mi
door miranda01 Oct 7, 2006 om 22:40
Geldzaken & recht

Spaarhypotheek en overlijdensrisicoverzekering

Wie weet meer?

Binnenkort hopen we een huis te kopen. Hiervoor willen we een
spaarhypotheek afsluiten. Het is mij echter niet duidelijk of we
verplicht kunnen worden door de geldverstrekker om bij hem de
overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. De tussenpersonen zeggen
van wel, maar is dit niet bij wet verboden? Of mag de combinatie
(spaar)hypothecaire lening en orv als 1 product gezien worden???

Miranda

3523 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 7, 2006 om 22:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan zijn dat dit in de kleine lettertjes staat ligt aan je geldverstrekker.

Ik heb mijn hypotheek bij bank x en mijn overlijdensrisico verzekering bij een ander deze is wel verpand. Natuurlijk is het wel zo dat het zeker verpand moet worden anders gaat de hypotheek niet door

ve
door verwijderd - Oct 8, 2006 om 11:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor zover ik weet mag een geldvertsrekker wel verplichten een risicoverzekering af te sluiten, hij mag u niet verplichtren dat bij hem/haar zelf te doen want dan is sprake van niet toegestane koppelverkoop. (Niet toegestaan tenzij u er zelf wel mee instemt). Let op dat juist sommige hypotheek verstrekkers goedkoop lijken, maar juist dan duur worden door zo'n koppeling of wel hun verdiensten halen uit de verzekering.

Ik adviseer u derhalve een goede vergelijking te maken tussen de verschillende aanbieders/aanbiedingen. Overigens, als u al een overlijdensrisicoverzekering heeft met voldoende dekking is het niet eens nodig. Heeft u er een met onvoldoende dekking, dan is mogelijk de goedkoopste manier: die uitbreiden.

ve
door verwijderd - Oct 8, 2006 om 11:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het mag wel als het een pakket is...

Vaak is de duurdere wel aftrekbare rente extra hoog, dus meer belasting voordeel, en doen ze de verzekering extra goedkoop, en spaar je dan ook nog sneller en voordeliger...

De laagste rente is dus voor spaarhypo's niet intressant, maar vraag wel bij verschillende adviseurs, en kies de laagste maandlasten..

Afhanklijk van gekozen vorm en eisen is de hypo een te persoonlijk produkt, langere looptijden als 15 jaar vast zijn duurder, maar meer zekerheid, en bij hogere rente, dus meer belasting voordeel, en omdat de spaarrente bij de spaarhypo is gekoppeld, dus lagere premie!

Zelf kies ik met rente onder de 6% liever voor een levensverzekering op bijde levens.... die afbouwend is, dus elk jaar minder uitbetaald, en tevens een spaarsysteem heeft, dus hoe langer en meer je spaart, des te minder verzekerd, en die zijn vaak voordeliger.. en dan kun je wel de laagste rente kiezen..

je kunt ook nog de lening splitsen, bijvoorbeeld,  1 deel aflosvrij en variabele rente, 2e deel 5 jaar vast, en 3e deel 15 jaar rente vast..

dus zowel het voordeel van variabel als de zekerheid van 15 jaar.. het hoeft dus niet meer EEN HYPO te zijn.. Lening, Verzekering en Aflossing mogen appart zijn, maar worden dan wel verplicht gekoppeld.

De Lening met Aflos/verzekerings polig die ik beschreef heeft U dus 2 produkten...

Vraag meerdere adviezen, want de spaar, zodra de rente vast afloop, moet U nieuwe termijn kiezen, en dan veranderd naast de rente ook de aflospremie.

Let op, sommige hebben voordelige instaprente's en bij verlegen zijn ze dan erg veel duurder, dus goedkoop de eerste 5 jaren, en dan 25 jaar lang U terug pakken!

ve
door verwijderd - Oct 8, 2006 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gozik@ het MAG NIET, tenzij uitdrukkelijk zelf accoord.

ve
door verwijderd - Oct 8, 2006 om 11:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf in het verleden een dergelijk product moeten afnemen geheel tegen mijn zin in destijds. Er  werden mooie beloftes voorgeschoteld voor wat betreft de beleggingsdeel, spaardeel & het overlijdensrisicogedeelte. De maatschappij hanteert (heel veel) administratiekosten. Daarbij moet u (of beiden) (kern)gezond zijn, daar anders de uitkeringen lager  worden dan wel de premie stijgt, noch het verleden mag geen gezondheidsproblemen hebben gekend. Bij een NHG-hypotheek wordt deze formule gehanteerd.

Bij niet NHG-hypotheek bent u niet verplicht een dergelijke product af te sluiten.

Begin dit jaar heb ik mijn hypotheek met NHG laten oversluiten naar een hypotheek zonder NHG, en ik was verlost van dit product. Kreeg zelfs het spaardeel van 7,5 jaren terug (ca. € 5.400).

Het beleggingsdeel leverde weinig op de afgelopen 7,5 jaren. Bij eventueel sterven zou de uitkering ook minder zijn geweest, daar ik destijds last van lichte hypertensie (lichte verhoogde bloeddruk van de onderdruk) had.

Mijn advies: neem een hypotheek zonder de NHG!

ve
door verwijderd - Oct 8, 2006 om 11:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mag inderdaat niet, zoals Gerrit Altena zegt, maar met voordelige tarieven mag het wel aangeboden worden als combinatie, en dan is het vaak niet los leverbaar, of zo duur, dat niemand het wil....

Zo worden de regels juridisch 100% zuiver uitgelegt, mag niet, kan wel.....

ve
door verwijderd - Oct 8, 2006 om 11:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

bburcht@ de wetgeving in deze is nog niet zo heel lang geleden aangepast, tegenwoordig, als ik al aangaf en nu ook herhaald door Gozik, het mag worden aangeboden, het mag niet verplicht gesteld worden.

ve
door verwijderd - Nov 1, 2006 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aangezien ze het heeft over een SPAARhypotheek, dient de af te sluiten levensverzekering ondergebracht te worden bij de verzekeraar waar de verstrekker een samenwerking mee heeft. Dit omdat de rente die voor de hyp. betaald wordt, dezelfde is als de rentevergoeding op de premie inleg in de polis. Kiest men voor een LEVEN/Beleggingspolis dan heeft de klant vrije keuze in verzekeraars(bij banken). Verzekeraars accepteren natuurlijk alleen hun eigen produkten en niet die van concurrenten.