Fi
door Fijnejongen Feb 8, 2021 om 10:49
Geldzaken & recht

Sociale huurwoning samenwonen

Dag iedereen, wij hebben een vraag over samenwonen in een sociale huurwoning in Amsterdam.

Ik woon in een sociale huurwoning, en verdien ook ver onder de inkomensgrens. Ik wil met mijn vriendin gaan samenwonen in mijn huis, zij verdient ook ver onder de inkomensgrens en woont momenteel onzelfstandig. Samen verdienen we net boven de inkomensgrens, dus het wordt dan scheefhuren.

We willen dit om twee redenen:
Ten eerste, we willen eerst een tijdje zien of samenwonen bevalt en de relatie goed werkt, voorat ik mijn sociale huurwoning opgeef. Stel dat ik er nu uit ga, maar het niet werkt samen, dan sta ik achteraan om een nieuwe sociale huurwoning te krijgen over 20 jaar, terwijl ik voor de private sector veel te weinig verdien, dus nu de woning opgeven is een heel groot risico.
Ten tweede, ondanks dat we samen net boven de sociale huur inkomensgrens verdienen, zitten we onderaan in het welbekende gat tussen sociaal en privaat, want met ons inkomen is haast niets te huren in de private sector (3x huurprijs eis voldoen we nooit aan) en een hypotheek is al helemaal onrealistisch.

Ideaal zou zijn als we nu een tijdje bij mij kunnen wonen, en als dat goed gaat, en als we hopelijk wat meer gaan verdienen, dan kunnen we samen iets in de private sector huren.
Het is prima voor ons als zij 'medebewoner' wordt, die zich kan inschrijven maar geen woonrechten heeft, en niet 'medehuurder'.

Kan/mag dit? En is dit helemaal vrij aan ons (wel officieel melden natuurlijk), of moeten we toestemming krijgen van de woningbouw vereniging en kan die het ook weigeren?

Heel erg bedankt voor de hulp!
(Boze reacties over het systeem uitbuiten, richt die liever aan politiek die de woningmarkt afbreken terwijl ze minimum lonen laag houden).

36273 10 Rapporteer

in
door intel08 - Feb 8, 2021 om 10:58
20 Antwoorden / 2 Vragen

Vaak kan dit wel hoor, maar de voorwaarden verschillen per verhuurder. Soms is melden voldoende, soms vraagt men de persoon als medehuurder aan te melden. Gewoon even navraag doen bij uw woningbouwvereniging. Vaak staat dit soort informatie ook wel online en anders kunt u altijd even bellen of mailen.
Let er wel op dat als voorwaarde is dat uw vriendin medehuurder wordt er bij weer apart wonen afstand moet worden gedaan van de huurrechten.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 8, 2021 om 11:15
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@INTERLO8, een medebewoner is nooit medehuurder! En de voorwaarden voor corperaties zijn wettelijk geregeld en te vinden bij o.a. de woonbond. Het betreft een woning in de sociale huursector, bij geliberaliseerde woningen / vrije sector kan de verhuurder anders bepalen.

in
door intel08 Feb 8, 2021 om 12:53
20 Antwoorden / 2 Vragen

Dat weet ik heus wel. Alleen bij sommige woningbouwverenigingen, zoals de mijne, kan een medebewoner alleen worden ingeschreven als medehuurder (muv minderjarig kind). Anders geven zij geen toestemming. Vandaar dat ik zeg, check de voorwaarden.

Donuts
door Donuts - Feb 8, 2021 om 11:04
1203 Antwoorden / 2 Vragen

U heeft toestemming nodig van de verhuurder als u uw vriendin wilt laten inschrijven als medebewoner. Ongetwijfeld staat er informatie hierover op de site van uw woningbouwvereniging. Anders toch maar even bellen.

Als voorbeeld, bij wbv De Alliantie zie ik onderstaande informatie staan:

Als je iemand bij je wil laten inwonen, heb je toestemming nodig van de Alliantie. Anders zien wij het als onderhuur en dus als woonfraude. Dit staat in de algemene huurvoorwaarden (artikel 7.5):

  • Het is niet toegestaan derden bij je te laten inwonen zonder schriftelijke toestemming van de verhuurder;
  • Het is niet toegestaan huur te vragen van de inwoner;
  • Je mag met de inwoner alleen bepaalde kosten delen zoals Nuts (gas/water/elektra), internet, boodschappen, gemeentelijke belastingen en inboedelverzekering.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 8, 2021 om 11:06
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Een korte reactie: m.i. gewoon doen en daarbij geldt dat indien u huurt bij een corperatie de huur nooit hoger kan zijn dan het maximum.(€720,43).

Zie deze info: file:///C:/Users/Caroline/Downloads/woonbond_huurprijs_en_puntentelling_2020_2021-inkijk.pdf  (De jaarlijkse huurverhoging mag er niet toe leiden dat de huurprijs boven de maximale huurprijs uitkomt. De puntentelling van huurwonin-gen is onderwerp van hoofdstuk 4. Ben je het als huurder niet eens met de huurverhoging, dan kun je hiertegen bezwaar maken.)

Aanvullend: u woont er al en de voorwaarde m.b.t. gezinsinkomen geldt alleen bij toewijzingindien dat bij aanvang van verhuur boven het daarin genoemde maximum is.

tijger1
door tijger1 Feb 8, 2021 om 11:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bedoelt € 752,32

Donuts
door Donuts Feb 8, 2021 om 11:39
1203 Antwoorden / 2 Vragen

€ 752,33:-)) Bovendien wordt helemaal niet gevraagd naar de huurprijs.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 8, 2021 om 11:14
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Fijne Jongen,

Het antwoord op uw vragen is : ja en ja (dus er moet toestemming van de woningbouwvereniging zijn).

Als u echt van haar houdt, zorg dan dat zij medehuurder wordt.

Donuts
door Donuts Feb 8, 2021 om 11:37
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Medehuurder worden kan pas na 2 jaar aangevraagd worden.

tenormin
door tenormin Feb 8, 2021 om 11:38
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@ga, daar willen ze nu juist achterkomen: dat veel van elkaar houden. ;-)

gerbera
door gerbera - Feb 8, 2021 om 11:27
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Houd u er wel rekening mee dat dit van invloed op uw eventuele huurtoeslag kan zijn, lees hier

PvBaak48
door PvBaak48 - Feb 8, 2021 om 11:28
65 Antwoorden / 1 Vragen

Als je met 2 inkomens gaat huren denk dan aan , als je dit krijgt , wijzigen van huursubsidie e.d.

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2021 om 11:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult een huurcontract hebben, waarin hierover een en ander staat vermeld. Anders gewoon even vragen en haar inschrijven als medebewoner.

Ik zou me van dat zogenaamde scheefhuren niets aantrekken.

Donuts
door Donuts - Feb 8, 2021 om 11:45
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe lang heeft u overigens deze huurwoning al? Als u er pas 2-3 maanden woont, kan er namelijk bij de wbv een belletje gaan rinkelen, aangezien dit ook een truc is die door huurders wordt gebruikt om toch in een sociale huurwoning te komen.

Als u er al een paar jaar woont, kan ik me een afwijzing door de wbv niet voorstellen.

mahadma
door mahadma - Feb 8, 2021 om 13:11
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Als er meer dan 1 inkomen  ontstaat, in uw geval 2, dan heet het voordeurdeler en dat betekend een nieuwe berekening voor de huur subsidie. Maak een proefberekening op de belastingdienst.nl Ik vrees dat u dan toch uw (eventuele) huurtoeslag kwijt bent. Maar samenwonen kan geld kosten. Ook uw gemeente belasting gaat van 1 persoon (optie 1) naar een meerpersoons bewoning (optie 2 = het andere tarief). Ook uw energie/water gebruik zal stijgen. En mogelijk dat de jaarcontracten van uw vriendin niet gestopt kunnen worden (internet enz) waardoor die lasten ook gewoon doorgaan.

ro
door ronny530 - Feb 8, 2021 om 18:16
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Als uw woning er geschikt voor is dan zal de wwb het samenwonen niet in de weg staan en krijgt u daar wel toestemming voor. Ze wordt dan inwonende maar geen medehuurder. Voordeel daarvan is dat het huurcontract niet aangepast hoeft te worden en als het overhoopt toch mis gaat zij geen recht op de woning kan ontlenen want ze komt op het huurcontract niet voor. Enkel uw inkomen is bepalend voor de inkomensgrens maar voor de huurtoeslag is het verzamelinkomen van u beiden bepalend en die zal als dat verzamelinkomen te hoog is wegvallen dus is het zaak om zodra u gaat samenwonen een wijziging door te geven om hoge terugbetaling voor te zijn. Eigenlijk is het meeste handige om deze vraag aan de wwb te stellen en dan kunt u meteen toesemming vragen.