eigen rekening.

ne
door neodutchio - Oct 17, 2017 om 22:02
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U koopt een huis, dan moet u ook van de verkoper alle sleutels krijgen. De VVE is hier geen partij in. Als u een woonhuis koop en u krijgt te weinig sleutels moet u die ook laten bijmaken.

Cookies
door Cookies - Oct 17, 2017 om 22:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat in ieder geval niet normaal is: je naw-gegevens open en bloot op het web te gooien.

Wat is normaal?

aurora1
door aurora1 - Oct 17, 2017 om 23:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vraag aan de verkoper of die nog sleutels vergeten heeft aan u te geven. Misschien hebben die nog wel de reserveversie bij familie o.i.d. liggen.

tenormin
door tenormin Oct 17, 2017 om 23:29
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@aurora1, toegangssleutels voor appartementen/flat zijn er altijd maar twee van: als men er 1 extra van nodig heeft gaat dit alleen via VvE of woningbouw en kost een paar 'centen', veel dus. Bij overlijden van mijn echtgenoot is die sleutel zoekgeraakt: mijn nazaten zullen daar de rekening wel voor krijgen.

aurora1
door aurora1 Oct 17, 2017 om 23:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, dus bij die verkoper kan nog een sleutel zijn die hij/zij aan een familielid gegeven heeft "voor het geval dat". Als de flat eerst een huurflat geweest is en daarna verkocht kan er zelfs een hele batterij aan reservesleutels zijn.

uwjurist
door uwjurist - Oct 18, 2017 om 09:15
1043 Antwoorden / 0 Vragen

De verkoper heeft waarschijnlijk - onterecht - sleutels achtergehouden. Wendt u daarvoor tot de verkoper.
De VvE heeft als het goed is wel een sleutelregistratiesysteem en kan u aangeven hoeveel sleutels de oude eigenaar had.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

simon55
door simon55 - Oct 18, 2017 om 13:17
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Bij ieder slot dat je in de winkel aanschaft ,zitten er standaard DRIE sleutels bij

reivi22
door reivi22 - Oct 18, 2017 om 13:51
66 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is volgens mij totale waanzin een sleutel voor 65€.
Ik heb hier in Amsterdam bij de prijshamer,soort goedkope gereedschap winkel, een speciale sleutel van een toegangsruimte, die geen enkele andere sleutelmaker wilde of kon bijmaken, bij laten maken voor 3€ .

jo
door jorisw Oct 18, 2017 om 14:08
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Gecertificeerde sleutels zijn wel duurder dan 3 euro (als is 65 euro aan de hoge kant).

Bj
door BjS Oct 18, 2017 om 14:24
13 Antwoorden / Vragen

Jawel, je hebt van die gecertificeerde sleutels (zijn bijvoorbeeld van die platte sleutels waar allemaal gaatjes in zitten). Deze kunnen niet bijgemaakt worden, deze kun je alleen vanuit de fabriek bestellen waar het slot is besteld. Deze zijn normaal ongeveer 50 euro en de VvE zal er misschien nog BTW op moeten doen omdat er een verkoop is aan een particulier? Ik ga er wel van uit dat u een factuur hebt ontvangen waar deze specificatie op staat.

aaromijn
door aaromijn - Oct 18, 2017 om 17:00
37 Antwoorden / 9 Vragen

Als je een appartement gekocht hebt is het verstandig om een nieuwe andere cilinder te plaatsen, want je weet nooit zeker wie er nog meer sleutels van je nieuwe appartement in bezit heeft; misschen jouw buren of familie van de vorige bewoners die in geval van nood toegang moeten hebben in dat appartement. Die sleutels moet je zelf betalen. De sleutels van de algemene ruimtes moet je van de vorige bewoners of van het VvE-bestuur gratis krijgen als je daar recht op hebt.

tijger1
door tijger1 Oct 18, 2017 om 17:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De VvE hoeft die natuurlijk niet gratis te verstrekken.

uo
door uomo - Oct 18, 2017 om 17:41
17 Antwoorden / 0 Vragen

Als er geen certificaat bij deze sleutels is, had u toch gewoon zelf wat sleutels kunnen laten maken bij de schoenmaker of een andere winkel die dit kan doen?
Lijkt me sterk dat u dan deze prijs had betaald..

audb
door audb - Oct 19, 2017 om 14:04
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Gaat het om speciale veiligheids sleutels en niet een "normale" met baard/kartels dan klopt de prijs alleen als het sleutels zijn met daarin een chip anders bent u goed opgelicht.

ka
door karelberger - Oct 20, 2017 om 18:55
8 Antwoorden / Vragen

moest ook bij tussendeur, naar achteren, naar onze tuinen, voor huurhuis 65 euro betalen 2x. voor reserve voor mij en mij clent waar ik mantelzorger voor ben