gr
door groen_1 Apr 13, 2004 om 14:21
Geldzaken & recht

Spaarhypotheek

Wie kan ons een duidelijk antwoord geven op de volgende vraag:
Bij deze hypotheek is het rentepercentage wat je betaalt even hoog als de rente die je krijgt over het spaardeel.
En wat is bij deze hypotheek nu gunstig: een hoge of een lage rente?
Bij een lage rente betaal je meer premie om aan het eindbedrag te komen.
Bij een hoge rente betaal je dus minder premie en heb je een hogere belastingaftrek.
Wij zitten nu in het laatste van de 10 jaar 8,4 en dit zal nu rond 4,5 komen te liggen.
Zouden we nu de hypotheek weer voor tien jaar vast moeten zetten of korter als de lage rente ongunstig is?
Maar wat pakt nu per saldo beter uit?

2160 4 Rapporteer

er
door erikvanmeel - Apr 16, 2004 om 13:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het enige juiste antwoord is om beide opties uit te laten rekenen. Een lage rente geeft een hoge premie en andersom. De betaalde premies voor een spaarhypotheekverzekering zijn fiscaal niet aftrekbaar. De betaalde rente op een hypotheek vaak wel. Afhankelijk van uw inkomen heeft u op de rente dus een bepaald fiscaal voordeel en zult u deze rentelast wat minder voelen. Het voordeel is dat uw spaargeld aangroeid met een gegarandeerde wat hogere rente. Stel uzelf bv de volgende vraag: Had ik de afgelopen 10 jaar een beter rendement kunnen maken op mijn spaargeld dan 8,4% tegen dezelfde garantie?.

be
door beernt - Apr 17, 2004 om 14:21
3 Antwoorden / 0 Vragen

het is, zoals de vorige spreker zegt, een kwestie van goed laten uitrekenen. Van belang is daarbij ook de huidige waarde van de verzekering. Deze waarde blijft natuurlijk ook oprenten tegen de nieuwe rente waardoor de maandpremie wellicht niet zo veel stijgt als u denkt. Zekerheid laat zich in deze tijd betalen, minder zekerheid is wellicht goedkoper. En die keuze kunt u alleen maken.

sa
door sander123 - May 11, 2004 om 23:37
9 Antwoorden / 0 Vragen

Een spaarhypotheek is pas interessant bij een rente van 6,9%.

Waarom?

Op een spaarhypotheekrente wordt een toeslag van 0,2% gegeven op de hypotheekrente, dus 10 jaar 4,5% leven wordt 4,7% spaar.

In vergelijking met een levenhypotheek is deze veel duurder, daar er in een levenpolis de mogelijkheid bestaat een garantie te nemen van 3% over de premie. Bij de spaarhypotheek heeft u met bovenstaande gegevens een garantie van 4,7%, dus 1,7% garantie meer als bij een leven hypotheek. Maar u betaalt er al minimaal 0,2% extra hypotheekgeld over en vaker heeft dan het voordeel zich op.

Conclusie : bij een hogere rente wordt de spaarhypotheek interessant omdat u een hogere garantie heeft over uw spaargeld als bij een levenhypotheek, welke 3% is, maar ook als u bij het begin van uw hypotheek erg veel spaargeld als eerste storting in de polis wilt storten zal het meerendeel aan garantie zwaarder doorwegen.

OP dit moment is de spaarhypotheek dus eigenlijk niet interessant.

hy
door hypo - Aug 14, 2004 om 16:02
16 Antwoorden / 3 Vragen

Met een lage rente is een spaarhypotheek inderdaad minder interresant. Maar daarmee is een spaarhypotheek geen slechte keuze.

U bent altijd verzekerd van het feit dat de hypotheek op einddatum wordt afgelost. Daarnaast is het verstandig om de huidige polis in stand te houden in verband met de overlijdensdekking. U kunt de spaarpolis omzetten in een beleggingspolis maar dan is er ook meer risico dat het eindkapitaal niet wordt behaald. Ga hierbij uit van een te verwachten rendement van 6% en stem daat ook de premie op af.

Niet alle geldverstrekkers kennen een opslag voor een spaarhypotheek. De SNS kent bijvoorbeeld geen opslag. Daarnaast kan de rentedemper van de SNS interessant zijn. Zij hebben een lage rente en een ruime marge.

Laat de verschillende mogelijkheden uitrekenen door een onafhankelijke adviseur. Het kost niets en geeft een verhelderend beeld.